Meillä miehen kanssa 10,5 vuotta yhdessä oloa, ei olla naimisissa (mies ei halua). Aloitettiin kun olin vasta 16 ja nyt syntyi esikoinen meille. Meillä on mennyt raskausaika verrattain hyvin ja rauhaisasti sekä yhteisymmärryksessä. Mies tukee kyllä aineellisesti esim. tekemällä ruokaa jne, mutta henkinen ja fyysinen tuki (hieronta jne) on kyllä pahasti hakusessa. Nyt tytön synnyttä huomaa sen, ettei mies ole todellakaan ihan yhtä valmistautunut tähän kuin minä (raskauden kypsyttämänä tietenkin) ja on hakemista vielä tuossakin isän roolissa, vähän tottumattomuutta vauvan käsittelyssä ja todella pitkä matka henkisesti uuteen tilanteeseen ja minun osaan ei osaa yhtään asettua. Päästiin tänään kotiin sairaalasta, viimeinen yö oltiin perhehuoneessa, jossa isäkin pystyi yöpymään. Pyysin miehen sinne avuksi, kun meidän neito oli niin pikkainen, että häntä täytyi tehosyöttää 3h välein painon saamiseksi nousuun. Neidille annettiin minun rintamaidon lisäksi lisämaitoa sormen ja ruiskun kanssa (imemisen ylläpitämiseksi). Olin itse jo hoitanut vauvaa perjantaista 24/7 ja yöunet olivat todella vähissä, kun hoidin tietenkin kaiken yksin (syötöt, lisämaidot, vaipanvaihdot, omasta olosta huolehtiminen ja vauvan syömisen ja pissaamisen/kakkaamisen kirjaaminen), niin tahdoin sitten miehen yöksi, että saisin nukuttua edes vähän. Kun hän voisi pitää huolen aikataulusta, hoitaa lisämaidon ja vaipanvaihdon. Muutenkin kaipasin seuraa, kun olin ollut jo perjantaista tylsistymässä.
No, arvatkaapa sitten kun mies viimein saapui laitokselle, niin toki hoiti osansa mutta voi hiivatti miten osasi monessa kohtaa minua ärsyttää ajattelemattomuudellaan ja itsekkyydellään.
ei kuulema tullut sinne vaan käskytettäväksi ja kiukkuilun kohteeksi. Hänestä kaikki mitä pyysin tekemään minun hyväkseni (esim. antamaan tyynyä, kun imetin, tuomaan jotain kun imetin jne...) oli käskyttämistä. Sitten hänelle myös kaikki vauvan hoitotoimenpiteet tuntuivat olevan jotain sellaista missä minun neuvoni olivat ilmeisesti kritisointia tms kun ohjasin tekemään kuten minua oli ohjattu jo monta päivää. Ja kun hänen täytyi esim. vauvaa lisäruokkia, niin minun täytyi vauva asemoida jne kun taas minun vauvaa imettäessä/hoitaessa avunpyyntöön sain osakseni huokailua, kiukuttelua jne kun "oot jo muutenkin näistä selvinny yksin tähänkin mennessä niin miksi nyt pitää koko ajan hyppyyttää jne" Ainut syy koko ukon siellä oloon oli hitto vie se, että halusin hänen apuaan, kun olin niin väsynyt!! Ja kylläpä sieppasi tänä aamuna, kun kävin aamupalan jälkeen vessassa (mikä ymmärrettävästi on alatiesynnyttäneelle hivenen haasteellista tässä vaiheessa vielä) ja siellä kesti niin, että tinttarainen alkoi jo vaatia ruokaa, niin hänen vauvan rauhoittelunsa koostui lähinnä minun haukkumisestani, kun aina kestää ja en häntä ruoki vaan vessassa vaan istun ja viimeisimpänä ehti vielä sanoa, että täytyy kotiin hankkia heti korviketta niin saa lapsen ruokituksi, kun minä en sitä tee. Saatana että suututti siinä vaiheessa ja sai kyllä raivon nähdä mieskin. Että kehtas valittaa pienestä itkusta kun minä olen tyttöä hoitanut yötä päivää ja koittanut samalla palautua synnytyksestä ja yrittänyt imettää parhaani mukaan puolityhjillä tisseillä, joissa tuntuu jokaikinen imaisu siltä, että lyödään nänni hiirenlitskun väliin
Ja sitten kun kotiin tultiin, niin ensimmäinen hätä on, kun hänellä on nälkä ja kotona on kaikki paikat aivan sotkussa (ei siis elettäkään, että mies mitään siivoaisi) ja että "täytyy kyllä nukkua päikkärit"...
Ja pahinta kaikesta on se, että ukko käyttää nimenomaan aikansa saatana puhelimen ruutua tuijottaessa ja näprätessä! Ei siis ole hiukkaakaan läsnä, vaan tärkeämpää kuin minun tai vauvan tarpeet tuntuu olevan mitä siinä saamarin puhelimessa lukee
Eli todellakin on miehellä vielä paljon oppimista tuossa uudessa roolissa ja ei varmasti ala tässä taloudessa vauva-arki kovin sopuisasti kunhan minulla hermo lopulta pettää ja annan ukon kuulla kunniansa
Pahoittelen tätä hormonimyrskyissä kirjoitettua romaania, ehkä huomenna on parempi päivä :)