Mulla on +10 kiloa nyt ennen lapsia -painoon, ja olen sen kyllä hyväksynyt että hyvin todennäköisesti en enää niihin mittoihin pääse, enkä sitä edes tavoittele. Mutta kyllä vähän kiinteämmäksi just haluaisin. Oma keho tuntuu vieraalta ja suuri osa vaatteista ei mahdu kunnolla päälle.
Tää on mielenkiintoinen homma, kun toisaalta tiedostaa että synnytyksestä on vielä suht lyhyt aika ja hiljaa hyvä tulee jne, mutta sitten toisaalta on tosi ahdistunut tästä nykytilanteesta. Varsinkin, kun paino on nyt lähtenyt nousuun. Tuntuu että "kaikki muut" laihtuu ihan tuosta noin vaan hirveitä määriä pelkällä imetyksellä, kun itsellä se on tällaista kituuttelua.
Koen, että jossain määrin meitä naisia hoputetaan "omiin mittoihin" mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Varsinkin jos raskauksista jää jotain karistamatta, tuntee olonsa epäonnistujaksi. Tuttua myös tuo "kaikki muut" -ajattelu. Yhdessä vaiheessa tunsin myrkyllisiä kateuden tunteita aina, kun näin hoikan naisen työntävän lastenvaunuja.
Vaikka oikeasti todellisuudessa todella monelta äidiltä kestää kauan palautua, ja osalla keho on pysyvästi muuttunut. On hirveän nopea ja helppo lause "hyväksy itsesi sellaisena kuin olet", mutta se on hirvittävän vaikeaa.
Muutama vuosi takaperin kyllästyin ainaiseen laihduttamiseen tai sen ajatteluun, ja päätin lopettaa. Olla vaan loppuelämäni lihava. Pitää itsestäni silti. Vaati pitkän aikaa, että pystyin rehellisesti rakastamaan itseäni 40 kiloa ylipainoisena. En edes yrittänyt siloitella asiaa, totesin tyynesti, että en ole kauneimmillani, mutta onko sillä väliä? Enkö juuri minä voi nähdä niiden kilojen alle? Eikö juuri minulla, kaikista ihmisistä, ole velvollisuus puhua itselleni nätisti ja hoivata itseäni, ihan riippumatta siitä, kuinka lihava olen.
Raudanpuutoksen tajuaminen muutti tilanteen niin perusteellisesti, että yritän taas karistaa kiloja. Tämäkin on kuitenkin mukavampaa, kun ei ole itseinho mukana paketissa. Aivan tarpeeksi olen niistäkin lähtökohdista laihduttanut, enkä yhtään ikävöi.
Summa summarum, tehkää töitä pääkopan eteen.
Olen nyt pyöritellyt näitä laihdutusjuttuja, ja tullut siihen tulokseen, ettei ole järkeä hakea sopivaa annoskokoa ja kylläisyyttä niin kauan kuin mahalaukku on venynyt. Mahalaukku ei helpolla venähdä "pysyvästi", mutta tutkimuksia selatessani juurikin ylipainoiset ahmijat ovat todennäköisimmässä ryhmässä. Normaalin naisen mahan vetoisuus on noin litra, pienikokoisen puolikas. En viitsi edes ajatella, kuinka paljon itse pystyn syömään kerralla, vaikka tilanne on vähän parantunut jo.
Aion siis koittaa lisätä rasvaa aterioille, jotta pysyisin kylläisenä pienemmillä määrillä. Syön myös huoletta nälän mukaan, vaikka se tuntuisi jo tunti ruokailusta. En varmaan juuri laihdu, mutta kiirettä ei ole. Jos vain paastoaisin tai muuten pitäisin itseäni nälässä, olisi vaara ylensyödä joku päivä, ja sitten saisi kutistamiset aloittaa alusta.
Normaali mahalaukku voi kyllä venyä muutamana päivänä yli mukavuusrajan ja palautuu sitten. Tästä ei tarvitse olla huolissaan kenenkään, joka ei ole vuosikausia syönyt valtavia kerta-annoksia. Nyt vain sitten kohti sitä normaalia.
Lähdemme kohta mökille, aion pitää palstataukoa loppukesän. Palailen sitten ehkä syksyllä, toivottavasti vähän pienemmän mahan takaa. Tai miten sen nyt ottaa, jos vaikka tulee raskaaksi.
Ihanaa kesää!