Painonpudotusryhmä

Joo meidänkin kahvihuoneessa häviää yleensä kaikki. ehkä sitten kun palailen töihin niin voisi alkaa tuohon hapanjuurileivontaan niin voi viedä sinne sitten kaikki ylimääräiset 😆

Ai että, 79,9kg! Uusi kymmenluku, vihdoin 🥳 minkä takia se tuntuukin niin merkitykselliseltä. Toki viikonloppuna taas yhdet juhlat tulossa 🥲

Mä haluan tulla tänne mukaan, kun nyt vihdoin tuntuu viimeisen synnytyksen ja raskauden jälkeen siltä, että olisi motivaatiota alkaa liikkua ja syödä vähän terveellisemmin 😊 Kuopus on nyt vähän yli 7kk vanha.

Lyhyesti, mun paino oli pitkään ennen näitä onnistuneita raskauksia n.64kg ja se tuntui siltä, että siinä painossa pysyi hyvin sellaisilla mulle normaaleilla elintavoilla ja olin tyytyväinen 😄. Oon 157cm lyhyt eli tuokin on lievän ylipainon puolella, mutta pidän tota samaa nyt silti tavoitteena. Aikuisiällä alin paino on ehkä ollut 57kg ja siihen pääseminen ja sen ylläpitäminen oli jo silloin nuorempana niin työlästä, että aiheutti vaan pahoja ongelmia.
Esikoisen raskauden aikana paino nousi yli 80 kiloon ja raskauksien välissä laski johonkin 72kg. Kuopuksen raskaudessa viimeisin paino oli taas 84kg. Tänään oli 73,6kg ja pidän sitä nyt ns. lähtöpainona tähän hommaan 😄. En osaa asettaa mitään tavoitetta, että missä ajassa haluan tavoitteen saavuttaa, mutta hiljakseen olisi tarkoitus edetä.

Tänään alkoi uusi Prove Simple-valmennus ja osallistun nyt siihen. Aion tehdä vaan kotitreenejä, koska tällä hetkellä elämäntilanne ei salli salilla käymistä ja jäsenyys on tauolla. Oon ennenkin ollut noissa Proven eri valmennuksissa mukana ja tykännyt niistä. Nyt ajattelin kuitenkin ekaa kertaa ottaa myös ruokavaliopuolta niistä mukaan, aiemmin oon tehnyt niistä vain salitreenejä. 😊

Oli paino tippunut tänään puoli kiloa edellisestä mittauksesta, 73,5 kg siis nyt! Vaikka tuossa yhdessä vaiheessa se nousi yli 74 kilon taas. Mutta nyt oli tippunutkin alle sen. 🥳 Voisi varmaan jatkaa tuota lenkkeilyä siis useamminkin jopa jos paino lähtee jo sillä tippumaan noin.

Eka viikko valmennusta meni ihan jees ja tosiaan pari kiloa lähti nesteitä. Tää viikko onkin sit pyöritty samoissa lukemissa eikä ole menty alle 80kg:n. Se vähän turhauttaa, mutta kaippa tämä tästä taas. Kiertokin alkaa kääntyä jo jälkimmäiselle puoliskolle ja joskus ne nesteet on alkanut kerääntymään jo tässä vaiheessa kroppaan.

Täälläkin pyöritty pitkään samoissa noin 78 luvuissa. Tai vähän käväisi plussankin puolella kun viime viikko meni vähän huonosti syöden 🙈 mutta nyt tänä aamuna ainakin oli taas palattu tuonne vakkarialueelle. Toisaalta mun tavoitehan oli nyt pitää samassa tai antaa tippua hitaasti että sillein ihan onnistunutta. Flunssa on vähän kiusannut, niin hikiliikkumista ei ole tullut harrastettua. Samaahan se on toisaalta ollut koko kevään. Kesässä en hirveästi muuta odota, kuin sitä että lapset ja itse ei toivottavasti koko ajan napattaisi tautia taudin perään... Ainakin altistukset vähenee kun kerhot lakkaa ja siirrytään pihaleikkeihin.

Tänään humpashti paino reippaammin alaspäin. Viikko mennyt ihan ok, vähän ylityksiä. Ei jäädä vihreälle kaloreiden suhteen valmennuksessa, mikä harmittaa. Mutta kovasti oon yrittänyt, mutta ne herkut vie vaan voiton. Tänäänkin lähti Prismasta irtokarkkeja mukaan kun olivat tarjouksessa, ja käytiin mäkkärissä. Toki fiksuja valintoja pyrkinyt tekemään. Tänään jos jaksais salille kans.

Mulla oli myös heti viikonloppu vähän erilainen ja piti soveltaa, kun oltiin la-su reissussa, oli juhlat sekä hotelliaamiainen ja käytiin kerran mäkissä syömässä. 😄 Pyrin kans tekemään fiksuja valintoja ja onnistuin omasta mielestä siinä kyllä tosi hyvin. Tarkoitus kun onkin nyt taas opetella ottamaan terveellinen syöminen ns. perustaksi ja pyrkiä tekemään useimmiten niitä fiksuja valintoja, eikä noudattaa orjallisesti mitään ruokavaliota. Juhlissa söin kakkua hyvillä mielin 😊 Nesteitä on ainakin viikonlopusta huolimatta lähtenyt hyvin liikkeelle, viikossa on tippunut 1,2kg.

Paino nyt pyörii 80kg molemmin puolin, eikä oikein liikahda. Kp22 eli varmaan nyt päällä menkkoja edeltävä jumitus, mikä on ymmärrettävää, mutta ärsyttävää. Jotenkin oli kovat odotukset tätä valmennusta kohtaan ja ajattelin että menee yhtä hyvin kun viimeksi, mut nyt oon vähän pettynyt (myös itseeni tuon viikonlopun osalta). On tässä onneksi vielä vajaa neljä viikkoa jäljellä

Mulla on kyllä tuon 80kg rajapyykin jälkeen pudotuksen vauhti hidastunut reippaasti. Täytyy toivoa että tuo aerobisen ja kasvisten määrän lisääminen auttaisi. Tänään 79,6kg eli pikkuhiljaa kuitenkin oikea suunta. Täytyy pitää pää kylmänä ja joka päivä vaan yrittää tehdä niitä parempia valintoja ettei löis hanskoja tiskiin vaan opettelisi niitä oikeita tapoja pitkällä tähtäimellä

No juu, tässä kun on tämä vauhti hidastunut niin itsestäkin tuntuu siltä, että on ikusuuden jumittanut tässä 78:ssa. Mut toisaalta jos mietin, niin helmikuussa se keskipaino oli 80:ssä, että pysyvästi pudonneet kaksi kiloa saanut tulosta kevään aikana kuitenkin, vaikken kovin täysiä ole edes yrittänyt! Kesäkuun ainakin vielä menen tällein yrittämättä (vähän kuitenkin toivon että tipahtais jo pysyvästi 77 puolelle), ja sit heinä-elokuulle voisin ottaa hetkeksi vähän tiukemman linjan ja kokeilla paljonko saisi kiristettyä yrittämällä tiukkaa linjaa hetken.

Tänään näytti vaaka 72,0kg eli parissa viikossa lähtenyt 1,6kg. 😊 Varmaan suurin osa yhä nesteitä. Oon nyt käynyt ihan mielenkiinnosta melkein joka päivä vaa’alla, niin näkee vähän vaihtelua. Viime viikolla kävi parina päivänä alle tuon 72 kilon. Täytyy kyllä heti alkaa käydä harvemmin, jos yhtään alkaa ahdistaa, vielä ei onneksi ole.

Kävin myös alkuun vähän taistelua omassa mielessä siitä, että alanko käyttää ollenkaan ruokavakaa. Mutta oon nyt todennut, että se on näin alkuun ollut ihan hyvä, niin hahmottaa paremmin annoskokoja. On kyllä ollut vähän omat luulot erilaiset, mitä todellisuus 😅

Mitä kuuluu @Olive 😊 onks valmennus jatkunut hyvin?

Täällä on viikko rötväilty ja sen huomaa olossa ja vaa'assa 🫣 viime lauantaina olin mökkiviikonlopussa, mikä tarkoitti mm. alkoholia ekaan kertaa melkein neljään vuoteen 😅 tää viikko sit taas on ollut hermojen venytystä lasten kanssa. Melkein3vee päätti lopettaa päikkärit ja alkaa nähdä öisin villejä unia. Vauva sekoilee aamuöisin hereille, varmaan yhdistelmänä verhonraosta kuultavaa valoisaa kesäaamua ja jotain hulinavaihetta kävelynoppimisen myötä. Päivät saan olla jatkuvana ohjelmatoimistona kun kerhot on kiinni. Tähän arjen kuormitukseen ja ahdistavaan oloon sit tullut pengottua pullaa pakkasesta. Olo on sen verran kurja turvonnut ja pöhöttynyt, että nyt on pakko pistää rajat itselleen. Liikuntakin pitäisi starttailla nyt kun ollaan toivottavasti taas terveenä, mutta kaikista tärkein olisi saada syöminen takaisin raiteilleen 😥 Tosi kurja olo. Jotkut rutiinit saatava tähän kesäarkeenkin.

Minä en oo hetkeen täällä puolella pulissutkaan, mutta nyt työterveydessä puhuimme siitä kuinka olen 30v ja syön kolesterolilääkettä, sairastin radin raskaudessa ja kontrollissa paastosokeri oli koholla.. Puhui jo esidiabeteksestä. BMI on mulla 29 ja avuksi hän nyt alkoi miettimään laihdutuslääkettä, ellei labrakokeista löydy muuta selitystä miksi paino ei putoa. Oli kyllä kirjannut tietoihini, että kokonaistilanne kuormittava tällä hetkellä ja palautuminen ongelmallista josta myös painon kanssa ongelmaa. Liikkunut olen kuitenkin koko ajan enemmän ja vähemmän miten nyt viikossa ehtiikään käymään.

Mitä kuuluu @Olive 😊 onks valmennus jatkunut hyvin?

Kiitos kysymästä, ihan jees! Menkkajumit lähti korkojen kera, tämä viikko tippunut noin 100g päivässä ja tänään puntari näytti siis 78.5kg.

Viime viikko oli jotenkin vaikea kun oli PMS, nyt vähän helpompaa. Ensi viikolla ennemmän häppeninkiä, mutta pitää vaan suunnitella. Juhannusviikonloppuna tosiaan loppuu tämä valmennus, toivon että pääsisi siihen mennessä 76-alkavaan numeroon ☺️

Onko täällä ketään kenellä olisi kokemusta paljon kohutusta ozempicista ? :folded:
Ei oo kokemusta. Mutta sen olen kuullut että sitä aika matalalla kynnyksellä lääkärit nykyään kirjoittavat, jos ihminen vaan itse haluaa. Eräs tuttavani oli käynyt gynekologilla ihan muun vaivan takia mutta gyne oli samalla ehdottanut Ozempic-reseptiä, kun tuttavallani oli hieman ylipainoa. Tuttavani ei ollut vaan halunnut reseptiä. En tarkemmin kysellyt että miksi. Mutta hänellä ei siis ole erityisen paha ylipaino eikä paino vaikuta olevan hänen mielelle ongelma.

Ei oo kokemusta. Mutta sen olen kuullut että sitä aika matalalla kynnyksellä lääkärit nykyään kirjoittavat, jos ihminen vaan itse haluaa. Eräs tuttavani oli käynyt gynekologilla ihan muun vaivan takia mutta gyne oli samalla ehdottanut Ozempic-reseptiä, kun tuttavallani oli hieman ylipainoa. Tuttavani ei ollut vaan halunnut reseptiä. En tarkemmin kysellyt että miksi. Mutta hänellä ei siis ole erityisen paha ylipaino eikä paino vaikuta olevan hänen mielelle ongelma.
Minusta tuntuu etten ole saanut mitään lääkkeitä helpolla, koska olen nuori. Mutta toisaalta BMI on myös 29

Minusta tuntuu etten ole saanut mitään lääkkeitä helpolla, koska olen nuori. Mutta toisaalta BMI on myös 29
Onpa ikävää. Ootko vielä kysynyt keltään lääkäriltä Ozempicia?

Alla linkki. Luin eilen että Ozempic on noussut käytetyimmäksi lääkkeeksi. Kertoo varmaan siitäkin että lääkäreillä ei oo erityisen korkea kynnys kirjoittaa siitä reseptiä.

@Helpsuli Mun työkaveri (34v, BMI varmaan jotain 34-35) käyttää sitä, mutta en ole pahemmin kysellyt asiasta. Omaan silmään näyttää että hän on hoikistunut. Ilmeisesti aiheuttanut ajoittaista etovaa oloa/yökkimistä, mutta ei kai oksentelua kuitenkaan. Varmaan tämäkin on yksilöllistä.

Omanapa: keskiviikkona paino meni jo alle 78kg, eilen en käynyt vaa’alla kun heräsin hotellista (YKSIN! 😍), tänään 78.15kg. Ke-pe tulee nyt syötyä vähän paremmin iltaisin, kun on kaikenmaailman tapahtumaa, mutta pyrin syömään alkupäivän kevyemmin. Jos saisi sunnuntaina taas alle 78kg puntariin 🤞🏼

Takaisin