Pakastealkion siirto (PAS)

En itseasiassa edes tiedä, mikä se irrotuspiikki on.

Irrotuspiikki on esim. Ovitrelle, Pregnyl tai Gonapeptyl ja se pistetään yleensä noin 36 tuntia ennen munasolujen keräystä. Pakastetun alkion siirrossakin pistosta välillä käytetään aikaansaamaan ovulaatio, kun siirto tehdään omaan kiertoon.

Mulla PAS oli lääkkeelliseen kiertoon ja silloin ei ole pistosta ennen siirtoa. Sen sijaan kiinnittymistä tukemassa mulla oli sekä tuoresiirrossa että PAS:ssa Gonapeptyl, jonka pistin dpo6. No kummallakaan kerralla kiinnittymistä ei sattunut tapahtumaan.

Muokkasin kun huomasin kirjoittaneeni väärää tietoa.

Muokattu viimeksi:
Anselmiina, olen sivusta seurannut erityisesti sun matkaa, koska ollaan menty hyvin samaa matkaa. Täällä ensimmäinen ivf syksyllä 2019, josta saatiin 7 alkiota. Nyt takana viisi alkionsiirtoa, kaikki negaa. Yksi kemiallinen oli joukossa. Kaikki Pas:t ovat olleet päällisin puolin hyvälaatuisia viisipäiväisiä blastoja, tuoresiirto oli muistaakseni 3 tai 4päiväinen.

Ensimmäinen pas luomukiertoon, loput lääkkeelliseen. Kaikki näyttää aina hyvältä, limakalvoa kehutaan, alkioita kehutaan, alkioliimat käytössä, mutta ei vaan onnistu. Tähän mennessä epäonnistumiset eivät ole juurikaan hetkauttaneet, mutta tuo viides nega jotenkin jysähti ja vei kaiken toivon, etten usko enää onnistumiseen.

Ollaan julkisella ja olen aiemmin kysynyt lääkäriltä, että mitä julkisella tehdään, jos näistä seitsemästä alkiosta ei saada tulosta. Vastasivat että sitten tehdään lisätutkimuksia, mutta en saanut selvää vastausta siihen, että mitä ne lisätutkimukset olisivat. Puhui jostain elimistön mahdollisesta tulehdustilasta jne, mutta ei ollut halukas jatkamaan keskustelua, koska siinä vaiheessa oli tehty vasta kolme siirtoa.

Nyt on kaksi alkiota jäljellä. Kesäsulun jälkeen minulla on lääkärin soittoaika, jossa katsotaan miten edetään. Vaadin jatkossa kahden alkion siirtoja, joka tarkoittaa että enää on yksi laukaus jäljellä tästä ivf:stä. Kunhan saan selvyyden mitä ne julkisen mahdolliset lisätutkimukset ovat, tehdään sitten sen perusteella päätös, että jatketaanko julkisella, vai siirrytäänkö yksityiselle.

Itse olen nyt sitä mieltä, että otetaan julkiselta kaikki mahdolliset lisätutkimukset, ja sen tiedon kera seuraava ivf yksityisellä alkiodiagnostiikan kanssa. Näin monen siirron jälkeen en halua tuhlata aikaani elinkelvottomien alkioiden siirtoon, ja saisi edes tietää että onko se vika nyt alkioissa vai kohdussa.

Ulkomaisia artikkeleita lukemalla olen törmännyt sellaiseen tietoon, että kohtu olisi syytä tutkia tarkemmin erityisesti henkilöillä, joille on tehty useampi alkionsiirto ilman onnistumista, ja joissain artikkeleissa on myös puhuttu, että kyseinen tutkimus olisi syytä liittää jo heti alkututkimuksiin, kun pariskunta hakeutuu lapsettomuushoitoihin.

Anselmiina, olen sivusta seurannut erityisesti sun matkaa, koska ollaan menty hyvin samaa matkaa. Täällä ensimmäinen ivf syksyllä 2019, josta saatiin 7 alkiota. Nyt takana viisi alkionsiirtoa, kaikki negaa. Yksi kemiallinen oli joukossa. Kaikki Pas:t ovat olleet päällisin puolin hyvälaatuisia viisipäiväisiä blastoja, tuoresiirto oli muistaakseni 3 tai 4päiväinen.

Ensimmäinen pas luomukiertoon, loput lääkkeelliseen. Kaikki näyttää aina hyvältä, limakalvoa kehutaan, alkioita kehutaan, alkioliimat käytössä, mutta ei vaan onnistu. Tähän mennessä epäonnistumiset eivät ole juurikaan hetkauttaneet, mutta tuo viides nega jotenkin jysähti ja vei kaiken toivon, etten usko enää onnistumiseen.

Ollaan julkisella ja olen aiemmin kysynyt lääkäriltä, että mitä julkisella tehdään, jos näistä seitsemästä alkiosta ei saada tulosta. Vastasivat että sitten tehdään lisätutkimuksia, mutta en saanut selvää vastausta siihen, että mitä ne lisätutkimukset olisivat. Puhui jostain elimistön mahdollisesta tulehdustilasta jne, mutta ei ollut halukas jatkamaan keskustelua, koska siinä vaiheessa oli tehty vasta kolme siirtoa.

Nyt on kaksi alkiota jäljellä. Kesäsulun jälkeen minulla on lääkärin soittoaika, jossa katsotaan miten edetään. Vaadin jatkossa kahden alkion siirtoja, joka tarkoittaa että enää on yksi laukaus jäljellä tästä ivf:stä. Kunhan saan selvyyden mitä ne julkisen mahdolliset lisätutkimukset ovat, tehdään sitten sen perusteella päätös, että jatketaanko julkisella, vai siirrytäänkö yksityiselle.

Itse olen nyt sitä mieltä, että otetaan julkiselta kaikki mahdolliset lisätutkimukset, ja sen tiedon kera seuraava ivf yksityisellä alkiodiagnostiikan kanssa. Näin monen siirron jälkeen en halua tuhlata aikaani elinkelvottomien alkioiden siirtoon, ja saisi edes tietää että onko se vika nyt alkioissa vai kohdussa.

Ulkomaisia artikkeleita lukemalla olen törmännyt sellaiseen tietoon, että kohtu olisi syytä tutkia tarkemmin erityisesti henkilöillä, joille on tehty useampi alkionsiirto ilman onnistumista, ja joissain artikkeleissa on myös puhuttu, että kyseinen tutkimus olisi syytä liittää jo heti alkututkimuksiin, kun pariskunta hakeutuu lapsettomuushoitoihin.

Kuulostaa siltä, että meidän polku on ollut tähän asti aika pitkälti samanlainen. Onko sulla tutkittu AMH? Onko paljon reserviä jäljellä?

Aion myös pyytää kohdun tähystyksen, jos jäljellä olevista alkioista kumpikaan ei kiinnity. Siinä näkisi, ettei varmuudella löydy mitään polyyppeja tms. jotka estävät kiinnittymisen. Aion myös pyytää blastoviljelyn seuraavaan IVF:n. Nyt on siirrelty 3-päiväisiä ja niistä osa on varmaankin sellaisia, jotka eivät ole kehittyneet edes blastoiksi kohdussa :( Turhia siirtoja siis. Aikaa menee hukkaan :(

Nyt alkoi kiinnostaa mitä tuo tulehdustila tarkoitti! Harmi, ettet saanut mitään tarkempaa selitystä.

Hei! Meillä on kaksi epäonnistunutta PASia takana ja pakastimessa on vielä 4 alkiota (2*2d ja 2*5d). Olen hieman malttamaton persoona ja mietin tässä kahden alkion siirtoa? Kuinka helposti niitä lähdetään tekemään julkisella puolella? Täytyykö siirrossa olla jokin perustelu (muu kuin malttamattomuus)?

Hei! Meillä on kaksi epäonnistunutta PASia takana ja pakastimessa on vielä 4 alkiota (2*2d ja 2*5d). Olen hieman malttamaton persoona ja mietin tässä kahden alkion siirtoa? Kuinka helposti niitä lähdetään tekemään julkisella puolella? Täytyykö siirrossa olla jokin perustelu (muu kuin malttamattomuus)?

Minun käsittääkseni hyvälaatuisia alkioita ei siirretä mielellään kuin yksi kerrallaan. Muistelen lukeneeni myös, että vanhemmille naisille (yli 38 v) saatetaan suostua siirtämään kaksi kerrallaan.

Kuulostaa siltä, että meidän polku on ollut tähän asti aika pitkälti samanlainen. Onko sulla tutkittu AMH? Onko paljon reserviä jäljellä?

Aion myös pyytää kohdun tähystyksen, jos jäljellä olevista alkioista kumpikaan ei kiinnity. Siinä näkisi, ettei varmuudella löydy mitään polyyppeja tms. jotka estävät kiinnittymisen. Aion myös pyytää blastoviljelyn seuraavaan IVF:n. Nyt on siirrelty 3-päiväisiä ja niistä osa on varmaankin sellaisia, jotka eivät ole kehittyneet edes blastoiksi kohdussa :sad001 Turhia siirtoja siis. Aikaa menee hukkaan :sad001

Nyt alkoi kiinnostaa mitä tuo tulehdustila tarkoitti! Harmi, ettet saanut mitään tarkempaa selitystä.

Mun amh oli 1,2.

Luulisin että polyypit näkyisi ultrassa jo muutenkin ilman tähystyksiä?

Jonkin verran olen törmäillyt keskusteluissa kortisonin käyttöön ivf-hoidoissa, mutta on hyvin epäselvää, että milloin sitä määrätään. Puhutaan, että se saattaisi auttaa kiinnittymisongelmiin, jollekin märätty sitä endon vuoksi, toisille taas joidenkin vasta-aineiden vuoksi ja joillekin ihan tuulesta temmaten. Osa taas ei saa sitä vaikka pyytäisikin. Kiinnostaisi tietää tästä tarkemmin.

Kanna, sinulle on tehty vasta kaksi siirtoa, se ei ole vielä paljon. En usko että julkisella vielä siirtäisivät kahta alkiota kerralla, ainakaan jos ikää alle 35, mutta aina voi kysyä.

En tiedä vielä saanko kahden alkion siirtoa kerralla, mutta aion sitä pyytää. Omalla kohdalla on endo-epäily, ja lääkkeellisen kierron hormonit saattavat pahentaa endoa (ja olen melkoisen varma että näin on kohdallani käynyt). Lisäksi kun tässä on jo viisi siirtoa takana ja ikää 36, näkisin että omalla kohdallani kahden alkion siirto olisi jo perusteltua.

Mun amh oli 1,2.

Luulisin että polyypit näkyisi ultrassa jo muutenkin ilman tähystyksiä?

Jonkin verran olen törmäillyt keskusteluissa kortisonin käyttöön ivf-hoidoissa, mutta on hyvin epäselvää, että milloin sitä määrätään. Puhutaan, että se saattaisi auttaa kiinnittymisongelmiin, jollekin märätty sitä endon vuoksi, toisille taas joidenkin vasta-aineiden vuoksi ja joillekin ihan tuulesta temmaten. Osa taas ei saa sitä vaikka pyytäisikin. Kiinnostaisi tietää tästä tarkemmin.

Kanna, sinulle on tehty vasta kaksi siirtoa, se ei ole vielä paljon. En usko että julkisella vielä siirtäisivät kahta alkiota kerralla, ainakaan jos ikää alle 35, mutta aina voi kysyä.

En tiedä vielä saanko kahden alkion siirtoa kerralla, mutta aion sitä pyytää. Omalla kohdalla on endo-epäily, ja lääkkeellisen kierron hormonit saattavat pahentaa endoa (ja olen melkoisen varma että näin on kohdallani käynyt). Lisäksi kun tässä on jo viisi siirtoa takana ja ikää 36, näkisin että omalla kohdallani kahden alkion siirto olisi jo perusteltua.

Me käytiin yksityisellä teettämässä siittiöiden DNA-fragmentaatiotesti (julkisella ei saanut, kun kysyttiin). Gyne sanoi, että jos hän olisi hoitava lääkärini, aloittaisi minulle kortisonin pienellä annoksella. Sanoi, että siitä ei ainakaan haittaa ole. Julkisella ei ole tällaista ehdotettu.

Kiinnostaisi tietää myös noista vasta-aineista lisää...

Onko teille eraa tehty? Luulisin että yksityisellä sitä ehdotettaisiin seuraavaksi jos useampia siirtoja jo takana ok alkioilla. Jos kohdun kiinnittymisaikaikkuna ja alkion ikä/kehitys ei oo synkassa, niin raskaus ei yleensä ala ja kun alkio siirretään esim päivää myöhemmin tai aiemmin raskaus on joillain alkanut. Meidän lapsettomuusklinikan lääkärin mukaan ainakin 1/4 selittämättömistä saa avun erasta.

Onko teille eraa tehty? Luulisin että yksityisellä sitä ehdotettaisiin seuraavaksi jos useampia siirtoja jo takana ok alkioilla. Jos kohdun kiinnittymisaikaikkuna ja alkion ikä/kehitys ei oo synkassa, niin raskaus ei yleensä ala ja kun alkio siirretään esim päivää myöhemmin tai aiemmin raskaus on joillain alkanut. Meidän lapsettomuusklinikan lääkärin mukaan ainakin 1/4 selittämättömistä saa avun erasta.

Moi! Ei ole tehty ERA-tutkimusta. Tässä siirrossa sain herkällä testillä haamuviivan eli aikaikkuna oli oikea. Olen lukenut, että jos siirto tehdään liian aikaisin tai myöhässä, edes kemiallista raskautta ei voi tulla, koska limakalvo ja alkio eivät ”kommunikoi” ollenkaan keskenään, jos kohtaaminen ei tapahdu oikeaan aikaan. Tuoresiirrosta alkoi myös raskaus. Keskenmenon jälkeen sain myös yhden kemiallisen raskauden kiinni testillä.

Kyselin tänään lääkäriltä, että mitä asialle voitaisiin nyt tehdä ja hän ehdotti lisätutkimuksia, ennen seuraavaa IVF-hoitoa. Ainakin molempien kromosomit tutkitaan verinäytteistä.

Moi! Ei ole tehty ERA-tutkimusta. Tässä siirrossa sain herkällä testillä haamuviivan eli aikaikkuna oli oikea. Olen lukenut, että jos siirto tehdään liian aikaisin tai myöhässä, edes kemiallista raskautta ei voi tulla, koska limakalvo ja alkio eivät ”kommunikoi” ollenkaan keskenään, jos kohtaaminen ei tapahdu oikeaan aikaan. Tuoresiirrosta alkoi myös raskaus. Keskenmenon jälkeen sain myös yhden kemiallisen raskauden kiinni testillä.

Kyselin tänään lääkäriltä, että mitä asialle voitaisiin nyt tehdä ja hän ehdotti lisätutkimuksia, ennen seuraavaa IVF-hoitoa. Ainakin molempien kromosomit tutkitaan verinäytteistä.

Mitä muistan lääkärin selityksistä niin kemiallisissa aikaikkuna voi vielä olla väärä eli ei pysty kunnolla kiinnittymään mutta km varmaan sitten ei. Ainakin tiedän yhden jolle era-testi tehtiin vaikka kemiallinen on ollut.

Toiveikasta alkanutta vuotta kaikille!

Meillä joulukuun estradot-lutinus-pas, jossa ei kylläkään lopulta edes päästy pas:iin vaan luomuyrittämiseen, ei tuottanut tulosta. Eka kierto sen jälkeen oli tosi outo; ovulaatio kp8, jonka jälkeen 2 viikkoa tiputtelua ja kierron pituus 21. Seuraavassa kierrossa myöskin ovis n. kp 8, tiputtelu sentään vain noin 5 pvää, ja taas kierto 21 pvää. Tähän uuteen kiertoon aloitin letrot kp3, joilla pyritään estämään liian aikainen ovis ja pas-yritys ns. lääkkeettömään kieroon (vaikka letrot käytössä onkin), mikäli ovis tulisi sellaiseen aikaan, että kohdun limakalvokin ehtisi mukaan.

En ole näköjään tänne päivittänyt tietoja, mutta meillä PAS tuohon letrokiertoon tuotti tulosta ja nyt mennään viikoilla 23+4.
Jos itsellä on sellainen olo, että kohdun limakalvo ei ole "kypsä" oikeaan aikaan niin suosittelen lämpimästi pyytämään letrokokeilua pas:iin. Me ei 1,5v aikana päästy kertaakaan edes tekemään inssiä tai siirtoa ennen tuota letrokokeilua, poislukien ivf:n tuoresiirto, josta itse jo etukäteen tiesin, ettei osu otollisen limakalvoon.

Meidän klinikalla tehdään BeReady-testiä ja olen sitä harkinnut seuraavaksi. Meillä on 7 alkiota pakkasessa, mutta mun korkean iän vuoksi kiinnostaisi tuo siirron oikea-aikaisuus sekä alkiodiagnostiikka. Kun voi olla, että jopa 80% noista alkioista on kromosomiviallisia.
Ensimmäisestä tuoresiirrosta ei haamuja ja verikokeessa arvo alle 2 eli nega. Tiedän, että oli vasta 1.IVF ja ensimmäinen alkionsiirto, mutta mulla ei ole aikaa tuhlattavaksi, niin pitäisi keksiä testata ne tärkeimmät jutut ensin ennenkuin kehtaa tuhlata turhiin PAS:eihin noita arvokkaita alkioita.

Anselmiina_: mikä funktio teidän kromosomitestauksella on? Eikö ne alkion kromosomit ole ne testattavat? Vai ymmärsinkö väärin? :wacky: Jos teillä on mahdollisuus era-testiin, niin kannattaa kai sekin ottaa selvää? Kortisoni auttaa kyllä tulehduksiin jos sellaista on. Verikokeella selviää nekin. Oliskohan ollut laaja verenkuva ja tulehdusarvot? Kannattaa kysellä lääkäriltä jos on jotain tulehdusta piilossa.

Ja mulle lääkäri ei halunnut kirjottaa kortisonia lievään endoon, koska se heikentää vastustuskykyä ja koska korona, niin ei haluaisi että otan, ettei hoidot keskeydy jos tulen jostain muustakaan kipeäksi. Taitaa olla lääkärikohtaisia nämä suositukset :wink

Mulle tehtiin eilen 2. PAS, ensimmäinen sellainen ERA-tutkimuksen jälkeen! Mulle kävi ilmi erassa, että mun aikaikkuna on 12 tuntia aiemmin kun ns ’standardi’ ja yli kolmasosalla se onkin joku muu kuin tuo ’standardi’.

Oon siis tosi toiveikas (toki niin oon ollut abaut koko ajan), mut jännittää ihan sikana! Siksi liityin ekaa kertaa joukkoon. :)

Meillä on siis noin 2,5 vuotta selittämätöntä lapsettomuutta takana. Mä oon 37v ja julkiselle oli yli puolen vuoden jono (nyt koronan myötä vielä pidempi), joten ollaan yksityisellä.

Tsemppiä kaikille! <3

Mulle tehtiin eilen 2. PAS, ensimmäinen sellainen ERA-tutkimuksen jälkeen! Mulle kävi ilmi erassa, että mun aikaikkuna on 12 tuntia aiemmin kun ns ’standardi’ ja yli kolmasosalla se onkin joku muu kuin tuo ’standardi’.

Oon siis tosi toiveikas (toki niin oon ollut abaut koko ajan), mut jännittää ihan sikana! Siksi liityin ekaa kertaa joukkoon. :)

Meillä on siis noin 2,5 vuotta selittämätöntä lapsettomuutta takana. Mä oon 37v ja julkiselle oli yli puolen vuoden jono (nyt koronan myötä vielä pidempi), joten ollaan yksityisellä.

Tsemppiä kaikille! :Heartred

Pidetään peukkuja! Monentenako päivänä ovulaatioplussasta sulle tehtiin siirto ja minkä ikäinen alkio siirrettin?

Kiitti Anselmiina! Mikäs vaihe sulla on nyt menossa?

Mä en oo tehny ovis-testejä vaan uä:n perusteella on määritetty milloin Ovitrelle pistetään (pe) eli ovulaatio oli su. To siirrettiin blastokysti, koska mun siirtoikkuna on tosiaan eran mukaan ’tavallista’ aiempi.

Viikon päästä saisin tehdä raskaustestin, mut aiemmilla kerroilla vuoto on aina alkanut jo ennen virallista testipäivää... Eli nyt sormet ristissä?

Ootteko muuten noudattanu minkälaista ruokavaliota siirron jälkeen? Mä oon saanu vähän erilaisia ohjeita enkä ihan tiiä miten tiukkana olisi.

Kiitti Anselmiina! Mikäs vaihe sulla on nyt menossa?

Mä en oo tehny ovis-testejä vaan uä:n perusteella on määritetty milloin Ovitrelle pistetään (pe) eli ovulaatio oli su. To siirrettiin blastokysti, koska mun siirtoikkuna on tosiaan eran mukaan ’tavallista’ aiempi.

Viikon päästä saisin tehdä raskaustestin, mut aiemmilla kerroilla vuoto on aina alkanut jo ennen virallista testipäivää... Eli nyt sormet ristissä?

Ootteko muuten noudattanu minkälaista ruokavaliota siirron jälkeen? Mä oon saanu vähän erilaisia ohjeita enkä ihan tiiä miten tiukkana olisi.

Mulla on nyt kp3. Aloitin tänään taas Letrozolit ja ensi viikon maanantaina tehdään UÄ.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin sulle siirrettiin 5-päiväinen blasto 4. päivänä ovulaatiosta? Mulla on siirroissa ollut sama aikataulu suhteutettuna siihen, että mulle on siirretty 3-päiväisiä alkioita.
Mulla alkaa vuoto aina vasta parin päivän päästä testipäivästä, kun lääkkeet pitävät vuodon poissa.

Ruokavaliota en ole muuttanut mitenkään vielä siirron jälkeen.

Moikka!

Ajattelin hypätä keskusteluun mukaan, olen 44-vuotias itsellinen nainen ja pakkasessa odottaa kolme lahjasoluilla saatua blastoa

Jännittävä matka on vasta alkamassa, kävin viime viikolla BeReady-testissä ja jos kaikki menee hyvin niin elokuun alkupuolella olisi ensimmäinen siirto

Paljon tsemppiä kaikille! ❤️

Takaisin