Painonpudotusryhmä

Siis me katottiin illalla telkkarista uusia Maria Kallioita, ja mä kuolasin kun siinä ne poliisit söi _koko ajan_ jotain herkkuruokia, pizzaa, grilliä, kiinalaista, tms 😂😂 sanoin miehelleki että huono sarjavalinta, tulee kauhea nälkä tätä kattoessa 😂 Mut uuden kilon turvin on helpompi vastustaa kiusaamuksia, herkimmin tulee itellä sorruttua silloin kun jumittaa pitkään samalla kilolla 😅
Pakko kommentoida että myös ruokaohjelmat on vihoviimeisiä kun laihduttaa. Tai mikä nyt ohjelma hyvänsä mun kohdalla, kun mulla oli tapana kattoa painonpudotusohjelmia ja syödä samalla suklaata. 🤣

Pakko kommentoida että myös ruokaohjelmat on vihoviimeisiä kun laihduttaa. Tai mikä nyt ohjelma hyvänsä mun kohdalla, kun mulla oli tapana kattoa painonpudotusohjelmia ja syödä samalla suklaata. 🤣
Hah, mun lemppari oli jossain vaiheessa kattoa hengenvaarallisesti lihava -ohjelmaa ja syödä sipsejä ja suklaata samalla :tears:

Täällä on ylläpito sujunut toistaiseksi ihan hyvin ja lenkkeilykin on jatkunut sen pari kertaa viikossa ainakin. Tosin nyt taas kipeenä, että saa nähdä miten jatkuu. Monesti mulle käy just niin, että jos tulee pidempi tauko jostain syystä, niin se jatkaminen on tosi hankalaa ja esim. Just se lenkkeily saattaa jäädä pidemmäksikin aikaa pois. Lihaskuntotreeniä en oo ihan äsken tehnyt sitäkään.

Heips! Jos haluu vähentää sokeria niin kannattaa tutustua tähän makeutusaineeseen. Mies näytti vihreää valoa karppisokerille ja hän inhoaa isolla iillää tavallisia makeutusaineita. Tutkimista tästä ei vielä vuositolkulla ole, mutta maku on erehdyttävän lähellä sokeria. Aion leipoa näistä sokerittomia mokkapaloja ensiviikolla… tuun kertoon sitten miten kävi.

Tässä karppitomusokeri sekä tavallinen karppisokeri…
IMG_1136.jpeg

Kävin nyt sitten hampaat irvessä kuukausipunnitukseni. Köh. +1kg 🫢 Kyllähän sen nyt arvasi. Sen ensimmäisen "ei ole ikinä nälkä" -aallon jälkeen, jonka siivillä tännekin tulin, on vähitellen hiipinyt takaisin vanha tapa ylensyödä. Liittyiskö jotenkin myös imetykseen. 🤔 En tiedä, takaisin suunnittelupöydän ääreen, ei tässä nyt oikeasti ole varsinaisesti lihottukaan, mutta tavallisessa 2 kilon vaihteluvälissä olen taas ylärajalla. Tietysti on selvää, että kuukaudessa pitäisi tulla 80% hyvän ateriarytmin päiviä, jotta tämä voisi onnistua ilman ponnisteluja, omalla painollaan. Nyt onnistuu ehkä 10 %.

Teidän muiden taisteluja seurattuani tajuan, kuinka helpolla päästän itseni. Minä en vastusta mitään mielitekoja, mutta makeat syön jälkiruuaksi (niitä en edes kovin usein nauti, paitsi tummaa suklaata kahvin kanssa). Esim. jos tekee mieli nakkeja, pizzaa tai hampurilaista, laitan ostoslistaan ja pidämme pizza/grillaus/hampurilaispäivän. Määristä vain pititäisi yrittää pitää paremmin kiinni. Kuten sanoin, ateriakoot ovat karanneet taas käsistä, kylläisyys melko lailla hukassa.

En missään tapauksessa luovuta, mutta tarkoituksena on nyt seuraavaksi pian yrittää raskautta, niin jättäydyn täältä taka-alalle. Painonhallinta nyt sinänsä on kaikkialla läsnä, ei raskaus siihen vaikuta, päinvastoin, mutta jotenkin tuntuu silti, ettei siltä pohjalta juttelu oikein sovi tähän aiheeseen. Varmaan löytyy joku "raskausajan painonhallinta", jahka (jos) siellä ollaan.

Jonkinlaista pientä paastoa suunnittelen tähän väliin, ihan lähinnä nähdäkseni, olisiko siitä kokonaisvointiin mitään iloa, en niinkään laihtuakseni. Syömättömyyden takia menetetyt kilot tulevat kokemukseni mukaan takaisin. Olen viimeksi paastonnut n. 7 vuotta sitten, ja silloin se tuntui todella hyvältä. Suunnittelin jopa vuosittaista paastoa, mutta elämäntilanne ei ole ollut sen jälkeen sopiva. Täydellinen ei nytkään, mutta tämän parempaa ei ole tarjolla pariin tulevaan vuoteen, joten nyt tai ei koskaan.

Toivotan kevyttä ja pirteää tulevaa syksyä kaikille!

@Sointu-Helmiina ihania raskautumisaikoija sinne !! 😄❤️ ... voiko noin toivottaa edes?? 😅 harmi jos jäät taka-alalle, sulla on ollut tosi hyviä tekstejä täällä! 🙏 kyllähän sitä voi höpäjätä ajatuksia kirjaimiksi, vaikkei ns. Käytännössä ihan samalla linjalla messissä olekkaan - ja se terveellinen, sopiva syöminenhän on ihan samalla tavalla raskaana hyvä asia vaikkei laihdutus oiskaan se pointti 😄

Haluaisin itseasiassa sanoa itsekin, että en ole laihduttamassa vaan hakemassa hyvää , terveellistä ja liikunnan iloista elämäntapaa ilman kieltoja ja rajoituksia tai dieettejä! Intuitiivinen syöminen ja kokea iloa ja voimaantumista siitä että kehon kykenee tekemään erilaisia asioita! ❤️🙏 jokaisen toivoisin olevan kiitollinen ihan vaan kyvystä kävellä. Ei sekään ole itsestäänselvyys! ❤️

@Sointu-Helmiina onnea raskautumiseen ja pikaista plussaa 😍❤️ Ja todella oon samaa mieltä kuin @SuperTaateli että sun kirjoitukset tässä ketjussa on ollut hyviä ja niistä on välillä oivaltanut itsekin jotain uutta 😊

Me käytiin tänään pojan mummolassa, nyt masu pinkeänä lihapullia, perunaa, salaatteja ja mustikkapiirakkaa lepäilen kotisohvalla lepopäivää viettäen 😄 Eilinen meinasi mennä loikoiluksi ja pieniksi kotipuuhasteluiksi, mutta päivällisen jälkeen rupesi kiukkukihisyttämään niin paljon että piti lähtä lenkille. (tai no se kiukku alkoi jo ennen ruokaa, mut jatkui yli syömisen 😅). Nostin pojan rattaisiin, ja niin sitä kärryteltiin meidän 5 km lenkki 10 minuuttia nopeampaa kuin yleensä 😂

Kiitos, ihanasti kirjoitettu, @SuperTaateli ja @litranmitta! Nyt olen taas viikon mökillä, mutta taidan sitten jatkaa täällä ainakin plussaan asti.

Tosin nyt tää paastokokeilu on taas astumista ns. "pimeälle puolelle". Tähän mennessä kaikki tuon tyyliset rajoittamiset ovat iskeneet näpeille ainakin painonpudotuksen suhteen, siksipä yritänkin nyt koko ajan hokea, ettei sillä suoraan pudoteta kiloja kuin hetkellisesti. Enemmän tarkoitus on saada suolistobakteerikantaa toimivammaksi. Oletteko tutustuneet yhtään aiheeseen?

Toinen juttu, mitä olen viime aikoina paljon miettinyt, on kuukautiskierto. Aikaisemmin olen käytännössä jättänyt kokonaan huomiotta sen vaikutukset painonhallintaan, lähinnä pistänyt merkille, että se tuo aina lisäkiloja turvotuksena ja mahdollisesti limakalvoon liittyenkin. Nyt olen tutustunut aiheeseen enemmänkin, ja näyttäisi selvältä, että ovulaatioon asti voisi periaatteessa kiristellä, ovulaation kohdalla pitäisi syödä enemmän, sitten taas pikkuisen vähemmän, mutta ei niin vähän kuin ovulaatiota ennen. Toiset eivät suosittele luteaalivaiheeseen enää minkäänlaista laihdutusta, toisten mukaan noin kp 20 (28-30 kierrossa) pitäisi syödä ravitsevasti kuukautisiin valmistuen.

Ihan järkeenkäyvältä kuulostaa tuo kuukautiskierron ja syömisten yhteys. Mulla ainakin ovulaation aikoihin ja ennen kuukautisia on koko ajan nälkä! Elimistö on kyllä viisas näissä asioissa, kun vaan osaa kuunnella. Ja kohtuudella toteuttaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä uskon, että painonhallinnassa on kyse just tästä tasapainosta. Että kroppaa kuunnellen välillä syö enemmän ja sitten se tasoittuu, kun syökin vähemmän. Harvemmin kai se niin menee, että söisi joka päivä tarkasti tietyn saman määrän. Onkohan se nyt sitä intuitiivista syömistä? 🤔 Mulla tämän onnistumiseen kyllä vaadittiin ensin sitä, että katsoi tarkkaan syömisensä, että kroppa tottui vähän pienempään annoskokoon. Ennen sitä kun hirveen intuitiivisesti saatoin syödä sipsipussin ja suklaalevyn telkkaria katsellessa, eikä tehnyt tiukkaakaan. Ei onnistu enää 🫢

Kiitos, ihanasti kirjoitettu, @SuperTaateli ja @litranmitta! Nyt olen taas viikon mökillä, mutta taidan sitten jatkaa täällä ainakin plussaan asti.

Tosin nyt tää paastokokeilu on taas astumista ns. "pimeälle puolelle". Tähän mennessä kaikki tuon tyyliset rajoittamiset ovat iskeneet näpeille ainakin painonpudotuksen suhteen, siksipä yritänkin nyt koko ajan hokea, ettei sillä suoraan pudoteta kiloja kuin hetkellisesti. Enemmän tarkoitus on saada suolistobakteerikantaa toimivammaksi. Oletteko tutustuneet yhtään aiheeseen?

Toinen juttu, mitä olen viime aikoina paljon miettinyt, on kuukautiskierto. Aikaisemmin olen käytännössä jättänyt kokonaan huomiotta sen vaikutukset painonhallintaan, lähinnä pistänyt merkille, että se tuo aina lisäkiloja turvotuksena ja mahdollisesti limakalvoon liittyenkin. Nyt olen tutustunut aiheeseen enemmänkin, ja näyttäisi selvältä, että ovulaatioon asti voisi periaatteessa kiristellä, ovulaation kohdalla pitäisi syödä enemmän, sitten taas pikkuisen vähemmän, mutta ei niin vähän kuin ovulaatiota ennen. Toiset eivät suosittele luteaalivaiheeseen enää minkäänlaista laihdutusta, toisten mukaan noin kp 20 (28-30 kierrossa) pitäisi syödä ravitsevasti kuukautisiin valmistuen.
Mä oon pätkäpaastolla lähes joka päivä, kun arkisin syön lounasaikaan ja päivällisellä, yleensä klo 11 ja 16-17. Kerran olen vesipaastonnut 48 tunnin ja muutamasti vrk tai puolitoista paaston, mitkä oli ihan kivoja kokemuksia. Pitkän paaston purkuruokana on ollut tyyliin kananmuna pehmeäksi keitettynä ja hiukan kasviksia. Seuraavalla aterialla vähän enemmän ja siitä vasta paluu normaaleihin ruokamääriin. Mutta, aina paaston (pätkän tai pitkän) ollessa kuvioissa oon ollut valmiiksi ketolla. Oon ymmärtänyt että tavallisella ruokavaliolla se voi olla aika rankka kokemus. Yli vuorokauden mittaisia paastoja ei suositella kovin usein tehtäviksi. Ja jos ruokasuhteessa on haasteita, niin paasto voi pahentaa niitä. Paasto on ihan hyvä työkalu, josta on löydetty terveysvaikutuksiakin, mutta se ei sovellu joka tilanteeseen tai kelle vain. Raskauden yritysaikana äkkiä myös järkeilisin ilman tutkimista, että keholle kannattaisi ennemmin antaa viestiä monipuolisesta ravinnonlöytymisestä 🤔

Kierron mukaiseen syömiseen en itse ole juuri perehtynyt, mutta tiedän joidenkin sitä harrastavan ja ajoittavan tietyille päiville enemmän hiilareita ja energiaa.

Mä oon pätkäpaastolla lähes joka päivä, kun arkisin syön lounasaikaan ja päivällisellä, yleensä klo 11 ja 16-17. Kerran olen vesipaastonnut 48 tunnin ja muutamasti vrk tai puolitoista paaston, mitkä oli ihan kivoja kokemuksia. Pitkän paaston purkuruokana on ollut tyyliin kananmuna pehmeäksi keitettynä ja hiukan kasviksia. Seuraavalla aterialla vähän enemmän ja siitä vasta paluu normaaleihin ruokamääriin. Mutta, aina paaston (pätkän tai pitkän) ollessa kuvioissa oon ollut valmiiksi ketolla. Oon ymmärtänyt että tavallisella ruokavaliolla se voi olla aika rankka kokemus. Yli vuorokauden mittaisia paastoja ei suositella kovin usein tehtäviksi. Ja jos ruokasuhteessa on haasteita, niin paasto voi pahentaa niitä. Paasto on ihan hyvä työkalu, josta on löydetty terveysvaikutuksiakin, mutta se ei sovellu joka tilanteeseen tai kelle vain. Raskauden yritysaikana äkkiä myös järkeilisin ilman tutkimista, että keholle kannattaisi ennemmin antaa viestiä monipuolisesta ravinnonlöytymisestä 🤔

Kierron mukaiseen syömiseen en itse ole juuri perehtynyt, mutta tiedän joidenkin sitä harrastavan ja ajoittavan tietyille päiville enemmän hiilareita ja energiaa.

Tässä on paljon järkeä kyllä! Mulle ei ainakaan toistaiseksi pätkäpaasto sovi, paastoan kyllä helposti, mutta sitten sen jälkeinen syömishyöky on liiallinen tai jopa kammottava. Siksipä mietin, että jos paastoaisikin kerralla pidempään.

Olen jo pitkään ajatellut, että mun keho kerää nälänhätää varten varastoja. Olen kaikin voimin yrittänyt hyvitellä vaikka kuinka kauan, että ruokaa saa aina, kun on vähänkin nälkä. Osa ongelmaa oli takuulla tuo raudanpuute, mutta eipä senkään korjaus toistaiseksi mitään ihmeratkaisua tuonut, vaikka hetken tuntuikin siltä. Jospa hyvittelyn sijaan tarjoaisikin välillä sen nälänhädän?

Pitkään on vain ollut epämääräinen olo, että jotain on pielessä. Ettei ole normaalia tällainen syöminen (= aina liikaa). Nyt kun raskausmahdollisuus kolkuttelee nurkan takana (olen aina tullut helposti raskaaksi, niin en osaa sitä murehtia), niin tuntuu, että on hyvin vähän aikaa kokeilla mitään ihmeempää kuuria. Eikä varmasti olisi tarviskaan. Nyt kun tuon paaston sain päähäni, haluan kokeilla. Siitähän sen tietää. Näin hyvillä rasvavarastoilla ei pitäisi mitään suurempaa ongelmaa tulla, kunhan vain rautaa syö.

Viimeksi lopetin syömisen kylmiltäni yhdeksäksi päiväksi ja lopetin seinään, ei mitään "purkuja". Jospa nyt olisi fiksumpi. 🫢

Noniin, tuun tänne takas, koska keskenmenoa odottelen tässä. Tai siis kesken meni jo, mutta tyhjennystä odottaessa. Kokoajan paino nousee 1,5kg kun tuun raskaaks. Nyt pitäs saada äkkiä 5-7kg pois, mutta ei ihmedieettiä 😭 Mulla on ravitsemusterapeutin ohjeet, mutta tuntuu, että ne ei auta. Mulla ei ole herkkuhimoja, mutta mietin, että auttaisko joku Berberin tai joku muu valmiste? Tää kilpirauhasen vajaatoiminta ei auta asiaan. Liikun kyllä 3,5-5h viikossa… Nyt ollut aika kevyttä…. Jos tekis pari raskaampaa treeniä….

Voi ei @Sandra84 pahoittelut menetyksestä ja todella paljon voimia 😢❤️ Liiku kehoa kuunnellen. Toisinaan voimakas treeni tekee tosi hyvää niin keholle kuin mielellekin. Sen tunteen kyllä tunnistaa, kun oikein haluaa tehdä rajun treenin ja purkaa oloa sen avulla! Sit siihen tehotreenin päälle jotain palauttavaa, pitkää venyttelyä tms, joka parantaisi oloa, rauhoittaa ja rentouttaa. Aiotko syödä rautakuuria, tai siis onko sulla ollut siitä puutosoireita tai seurattu tasoja? Jos tulee rajumpi vuoto ja on tasot vähän alakantimissa valmiiksi niin silloin raudastakin voisi olla apua. Ennen kaikkea kuuntele omaa fiilistä liikkumisen ja ravinnon suhteen ❤️

Noniin, tuun tänne takas, koska keskenmenoa odottelen tässä. Tai siis kesken meni jo, mutta tyhjennystä odottaessa. Kokoajan paino nousee 1,5kg kun tuun raskaaks. Nyt pitäs saada äkkiä 5-7kg pois, mutta ei ihmedieettiä 😭 Mulla on ravitsemusterapeutin ohjeet, mutta tuntuu, että ne ei auta. Mulla ei ole herkkuhimoja, mutta mietin, että auttaisko joku Berberin tai joku muu valmiste? Tää kilpirauhasen vajaatoiminta ei auta asiaan. Liikun kyllä 3,5-5h viikossa… Nyt ollut aika kevyttä…. Jos tekis pari raskaampaa treeniä….

Oon todella pahoillani keskenmenosta!! 😔💔💔 todella paljon voimia sen läpikäymiseen🙏❤️ muistathan keskittyä omaan hyvinvointiin ja mitä hormoneihin tulee niin ne on sulla nyt todennäköisesti viikkotolkulla sekaisin ja sen myötä paino saattaa heilahdella suuntaan ja toiseen paljonkin - ihan sama mitä syöt ja paljonko liikut. Jos tyhjennysvuoto on runsasta niin keskittyisin esim rautapitoisiin ruokiin ja/tai rautalisään varsinkin jos alkujaankaan rautavarastot ei oo olleet päätä huimaavat (en muista ootko kertonut?) .
Raudasta puhutaan paljon muoti-ilmiönä, mutta täytyy kyllä sanoa, että kahden vanhemman lapsen vauvavuodet ja raskausajat olis mennyt PALJON paremmin jos olisin saanut rautainfuusion (ferritiini esikoista synnyttämään lähtiessä oli 13, hb 100). Samoten vuosia myöhemmin (2019 -> ) töissä nukahtelun olisi voinut välttää jos olisi osattu hoitaa raudan puutetta. Kun 2022 aloin omatoimisesti syömään sideralia, loppui nukahtelu töissä 😅 samoin jatkuva huimauksen tunne on poissa nytkin vaikken ole nukkunut yli 4 kuukauteen kokonaista yötä. Sain siis rautainfuusion viikkoa ennen tuoreimman synnytystä (hän on nyt 4kk ikäinen).

Voisin paasata rautavarastoista vaikka kuinka, mutta varmaan about jokainen täällä jo tietää niiden tärkeyden 😅

@Sointu-Helmiina n mainitsema paastoilu. Se varmasti voi toimia, jos aineenvaihdunta on ennen sitä jo aktiivinen. Oma aineenvaihdunta on kuitenkin TODELLA heikko (osasyynä vuosien dieettaaminen ihan minimiruualla) ja menisi varmasti jumiin taas moneksi viikkoa ellei kuukausiksi paastoamisesta. Samoin syömishäiriöajattelu saattaisi laueta samalla ja lopputulema olisi jäätävä ahmiminen kun keho huutaa ruokaa 😅

Kierron mukaan syömistä en oo sen enempää tutkinut, mutta joskus luin jonkun tutkimuksen, että jos meinaa aloittaa kuntoilun/elämänmuutoksen niin keho on vastaanottavaisimmassa tilassa siihen juurikin ovulaation aikaan ja siitä eteenpäin. Ja itsellä taitaa olla juurikin noihin aikoihin voimaantunein fiilis ja sellainen I AM A SUPERWOMAN!! tunne 😄 onhan siinä järkeä, keho kun on muodostanut juuri uuden elämän luomiseen tarvittavan munasolun ! 😁😁

Ja hei. Menkat on ilmeisesti VIHDOIN ohi! Aloitin siis ne e-pillerit nyt kierron ekana päivänä ja vuoto loppui päiväksi ja taas jatkui ja oli todella epämääräistä 9 päivää (tosi pitkä vuotoaika minulle, yleensä max 5pv). Tänään en enää aio tunkea rättiä pöksyihin, valukoot vaikka pitkin reisiä jos vielä jatkuu 🤪 toosa on hautunut jo ihan tarpeeksi. Ja tällä viikolla painon olisi määrä näyttää 94.5kg , että 500gramman viikkotahti toteutuisi. No, uusin alin paino on tänään: 95.1kg. En ihan kauheasti oo jäljessä 😅🤭

Olen tosi pahoillani. Sydän särkyy sun puolesta 😥❤️

Mulla ei oikein ole mitään vinkkejä pudotukseen antaa, kun itsekin tällä hetkellä liikun sen 5 tuntia viikossa eikä paino putoa. Sanoisin että oot armollinen itsellesi ja koitat nyt pysyä suurinpiirtein samassa ja liikut sen verran kun tuntuu hyvältä. Tavoite voi tässä vaiheessa olla aika pieni.

Olen tosi pahoillani. Sydän särkyy sun puolesta 😥❤️

Mulla ei oikein ole mitään vinkkejä pudotukseen antaa, kun itsekin tällä hetkellä liikun sen 5 tuntia viikossa eikä paino putoa. Sanoisin että oot armollinen itsellesi ja koitat nyt pysyä suurinpiirtein samassa ja liikut sen verran kun tuntuu hyvältä. Tavoite voi tässä vaiheessa olla aika pieni.
Kiitos. Tämä oli ihanasti sanottu. ❤️

Oon todella pahoillani keskenmenosta!! 😔💔💔 todella paljon voimia sen läpikäymiseen🙏❤️ muistathan keskittyä omaan hyvinvointiin ja mitä hormoneihin tulee niin ne on sulla nyt todennäköisesti viikkotolkulla sekaisin ja sen myötä paino saattaa heilahdella suuntaan ja toiseen paljonkin - ihan sama mitä syöt ja paljonko liikut. Jos tyhjennysvuoto on runsasta niin keskittyisin esim rautapitoisiin ruokiin ja/tai rautalisään varsinkin jos alkujaankaan rautavarastot ei oo olleet päätä huimaavat (en muista ootko kertonut?) .
Raudasta puhutaan paljon muoti-ilmiönä, mutta täytyy kyllä sanoa, että kahden vanhemman lapsen vauvavuodet ja raskausajat olis mennyt PALJON paremmin jos olisin saanut rautainfuusion (ferritiini esikoista synnyttämään lähtiessä oli 13, hb 100). Samoten vuosia myöhemmin (2019 -> ) töissä nukahtelun olisi voinut välttää jos olisi osattu hoitaa raudan puutetta. Kun 2022 aloin omatoimisesti syömään sideralia, loppui nukahtelu töissä 😅 samoin jatkuva huimauksen tunne on poissa nytkin vaikken ole nukkunut yli 4 kuukauteen kokonaista yötä. Sain siis rautainfuusion viikkoa ennen tuoreimman synnytystä (hän on nyt 4kk ikäinen).
Mulla katsottiin jossain kohtaa ferritiini ja se oli yli 100 ja lääkäri sanoi oikein että ”oho onpas tää hyvä”. Pitää silti tutkia asiaa ja voihan se nyt olla huonompi kahden km:n jälkeen. Syön mama vitamiinia (multivitamiini) ja siinä on rautaa vähän. Ja yritän syödä vähän pinaattia esim. lisäks. ❤️ Ja kiitos.🫶🏻

Takaisin