Painonpudotusryhmä

Onpa ikävää. Ootko vielä kysynyt keltään lääkäriltä Ozempicia?

Alla linkki. Luin eilen että Ozempic on noussut käytetyimmäksi lääkkeeksi. Kertoo varmaan siitäkin että lääkäreillä ei oo erityisen korkea kynnys kirjoittaa siitä reseptiä.

Joo olen saanut eilen reseptin tähän. Ajatuksena herkkuhimon katkaiseminen ja parempien tapojen rakentaminen rutiiniksi. Eihän tämä tietenkään itsessään ketään laihduta vaan työ pitää silti itse tehdä.

@Helpsuli Mun työkaveri (34v, BMI varmaan jotain 34-35) käyttää sitä, mutta en ole pahemmin kysellyt asiasta. Omaan silmään näyttää että hän on hoikistunut. Ilmeisesti aiheuttanut ajoittaista etovaa oloa/yökkimistä, mutta ei kai oksentelua kuitenkaan. Varmaan tämäkin on yksilöllistä.

Omanapa: keskiviikkona paino meni jo alle 78kg, eilen en käynyt vaa’alla kun heräsin hotellista (YKSIN! 😍), tänään 78.15kg. Ke-pe tulee nyt syötyä vähän paremmin iltaisin, kun on kaikenmaailman tapahtumaa, mutta pyrin syömään alkupäivän kevyemmin. Jos saisi sunnuntaina taas alle 78kg puntariin 🤞🏼
Joo tuosta se lääkäri sanoikin että voi aiheuttaa pahoinvointia. Toki työn joudun tietenkin tekemään edelleen itse. :)

Kesä on joo vähän haastavaa aikaa, kun on kaikenlaista menoa ja tapahtumaa. 😅 Ja joka paikassa tarjolla jäätelöä. 🤭 Mut oon kyllä kylässä ja muualla yhä syönyt herkkuja ja mitä onkaan ollut tarjolla, ehkä vähän valikoiden ja pienempiä määriä mitä ennen. Kotona sitten vähemmän, paitsi välillä on kyllä tullut kotonakin yksi jäätelö syötyä. 🙃

Mulla on nyt neljä viikkoa takana tätä valmennusta ja ens viikolla on treeneistä lepoviikko, sitten jatkuu taas toiset neljä viikkoa + lepoviikko. Oon tehnyt sen kaksi kotitreeniä viikossa, molemmat koko kropalle. Toisen olen tehnyt täysin oman kehon painolla ja toisessa on suurimmassa osassa liikkeistä mukana kahvakuula. Meillä on kotona vain 10kg kahvakuula, niin osa liikkeistä oli mulle alkuun sillä vähän raskaita. 😅 Mutta tein sitten pari ekaa viikkoa vaan vähemmän toistoja, niin meni ihan hyvin. Tehokkaita treenejä on kotonakin saanut tehtyä 👍🏼

Paino on nyt ollut siinä 70,4kg tuntumassa eli 3,2kg on lähtenyt nyt vajaa neljässä viikossa. 😊 Jos kohta pääsisi 6 alkaviin lukemiin. 🌈

Joo tuosta se lääkäri sanoikin että voi aiheuttaa pahoinvointia. Toki työn joudun tietenkin tekemään edelleen itse. :)
Toki joudut tekemään työn itse mutta olen ymmärtänyt että se on helpompaa ja saattaa mennä ihan kuin itsekseen lääkkeen kanssa, koska Ozempic vie herkku- ja ruokahimon. Kun ei oo ruokahimoa niin helpompi jättää ne turhat kalorit pois.

Mutta jospa jollain ois täällä kokemuksia. Ymmärrän että mietityttää. Lääkkeen aloitus aina iso juttu ja sivuoireita voi tulla. Onneksi ne sivuoireet kuitenkin monella loppuu kun lääkkeen syöntiä jatkaa tai viimeistään sitte jos lopettaa koko lääkkeen.

Jos päätät aloittaa lääkkeen niin kiinnostaisi kuulla sun kokemuksia siitä jos haluat kertoa. 🥰 Mua kiinnostaa just kaikki tämmöset terveysjutut ja lääkejutut. 😄

Toki joudut tekemään työn itse mutta olen ymmärtänyt että se on helpompaa ja saattaa mennä ihan kuin itsekseen lääkkeen kanssa, koska Ozempic vie herkku- ja ruokahimon. Kun ei oo ruokahimoa niin helpompi jättää ne turhat kalorit pois.

Mutta jospa jollain ois täällä kokemuksia. Ymmärrän että mietityttää. Lääkkeen aloitus aina iso juttu ja sivuoireita voi tulla. Onneksi ne sivuoireet kuitenkin monella loppuu kun lääkkeen syöntiä jatkaa tai viimeistään sitte jos lopettaa koko lääkkeen.

Jos päätät aloittaa lääkkeen niin kiinnostaisi kuulla sun kokemuksia siitä jos haluat kertoa. 🥰 Mua kiinnostaa just kaikki tämmöset terveysjutut ja lääkejutut. 😄
Toki voin jakaa. Juuri tuon herkkuhimoon minäkin kaipaan stoppia, jotta olisi helpompaa rakentaa uusia tapoja. Ja koska olen epätoivoinen, kun ihan sama mitä teen niin en saa painoa pois tai sitten se aina lähtee takaisin nousuun. Katsotaan kuinka muijan käy. :folded: :tears:

Tää viiminen kuukausi on ollut jotenkin vaikea. Ihan kaikin tavoin, semmoista perus arkikuormaa tuntuu kertyvän. Lapsilla on ollut molemmilla vähän ✨vaihe✨ päällä unien suhteen (3-veellä vilkkaat unet, nuhaan ja pissahätään heräily. Lopetti päikkäritkin. 1-veellä joku eroahdistus-tiheäimu-kävelyoppiminen ja päikkäreiden siirtymä yksiin uniin). Vaikeus saada rutiineita toimimaan ilman kerhojen yms tuomaa aikataulua ja sosiaalisten kontaktien väheneminen. Iltaisin oma olo on ollut aika ahdistunut. Nälkä on ollut karsea ja syötyä on tullut liikaa. Jotain nestettäkin jäänyt kroppaan jumiin. Paino hyppäsi siis täysin loogisesti vähän korkeammalle, ja nyt oon pyörinyt kasikympin yläpuolella.

Lasten uniin en määräänsä enempää voi vaikuttaa, mutta yhden asian tajusin, mihin voin. Ja mikä on muuttunut myös aika tasan kuukauden aikana. Aloin nimittäin juoda taas aamukahvia kuukausi sitten! Iltaisin levoton ja ahdistunut olo ottaa kierroksia aika varmaan kofeiinista. Aamukahvi myös heikentää aamupäivän ruokahalua, mikä kerryttää nälkävelkaa iltaan. Palaan siis takaisin jo oppimiini hyviin tapoihin olla juomatta kahvia, ja säästän sen erityisiin juhlatilanteisiin ainoastaan. Katsotaan mikä sen vaikutus painoon, mutta ennen kaikkea epämääräisesti ja ihan fyysisenä tuntuvaan ahdistukseen olisi.

Juhannus ja sitä seuraavana viikonloppuna lasten synttärijuhlat kun on juhlittu, otan heinäkuulle tavoitteeksi skarpata ruokavalion suhteen. Hetken jo mietin jonkun ketokuurin vetämistä tms, mutta toisaalta tykkään nykyään monipuolisemmasta syömisestä ja hiilareillakin on paikkansa. Että saa nähdä. Liiallisen lisätyn sokerin nauttimista aion kyllä karsia. Mansikka-aika tuonee oman helpotuksensa asiaan 😋

Tää viiminen kuukausi on ollut jotenkin vaikea. Ihan kaikin tavoin, semmoista perus arkikuormaa tuntuu kertyvän. Lapsilla on ollut molemmilla vähän ✨vaihe✨ päällä unien suhteen (3-veellä vilkkaat unet, nuhaan ja pissahätään heräily. Lopetti päikkäritkin. 1-veellä joku eroahdistus-tiheäimu-kävelyoppiminen ja päikkäreiden siirtymä yksiin uniin). Vaikeus saada rutiineita toimimaan ilman kerhojen yms tuomaa aikataulua ja sosiaalisten kontaktien väheneminen. Iltaisin oma olo on ollut aika ahdistunut. Nälkä on ollut karsea ja syötyä on tullut liikaa. Jotain nestettäkin jäänyt kroppaan jumiin. Paino hyppäsi siis täysin loogisesti vähän korkeammalle, ja nyt oon pyörinyt kasikympin yläpuolella.

Lasten uniin en määräänsä enempää voi vaikuttaa, mutta yhden asian tajusin, mihin voin. Ja mikä on muuttunut myös aika tasan kuukauden aikana. Aloin nimittäin juoda taas aamukahvia kuukausi sitten! Iltaisin levoton ja ahdistunut olo ottaa kierroksia aika varmaan kofeiinista. Aamukahvi myös heikentää aamupäivän ruokahalua, mikä kerryttää nälkävelkaa iltaan. Palaan siis takaisin jo oppimiini hyviin tapoihin olla juomatta kahvia, ja säästän sen erityisiin juhlatilanteisiin ainoastaan. Katsotaan mikä sen vaikutus painoon, mutta ennen kaikkea epämääräisesti ja ihan fyysisenä tuntuvaan ahdistukseen olisi.

Juhannus ja sitä seuraavana viikonloppuna lasten synttärijuhlat kun on juhlittu, otan heinäkuulle tavoitteeksi skarpata ruokavalion suhteen. Hetken jo mietin jonkun ketokuurin vetämistä tms, mutta toisaalta tykkään nykyään monipuolisemmasta syömisestä ja hiilareillakin on paikkansa. Että saa nähdä. Liiallisen lisätyn sokerin nauttimista aion kyllä karsia. Mansikka-aika tuonee oman helpotuksensa asiaan 😋

Mielenkiintoinen toi kahvi, enpäs ole tullut ajatelleeksi 🤔 Täytyy itsekin ihan mielenkiinnosta seurata. Mä juon joka aamu pari kuppia kahvia mutta muuten oikeastaan en. Kylässä tai muualla tulee lisäksi joskus juotua vielä iltapäivällä, mutta kotona ei.

Meillä ei ole tänä juhannuksena sen kummempia suunnitelmia, niin varmaan tulee syötyä aika normaalisti. Ehkä vähän jotain erilaista keksitään. Mutta ens viikon viikonloppuna on tyttöjen mökkireissu ja sillon en kyllä mieti yhtään näitä. 😁 Ei auta heti maanantaina käydä puntarilla sitten. 🤭

Mä en ymmärrä miten tää PMS-pöhötys alkaa heti ovulaation jälkeen 🤨 ennen raskautta alkoi ehkä 3-4pv ennen menkkoja, nyt pahimmillaan sen 1,5vk ennen. Tosi rasittavaa kun melkein puolet kuukaudesta (ainakin 1/3 kuukaudesta) paino jumittaa/nousee… Tottakai tiedän että se on vain PMS oire jne, mutta ärsyttää että se kestää näin älyttömän kauan!

Tänään oli ensimmäistä kertaa 69,9kg. 🥳 Viime viikko oli jotenkin tosi tahmea ja koko kehossa ihan ”tukkoinen” olo (ei flunssaa vaan muuten vaan sellainen fiilis kehossa), viikonloppuna oli menkat niin varmaan siitä johtui suurimmilta osin. Nyt sitten helpotti heti kun menkat loppui.

Selvisipä miksi on ollut viime aikoina niin kamala nälkä ja surkea olo 😅 ensimmäiset menkat synnytyksen jälkeen! Vuosi meni ennenkuin kierto palasi. Toivottavasti alkaisi suht säännöllisenä pyörimään.

Tämä viikonloppu menee lasten synttäreitä juhlien, mutta heinäkuun alkaessa on hyvä hetki skarpata omien ruokailutapojen suhteen 😁 tällä viikolla jo aloitin yazion parissa olemaan tarkempi, kun viimeinen kuukausi tullut oltua sinnekin tosi suuripiirteinen ja useana päivänä kirjannut tyyliin vain aamupalan ylös 😅

Tänään pitkästä aikaa kävin vaa'alla ja lähtötilannehan oli 75,8kg ja tänään puntari näytti jo 73kg. Pikku hiljaa alkaa paino putoamaan, kun makeanhimo ei vaivaa koko ajan.
Niin olet nyt Ozempicilla? Miten sen kanssa on muuten sujunut?

Joo olen, en ole muuta ihmeellistä huomannut kuin tuon että makeaa ei tee enää samalla tavalla mieli joka päivä ja koko ajan kuin ennen. Omasta syömisestähän se painonpudotus on lopulta kiinni.

Toi olis kyllä mullekin tarpeen, mutta otin nyt 1-1 valmennuksen tuolta missä oon ollut noissa 6vk ryhmävalmennuksissa. Josko se nyt auttais 😅 Aloitan 10.7

Toi olis kyllä mullekin tarpeen, mutta otin nyt 1-1 valmennuksen tuolta missä oon ollut noissa 6vk ryhmävalmennuksissa. Josko se nyt auttais 😅 Aloitan 10.7
Eihän tämä painonpudotus koskaan helpolla tule. Mikäs tuossa valmennuksessa on ideana, on mulle ihan uus juttu? 😊

Eihän tämä painonpudotus koskaan helpolla tule. Mikäs tuossa valmennuksessa on ideana, on mulle ihan uus juttu? 😊

Siis tuossa nyt alkavassa se on käytännössä ihan niinkun PT. Katsotaan yksilöllisemmät treenijutut, en saa erityisesti ruokavaliota mutta PT seuraa mun ruokapäiväkirjaa ja saan toki tavoitteet mihin tähdätä. Viikottain puhelut ja palaute, ja Whatsapp-yhteys josta voi kysyä mitä vaan päivittäin. Tuossa 6vk ryhmässä on ollut siis kerran viikossa ryhmäpuhelu, jossa käyty läpi ”teoriaa”, ja kerran viikossa saanut palautteen omasta viikosta (kirjataan Exceliin viikon kuulumiset, askeleet, kalorit jne). Eli nyt tää PT-homma on vaan ton ryhmävalmennuksen vienti yksilöllisemmälle tasolle.

Siis tuossa nyt alkavassa se on käytännössä ihan niinkun PT. Katsotaan yksilöllisemmät treenijutut, en saa erityisesti ruokavaliota mutta PT seuraa mun ruokapäiväkirjaa ja saan toki tavoitteet mihin tähdätä. Viikottain puhelut ja palaute, ja Whatsapp-yhteys josta voi kysyä mitä vaan päivittäin. Tuossa 6vk ryhmässä on ollut siis kerran viikossa ryhmäpuhelu, jossa käyty läpi ”teoriaa”, ja kerran viikossa saanut palautteen omasta viikosta (kirjataan Exceliin viikon kuulumiset, askeleet, kalorit jne). Eli nyt tää PT-homma on vaan ton ryhmävalmennuksen vienti yksilöllisemmälle tasolle.
Oo, kuulostaa kivalle !

Mäki taidan tulla tänne keskustelemaan. Raskauskiloja tuli 16kg. Sairaalaan jäi 5kg ja parissa viikossa tippu 5kg ja nyt ois vielä 6kg. Synnytyksestä nyt 7vkoa. Paino junnannut jo muutaman viikon samoissa lukemissa. 60kg on paino nyt. Jos sinne noin 54kg:aan pääsisi. Oon aika lyhyt. Imetän niin ruokahalua on. Ateriarytmi on säännöllinen ja arkiruoka suht terveellistä mutta herkkujakin tulee syötyä. Ei kuitenkaan ahmimalla. Liikunta vähäistä. Hyötyliikuntaa tulee pienesti ja sitte yritän käydä jossai jumpassa tms 1krt vko. Enempään ei oikein elämäntilanne anna myöten. Tosin nyt huomasin että lähisalilla saisi käydä joka päivä tiettynä kellonaikana vauvan kans salilla tai virtuaalijumpassa. Mietin että vaihtaisin syys-lokakuussa jäsenyyden tähän saliin. Kun nyt jumpissa pitää käydä iltaisin että mies katsoo vauvaa ja taaperoa. Niin se kirpaisee lähteä illalla omiin juttuihin kun aika on taaperolta ja mieheltä pois.

Täällä on lähtenyt heinäkuuhun itselleni lupaama tarkempi kaloriseuranta taas käyntiin. Mieliteot on kyllä olemassa ja jestas kun voikin olla rajuja - edes raskaana oo ollut näin luja himotus herkkuihin 😅 Erityisesti vielä illalla väsyneenä iskee. Nälkä ei oo yhtään kun kalorit on järkevät ja makrot suosii proteiinia ja kasviksia, mutta hyvä ettei pää särje kun tekis mieli jotakin hyvääääää tai edes pari ylimääräistä voileipää hyvillä täytteillä (maailman helpoin tapa muuten saada 400 ylimääräistä kaloria). Touko-kesäkuun aikana tuli otettua tosiaan muutama kilo takapakkia. Onneksi tarvittava työskentely on tuttua ja uskon että jos onnistun tän tarkemman linjan pitämään, elokuussa ollaan siinä mihin toukokuun alussa jäi :) mikä on siis ihan hyvä tilanne jos näin on. Sitten tulee se alkusyksy, mikä on helppo aika vetää vaikka vähän tiukempaa dieettiä, ja siitä kun vauhtiin pääsee, vetää helpolla jouluun taas 😁 kiva nähdä mihin kuntoon itsensä saisi sikseen :)

Liikunta ei tällä hetkellä tuota kauheasti iloa. En oikein tiedä miksi. Onko nyt jotenkin muutenkin rankkaa vai lajivalinnassako vika. Eilen koirien iltakävelyllä testasin vähän juosta (noin 3 km pikkulenkki) mikä tuntui helpolta ja henki kulki hyvin. Mutta siitäkään ei tullut mitään onnellisuuspöllähdystä. Suorittelen liikuntaa kuin kotityötä, että pakko tehdä punttijumppa 2-3 kertaa viikossa, vaikkei palavasti houkuttelekaan. Tekee se hammaspesu tai lattioiden imurointikin hyvää, vaikkei niistä mitään kiksejä saa.

Mulla oli myös noin, että synnytyksen jälkeen lähti aika helposti 10kg pois, sitten jäi (mulla kylläkin moneksi kuukaudeksi) junnaamaan tohon noin 74 kiloon. En kyllä ihmettele, tuli mentyä aina helpoimman kautta ja noutoruoka + herkut maistui. Ja se oli ihan ok mulle silloin, ei ollut energiaa muuhun. 😊 Mutta nyt on kiva, kun on taas päässyt terveellisempien elintapojen makuun. Säästyy myös rahaa, kun meillä on noutoruoka vähentynyt radikaalisti. 😂 Meillä oli vähän turhan usein tapana woltata tai hakea jotain sitten kun lapset oli menneet illalla nukkumaan. 🤭

Nyt on selvästi hidastunut lasku kun aluksi ne nesteet varmaan lähti liikkeelle. Paino on ollut nyt 70kg molemmin puolin. Ruokamäärää en pysty kyllä vähentää, muuten tulee liian nälkä ja iskee pahat herkkuhimot. 🙈 Jos ei nyt mitään tapahdu, niin täytyy tarkastella tuleeko vahingossa jostain liikaa energiaa, kun en enää juuri punnitse ruokia.

@litranmitta oon samaa mieltä, että toi alkusyksy on paljon helpompaa aikaa keventää. Tää kesä on jotenkin tosi hankalaa, ihan vaikka ei mitään erityisiä menojakaan olisi 😄

Takaisin