Heipä hei! Minäkin voisin tulla kirjoittelemaan tänne.
Olen 39-vuotias viiden lapsen äiti Varsinais-Suomesta, ja olen ollut reippaasti ylipainoinen kolmannen lapsen syntymästä asti, vuodesta 2014. Tai no silloin "vain" 90 kiloa. Olen 173 cm pitkä (jopa 174 cm mitattiin aikuisiällä, mutta uskon vain jalkapohjienikin olevan lihavammat
), ja viimeisin paino 115 kg.
Aina kun olen yrittänyt laihduttaa, fiksusti tai typerästi, hitaasti tai nopeasti, lopputulos on ollut sama. Ahmiminen vähintään viikoksi, joskus kauemmaksikin aikaa, kaikki kilot korkojen kanssa takaisin. Tulin siihen tulokseen, etten vain pysty enää pienenemään. Tai ehkä hiukan, jos kaikki olisi aina täydellistä, jokainen ateria koostumukseltaan täsmälleen oikea ja täysin ajallaan. Mutta en ainakaan minä pysty sellaiseen täydellisyyteen lapsiperheessä.
Viime aikoina tilanne on ollut niin paha, että jos yritin syödä aterialla vähemmän, ahmin illan, tai jos joku ateria myöhästyi, jälleen loputon nälkä. Se ei ollut oikein edes nälkää, vaan pakottava tarve syödä.
Syyksi paljastuikin raudanpuute. Tällä hetkellä tuntuu, että voisin elää vain rautatableteilla ja vedellä, muuta ei tekisi mieli, mutta eihän se olisi järkevää.
Nyt olen muutaman päivän elänyt ateriarytmin suhteen ihan pellossa vain, koska voin. Ei ole tullut ahmintaa! Eilen lounaalla oikein valmistauduin vanhasta tottumuksesta syömään paljon, ettei tarvitsisi koko päivää kärsiä mussutuksesta, ja ehtisi vielä energia kulua, niin olin kyllä hämmästynyt, ällistynyt, puulla päähän lyöty, kun kylläisyys iski samantien ja se ateria loppui siihen. Tuli jopa paha olo, "söin liikaa". Käsittämätön tunne.
Nyt sitten kaiken maailman laihdutuskuurit vilisevät päässä, onnistuisinkohan niillä, olisikohan onneen oikotie. Pätkäpaasto? Mutta ei. Taidan nyt nauttia siitä, että keho kestää normaalit päivittäiset aikataulujoustot ja pystyn syömään illalla kevyesti tai en ollenkaan. Samat vanhat haasteet, ateriarytmi ja kasvisten määrä (tähtään kasvissyöjänä kiloon päivässä, eli proteiinilähteet lasken tavallaan "lihaksi").
Lopultakin toivoa laihtumisesta on! Jos saisi hiukan painoa alas ennen uutta raskautta ja saisi jotenkin hallittua syömisiään raskaanakin, niin olisipa mahtavaa.
Lueskelen vähän teidän muiden tilanteita, ja palaan niihin vielä.