Painonpudotusryhmä

Tulen ilmoittautumaan mukaan! Edellisen 3/2021 jälkeen jäi vajaa 15kg ylimääräistä ja nyt seuraavan laskettu aika on 2.4., eli toivon mukaan kohta tulee ulos. Tällä hetkellä tullut raskauskiloja niiden 15 ylimääräisen päälle vielä 20kg, eli tiputettavaa on reippaasti, kun vaan saadaan tämä vauva ulos.

Itsellä imetys ei ole tiputtanut kiloja vaan päinvastoin kroppa on liimannut joka kalorin itseensä ja tarrannut jokaiseen grammaan, että saa vauvan ruokittua, eikä itse vaan kuihdu. Esikoinen syntyi 2013 ja hänen jälkeen tippui kilot vasta imetyksen loputtua. Nyt tulin raskaaksi imetysaikana ja imetin vielä puoleen väliin raskautta, joten kroppa ja hormonit aivan ylikierroksilla tästä rumbasta.

Lueskelen jossain kohtaa täältä viestejä ja liityn mukaan keskusteluihin, nyt kävin vain esittäytymässä nopeasti. Painon tiputus saa alkaa heti, kun tämä tästä syntyy. Kaipaan niin takaisin omaan kroppaani ja omiin mittoihin, edes niihin, mitkä oli ennen tätä viimeistä raskautta ja mielellään niihin alkuperäisiin.

Noniin, vielä en ole ehtinyt perehtyä viesteihin, mutta vauva syntyi 12.4. Siihen mennessä oli kiloja kertynyt jo 25kg, joista äsken, kun kävin vaakassa, oli lähtenyt .......tattaratattattaaa...... 10kg...

Pieni pettymys, että näin 3 viikkoa synnytyksestä ei ole lähtenyt itsekseen yhtään enempää. Tietysti en ole syönyt mitenkään terveellisestikään, mutta tässä näkee taas, että se "imettäessä voi syödä mitä vaan ja minä vaan laihduin" ei päde kaikkiin. Etenkään, kun vauva syö melkein kahden edestä ainakin painonnoususta päätellen ja pakastinkin alkaa olla kohta täynnä tavaraa. :tears: Liikkunutkin olen, haravoinut ja tehnyt pihahommia ja tallitöitä, eli en ole laakereillanikaan makaillut kolmea viikkoa. Vaikken nyt tietenkään mitään treenejä olekaan vielä tässä kohtaa tehnyt.

Eli siis mukana, lähtöpaino 1.5. (pyöristetään alaspäin kivaan alkamispäivään heti kuun ekaan) 90kg. Tavoitteena olisi päästä mahdollisimman nopeasti lähtöpainoon ennen raskautta (75kg). Sen jälkeen vähän imetyksen ja tilanteen mukaan pikku hiljaa siihen omaan tavoitepainoon (60kg). Imetysaikanahan varsinaista laihduttamista ei suositella, mutta yritän terveellisemmillä ruokavalinnoilla ja näin alkuun ihan vain hyötyliikunnalla saada tuloksia aikaan. Katsotaan mihin se riittää ja kun kroppa alkaa olla palautunut, lisään liikuntaa.

Tervetuloa mukaan Mirumaru 😊 ja oikeassa olet @Candice , harvempi punnitseminen todella on parempi.

Täällä oltiin loppuviikko kipeänä. Ensin sairasti vaapero, ja hänen tervehdyttyä veti mulla nenä tukkoon. Olo ei onneksi ole sen tukkoisempi kuin pahimpana allergiakautena muutenkaan, joten en tiedä onko tää tukkoisuus enemmän samaa räkätautia vai johtuuko keltaisista koivuista. Liikuntaa ei ole kuitenkaan juuri harrastettu vajaaseen viikkoon, kun muutama päivä meni sylittäessä pientä kuumepotilasta, ja nyt itse niistänyt päätä tyhjäksi. Pihatöitä päästiin kuitenkin sunnuntaina jo tekemään puolisen tuntia vauva rattaissa istuskellen ja maanantaina kävin vähän metsäkävelyllä kun mummo hoiti lasta ❤️

Vappuherkkuja meni turhan paljon kerrallaan. Koskahan sitä oppisi sokeriherkkujen kohtuukäyttäjäksi... Noh, loput munkit on pakastettu niin, että niitä otetaan vierasvaraksi vain tarvittava määrä kerrallaan. Nyt koitetaan päästä taas arkisyömiseen kiinni, ja kun nuha helpottaa jaksetaan taas liikkua 😊

Mä oon vähentänyt hiilareita lähes minimiin ja turvotuksia laskenut noin kaksi kiloa tällä viikolla. Tarkoituksena olisi ottaa vhh:lla sellainen lempeä aloitus painonpudotukseen ja kun painonpudotus hiipuu niin kiristää otetta ja buustata pusseilla ja palata hiljalleen vhh linjalle kun vauhti on taas hyvä. En varsinaisesti kaipaa makaroneja tai muita lisukkeita ruokavaliooni, mutta leipä on kyllä iso kompastuskivi. Ja karkit.
Ja vettä pitäisi juoda enemmän.

Tää kevään ja alkukesän juhlakausi ei tee tästä hommasta kyllä helppoa! On neljät synttärit, vappu ja äitienpäivä ihan lähekkäin. En viiti ees käydä vaakalla, kun on tullu syötyä herkkuja niin paljon. Toki välipäivät oon syöny ihan siististi ja toisaalta, elämäähän tää vaan on ja siihen kuuluu myös herkuttelu silloin tällöin. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tää kevään ja alkukesän juhlakausi ei tee tästä hommasta kyllä helppoa! On neljät synttärit, vappu ja äitienpäivä ihan lähekkäin. En viiti ees käydä vaakalla, kun on tullu syötyä herkkuja niin paljon. Toki välipäivät oon syöny ihan siististi ja toisaalta, elämäähän tää vaan on ja siihen kuuluu myös herkuttelu silloin tällöin. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Täälläkin on kalenterin juhlapäivien lisäksi synttärit ja parit kyläilyt ollut/tulossa kuukauden sisään 😂 viime viikko meni vappuruokien rääppiäisissä, että terveellisyys oli nakkeja ja patonkia syödessä vähän niin ja näin, vaikka salaattia otinkin kylkeen 😅 Pidin myös viikon taukoa ruokien kirjailusta yazioon, eli täysin mysteeri paljonko tuli syötyä yli tai ali viime viikolla. Tällä viikolla ehkä tulisi myös menkat, ellei uudet minipillerit vie niitä kokonaan pois (jatkuvien välivuotojen takia pistin merkin vaihtoon, ja tiputtelut ainakin lupaavasti jääneet pois 🙏).

Latasin muuten pokemon go:n, jos olis motivaatiota käydä kivemmilla lenkeillä 😂😂

Kävinpähän kuitenkin vaakalla, vaikka turvottaa, ku on just menkat alkamassa ja on tullu herkuteltua. Oli se vika raskauskilo kuitenkin lähtenyt tässä parin viikon aikana ja oon nyt myös virallisesti normaalipainoinen! Yksi etappi siis saavutettu! :Flexed Biceps: Seuraava tavoite olis pudottaa ne esikoisesta jääneet 5 raskaus-/imetys-/mitä lie kiloa. Sit pitäis vielä saada ne pidettyä myös poissa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tää voikin olla haastavampi projekti, kun en siinä onnistunut näiden raskauksien välissäkään. Ongelma piilee siinä, että vaikka saisin ite jätettyä herkut kauppaan, niin mies sit kantaa sipsiä ja jäätelöä milloin milläkin verukkeella, enkä mä osaa kieltäytyä.

Mäkin katsoin aamulla painon, n.77kg eli ei sentään ihan kaikki ole tullut takaisin, n. 1kg siis plussalla edelliseen mittaukseen. Salillakin kävin ma ja ti, mutta nyt taas lapset flunssassa ja kotona jumissa varmaan loppuviikon. Jotenkin kotijumppa ei yhtään motivoi. Ruokailut sentään nyt kunnossa ja tähän kyllä suuri luotto että nyt sen osalta pysyy taas itsekuri.

Kävinpähän kuitenkin vaakalla, vaikka turvottaa, ku on just menkat alkamassa ja on tullu herkuteltua. Oli se vika raskauskilo kuitenkin lähtenyt tässä parin viikon aikana ja oon nyt myös virallisesti normaalipainoinen! Yksi etappi siis saavutettu! :Flexed Biceps: Seuraava tavoite olis pudottaa ne esikoisesta jääneet 5 raskaus-/imetys-/mitä lie kiloa. Sit pitäis vielä saada ne pidettyä myös poissa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tää voikin olla haastavampi projekti, kun en siinä onnistunut näiden raskauksien välissäkään. Ongelma piilee siinä, että vaikka saisin ite jätettyä herkut kauppaan, niin mies sit kantaa sipsiä ja jäätelöä milloin milläkin verukkeella, enkä mä osaa kieltäytyä.
Tämä. Vähänkin kun tulee jotain jääkiekkoa tms niin sillä verukkeella kannetaan joka illaksi jotain hyvää kotiin.

Mä kanssa kävin menkoista huolimatta puntarilla, kun kuukausi sitten otin aloituspainon myös menkka-aikaan. Noiden lukemien ero viis kiloa, että aika jees meni sitten kuukausi vapuista huolimatta 🤩 huomautan, että huhtikuun ekalla viikolla tippui jo pari kiloa, eli menkkanesteturvotus läksi. Kuukauden alin kävi jo -6 kilossa, viikko ennen näitä nyt käynnissäolevia menkkoja. Kilo tullut taas menkkakuonaa mukaan 🥴 Mä oon pitkä ja reilusti liikapainoinen, ja ekana kuukautenahan aina tippuu vähä extraa. Tässä kuussa todnäk ei tuu putoamaan enää tuota vauhtia, vaan tasaantunee sinne 2-3 kiloon kuukaudessa ehkä jos menee vanhaa kaavaa. Hyvä alkuhan tuo oli, ja kun vertaa kuukauden takaiseen lukemaan niin ei tuu sokeuduttua tuolle että "no nyt tuli kilo lisää, mikä siinä on kun tää homma ei ikinä toimi".

Mullakin tavoitteena käydä tällä viikolla puntarissa kun ostin uudet paristot. Viime viikko jäi välistä. En oo kyllä vieläkään saanut aloitettua kaloreiden laskemista jolla satavarmasti saisi painon laskemaan. Ongelma siinä on vaan se, että alkaa kikkailemaan kaloreilla ja vaikka herkuttelemaan joka päivä, kunhan kalorit pysyy miinuksella. Oikeesti olisi varmaan paras jos saisi joskus opeteltua uudestaan sen kauan kadoksissa olleen ruokarytmin ja lautasmallin ja herkkuja kerran viikossa jos silloinkaan. Tosi paljon vaikeuttaa kyllä tämä kotona olo tuota ruokarytmin palauttamista. Opiskellessa tai töissä ollessa se työpäivä rytmittää mukavasti koko päivää.

Mullakin tavoitteena käydä tällä viikolla puntarissa kun ostin uudet paristot. Viime viikko jäi välistä. En oo kyllä vieläkään saanut aloitettua kaloreiden laskemista jolla satavarmasti saisi painon laskemaan. Ongelma siinä on vaan se, että alkaa kikkailemaan kaloreilla ja vaikka herkuttelemaan joka päivä, kunhan kalorit pysyy miinuksella. Oikeesti olisi varmaan paras jos saisi joskus opeteltua uudestaan sen kauan kadoksissa olleen ruokarytmin ja lautasmallin ja herkkuja kerran viikossa jos silloinkaan. Tosi paljon vaikeuttaa kyllä tämä kotona olo tuota ruokarytmin palauttamista. Opiskellessa tai töissä ollessa se työpäivä rytmittää mukavasti koko päivää.
Tää on kyllä niin totta! Kotona ollessa tulee kyllä lapsille huolehdittua sapuskaa pöytään säännöllisesti, mut jotenki se on niin härdelliä, että ei muista tai ehdi ite syödä. Työpäivinä tauot on suht samoihin aikoihin aina niin on joku järki siinä hommassa. Tai no yövuorot on tietysti oma lukunsa, mut harvoin enää niitä teen.

Mulla on toi kaloreiden laskeminen sujunut hyvin, vaikka herkkujakin usein menee. Suon itselleni yleensä töissä kahvin kanssa jotain pientä, niitä keksejä yms. kun lähes aina kahvihuoneesta löytyy. Ei tuu sit niin herkästi ostettua ite mitään, kun se enin makeanhimo on tyydytetty, eikä se lopulta vaikuta päivän kaloreihin niin paljoa. Mulla totaalinen kieltolinja tahtoo kosahtaa jossain vaiheessa kuitenkin ja sit kun se herkkupäivä tulee, niin se tahtoo jäädä päälle. On tää ihmismieli kummallinen. Tai mun pää ainakin. :tears:

Hei! Olipa kiva löytää itselle ajankohtainen ketju. Täällä pitäisi aloittaa keventäminen (taas). :No Evil Monkey: Vauva, tai no vauva ja vauva, taapero hän on, on jo 2 v 4 kk vanha ja raskauskiloja on edelleen 5,4 kg. Oikeestaan nää ei edes ole raskauskiloja, kun kuopuksen synnyttyä ja häntä imettäessä sain painoa pois niin, että jäi vain 1 raskauskilo jäljelle. Sitten alkoi työt, liikunta väheni ja jotenkin paino alkoi taas hilautua ylöspäin. Joka tapauksessa, viimeisintä raskautta edeltävään painoon on 5,4 kg matkaa. Normaalipainon ylärajaan on 3,8 kg pudotettavaa ja se olkoon nyt ensimmäinen etappi. Painoa nyt tänä aamuna 68,4 kg ja normaalipainon yläraja näin 161 cm pitkälle on 64,6 kg. Sitä kohti!

Toukokuu meni syömisten osalta aika hötöilyksi. Vähän ahdistusta pukkasi päälle, niin se on heti pois siitä että jaksaisi suunnitella ja valmistaa ruokia. Kävelyä tuli aiempaa enemmän, kun oon nyt pokemonien perässä tallustanut pidempiä vaunu- ja koiralenkkejä päivittäin 🤣 Lisäksi noin kerta viikkoon sain tehtyä jonkun jumpan. Mutta eipä se liikkuminen auta jos syö mitä sattuu, ei edistymistä vaa'alla. Tänään kaivoin keto-ohjeet arkistoista. Ruokalista katsottu, ainekset hankittu, myös miehen ja lapsen lisukkeet suunniteltu. Toivottavasti tästä saisi sen saman energisen olon ja vauhdikkaan pudotuksen, mitä sain kolme vuotta sitten ekalla kerralla.

litranmitta liikunnat kuulostaa ainakin oikein hyvältä! :Hugging Face:

Mulla ei oo tullut liikuntaa kuin pari lyhyttä lenkkiä viikon aikana. Ajattelin ensin remontoida ruokavaliota ja lisäillä sitten pikkuhiljaa liikuntaa. Oon liian monesti alkanut liikkua liikaa kerralla ja sitten alun jälkeen se on tyssännyt. Ei ole oikein mitään liikuntamuotoa löytynyt, mikä oikeasti innostaisi.

Syömisten suhteen on mennyt kivasti. Muutoinkaan ruokavalion kanssa ei isompia ongelmia ole ollutkaan, mutta oon lisännyt kasviksia ja huolehtinut siitä, että en skippaa aterioita, niin ei sitä myöten tule ahmimiskohtauksia. Herkut pienissä määrin kuuluu mun elämään, enkä niistä luovu. Ainoa asia, mikä kaduttaa nyt on se, kun tuli juotua yhtenä päivänä vähän reilummin, ja se ei todellakaan tee hyvää painonlaskulle. :Weary Cat Face:

Painon suhteen ei siis edistymistä ole tapahtunut, mikä kyllä vähän harmittaa. Varmaan mun annoskoot on hieman liian isoja, siinä voisi koittaa petrata seuraavaksi. Edes hieman pienentää kokoja, niin josko jotain alkaisi tapahtua. Laadullisesti syömistä ei enää paljoa voi parantaa, kun en mitään kieltolistoja ala itselleni luomaan.

Paino kävi jo vähän alempana, mutta tänään ns. virallisena punnituspäivänä paino oli +100 g viikon takaiseen. Vähän harmittaa, mutta toisaalta tämä oli vasta eka viikko, niin tästä voi lähteä parantamaan.

-10 kg verrattuna marraskuuhun. Välillä tunnen tyytyväisyyttä itseeni, että olen saanut pudotettua painoa, mutta välillä taas masentaa js tuntuu, että paino julistaa, en jaksa enää ja edelleen on hirveät vatsamakkarat. Piti ostaa uusi uimapuku ja senkin hankinta ahdisti, kun on muutenkin aina vaikeaa löytää sopivaa (isot rinnat) ja nyt piti ottaa masentavan isoa kokoa, vaikka olenkin laihtunut. Tuo oli jotenkin muotoileva ja aika napakkaa mitoitusta, ei niin jostava kuin tavalliset uimapuvut. Nyt olen lomalla, niin on enemmän aikaa liikunnalle, mutta säät on kyllä olleet vaihtelevia, kaatosateella ei oikein huvita lähteä mihinkään.

Moikka! Mä voisin parkkeerata tänne pikkuhiljaa.

Täällä on loppuraskauden odottaja joka on TAAS kerännyt sen +30 raskauskiloa 😅 kolmas lapsi siis syntymässä kuukauden sisällä elektiivisella sektiolla ja olo on ollut ERITTÄIN tukala jo viikkotolkulla. Kaikkien vaivojen ja kremppojen tuoma liikuntakyvyttömyys + motivaation puute pitää enää ruokavaliota hallussa tuo tähän loppuraskauteen isoja haasteita.

Joka raskauden jälkeen oon kaikki raskauskiloni tiputtanut ahkeralla liikunnalla , tiukalla ruokavaliolla ja itsevihalla 😅 nyt erona tulevaan koitokseen on muutama asia: ei ole puolisoa hoitoapuna + haluaisin tehdä tämän itseni ja kehoni rakastamisen takia, en vihaten. 😄
Täysimetykseen en edes tähtää, en ole siinä onnistunut ennenkään, mutta osittaisimetys ois tosi kiva edes sen 4-6kk. En nyt suoraan synnäriltä aatellut alkaa dieettaamaan mutta kesää vasten tulee tehtyä ehkä helpommin terveellistä syömistä kun salaatit maistuu ja voipi grillailla ulkona proteiinit yms 🥰 ajatuksena on että n. Kk synnytyksestä tekis sellaisen "checkin" että mitäs sinne suuhun kannattaiskaan laittaa 😄

Hiiohoi, täällä ollaan! Imetys on lopahtanut , maitoa ei vaan enää tule kuin tippoja, yrityksistä huolimatta joten käytän sen energian sitten tän ketjun aiheeseen. 🫠
Vauva on nyt reilut 7 viikkoa vanha ja nukutaan hyvin vaihtelevasti , väsy ja kooma on ollut vahvasti läsnä 😁
Mulla tippuu paino n. 8 kiloa itsekseen synnytyksen jälkeen ( eli vauva yms. turvotukset). Olen siistinyt ruokavaliota erittäin paljon ja lopettanut esim. runsaan leivän puputtamisen (ei oo silti kieltolistalla! Vähemmän vaan 😁)
ja liikuntamuotona pelkkä vaunulenkkeily olon ja jaksamisen mukaan.
Kiloja tuli tosiaan se 31.5 raskauden aikana ja nyt on pudonnut 14,4 kiloa 😅 vielä on matkaa painoon ennen raskautta! Silloinkin olen vielä virallisesti ylipainoinen mutta katsotaan sitä sitten siinä kohtaa kun sinne päästään, että onko hyvä olla vai pitääkö vielä vähän keventää😁👍

Takaisin