Painonpudotusryhmä

Siiis apua tunnistan niin tuon ajatuksen että mitähän ihmettä sillä vapaa-ajalla teki ennen lapsia, varmaan odotteli iltaisin aina pari tuntia ”motivaatiota” lähteä salille kunnes sinne sai itsensä raahattua 😅

Mulla treenit kulkee kivasti, painokin putoaa, tosin hyvin hitaasti. Heinäkuussa lähti rivakammin kun oli alkukesän nesteitä, nyt on lähtenyt ehkä se 0,3-0,4kg viikkoon. Täytyy vaan olla nyt tarkempi kun on palannut töihin kun kaikenmoisia herkkuja on kahvihuoneessa. Äsken söin yhden eskimopuikon vähän hetken mielijohteesta kun kaikki muutkin söi, oli ehkä vähän turha kun ei maistunut oikein miltään.

Siiis apua tunnistan niin tuon ajatuksen että mitähän ihmettä sillä vapaa-ajalla teki ennen lapsia, varmaan odotteli iltaisin aina pari tuntia ”motivaatiota” lähteä salille kunnes sinne sai itsensä raahattua 😅

Mulla treenit kulkee kivasti, painokin putoaa, tosin hyvin hitaasti. Heinäkuussa lähti rivakammin kun oli alkukesän nesteitä, nyt on lähtenyt ehkä se 0,3-0,4kg viikkoon. Täytyy vaan olla nyt tarkempi kun on palannut töihin kun kaikenmoisia herkkuja on kahvihuoneessa. Äsken söin yhden eskimopuikon vähän hetken mielijohteesta kun kaikki muutkin söi, oli ehkä vähän turha kun ei maistunut oikein miltään.
Meillä on töissä tosi usein kanssa herkkuja. Onneksi en ole makean perään. Paljon mukavampaa, jos on tuotu hedelmiä tms.

Miun kompastuskivi on töissä se ettei aina meinaa ehtiä syömään niin sitten teen nälkäisenä huonoja valintoja. Tänäänkin heräsin klo9 ja ekan kerran söin viideltä iltapäivällä... hain kebabin ranskalaisilla ja siitä tuli niin huono olo, että oksensin. 🤦🏼‍♀️ Seuraavan kerran syönkin illalla ysin aikaan.

Ja tämä olisi vältettävissä etukäteissuunnittelulla, mutta se jäi välistä, kun muutama muukin palikka oli tänään hukassa niin itsellä kuin muutamalla muullakin. 🙈

Ennen lapsia kävi töiden jälkeen ensin tunnin lenkin koirien kanssa, ja sit loppuiltana joko teki jonkun treenin tai vaan loju ja selas tiktokkia tai katto telkkaria ja hoiti kotitöitä. Sillon oli kyllä ihanan siisti koti, kun ainut sotku oli omat lojumaan jääneet vaatekappaleet 😅 oikeesti mun mies silloin kehtas valittaa jostain lattialle pudonneista pikkareista mulle, seki on lakannut kun nyt on ihan eri mittakaavan lojuvat esineet 🤣

@Pilkki24 mulle kävi vähän sama sunnuntaina. Käytiin lounasbuffassa, missä söin lohta jossain kermakastikkeessa ja lisäksi otin pari kanansiipeä kun ne on yleensä hyviä tuolla paikassa missä käytiin. Kaikkia salaatteja otin eri sortteja, kun miesväki skippasi ne. Söin vatsan täyteen, ehkä haarukallisen liikaa, mut sillein et pysty kuitenkin olla ihan mukavasti masu pullollaan 🤣 Muutaman tunnin jälkeen puski päälle aivan järkyn huonon olon, vatsa turposi, oksettikin, mut koska mun kynnys oksentaa on korkea ni en laatannut. Seuraavana päivänä oli vatsa aivan sekaisin. Kiva oli arpoa, oliko joku ruoka (salaatit, lohi tai hedelmälohkoilla maustettu vesi) huonoa, vai tuliko vain kehon reagointi liikaan rasvaisuuteen 🤢

Eilinen meni tuon huonovointisuuden jälkiä paikkaillessa, söin aika ministi. Tänään sit normi dieettipäivä energiamäärältään 😊 päivällisen energiat meni yli suunnitellusta, koska ei syöty kotona vaan siellä mummolassa (anoppi vahti pienempää että pääsin oman harrastuksen treeneihin 🙏🏼 ja isi ulkoilutti isompaa samalla kun tarkastelivat kuminan puinnin työnjälkeä 😁). Onneksi lounas oli taustalla hyvä, ja iltapalaksi valitsin kevyen protsku-vattumoussen. Huomenna on treenipäivä jos lapset sen päikkäreineen ja yhteistyöhalukkuuksineen suo 😆 siihen täytyy syödä hiilaria lounaalla, että jaksaa kyykätä 😁

@Helpsuli kiitos vinkistä, pilatesta olenkin halunnut kokeilla, niin toi voisi olla kiva!

@litranmitta kuulostaa tutulta tuo, että mummolaan kun menee, niin on paljon kaikkea herkkua tarjolla ja syömiset menee siellä vähän miten sattuu. 😄
Ja niinhän se on, painonpudotuksessa se syöminen on kyllä tärkeämpää kuin liikkuminen. Vaikka liikkuminen on sitten muilla tavoin todella tärkeää ja kyllähän se tukee painonpudotusta, paitsi tietysti jos se saa syömään hillittömästi niin sitten ehkä ei enää, kuten sanoit 🤣 Mä kun oon nyt ollut kiinnostunut tästä aiheesta, niin kaikki somet kohdistaa mulle mainoksia erilaisista valmennuksista. Monissa on just, että ”laihdu ilman liikuntaa” tai vastaavia mainoslauseita.

@Pilkki24 ”hyvä” että löytyi syy, toivottavasti saadaan tuo kilpirauhasen vajaatoiminta tasapainoon, ihan siis muutenkin kun painonpudotuksen kannalta. 😊

@Nila mä olen monesti miettynyt samaa juurikin tuollaisen pienen jäätelöpuikon kohdalla, että viitsiikö sellaista syödä ollenkaan, kun ne ei ole omia lemppareita eikä just maistu oikein miltään. 😅

Meilläkään ei eilen tehty sitä parasta valintaa, kun mä halusin illalla mäkkiä. 😂

@amandatt hyvä, että jollain oli sentään onnistuneet mäkkitalkoot. 🤭

Eilen tosiaan söin kebusta sen mitä siitä elimistöön jäi ja illalla munakkaan ja jogurtin marjoilla. 🤦🏼‍♀

Yleensä suunnittelen aamuisin päivän kulun ja töissäkin miulla on pääsääntöisesti eväät (ellei ole sellainen päivä, että ne joutuisivat muhimaan tuntitolkulla laukussa). Ja siis miulla on töissäkin sellaiset luottovalinnat, jos ei ole eväitä.

Mutta toisinaan on sitten noita päiviä etten syö ennen iltapäivää tai iltaa ja sitten ihmettelen, kun tuli huono olo jostain suolaisesta. Illalla/yöllä sitten paikkailen terveellisellä ruoalla (siitä vasta riemu repeäisi vatsalle, jos en sitä tekisi😅) ennen nukkumaanmenoa.

Ja siis on vähän hankalaa, kun pitäisi muutenkin heikosti pelittävä aineenvaihdunta pitää käynnissä, mutta sitten olenkin huomaamattani syömättä todella pitkiä aikoja. Salipäivinä ei onneksi ole tätä ongelmaa. 😁 Silloin on pakko olla jotain evästä mukana, kun mie muutun Hulkiksi siinä salin jälkeisessä nälkäkiukussa. 🤭

Viikko meni jumiessa ensin parin sadan gramman sisällä, mut sit eilen lähti ensin puoli kiloa ja tänä aamuna oli lähtenyt eilisestä 1,5 kiloa 🤣 tarkistin vielä siirtämällä vaa'an vallan eri kohtaan että näytti oikein. Ni siinä esimerkkiä siitä nestevaihtelusta, ja eilen vielä tuntui ettei pissallakaan tullut käytyä juuri yhtään, mutta johonkin sitä vettä on kadonnut 😅 tänä aamuna paino siis 81,3. Kevään alimpaan matkaa tasan neljä kiloa 😶‍🌫️ Nyt oon tällä viikolla löytänyt kyllä motivaatiota ja luottoa taas tähän tekemiseen, ja tuntuu hyvältä vetää vähän tiukempaa linjaa 😊 perjantaina onnistuin kieltäytymään jäätelöstä jota ei tehnyt mieli, ja eilen mies haki pizzaa ja mä en ottanut seuraksi, kun ei ollut nälkä :) Tästä on hyvä jatkaa, ja katsoa millä aikataululla pääsee mihinkäkin tavoitteeseen 😊

Onko täällä muilla ollut metuja käytössä? Mulla aloitettiin sille 1g/vrk ja nostettiin nyt 1,5g/vrk. Alkuun tuntui, että väsymys vaan helpottanut, mutta nyt on tullut myös se, ettei makea maistu ja siitä tulee suorastaan huono olo. Tää on ihan käsittämätöntä. Viimeksi tämmöisiä oireita ollut esikoisen alkuraskaudessa! Raskaudenhan ei öitöis olla mahdollinen, koska ei tapahdu ovista.. siksi en oo testaillutkaan, mutta jos tämmönen ei oo normaalia tön lääkkeen kanssa niin kai se on pakko.

@litranmitta joo nestevaihtelua kyllä on havaittavissa, mulla tuli viime viikolla 1,5kg lisää vaikka en tehnyt oikeastaan mitään erilailla. 😂 Varmaan viikonloppuna olleet menkat vaikutti myös. 🤔 Eiköhän tuosta taas laske takaisin jossain vaiheessa.

@Nukkelapsi ei ole omaa kokemusta, mutta on kyllä jänniä oireita 🤔

Onko täällä muilla ollut metuja käytössä? Mulla aloitettiin sille 1g/vrk ja nostettiin nyt 1,5g/vrk. Alkuun tuntui, että väsymys vaan helpottanut, mutta nyt on tullut myös se, ettei makea maistu ja siitä tulee suorastaan huono olo. Tää on ihan käsittämätöntä. Viimeksi tämmöisiä oireita ollut esikoisen alkuraskaudessa! Raskaudenhan ei öitöis olla mahdollinen, koska ei tapahdu ovista.. siksi en oo testaillutkaan, mutta jos tämmönen ei oo normaalia tön lääkkeen kanssa niin kai se on pakko.
Mulla metformiini aiheutti kuvottavaa oloa. Ylipäätään oli vaikea keksiä ruokia, mitä kykenisi syömään 🥲 Eikä tuo kuvotus alkanut heti, vasta joitain kuukausia metujen aloituksesta. Sitten alkuraskaus vähän vielä voimisti oireita, vaikka metut lopetinkin plussaan. Kuvottava olo katosi kokonaan vasta muutaman kuukauden kuluessa metujen lopetuksesta.

Sain itseäni viime viikolla vihdoin niskasta kiinni ja tein kolmena iltana 15min treenin. Tänään ajattelin kokeilla tehdä tollaisen lyhyen treenin nyt päivällä ja oli aikamoista 😂 Taapero alkoi pomppia sohvalla ja piti yrittää paimentaa, ettei tipahda sieltä, kun samaan aikaan vauva tuli repimään mua hiuksista ja lopulta varasti multa pilatesrenkaan kesken liikkeen 🤣 Ehkä jätän treenit suosiolla sellaisen aikaan kun mies voi olla lasten kanssa 😅

Sain itseäni viime viikolla vihdoin niskasta kiinni ja tein kolmena iltana 15min treenin. Tänään ajattelin kokeilla tehdä tollaisen lyhyen treenin nyt päivällä ja oli aikamoista 😂 Taapero alkoi pomppia sohvalla ja piti yrittää paimentaa, ettei tipahda sieltä, kun samaan aikaan vauva tuli repimään mua hiuksista ja lopulta varasti multa pilatesrenkaan kesken liikkeen 🤣 Ehkä jätän treenit suosiolla sellaisen aikaan kun mies voi olla lasten kanssa 😅
Jokseenkin tutun kuulosta 😂😂😂❤️

Nyt on pakko kysyä, että mitähän kettua... paino taas pari kiloa ylöspäin ilman mitään syytä. 🙄 okei menkat alkoi, mutta ei pitäisi yht äkkiä nousta 5kg miun elämäntavoilla.

Mäki tuun tänne keskusteluun, kun ehkä toi huhtikuisten salaisten puolella tää yksinpuhelu tökkii.

Lähtötilanne siis ennen raskauksia noin 63 kg, joka on mulle hyvä paino. Pituutta 169 cm. Esikoisesta tuli ehkä 18 raskauskiloa, jotka kaikki oli poissa 6 vk jälkitarkastukseen mentäessä.

Kuopus syntyi nyt 41+4 ja jotenkin hajos pakka ihan täysin. Kuvittelin, että syntyisi ehkä 37+0 - 38+0 ja loppuaika mätettiin herkkuja niin että voi morjes. En edes uskaltanut käydä vaa'alla lasketun päivän jälkeen. Toivoin kovasti, että synnytyksen jälkeen vaaka olisi ollut armollinen ja paljon kiloja olisi kadonnut. No ties vaikka olikin, mutta 2 päivää lapsen syntymän jälkeen kun kävin vaa'alla, oli paino karseat 84,5 kg (ennen raskautta paino siellä 64 kg paikkeilla).

Nyt täysimetän ja siitä huolimatta laihdutan. Punnitsen vauvaakin ja varmistelen, että hän kasvaa hyvin tässä rinnalla. Ongelma mulle ei ole ollut koskaan herkut vaan liian isot annoskoot. Kunnon ruokaa on tullut syötyä 3 kertaa päivässä eli vielä joskus klo 21 on tullut syötyä vielä iso annos normaalia ruokaa 🫠

Paino on kyllä lähtenyt hyvin laskuun, kunhan pitää huolen, ettei syö överimääriä buffeteissa sitä normaalia ruokaa. Jälkiruokia en syö, enkä herkkuja. Ruokajuomana vesi, kahvia pitää vähentää (iKaffe on melkein kuin kermaa...) ja vihreää teetä lisätä. Heti, jos annoskoot taas nousevat isoiksi, paino junnaa paikoillaan.

Tavoitteena olisi 13.11. mennessä päästä 66 kg alle, vielä mieluummin 64 kg. Silloin lähdetään Thaimaahan.

Punnituspäivinä maanantait: lähtötilanne 1.5. 84,5 kg
5.5. 79,7 kg (- 4,8 kg)
12.5. 77,6 kg (- 2,1 kg)
19.5. 76,4 kg (- 1,2 kg)
26.5. 76,0 kg (- 0,4 kg)
2.6. 73,8 kg (- 2,2 kg)
9.6. 74,2 kg (+ 0,4 kg)
16.6. 73,7 kg (- 0,5 kg)
23.6. 73,9 kg (+ 0,2 kg)
29.6. 73,5 kg (- 0,4 kg)
7.7. 72,3 kg (- 1,2 kg)
14.7. 71,8 kg (- 0,5 kg)
21.7. 71,8 kg (ei muutosta)
28.7. 71,4 kg (- 0,4 kg)
4.8. 71,0 kg (- 0,4 kg)
11.8. 70,0 kg (- 1,0 kg)
18.8. 69,6 kg (- 0,4 kg)
Jälkikäteen listaan lisätty:
25.8. 68,9 kg (- 0,7 kg)
1.9. 67,9 kg (- 1,0 kg)
8.9. 67,9 kg (ei muutosta)
15.9. 67,1 kg (- 0,8 kg)
22.9. 67,4 kg (+ 0,3 kg)
29.9. 66,7 kg (- 0,7 kg)

Eli lähtötilanteesta nyt tippunut 15 kg nyt 3,5 kk aikana. Välitavoitteena nyt 68 kg ja sit se 66 kg. Ei haittaa, vaikka paino laskis yliopisto-opiskeluiden ensimmäisten vuosien 58 kg paikkeille.

Muokattu viimeksi:
Mäki tuun tänne keskusteluun, kun ehkä toi huhtikuisten salaisten puolella tää yksinpuhelu tökkii.

Lähtötilanne siis ennen raskauksia noin 63 kg, joka on mulle hyvä paino. Pituutta 169 cm. Esikoisesta tuli ehkä 18 raskauskiloa, jotka kaikki oli poissa 6 vk jälkitarkastukseen mentäessä.

Kuopus syntyi nyt 41+4 ja jotenkin hajos pakka ihan täysin. Kuvittelin, että syntyisi ehkä 37+0 - 38+0 ja loppuaika mätettiin herkkuja niin että voi morjes. En edes uskaltanut käydä vaa'alla lasketun päivän jälkeen. Toivoin kovasti, että synnytyksen jälkeen vaaka olisi ollut armollinen ja paljon kiloja olisi kadonnut. No ties vaikka olikin, mutta 2 päivää lapsen syntymän jälkeen kun kävin vaa'alla, oli paino karseat 84,5 kg (ennen raskautta paino siellä 64 kg paikkeilla).

Nyt täysimetän ja siitä huolimatta laihdutan. Punnitsen vauvaakin ja varmistelen, että hän kasvaa hyvin tässä rinnalla. Ongelma mulle ei ole ollut koskaan herkut vaan liian isot annoskoot. Kunnon ruokaa on tullut syötyä 3 kertaa päivässä eli vielä joskus klo 21 on tullut syötyä vielä iso annos normaalia ruokaa 🫠

Paino on kyllä lähtenyt hyvin laskuun, kunhan pitää huolen, ettei syö överimääriä buffeteissa sitä normaalia ruokaa. Jälkiruokia en syö, enkä herkkuja. Ruokajuomana vesi, kahvia pitää vähentää (iKaffe on melkein kuin kermaa...) ja vihreää teetä lisätä. Heti, jos annoskoot taas nousevat isoiksi, paino junnaa paikoillaan.

Tavoitteena olisi 13.11. mennessä päästä 66 kg alle, vielä mieluummin 64 kg. Silloin lähdetään Thaimaahan.

Punnituspäivinä maanantait: lähtötilanne 1.5. 84,5 kg
5.5. 79,7 kg (- 4,8 kg)
12.5. 77,6 kg (- 2,1 kg)
19.5. 76,4 kg (- 1,2 kg)
26.5. 76,0 kg (- 0,4 kg)
2.6. 73,8 kg (- 2,2 kg)
9.6. 74,2 kg (+ 0,4 kg)
16.6. 73,7 kg (- 0,5 kg)
23.6. 73,9 kg (+ 0,2 kg)
29.6. 73,5 kg (- 0,4 kg)
7.7. 72,3 kg (- 1,2 kg)
14.7. 71,8 kg (- 0,5 kg)
21.7. 71,8 kg (ei muutosta)
28.7. 71,4 kg (- 0,4 kg)
4.8. 71,0 kg (- 0,4 kg)
11.8. 70,0 kg (- 1,0 kg)
18.8. 69,6 kg (- 0,4 kg)

Eli lähtötilanteesta nyt tippunut 15 kg nyt 3,5 kk aikana. Välitavoitteena nyt 68 kg ja sit se 66 kg. Ei haittaa, vaikka paino laskis yliopisto-opiskeluiden ensimmäisten vuosien 58 kg paikkeille.

Aika kivasti on jo tähän mennessä laskenut, eiköhän tuo tavoite täyty marraskuuhun mennessä. ☺️

Enpä ole tänne pitkään aikaan kirjotellut, no oli paino vähän noussu kun lomalla oltiin sen jälkeen yrittänyt syödä yms paremmin kun nousi siis pari kiloa en muista tarkalleen mitä oli mutta jotain 74 kg loman jälkeen. Mutta nyt kun punnitsin itseni niin se oli alle 70! Ekaa kertaa varmaan 10 vuoteen on alle 70! 69,3 kg!!! 🫣 Huomasin peilistä kun katsoin että olenkohan laihtunut, no en uskonut että olisin noin paljon.

Tervetuloa @Unitupuna ☺️ hieno työ takana jo sinulla! Ja ootpa nopeasti jaksanut käydä vaa'alla synnytyksen jälkeen 😄 itellä meni pari kolme viikkoa ennen kuin uskalsi, ja silloinkin tuntu vielä olevan nesteitä jäljellä kun paino putosi useaa kiloa viikkoon 🙈 oon ollu kunnon vesi-ilmapallo kyllä 😅

Ja hienoa myös @Kali! Ihanaa että pienillä terveysvalinnoilla on ollut iso vaikutus ☺️

Täällä taas oottelen uutta putoamista, ei vielä näy 😅 tänään tehny normitreenistä poikkeava harjoitus (ykkösmaksimeja) ni voi olla että huomennakin odottaa taas plussaa vaa'alla miinuskaloreista huolimatta 🫠

Voisko joku kertoa tälle kropalle, että miinuskaloreiden tarkoitus on päästää irti painosta, ei hamstrata sitä lisää 😮‍💨 viikon keskikalorit 1500 ja painoon vaikutusta +0,3 kiloa. Koko viikon aikana ei oo uutta alinta näkynyt, tässä puolen kilon sisällä soudeltu. Joo nesteet siellä on jumissa, tiiän täysin hyvin. Päästäispä keho irti niistä ja vilauttais uutta alempaa lukua tasaisemmin niin olis vähän kivempaa tää kiristely. Ini ini vali vali 😅

Takaisin