Painonpudotusryhmä

Täällä on lääkärissä käyty ehkäisyasioissa, nyt jää hormonaaliset ehkäisyt toistaiseksi pois. Lounaaksi söin kanamakaronilaatikkoa ja salaattia, ja jälkkäriksi omenapiirakkaa pikkuisen palan. Ei ketoa todellakaan, mutta päätin syödä samaa mitä tarjosin muksulle ja vahtimassa olleelle mummollekin. Perus kotiruokaa sentään ja makaronitkin oli täysjyvää. Vaaka jumi tänä aamuna, vaikka toivoin eilisen liikunnan pistäneen aineenvaihduntaa käyntiin ja saavani uuden alimman. Viime perjantailta (vai lauantailta) on edellisin alin, siitä heitti taas ylöspäin.

Voiko tähän keskusteluun hypätä vielä mukaan? :Grinning Face: täällä tuli raskauden aikana painoa +20 kg (:No Evil Monkey:), josta 8kg istuu vielä niin tiukasti ettei tosikaan.... paino vaihtelee tällä hetkellä 70 - 72 kg välillä, tarkoitus olisi päästä edes siihen 65 kg mikä olisi lähempänä sitä omaa ihannepainoa. Unettomat yöt ja perus arkistressi aiheuttaa kuitenkin sellaisen herkku/sokerihimon että sitä on vaikea vastustaa, lähes päivittäin tulee siis syötyä edes vähän jotain pientä herkkua :Grimacing Face:

Voiko tähän keskusteluun hypätä vielä mukaan? :Grinning Face: täällä tuli raskauden aikana painoa +20 kg (:No Evil Monkey:), josta 8kg istuu vielä niin tiukasti ettei tosikaan.... paino vaihtelee tällä hetkellä 70 - 72 kg välillä, tarkoitus olisi päästä edes siihen 65 kg mikä olisi lähempänä sitä omaa ihannepainoa. Unettomat yöt ja perus arkistressi aiheuttaa kuitenkin sellaisen herkku/sokerihimon että sitä on vaikea vastustaa, lähes päivittäin tulee siis syötyä edes vähän jotain pientä herkkua :Grimacing Face:
Uskoisin että tänne nimenomaan toivotaan aktiivisuutta ja uusia jäseniä. 😍

Tervetuloa!

Tervetuloa mukaan!😄🙏

Täällä kans yksi, jolla olisi painoa pudotettavana kilo jos toinenkin.. 😅🙈 Jonkin aikaa jo seuraillut ketjun keskustelua hiljaa sivusta, mutta ei ole tullut osallistuttua keskusteluun..

Mutta summa summarum, kuopus syntyi kesäkuussa ja odotuksen myötä tuli kerättyä ruhtinaalliset +25kg.. 🙈 Ensimmäisen kuukauden aikana kiloja suli pois kymmenisen kiloa, mutta siihen vaa'an lukema onkin aikalailla jäänyt, mikä tietysti ärsyttää kuin pientä oravaa.. Toiveena olisi vielä saada painoa tiputettua toiset kymmenen kiloa ennemmin tai myöhemmin..

Minäkin ajattelin tuppautua mukaan vielä tännekin 👋 Heipä hei!

Esikoisen synnytin 2021, raskaudessa painoa kertyi 30kg lisää. Siitä putosi nopeasti n.12kg ja vuosi sitten, ennen Saksaan muuttoa, sain pudotettua vielä n. 8kg. Plussalla kuitenkin oltiin vielä 10kg ajasta ennen esikoista.
Saksaan muuton jälkeen painoa taas kertyi hieman takaisin, koska vaikka muutto oli toivottu, niin aluksi viikot meni vaan selviytyessä kaikesta uudesta ja ostoskoriin meni mitä sattui löytymään kauppareissuilla.
Sitten aloitettiin yrittämään sisarusta esikoiselle vuoden vaihduttua. Ensin tuli varhainen keskenmeno tammikuussa, helmikuussa raskauduin heti uudestaan.
Painoa aloitin pudottamaan toukokuun loputtua, kun sain hieman voimia nousta siitä kuopasta, mihin putosin synnytettyäni 15-viikkoisen trisomia13 enkelin toukokuun puolessa välissä.
Nyt on pudonnut tasan 10kg tuosta synnytyksen aikaisesta, silloin paino oli 99kg, nyt 89kg (BMI 32,7).
Päätettiin jatkaa sisaruksen yrittämistä syksyllä, mutta ne haaveet haudattiin tässä kesän aikana, kun saatiin murskaava tuomio 2½-vuotiaan esikoisen lonkista. Esikoisella ollut vauvana lonkkaluksaatioon valjashoito, jota seurailtiin vielä röntgeneillä. Nyt edessä olisi syyskuun alkupuolella leikkaus, jossa leikataan molemmat lonkat ja tästä johtuen pikkuinen joutuu olemaan kipsissä 7viikkoa. Fyssaria ja kävelyn uudelleen opettelua, johon arvioitu menevän puolisen vuotta et on taas normaalilla mallilla. Ja päiväkodin aloitus heti kun siltä näyttää et pärjää. Eli ei tähän yhtälöön kyllä sisaruksen yrittämistä oikeen mahduteta.
Tavoite olisi pudottaa painoa ja vahvistua niin paljon kuin pystyn ja kerkeän, jos hyvin käy niin mietitään sitä sisaruksen yrittämistä loppuvuodesta 🌈 Tuntuu et tänävuonna mikään ei ole ollut mun hallittavissa, paitsi mun paino/terveys, tää on vaan ainut mikä on pitänyt mut kasassa kaiken keskellä.

Tässäpä lyhyt esittely. Voin avata seuraavassa viestissä vähän mun uusia elämäntapoja joilla edetty tähän asti :Hugging Face:

Joo lisää porukkaa vaan mukaan!

Mulla ruokailut ollut vähän niin ja näin, ei herkkuja mutta kotiruoka annokset ihan liian suuria. Vaaka pysynyt edelleen piilossa. Kunto sentään leposykkeiden perusteella kasvaa (65->50). Olen nyt pyrkinyt siihen että joka ikinen päivä tulisi vähintään 20 tuhatta askelta täyteen ja se on sentään toteutunut. Ruokahalu tosin kasvaa myös samaa vauhtia 🫣 lapset sai heti parin päivän koulun/päiväkodin jälkeen flunssan ja nyt sitten korvatulehduksia myös todettu. Yöunet on siis ollut myös ihan surkeita tässä muutaman viikon ajan.

Mulla haasteena tällä hetkellä rutiinien puute liikunnan ja ruokailujen suhteen, pakko myöntää.. 😅 Ensimmäisen kuukauden aikana sai pikkuhiljaa lisättyä liikuntaa ja syötyä säännöllisesti, nyt huomannut mm. ruokailuvälien venähtävän.

Esikoisen aloitti ensimmäisen luokan pari viikkoa sitten ja samalla rupesin lipsumaan aamupalasta, aiemmin tuli aamupala syötyä aika lailla heti herätessä ja nyt meinaa ensimmäisen kerran saada jotain syötyä 10-11 aikaan. Aamut menneet kahvin (ja suklaan.. 🙈) voimalla. Ja myöhäisen "aamupalan" vuoksi seuraavakin ateria siirtyy myöhemmäksi ja napostelu lisääntyy. Nyt olen parin päivän aikana yrittänyt petrata asian kanssa, ja ainakin aamupalan sain syötyä tänään ennen kahdeksaa.. 😅

Mä otan painon joka aamu ihan mielenkiinnosta ja laitan Fertility Friendiin, kun siinä on tämä kätevä taulukko. Punaiset viivat on kuukautisia ja vihreä ovulaatioita. Tässä näkee et rennosti ollaan painoa pudoteltu 3kk aikana, välillä hieman nousua ja sit taas laskua. Kyllä ne hormonitkin vaan kummasti kaikkeen vaikuttaa. Etenen vähän fiiliksen mukaan, jos kuukautisten aikana tekee mieli suklaata niin sallin sen, kunhan tsemppaan taas kuukautisten jälkeen paremmin :Hugging Face:

Liitteet

• Screenshot_20230824_111832.jpg
    Screenshot_20230824_111832.jpg
    336.1 KB · Katsottu: 61
Onnistuin eilen siinä, etten syönyt mitään epäterveellistä, jihhuu! :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: tänään sitten herkkuhammasta kolottanut aamusta lähtien jo senkin edestä, joten saa nähdä miten käy.... viime yö meni heräillessä 1-2h välein pikkuisen 4kk hulinoiden ansiosta ja tälleen väsyneenä on vielä entistä vaikeampi vastustaa mitään himotuksia :Speak No Evil Monkey:

pieni osa tuosta ylimääräisestä painosta taitaa olla mulla lähinnä jotain hiilariturvotusta, nimittäin heti kun pari päivää syö paremmin niin paino "putoaa" karvan verran alle 70kg :Smiling Face With Sunglasses:

Lisättäköön vielä ovulaatioturvotus mitä mulla on. Jos vaaka nostaa painoa puolivälissä kuukautta, niin katon usein flowta ja kappas mulla on ovis. Kivutkin kyllä sen mukaiset.

Onko muilla samaa?

Kuukautiset nyt aina nostaa enemmän…

Joo hiilareista nousee paino helposti, huomaa varsinkin jos ketoillut ja pari päivää mättää urakalla hiilareita sen jälkeen niin useamman kilon pomppaa paino.
Mä en ole oviksen aikaan huomannut painossa merkittävää muutosta (tänään dpo 0, mutta ei tosiaan ole tullut painoa nyt seurattua), mutta mielenkiinnosta voisi alkaa seuraavasta kierrosta tarkkailemaan.
Menkkojen alkamisen pystyy melkein jo vaa'an lukemasta arvata, mulla aina n. kilon enemmän jo edellisenä päivänä paino, ja myös alkaa ihan hirveä pizzan tms rasvaisen mieliteot ja jos niille antaa periksi niin entisestään nousee.

Onnistuin eilen siinä, etten syönyt mitään epäterveellistä, jihhuu! :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: tänään sitten herkkuhammasta kolottanut aamusta lähtien jo senkin edestä, joten saa nähdä miten käy.... viime yö meni heräillessä 1-2h välein pikkuisen 4kk hulinoiden ansiosta ja tälleen väsyneenä on vielä entistä vaikeampi vastustaa mitään himotuksia :Speak No Evil Monkey:

pieni osa tuosta ylimääräisestä painosta taitaa olla mulla lähinnä jotain hiilariturvotusta, nimittäin heti kun pari päivää syö paremmin niin paino "putoaa" karvan verran alle 70kg :Smiling Face With Sunglasses:

Tervetuloa yhdessä tsemppaamaan! Alan kuulostaa kiinni jääneeltä levyltä, mutta huutelen taas armollisuuden perään! Vauvavuosi on hirvittävän lyhyt oikeasti, sen ajan on luvallista ottaa hyvinkin rennosti, ja suositeltavaakin. Enkä siis tarkoita mitään herkkujen mässyttämistä, mutta että antaa itselleen rauhassa aikaa hakea uusia rutiineja. Pikku herkku päivässä ei estä laihtumistakaan! Osalla esim. imetykseen liittyvät hormonit hidastavat painon putoamista.

Syötkö varmasti tarpeeksi oikeaa ruokaa? Mitä nyt olen vierestä seurannut, monelta äidiltä jää huomioimatta imetyksen tuoma energian lisäkulunki, ja jos paino on korkeammalla, mitä ennen raskautta, voi kulutuskin olla suurempi kuin on tottunut. Jos kalorivaje pääsee liian suureksi, keho alkaa himoita energiaa ja sitä on mahdoton vastustaa. Sit tulee syötyä liikaakin sokerin muodossa. Varmasti tää on tuttua, kunhan perustelen, miksi kyselen riittävän syömisen perään.

Tervetuloa yhdessä tsemppaamaan! Alan kuulostaa kiinni jääneeltä levyltä, mutta huutelen taas armollisuuden perään! Vauvavuosi on hirvittävän lyhyt oikeasti, sen ajan on luvallista ottaa hyvinkin rennosti, ja suositeltavaakin. Enkä siis tarkoita mitään herkkujen mässyttämistä, mutta että antaa itselleen rauhassa aikaa hakea uusia rutiineja. Pikku herkku päivässä ei estä laihtumistakaan! Osalla esim. imetykseen liittyvät hormonit hidastavat painon putoamista.

Syötkö varmasti tarpeeksi oikeaa ruokaa? Mitä nyt olen vierestä seurannut, monelta äidiltä jää huomioimatta imetyksen tuoma energian lisäkulunki, ja jos paino on korkeammalla, mitä ennen raskautta, voi kulutuskin olla suurempi kuin on tottunut. Jos kalorivaje pääsee liian suureksi, keho alkaa himoita energiaa ja sitä on mahdoton vastustaa. Sit tulee syötyä liikaakin sokerin muodossa. Varmasti tää on tuttua, kunhan perustelen, miksi kyselen riittävän syömisen perään.
Musta tuntuu et kuulun just siihen joukkoon jolla aineenvaihdunta seisahtui ihan täysin siihen paikkaan kun tulin raskaaksi ja sittemmin imetän 😄

Nyt oon yrittänyt syödä säännöllisesti sen 4x päivässä, välillä joku ateria jää välistä ja sen jälkeen tuleekin mätettyä vaikka ja mitä älyttömiä määriä 🙈 joten ymmärrän kyllä sun pointin, se vaan on helpommin sanottu kuin tehty 😅

Joo hiilareista nousee paino helposti, huomaa varsinkin jos ketoillut ja pari päivää mättää urakalla hiilareita sen jälkeen niin useamman kilon pomppaa paino.
Mä en ole oviksen aikaan huomannut painossa merkittävää muutosta (tänään dpo 0, mutta ei tosiaan ole tullut painoa nyt seurattua), mutta mielenkiinnosta voisi alkaa seuraavasta kierrosta tarkkailemaan.
Menkkojen alkamisen pystyy melkein jo vaa'an lukemasta arvata, mulla aina n. kilon enemmän jo edellisenä päivänä paino, ja myös alkaa ihan hirveä pizzan tms rasvaisen mieliteot ja jos niille antaa periksi niin entisestään nousee.
Mulla oli sama homma tuon kierron kanssa, menkkojen aikaan mullakin oli painoa 1 -2 kiloa normaalia enemmän 🙃 nyt menkat ei oo vielä alkanut viime raskauden jälkeen joten ei voi vedota oikein siihenkään tuon painon heittelyn kanssa 😄 tää on jotenkin itelle vaan outoa kun aiemmin olin hoikka ja ei tarvinnut pahemmin miettiä ees mitä syö, nyt riittää se jo että vilkaisee jotain rasvaista ja vaaka heilahtaa ylöspäin.

Mulla oli sama homma tuon kierron kanssa, menkkojen aikaan mullakin oli painoa 1 -2 kiloa normaalia enemmän 🙃 nyt menkat ei oo vielä alkanut viime raskauden jälkeen joten ei voi vedota oikein siihenkään tuon painon heittelyn kanssa 😄 tää on jotenkin itelle vaan outoa kun aiemmin olin hoikka ja ei tarvinnut pahemmin miettiä ees mitä syö, nyt riittää se jo että vilkaisee jotain rasvaista ja vaaka heilahtaa ylöspäin.
Mä niin komppaan. Oon itse ollut aina tosi hoikka, ekan ja tokan jälkeen myös päässyt aikalailla imettämisen lopettamisen jälkeen takas raskautta edeltäviin lukemiin ja allekin. Mutta siitä se on sit pikkuhiljaa vuosien saatossa noussut ylöspäin ja viime vuosina, kun on katsonut edes jotain epäterveellistä päin niin vaaka heilahtaa ylöspäin. 😂 Mä laitan itse tän myös iän piikkiin, kun aineenvaihdunta ei ole enää niin vilkasta. Ja kun kerran on niitä rasvasoluja muodostunut niin ne on ja pysyy ja niiden pienentäminen käy jo työstä.

Mä yritän olla tän kolmannen kohdalla painonpudottamisen kanssa armollinen, kun imetän vielä. Herkkuja kuitenkin tulee syötyä useana päivänä viikossa ja sitä kierrettä on niin vaikea katkaista.. Miksi se onkin niin vaikeaa? 😩 Lenkkeiltyä tulee onneksi lähes joka päivä ja salillekin olen onneksi jaksanut raahautua sen pari kertaa viikkoon. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa, viimeistään sit ku imetys loppuu.. mä kuulun niihin "onnekkaisiin" myös, joilla imetys ei pudota painoa. 🙄 En kyllä omista vaakaa, mutta kyllähän se kertoo paljon, että olo on plösö ja vanhat vaatteet ei sovi lähellekään päälle, vaikka synnytyksestä on kohta jo vuosi.

Jännä nähdä joo mihin oma kierto tulee asettumaan (ja että onkohan mulla vielä edes luonnollista kiertoa kun 1-v on aikamoinen tissiposki 😅). Ja vaikutukset painoon. Pillerimenkoillakin oli kyllä havaittavissa, että ensimmäisen vuotopäivän aamuna on lukemat korkealla, ja sit laskee vuodon edetessä. Fertility Friendin latasin itsekin kierron seurantaan käyttöön, ja voisin ottaa @Däumeline tyylistä vinkkiä ja laittaa itsekin sinne aamupainot aina, niin ei tarvitsisi mutuilla oman kierron vaikutuksista. Muihin (yazio ja polarin sovellus) jatkan tutulla uuden alimman kirjaamisella.

Te jotka ootte vasta hiljemmin synnyttäneet, niin vertaistueksi että mä pystyin alkaa ajattelemaankaan painonhallintaa vasta silloin maalis-huhtikuussa (vauva 9 kk). Silloin meillä alettiin refluksilääkkeen myötä vihdoin nukkua edes kuin normaalit vauvat, eli parilla heräyksellä, kun ennen niitä oli moooonta. Mun päivät meni imettämässä istuen ja kotona sylittäen kun eipä tuo pieni missään viihtynyt, ei edes niissä vaunuissa että olis lenkkeilystä tullut mitään. Oli aikamoista järjissä selviytymistä se meidän alku, niin ei tullut paljon syömisiä mietittyä ja kaikki synnärille jääneet kilot tuli kyllä kerättyä takaisin. Lähtöpaino oli kutakuinkin sama kuin synnyttämään mennessä (en tiedä sitä mutta oletan että ehti nousta viimeisestä neuvolasta pari kiloa kun keräsin karseat nesteet vikoilla viikoilla). Nyt oon jo onneksi alle jälkitarkastus painonkin nelisen kiloa 😅

Tänä aamuna sain kirjoittaa uuden alimman luvun talteen, huikeat -100 grammaa edelliseen. Välissä hillui kilon siellä edellisen lukeman päällä. Olispa laskenut -200 niin olisin päässyt uudelle kilolle 😅

Takaisin