Pakastealkion siirto (PAS)

Moikka!

Ajattelin hypätä keskusteluun mukaan, olen 44-vuotias itsellinen nainen ja pakkasessa odottaa kolme lahjasoluilla saatua blastoa

Jännittävä matka on vasta alkamassa, kävin viime viikolla BeReady-testissä ja jos kaikki menee hyvin niin elokuun alkupuolella olisi ensimmäinen siirto

Paljon tsemppiä kaikille! ❤️

Oi, sullakin jännät paikat edessä :) Paljon tsemppiä! <3 Onko sulla esikoinen nyt toiveissa vai onko lapsia ennestään?

Mikäs tuo BeReady-testi olikaan?

Kiitos, kivaa kun on tämmöinen ryhmä mistä saa vertaistukea ❤️ Ensimmäinen lapsi on toiveissa

Tuo BeReady-testi on sama kuin ERA, eli katsotaan sopiva aikaikkuna alkion siirrolle. BeReadyssä tutkitaan kuulemma vähemmän geenejä kuin ERA:ssa ja se on pari satasta halvempi, mutta minun klinikan mukaan sillä saa samat tulokset (he olivat tehneet sekä ERA:n että BeReadyn olikohan 30 naiselle ja tulos oli ollut aina sama). Näin minulle kerrottiin

Toivottavasti lykästää heti elokuussa Helmi76!

Anselmiina, kiinnostavaa tietoa noista aikatauluista! Mulla on aiemmin ollu blastokystin siirto Ovitrelle-pistoksesta viikon päästä ja nyt siis jo 6 päivän päästä ton ’eran’ eli mullakin BeReadyn tuloksen mukaan. Joka oli siis 12h aikaisempi ikkuna kuin se standardi. Mut et sulla on siis siirretty aina tän aikataulun mukaan?

Ja huh, sä oot siis ottanu rennosti ruokavalion kaa. Niin mäkin, mut silti rupesin vähän stressaamaan yhtä viinilasillista

Moikka! Esittäydyin juuri tuossa IVF-ketjussa. Kyselenpä täälläkin, oletteko vältelleet jotenkin fyysistä rasitusta ja esim jotain liikkeitä alkionsiirron jälkeen? Meillä takana ensimmäinen PAS, pp 4 meneillään nyt. Tuoresiirto ei tarttunut matkaan.

Kuulin lääkäriltäni (joka kehottaa elämään ihan ”normaalia elämää”) että joku ulkomaalainen potilas oli kannettu miehensä toimesta ulos toimenpidehuoneesta, epäilen että rouva oli ollut vuodelevossa koko piinailujakson! Siitä oli kuulemma alkanut raskaus, mutta itseäni kyllä naurattaa jos mieheni olisi minut sylissä kantanut autoon ettei pieni valu pois...

Hienoa Kesä2020, kannatti siis tehdä tuo ERA! Mikä sai teidän lääkärin tekemään sen jo ensimmäisen epäonnistuneen PAS:in jälkeen, vai vaaditko sitä itse? Mitä olen lukenut niin sitä tehtäisiin vasta useamman siirron jälkeen mielellään (mikä tietysti turhauttaa jos pitää maksaa monta kertaa turhaan vaikka tuo voisi auttaa heti!)...

Meillä meni niin, että otin sen puheeksi ja lääkäri sanoi, että 2 siirtoa ja sitten jos ei mitään, niin suosittelisi. Eli ei tarvisi kolmea odottaa, mutta eivät jostain syystä heti sitä edes suosittele, vaikka kiinnostusta on (ettei mene alkiot ja aika hukkaan). Ei tunnu kivalta "heittää" pois alkioita vaan sen vuoksi, että yleensä vasta monen siirron jälkeen tehdään tuo testi.

Meillä lääkäri ehdotti tota eraa. Jotenkin koko ajan on ollut fiilis, että ongelma voisi olla nimenomaan tossa kiinnittymisessä niin ehkä siksi. Mut kannattaa varmaan ainakin jutella siitä lääkärin kanssa jos se mietityttää, kolmasosalla se aika-ikkuna on kuitenkin eri kuin se ’standardi’! Tsemppiä!

Jotenkin koko ajan on ollut fiilis, että ongelma voisi olla nimenomaan tossa kiinnittymisessä

Voinko vielä kysyä että mistä se fiilis on tullut? Ihan oma mututuntumalla? On nimittäin itsellänikin, pohjautuen siihen ettei 2,5 vuoden aikana ole ollut yhtään plussaa vaikka nyt IVF:ssä tuli paljon hyviä alkioita, eikä tuoresiirto tarttunut matkaan. Amh ollut yli 1 ja FSH 5. No nyt vasta toki eka PAS jonka tulos ei vielä selvillä. Mutta silti mullakin sellainen fiilis ettei kiinnity. Täytyy jutella lääkärin kanssa ennen toista PAS:ia jos sinne joudutaan!

Joo just samanlaista mullakin. Itsellä fiilis, mutta myös lääkärin kanssa sitä spekuloitu, kun ns kaikki muut on toiminu (on munasoluja, ne hedelmöitty ja jakautui hyvin), mut sit en ole koskaan tullu raskaaksi, kuukautiset on tosi tosi niukat ja on ollu välivuotoja (myös tuoresiirron ja 1. PASin jälkeen heti, tässä positiivisessa kierrossa ei mitään). Eli kannattaa musta todellakin harkita era jos nyt ei nappaa! Se tutkimus on kuitenkin yksinkertainen, vaikka viekin yhden kierron.

kuukautiset on tosi tosi niukat ja on ollu välivuotoja (myös tuoresiirron ja 1. PASin jälkeen heti, tässä positiivisessa kierrossa ei mitään).

Mulla myös todella niukat kuukautiset, vuodan käytännössä yhden päivän ja siteitä ei montaa tarvitse... oon aina tätä lääkäreille ihmetellyt (nuorena oli ns normaalit mutta kuparikierukan poiston jälkeen n 7 vuotta sitten ollut tällaista) ja kukaan ei ole pitänyt ihmeellisenä, sanovat vain että ole iloinen.. Mutta siis intuitio voisi olla oikea!

..vielä lisäyksenä että kun kohdun limakalvo on aina ultrauksissa ollut riittävän paksuinen (vähintään 8 mm) niin lääkärit eivät ole kuukautisten määrästä huolissaan. Itse kuitenkin olen, ja pidän sitä ei-hedelmällisenä merkkinä, vaiken toki mitään niagaraputouksia kaipaakaan ja tiedän että ne voivat myös aiheuttaa paljon harmia..

Taas ihan sama Ilona H! Mulla kuukautiset on kestäny n vuorokauden ja on tosi niukat. Sain ne paremmiksi (vuodon täyteläisemmäksi) osteopatian avulla, voin suositella (sain myös kuukautiskivut kokonaan pois)! Et kyllä omaan intuitioon kannattaa myös luottaa. Pidän sulle sormet ristissä!

Tänään hain jälleen pakastealkion kyytiin :) Onko muita PAS-piinailijoita? Aiempiin PAS-siirtoihin on nyt erona, että pistän Gonapeptylin alkion ollessa 6 pv.

Mulla viikko 1. PAS:ista tänään, menkkamaiset aallot tuli tänään mutta meni sitten ohi. Olo on pessimistinen, edellisessä eli tuoresiirrossa pieni turhruvuoto alkoi ”huomenna”...

Olen onnellisesti plussannut tänään! :cat: Ensimmäinen plussa ikinä, 2,5 vuotta yritystä, 4 inssiä ja yksi tuoresiirto takana. Ainoat oireet oli menkkakivut ilman menkkoja. Tämä siis 1. PAS. Paljon toivoa ja tsemppiä kaikille kanssakulkijoille!

Olen onnellisesti plussannut tänään! :cat: Ensimmäinen plussa ikinä, 2,5 vuotta yritystä, 4 inssiä ja yksi tuoresiirto takana. Ainoat oireet oli menkkakivut ilman menkkoja. Tämä siis 1. PAS. Paljon toivoa ja tsemppiä kaikille kanssakulkijoille!

Mahtavaa! Paljon onnea :) Milloin sulla alkoi menkkakivut ja oliko nyt virallinen testipäivä, kun plussasit?

Mahtavaa! Paljon onnea :) Milloin sulla alkoi menkkakivut ja oliko nyt virallinen testipäivä, kun plussasit?

Kiitos!! Menkkakivut alkoi viime pe eli kp 23, kierto 26-28. Mitään muita oireita tai oloja ei ole, ennemminkin ajattelin ettei mitään ole taaskaan tapahtunut. Virallinen testipäivä vasta ensi pe tasan 2 viikkoa blastosiirrosta, mutta uskalsin tänään testata kun kp 27 ja tuli Pregcheckiin nopeasti selvä the viiva :Heartred

Takaisin