Anselmiina, olen sivusta seurannut erityisesti sun matkaa, koska ollaan menty hyvin samaa matkaa. Täällä ensimmäinen ivf syksyllä 2019, josta saatiin 7 alkiota. Nyt takana viisi alkionsiirtoa, kaikki negaa. Yksi kemiallinen oli joukossa. Kaikki Pas:t ovat olleet päällisin puolin hyvälaatuisia viisipäiväisiä blastoja, tuoresiirto oli muistaakseni 3 tai 4päiväinen.
Ensimmäinen pas luomukiertoon, loput lääkkeelliseen. Kaikki näyttää aina hyvältä, limakalvoa kehutaan, alkioita kehutaan, alkioliimat käytössä, mutta ei vaan onnistu. Tähän mennessä epäonnistumiset eivät ole juurikaan hetkauttaneet, mutta tuo viides nega jotenkin jysähti ja vei kaiken toivon, etten usko enää onnistumiseen.
Ollaan julkisella ja olen aiemmin kysynyt lääkäriltä, että mitä julkisella tehdään, jos näistä seitsemästä alkiosta ei saada tulosta. Vastasivat että sitten tehdään lisätutkimuksia, mutta en saanut selvää vastausta siihen, että mitä ne lisätutkimukset olisivat. Puhui jostain elimistön mahdollisesta tulehdustilasta jne, mutta ei ollut halukas jatkamaan keskustelua, koska siinä vaiheessa oli tehty vasta kolme siirtoa.
Nyt on kaksi alkiota jäljellä. Kesäsulun jälkeen minulla on lääkärin soittoaika, jossa katsotaan miten edetään. Vaadin jatkossa kahden alkion siirtoja, joka tarkoittaa että enää on yksi laukaus jäljellä tästä ivf:stä. Kunhan saan selvyyden mitä ne julkisen mahdolliset lisätutkimukset ovat, tehdään sitten sen perusteella päätös, että jatketaanko julkisella, vai siirrytäänkö yksityiselle.
Itse olen nyt sitä mieltä, että otetaan julkiselta kaikki mahdolliset lisätutkimukset, ja sen tiedon kera seuraava ivf yksityisellä alkiodiagnostiikan kanssa. Näin monen siirron jälkeen en halua tuhlata aikaani elinkelvottomien alkioiden siirtoon, ja saisi edes tietää että onko se vika nyt alkioissa vai kohdussa.
Ulkomaisia artikkeleita lukemalla olen törmännyt sellaiseen tietoon, että kohtu olisi syytä tutkia tarkemmin erityisesti henkilöillä, joille on tehty useampi alkionsiirto ilman onnistumista, ja joissain artikkeleissa on myös puhuttu, että kyseinen tutkimus olisi syytä liittää jo heti alkututkimuksiin, kun pariskunta hakeutuu lapsettomuushoitoihin.