Painonpudotusryhmä

Täällä -0,5kg eilisestä, 88,5kg 🥳

Mulla menee usein niin et jumitan päiviä samassa luvussa ja sit putoaa kunnolla. Jos putoaa tosi paljon, niin tiedän myös odottaa et mahdollisesti hieman tulee takaisinkin seuraavien päivien aikana. @litranmitta Monet stressaa et eihän sitä painoa päivittäin voi ottaa, mut mulla tää on rauhottanut mieltä juurikin, kun oon oppinut et se on tätä ylä- ja alamäkeä hormonien jne. vuoksi. Alaspäin sitä kuitenkin kokoajan edetään vaikka välillä hieman tulis takaisinkin :Grinning Face With Smiling Eyes:
Meillä on nyt ollu tää viikko vähän epämääräinen. Mies on lomalla ja ollaan tehty kaikkea hauskaa esikoisen kanssa ennen lähestyvää leikkausta. Eilen kierreltiin eläintarhassa, keskiviikkona käytiin shoppailemassa keskustassa ja herkuttelemassa vohvelikahvilassa. Maanantaina käytiin uimassa rannalla. Hyvin olen silti tasapainottanut herkut dieettiin ja liikkunut aktiivisesti.
Täällä alkoi tänään oviksen tikutus, pitäis olla parin päivän päästä. Vaikka ei nyt yritetä, niin haluan silti tikuttaa ja seurata lämpöjä aktiivisesti että tiedän vähän missä mennään.

Joo mäkin oon tullut siihen tulokseen, että päivittäinen (tai lähes) puntarointi sopii itselle ja rauhoittaa. Varsinkin kun mulla tuntuu tapahtuvan tuota et välillä jostain syystä heilahtaa painoa lisää, vaikka syömisten mukaan ei pitäisi. Esim eilen aamulla lukema oli 900 grammaa enemmän kuin tänä aamuna 🤷🏼‍♀️ mikälie vesi-ilmapallo oon kun noi erot on niin isoja 😅 Jos puntaroisin kerran viikkoon ja sattuisi pari viikkoa jumimaan tai olemaan koholla puntaripäivänä, niin äkkiä tulisi väärä luulo että homma ei toimi. Kun puntaroi joka aamu niin kyllä sieltä yleensä kerran viikossa ainakin on tullut se uusi alin, välillä pienempi välillä isompi. Esim tässä kuussa alkukuulla tuli vain pieniä muutaman sadan gramman pudotuksia, sit yhtäkkiä rytkähti kilolla alemmas. Välissä heiluu taas ylemmäs ja seilaa edes takaisin, kunnes putoaa lisää. Kerran kuussa punnitseminen olisi toinen vaihtoehto saada aina alempi lukema, mut enemmän mua motivoi kun näen edistymistä vähän useammin.

Mökiltä kotiuduttu! Nyt kun kiinnitin asiaan huomiota, niin oli kyllä selvästi erilaiset syömismäärät verrattuna aikaisempaan mökkeilyyn, joka osui luteaaliin. Etenkin viikko ennen kuukautisia oli ihan mahdoton.

Mä en ole varmaan avannut tätä mun varsinaista laihdutusongelmaa ihan kokonaan. Aikaisemmin raudanpuute aiheutti selkeästi ahmimista, mutta ei sen korjaantuminen tosiaan mikään ihmeparannus ainakaan vielä ollut. Ehkäpä siihen on vielä mahdollisuus sitten kun ferritiini on oikeasti HYVÄ. En siis ole oikein kestänyt minkäänlaista kalorivajetta ilman takaisinmaksua, mitä pidemmin vajeella olen sinnitellyt, sitä pahempi ruuanhimo on iskenyt. Samoin jos ateriaväli on venynyt liian pitkäksi, illalla tekee mieli tyhjentää kaapit kaikesta.

Pohdin, että osaksi johtuu mun suuresta kulutuksesta. Olen sen verran iso, että imetys ja reipas päivä nostaa kokonaiskulutuksen tähtitieteelliseksi. Kuulostaa hyvältä, mutta kun täytyisi syödä aika tarkasti, että tulisi sopiva päivittäinen kalorivaje. Vajetta saattaa tulla esim. -700 kcal, ja sitten sitä jos seuraavana päivänä jo syökin tuplaten.

Ratkaisu olisi tietysti laskea kalorit tarkasti ja pitää huolta ateriarytmistä, mutta en tällä hetkellä pysty kumpaankaan realistisesti. Pyrin kyllä taas hyvään ateriarytmiin. Laskenpa ensi viikolla, kuinka moni päivä onnistui (aamiainen - lounas - välipala - päivällinen -iltapala), ja kerron teillekin. 😁

Itse olen tykännyt jo parin vuoden ajan käydä päivittäin vaa'alla, toki joitakin poikkeuksiakin on ja jokunen aamu jäänyt väliin.. 😅 Kuten @litranmitta jo mainitsi, niin tuo päivittäinen punnitus näyttää mielestäni paremmin sen mihin suuntaan paino on menossa pidemmässä juoksussa.

Punnitusta helpottaa itselläni älyvaaka, joka siirtää automaattisesti painon sovellukseen. Monesti käyn siis vain vaa'alla enkä edes välttämättä katso siinä hetkessä lukemaa.

Kyl tää päivittäinen punnitseminen on selkeesti tullu niin joka aamuiseksi rutiiniksi, et kirpasee ajatella niitä pari viikkoa sairaalassa esikoisen kanssa, jolloin vaakaa tuskin on. Tai mikäs siinä, kyllähän mä vaa'an voin viedä sinne mukanani jos haluan, mutta en kyllä ajatellu roudata ihan kaikkea :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Toinen mikä harmittaa on se, etten pääse liikkumaan päivittäin tarpeeksi siellä ollessa. Mulle tämä kuntoilu ja elämäntapa projekti on vaan ollut just se, joka on pitänyt pään kasassa kaiken keskellä. Koitan kuitenkin esimerkiksi torkkuaikoina lähteä kävelylle, jos mahdollista.
Mies yllätti mut viikonloppuna; oli ilmoittanut mut syyskuun lopulla olevaan Mammuttimarssiin 😱 Ne on täällä Saksassa (+Tanskassa ja Itävällassa) järjestettäviä patikointimaratooneja, joissa kävellään älyttömän pitkiä matkoja eri kaupungeissa. Joskus mainitsin miehelle, et olisi kiva osallistua sellaiseen, kunhan olen vähän kohottanut tätä kuntoa.
No, nyt pääsen sitten osallistumaan 30kilometrin matkaan. 10tuntia aikaa kävellä, arvioisin mulla menevän 6tuntia.
Joku päivä haluan osallistua myös noihin pidempiin 50kilometrin ja 100kilometrin patikointeihin. Tuo 100kilometriä täytyy kävellä 24tunnissa. :Grimacing Face: Lauantaina kävelin jo 10km testiksi, tämän viikon lauantaina aion kävellä 15km.
Mies oli ihanasti järjestänyt appivanhempien kanssa esikoisen hoidon, jotta voin treenata ja kävellä tuossa tapahtumassa:loudlycrying::red-heart:

Pitääpä itsekin ottaa tavaksi tuo joka-aamuinen punnitseminen, just alkoikin masentaa kun paino oli noussut vkonlopun aikana 500g vaikka en omasta mielestäni ollut syönyt yhtään normaalia enempää / edes mitään epäterveellistä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: tosin välillä tuntuu että tollanen muutama 100 grammaa heittelee jo sen mukaan oonko just syöttänyt vaavin vai onko tissit täynnä maitoa :No Evil Monkey:

Pitääpä itsekin ottaa tavaksi tuo joka-aamuinen punnitseminen, just alkoikin masentaa kun paino oli noussut vkonlopun aikana 500g vaikka en omasta mielestäni ollut syönyt yhtään normaalia enempää / edes mitään epäterveellistä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: tosin välillä tuntuu että tollanen muutama 100 grammaa heittelee jo sen mukaan oonko just syöttänyt vaavin vai onko tissit täynnä maitoa :No Evil Monkey:
Ei tosiaan kannata pienistä nousuista huolestua :Hugging Face: Kuukautiset ja ovulaatio, hormonitoiminta yleensäkin vaikuttaa. Joskus ummettaa/ei ole käynyt vessassa pariin päivään isommalla, senkin takia paino näyttää noususuuntaa, vaikka todellista nousua ei ole. Syömisistä myös, suolaisemmat ruuat edeltävänä päivänä sitovat nestettä kehoon jne.
Se on vain nestettä, jos syö terveellisesti (pieniä herkkuja lukuunottamatta) ja liikkuu tarpeeksi (hyötyliikunta arjessa, vaunulenkit) niin suunta on vain alaspäin. Mä koitan myös lohduttaa itseäni sillä et tälläinen elämäntapamuutoksien kautta fiksusti tehty hidas painonpudotus on pidempikestoinen lopputulos kuin pikadieetti, josta usein kertyy takaisin ne pudotetut kilot.
Mullakin ärsyttävästi nousi ja laski viikonloppuna -0,5 :Grinning Face With Smiling Eyes:

Liitteet

• Screenshot_20230828_112854.jpg
    Screenshot_20230828_112854.jpg
    233.7 KB · Katsottu: 50
Komppaan joka aamu punnitsemista siksi, että näkee paitsi sen luonnollisen painon vaihtelun kierron mukaan, niin myös sen että mihin suuntaan ollaan menossa. Mulla lähtee herkästi nousuun jos en punnitse päivittäin sillä sitten en tiedä koska syön liikaa.

Mulla on kylläisyyden tunne todella olematon jos ollenkaan, joten joudun ponnistella painon pysymisen eteen aikamoisesti. Mä siis kykenen vetään päivässä 3000 kaloria heittämällä. Syynä on todennäköisesti menneisyyden sairaalloinen lihavuus joka venytti vatsalaukun isoksi.

Mut menee hyvin silti ja tiedän että pystyn pitämään painoni kun vaan teen korjausliikkeen heti jos näyttää että ollaan menossa väärään suuntaan.

Päivittäin punnitsemisessa on todellakin tuo hyöty (naisilla), että näkee sen hormonaalisen vaikutuksen kiertoon. Mutta jos pienetkin painon vaihtelut ahdistaa, niin sitten ei kannata joka päivä käydä 😄 tässä ryhmässä vaikuttaa kuitenkin olevan valveutuneita tyyppejä, jotka tiedostavat tämän ja se on mun mielestä ihan super! 🙏😄

Viime sunnuntaina kävin puntarilla ja totesin että enpä päässyt "-500g / vko" tavoitteeseen , tai siis että jäljessä laahataan. Sitten kuitenkin ihmettelin että miksi ihmeessä wilmassa yms puhutaan viikosta 35 vieläkin ja tajusin että hitto mähän olen viikon edellä, peli ei ookkaan menetetty! 😂 paino junnasi taas viikon verran samoissa, heitellen 0- +1kg . No nyt sitten taas humpsista vaan alaspäin ja tänään tuli uutta alinta lukemaa, ollen vain 200g välitavoitteesta plussalla! 🤪 mulla on siis välitavoitteet aina viiden kilon välein 😄 vielä on raskauskiloja pudotettavana reilu 11 ja sen lisäksi ois varaa pudottaa vielä helposti 10 kiloa, ollen siltikin bmi mittarin mukaan lievästi ylipainoinen. Bmi ei vaan kerro mulle oikein mitään, sillä vaikka ton ekstra 10kiloakin pudottelisin painoa ja elelisin "lievästi ylipainoisena" niin vaatekoko olis jo s-m 😅

Mulla on ikivanha vihkonen, johon oon kirjannut myös aikaisempien raskauskilojen tiputukset ( mitat ja paino ). Ne olen tiputtanut fitfarmin dieeteillä tiukasti ohjeita noudattaen ja paino on todellakin pudonnut alusta asti eka todella nopeaa. Myös liikunnan määrä on ollut todella suurta lenkkeilyn ja salitreenien myötä. Se oli TODELLA rankkaa ja kroppa meni helposti säästöliekin puolelle eikä ruokavalio antanut periksi syödä yhtään "ylimääräistä" ilman että keho imi kaiken itseensä. Siis keho oli todellakin hätätilassa 😅 silloin itseinho oli motivaattorina, nyt se on rakkaus omaa kehoa ja hyvinvointia kohtaan. Nyt kolmannella kerralla oonkin syönyt normaalia, meidän arkeen sopivaa ruokaa , laskematta kaloreita ja sisältäen (välillä liikaakin) herkkuja 🤪 ei tuu stressiä siitä ettei ole punnittuna ruoka-aineksia eikä tarvitse harrastaa foodpreppiä. Oon lisännyt kasvisruokaa paljon ruokavalioon ja esim jauhelihaa en syö kuin murto-osan siihen nähden mitä ennen 😄😂 mun ei kuitenkaan tee mieli esim. Pizzerian pizzaa , ei siksi koska se ei olisi hyvää vaan siksi että siitä tulee tosi turpea ja väsynyt olo. Pyöritän arkea yksin , joten mulla ei oo "varaa" olla väsynyt yhtään sen enempää mitä jo olen 😂 pätkittäiset yöunet myös rajaa hulluna palautumista joten silläkin en ole salille tai isompaa lihaskuntoilua edes vielä aloittanut 😅 vaunulenkit on meidän juttu niin kauan kuin niitä pystyy tekemään (lumikinoksiin en lähde tarpomaan!) ja katsotaan sitten talvella että joko nukutaan yöt , että onko mahdollisuutta alkaa lihaskuntoilemaan.😄

Mäkin sain tänään napattua uuden alimman, ja suoraan yhden kilovälin yli kun pudotus -1,1 kg 😂 antautuhan ne nesteet! Tiesin ettei se jumi voi oikein muusta johtua, kun syömiset kunnossa.

@SuperTaateli sama, lievän ylipainon puolella mullakin on se ensimmäinen isompi maali, mitä painoin 2021 kesällä. Siinä painossa bmi 27,5 paikkeilla. Paidat m-kokoa ja housut ällää (ainakin oli silloin). Ja tiedän näyttäväni siinä painossa tosi hyvältä.

Mä etsin eilen spotifyn kautta podcastia kuunneltavaksi lenkille, ja löysin Kehossa-podcastin. Se on painoneutraalia ja syömishäiriösensitiivistä kuunneltava kuvauksen mukaan. Huomasin jo parin ekan jakson aiheuttavan itsessäni tuntemuksia, joten keho- ja ruokasuhteessa on selvästi itselläni parannettavaa, vaikka luulin jo olevani aika sujut itseni kanssa. Esimerkiksi oon ihan tyytyväinen itseeni, mutta silti kytee kaikessa se ajatus taustalla, että painon on pakko pudota vaikka hiljalleenkin. Joistain ruoista tulee morkkista, vaikka olevinaan sallivasti syön juhlissa kakkua tai mummolassa perunaa, leipää ja jälkiruokaa. Sit selitän itselleni sen morkkiksen hiljaiseksi, mikä toki on parempi kuin siinä rypeminen, mutta voispa joskus oppia syömään herkkuja ilman mitään jälkiajatuspuintia. Aiheeseen myös liittyy ajatukset, mitä teen sittenkun oon sen ja sen painoinen. Voi tyhmyys 😅 ne asiat ei edes liity mihinkään oikeisiin rajoihin, että ratsastamaan ei voi mennä liian painavana hevoselle tai hoplopin liukumäessä on painoraja, vaan esim että "sitkun oon alle sata voin aloittaa juoksun" yms. Tyhmin oli, että laihdutan siksi että voisin vakavasti ajatella yritystoiminnan aloittamista (oma ammatti sillä saralla mistä yritystoimintaa hiljaa pohdin, on toki todella fyysistä, mutta ei se vaadi mitään painorajoja 🤦🏼‍♀️ aika vatsakkaita miehiä sillä alalla on niiden toisen ääripään lihaskimppujen lisäksi 😅)

Päivittäin punnitsemisessa on todellakin tuo hyöty (naisilla), että näkee sen hormonaalisen vaikutuksen kiertoon. Mutta jos pienetkin painon vaihtelut ahdistaa, niin sitten ei kannata joka päivä käydä 😄 tässä ryhmässä vaikuttaa kuitenkin olevan valveutuneita tyyppejä, jotka tiedostavat tämän ja se on mun mielestä ihan super! 🙏😄

Viime sunnuntaina kävin puntarilla ja totesin että enpä päässyt "-500g / vko" tavoitteeseen , tai siis että jäljessä laahataan. Sitten kuitenkin ihmettelin että miksi ihmeessä wilmassa yms puhutaan viikosta 35 vieläkin ja tajusin että hitto mähän olen viikon edellä, peli ei ookkaan menetetty! 😂 paino junnasi taas viikon verran samoissa, heitellen 0- +1kg . No nyt sitten taas humpsista vaan alaspäin ja tänään tuli uutta alinta lukemaa, ollen vain 200g välitavoitteesta plussalla! 🤪 mulla on siis välitavoitteet aina viiden kilon välein 😄 vielä on raskauskiloja pudotettavana reilu 11 ja sen lisäksi ois varaa pudottaa vielä helposti 10 kiloa, ollen siltikin bmi mittarin mukaan lievästi ylipainoinen. Bmi ei vaan kerro mulle oikein mitään, sillä vaikka ton ekstra 10kiloakin pudottelisin painoa ja elelisin "lievästi ylipainoisena" niin vaatekoko olis jo s-m 😅
BMI on oikeastaan ihan yleisestikin huono ja vanhentunut mittari yksilötasolla painon seurantaan, antaa ehkä enemmän kun seurataan painoa ihan väestötasolla. 😊👍 Parempana mittarina toimii vyötärönympäryksen mittaaminen, jos terveysnäkökulmaa ajattelee.. Ja kaikista paras mittari on tietenkin se oma fiilis! 💕

Toki vyötärön mittaamisessa tulee huomioida, että raskauden jälkeen keho vielä hakee ns. normaali tilaa, joten kaikki ylimääräinen höttö ja nahka hieman vääristää tulosta.

BMI on oikeastaan ihan yleisestikin huono ja vanhentunut mittari yksilötasolla painon seurantaan, antaa ehkä enemmän kun seurataan painoa ihan väestötasolla. 😊👍 Parempana mittarina toimii vyötärönympäryksen mittaaminen, jos terveysnäkökulmaa ajattelee.. Ja kaikista paras mittari on tietenkin se oma fiilis! 💕

Toki vyötärön mittaamisessa tulee huomioida, että raskauden jälkeen keho vielä hakee ns. normaali tilaa, joten kaikki ylimääräinen höttö ja nahka hieman vääristää tulosta.

Kyllä, kolmas raskaus on jättänyt ihan infernaaliset määrät vatsanahkaa ja vatsan pullotus on melkoinen, kiitos muodottomaksi venyneen jännesauman(? Onko se sen niminen 🤪). Oma fiilis ehdottomasti paras mittari! ❤️🙏

@litranmitta kuulostaa niin tutuilta nuo ajatukset. Varsinkin tuo "sitten kun" ajatus malli on omaan mieleen tosi myrkyllinen - ja yhä teen sitä vaikken haluaisi!
Missä sovelluksessa olikaan tuo Kehossa podcast? Mulla on kuuntelussa podimosta Kehorauhaa ja seuraavaksi alkamassa jo jakso nro 30. Ihan tosi hyvä podcast, sitä pitää pluskokoinen somevaikuttaja Veerabianca. Ainoastaan pari jaksoa oon skipannut kun en saanut niistä mitään irti (itselleni) ja totta tosiaan, löytyy vielä ajatustyöstöä itselläkin kehon suhteen vaikka sitä olen jo satoja tunteja päässäni työstänyt! Tota podcastia on tosiaan nyt tehty n. 40 jaksoa eli pian se loppuu enkä viitsi maksaa kuukausimaksua siksi että silloin tällöin tulee uus jakso 🤪

@litranmitta kuulostaa niin tutuilta nuo ajatukset. Varsinkin tuo "sitten kun" ajatus malli on omaan mieleen tosi myrkyllinen - ja yhä teen sitä vaikken haluaisi!
Missä sovelluksessa olikaan tuo Kehossa podcast? Mulla on kuuntelussa podimosta Kehorauhaa ja seuraavaksi alkamassa jo jakso nro 30. Ihan tosi hyvä podcast, sitä pitää pluskokoinen somevaikuttaja Veerabianca. Ainoastaan pari jaksoa oon skipannut kun en saanut niistä mitään irti (itselleni) ja totta tosiaan, löytyy vielä ajatustyöstöä itselläkin kehon suhteen vaikka sitä olen jo satoja tunteja päässäni työstänyt! Tota podcastia on tosiaan nyt tehty n. 40 jaksoa eli pian se loppuu enkä viitsi maksaa kuukausimaksua siksi että silloin tällöin tulee uus jakso 🤪
Ihan spotifysta löytyy! 😊 ei oo vasta kun 8 jaksoa mutta ilmeisesti on käynnissä oleva podi ja joka toinen viikko tulis uusi jakso 😊

Kuukausi taas mennyt. Tiputusta 3,6 kiloa, ei huono vaikka välillä tuli niitä jumitusjaksoja eikä todellakaan edes joka toinen päivä päässyt uutta lukemaa kirjaamaan. Tällä vauhdilla joulukuussa olisi kaksinumeroiset, ehkä jo marraskuussa, mutten luota kehoni tekevän pudotuksia liukuhihnatahtiin vaan eiköhän väliin tule jotain hitaampiakin jaksoja. Mietin laitanko tätä käppyrää kiloineen kaikkineen tähän, mutta menköön kun muutkin on uskaltanut puhua avoimesti tai laittaa käyrää. Katsotaan josko ensi kuun päätteeksi nappaisin kuvan sieltä Fertility Friendin puolelta, niin näette mitä on kun paino heilahtelee päivän väleillä jopa kiloa 😅 (t. Eiliseen megapudotukseen tänään +700 grammaa 🥴)
Screenshot_20230831-065017~2.png

Kuukausi taas mennyt. Tiputusta 3,6 kiloa, ei huono vaikka välillä tuli niitä jumitusjaksoja eikä todellakaan edes joka toinen päivä päässyt uutta lukemaa kirjaamaan. Tällä vauhdilla joulukuussa olisi kaksinumeroiset, ehkä jo marraskuussa, mutten luota kehoni tekevän pudotuksia liukuhihnatahtiin vaan eiköhän väliin tule jotain hitaampiakin jaksoja. Mietin laitanko tätä käppyrää kiloineen kaikkineen tähän, mutta menköön kun muutkin on uskaltanut puhua avoimesti tai laittaa käyrää. Katsotaan josko ensi kuun päätteeksi nappaisin kuvan sieltä Fertility Friendin puolelta, niin näette mitä on kun paino heilahtelee päivän väleillä jopa kiloa 😅 (t. Eiliseen megapudotukseen tänään +700 grammaa 🥴)
View attachment 125249

3.6kiloa kuukauteen on ihan huikea määrä kuukauteen! 😄

View attachment 125249
Todella huikeaa! 😍

Takaisin