Pakastealkion siirto (PAS)

Kirjoitanpa tännekin pas-siirtojen puolelle:
Meillä ei ole tuoresiirrot onnistuneet ollenkaan ja 2 pas-lasta on 2012 ja 2015.

Alkioita ei ole kummallakaan hoitokerralla saatu hirveästi (vain 3 ja 6), kerättyjen munasolujen määriä en muista, ei niitäkään hirveästi ollut ja icsi siis tehtiin.

Nyt tosiaan 6 vuotta edellisestä siirrosta ja oli 4 alkiota oli pakkasessa. Eka siirto (sulatuspäivänä) ei onnistunut ja lääkäri suositteli nyt uudessa yrityksessä, että sulatetaan kaikki loput 3 kerralla ja tehdään pitkä viljely.

Tuo oli mulle ihan uus juttu - ja sinänsä kyllä tosi tärkeä asia nyt kun olen siihen perehtynyt enemmän. Eli kun tässä on puhuttu alkioiden laadusta, niin niistä 2 päivän ikäisistä (ehkä 4 + soluisista?) ne ei oikeasti pysty arvioimaan kovin paljon ja sitä myöten aika moni 2-päiväisen alkion siirto voi epäonnistua, jos se ei hyvästä ulkomuodosta huolimatta etene jakautumisessa.

Meillä siis kävi sitten pitkässä viljelyssä (sulatuspäivä mukaan lukien 4 päivää) juuri niin, että noista 3 alkiosta yksi jäi 4-soluiseksi, yksi 8-soluiseksi ja vain yhdestä tuli blastokysti (jonka solumääriä ei pysty enää laskemaan). Ja periaatteessa siis kaikkia olisi voinut yrittää siirtää passina! Eli kun alkiot pakastettiin aikoinaan 2-päiväisenä, tuo blasto oli sitten 6 päiväinen siirron aikaan.

Me ollaan yksityisellä ja yrityskerrat on kalliita, joten oli kyllä lääkäriltä ihan siinäkin mielessä oikein ehdottaa tätä - ettei tuhlata yrityksiä ja rahaa semmoisten alkioiden siirtoon, jotka ei etenisi kuitenkaan!
Tästä pitkästä viljelystä ei puhuttu kyllä meille mitään esim. 2014, vaikka on niitä varmaan tehty.

Eli alkuun heikommalta näyttävä alkio voikin osoittautua hyväksi jos sitä viljellään pidempään (eli 5-6 päivää, kai jopa 7 pvää jos hidas mutta etenee oikeasti).

Meillä esim. piti olla siirto ke, mutta lääkäri soitti ja sanoi että tuo yksi hyvin edennyt oli vasta morulavaiheessa ja olisi parempi katsoa seuraavaan päivään. Sitten se oli onneksi edennyt blastoksi :)

Kyllä oli jännitysnäytelmä, kun kävi selväksi, että se on nyt oikeasti vain yksi mahdollisuus enää, kun ne kaksi muuta pysähtyi kehityksessä!

Mutta onnellinen testipäivä, tänään oli plussa :)

Miten lie eri klinikoilla tai julkisella tämä näkökulma, että viljelläänkö pitkän kaavan mukaan, jotta näkisi mikä alkio oikeasti on se hyvä?!
 
Heippa. Odottelen just millon pas siirto lääkkeelliseen kiertoon,koska ovis ollut aikaisemmin niin että siirto mennyt v.lopulle Lääkkeenä progynova. Onko täällä kokemuksia lääkkeestä?
 
Mulla vähän sama juttu kuin Leenulilla, julkisella puolella alkiot pakastettiin 2 päiväisenä, yksi tarttui mutta oli kkm. Yksityisellä puolella moni alkio nuupahti viljelyssä just 2-5 päivän välillä, eli todennäk. oli noi julkisen puolen omat olleet huonoja, vaikka kuulemma oli top-luokkalaisia siinä 2 päivän kohdalla.
 
Olen aloittanut Zumenonin, sillä siirto on määrä tehdä lääkkeelliseen kiertoon. On väsyttänyt, en tiedä johtuuko tuosta lääkkeestä tai väsyttääkö muuten vaan. Muita oireita en ole lääkkeestä saanut.
 
Mulla saatiin 1. IVF:stä 8 alkiota, joista yksi siirrettiin tuoresiirtona (raskaus, josta kkm). Sen jälkeen on siirretty 4 kpl hyvälaatuisia 3-päiväisiä alkioita. Nyt kyselin voisiko jäljellä oleville kolmelle alkiolle tehdä jatkoviljelyn...kuulemma riippuu mille päivälle ovulaatio osuu. Tuntuu tosi turhauttavalta siirtää alkioita, joista ei tiedetä voivatko edes kehittyä blastoiksi. Mitä te tekisitte mun tilanteessa, jos saisitte päättää siirretäänkö 3-päiväisinä vai tehdäänkö jatkoviljely? Riskihän on, että kaikki kuukahtavat eikä ole mitään siirrettävää enää. Aikaa siinä kyllä säästyisi.
 
Kyllä mä olen ymmärtänyt, että jos ne alkiot eivät selviä jatkoviljelystä eivät selviäisi kohdussakaan, eli se puhuisi kyllä jatkoviljelyn puolesta, että välttyisi turhilta siirroilta.

Täällä ulkomailla ei kai muita siirretäkään kuin blastoja eli pitkään viljeltyjä, todennäköisyydet kasvaa sen verran paljon että säästää sekä klinikan että potilaan aikaa ja hermoja.
 
Jes Anselmiina, voidaan piinailla yhdessä ens viikolla. Mulla matkassa 5 päivänen kuoriutumaan alkanut blasto, ja tänään ekana piinapäivänä on ollut ihan selkeitä kohtutuntemuksia. En siis kuvittele, että raskaustuntemuksia näin aikasin, mutta jännä kun viimeksi ei tuntunut mitään muuta kuin pieni minuutin kestänyt nippasu seuraavana päivänä. Oliskohan se putki ollu jotenkin syvemmällä... Nyt sit yritetään olla testaamatta ennen kuin ehkä maanantaina, verikoe ensi viikon torstaina.
 
Jes Anselmiina, voidaan piinailla yhdessä ens viikolla. Mulla matkassa 5 päivänen kuoriutumaan alkanut blasto, ja tänään ekana piinapäivänä on ollut ihan selkeitä kohtutuntemuksia. En siis kuvittele, että raskaustuntemuksia näin aikasin, mutta jännä kun viimeksi ei tuntunut mitään muuta kuin pieni minuutin kestänyt nippasu seuraavana päivänä. Oliskohan se putki ollu jotenkin syvemmällä... Nyt sit yritetään olla testaamatta ennen kuin ehkä maanantaina, verikoe ensi viikon torstaina.

Jee, piinailuonnea sullekin! :)

Ai näkeekö senkin mikroskoopilla, että blasto on alkanut kuoriutumaan? Vau, en tiennytkään. Varmaan aika hyvät mahdollisuudet onnistua.

Mullakin on ollut jotain tuntemuksia, mutta niin on ollut ennenkin...Voi johtua Lugeista myös...Toivotaan, että olisi kiinnittymisen oireita :)
 
Moikka!

Sain eilen tasan viikko 3d-alkion pakastesiirrosta punertavan haamuviiva One Step -testiin. Ehdin jo vähän iloita, mutta tänään aamulla viiva ei ollut vahvistunut ja oli ehkä jopa vaaleampi kuin eilinen. :sad001

Miltä teidän mielestä näyttää tuo testi? Näkyykö teidän mielestä kaksi viivaa? Olen aiemmin saanut tuoresiirrosta plussan ja sain silloinkin haamuviivan viikon päästä siirrosta. Silloin olin pistänyt Ovitrellen, nyt en.
 

Liitteet

  • E265BE25-18D4-4DFC-9064-567DE644D0AC.jpeg
    E265BE25-18D4-4DFC-9064-567DE644D0AC.jpeg
    16.8 KB · Katsottu: 334
Moi Anselmiina. Mä näen ihan selvästi viivan, haalean mutta kuitenkin. Ei niitä turhaan tule, eli kyllä siellä jotain tapahtuu! Jäitä hattuun ja uutta testiä taas huomenna.

Mä testasin kans tänään aamulla, pp5 ja 5 päivän alkio, selkeä nega. En vielä luovuta kuitenkaan kun oireita kuitenkin on, toisin kuin viime yrityksessä. Tosin miten voi olla oireita jos ei ole raskaushormonia testin mukaan :smiley-ashamed008
 
Moi Anselmiina. Mä näen ihan selvästi viivan, haalean mutta kuitenkin. Ei niitä turhaan tule, eli kyllä siellä jotain tapahtuu! Jäitä hattuun ja uutta testiä taas huomenna.

Mä testasin kans tänään aamulla, pp5 ja 5 päivän alkio, selkeä nega. En vielä luovuta kuitenkaan kun oireita kuitenkin on, toisin kuin viime yrityksessä. Tosin miten voi olla oireita jos ei ole raskaushormonia testin mukaan :smiley-ashamed008

Ei taida onnistua tuo jäiden laittaminen hattuun :wink Eilen illalla tuli melko voimakkaita kipuja alavatsaan ja kehitin jo mielessäni teorian, että alkio irtautui silloin limakalvolta :banghead:

Milloin sulla on virallinen testipäivä? Aikaisin myös testailet eli nega voi muuttua vielä plussaksi! Mikä testi sulla on käytössä? Mikä herkkyys?
 
Ei taida onnistua tuo jäiden laittaminen hattuun :wink Eilen illalla tuli melko voimakkaita kipuja alavatsaan ja kehitin jo mielessäni teorian, että alkio irtautui silloin limakalvolta :banghead:

Milloin sulla on virallinen testipäivä? Aikaisin myös testailet eli nega voi muuttua vielä plussaksi! Mikä testi sulla on käytössä? Mikä herkkyys?

Tiedän tunteen eikä itselläkään niitä jäitä paljon ole hatussa! Miten se sanonta menee, sokea johdattaa sokeaa...!

Kivut voi hei olla myös hyvä merkki.

Mulla first response-testi joka lupaa siis että 6 päivää ennen kuukautisten alkamista voisi jo testata. Näitä samoja ei taida Suomessa olla myynnissä, en ole ihan varma. Verikoe mulla vasta torstaina.
 
Tiedän tunteen eikä itselläkään niitä jäitä paljon ole hatussa! Miten se sanonta menee, sokea johdattaa sokeaa...!

Kivut voi hei olla myös hyvä merkki.

Mulla first response-testi joka lupaa siis että 6 päivää ennen kuukautisten alkamista voisi jo testata. Näitä samoja ei taida Suomessa olla myynnissä, en ole ihan varma. Verikoe mulla vasta torstaina.

Heh :D Mä tein Sofin One Step -testin. Se on herkkä myös, mutta ohjeissa ei mainita tiettyä päivää, jolloin saa aloittaa testaamisen niillä. Meillä on sitten sama virallinen testipäivä!

Pistitkö Ovitrellen tai muun injektion, jossa on hcg:tä? Mulla ei ollut tässä kierrossa irroituspiikkiä.
 
Heh :D Mä tein Sofin One Step -testin. Se on herkkä myös, mutta ohjeissa ei mainita tiettyä päivää, jolloin saa aloittaa testaamisen niillä. Meillä on sitten sama virallinen testipäivä!

Pistitkö Ovitrellen tai muun injektion, jossa on hcg:tä? Mulla ei ollut tässä kierrossa irroituspiikkiä.
En itseasiassa edes tiedä, mikä se irrotuspiikki on. eli ei mulla sitä ole käytetty. Mulla lääkkeellinen PAS eli vedän estrogeeniä ja progesteroni menee sekä tuhrukapselina että pistoksena. Mutta ei pitäis olla mitään hormonia mikä vaikuttaisi testin tulokseen.
 
Voi Anselmiina, olen pahoillani :sad001

Sullahan on vielä pakastimessa tavaraa, eikö? Tekisköhän ne jotain lisätestejä selvittääkseen, miksi ei tartu, ennen kuin jatkat seuraavaan siirtoon? Esim iso annos kortisonia on kuulemma joskus käytössä jos epäillään että juuri kiinnittymisessä ongelmaa.

Iso halaus täältä ja toivon todella että sua vielä onnistaa! Uskon niin!
 
Voi Anselmiina, olen pahoillani :sad001

Sullahan on vielä pakastimessa tavaraa, eikö? Tekisköhän ne jotain lisätestejä selvittääkseen, miksi ei tartu, ennen kuin jatkat seuraavaan siirtoon? Esim iso annos kortisonia on kuulemma joskus käytössä jos epäillään että juuri kiinnittymisessä ongelmaa.

Iso halaus täältä ja toivon todella että sua vielä onnistaa! Uskon niin!

Kiitos :Heartred Kaksi alkiota on vielä pakastimessa. Meillä munasoluja tuli ihan hyvä määrä (13) ja siittiöt ok. Alkioita saatiin 8 kpl ja kaikki näyttivät hyvälaatuisilta. Kuitenki vain 1 on kiinnittynyt, mutta sekin päätyi keskenmenoon.

Ajattelin ottaa seuraavaksi tuon kortisonia puheeksi lääkärin kanssa. Ollaan julkisella hoidoissa ja nihkeästi suhtautuvat hoitoprotokollan ulkopuolisiin lääkityksiin ja tutkimuksiin.
 
Takaisin
Top