Painonpudotusryhmä

Et sä silloin teekään väärin, jos normaalien käytöstapojen puitteissa käyt keskustelua. Että ei tarvitse sillä lailla pelätä jokaisen sanotun asian loukkaavan jotakuta. Ihmisten eleet puhuessa on yleensä hyviä kertomaan tuliko jotakuta loukattua keskustellessa. Ja jos tuli joskus sanottua jollekin jotain väärin ja huomaa toisen vaivautuvan, voi sitä pahoitella.

Lapsen kehosuhteessa vanhempien oma kehosuhde on merkittävä asia, joten teidän pienellä on hyvät mahdollisuudet saada terve itsetunto, kuten sinäkin oot saanut omalta äidiltäsi 😊❤️

Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen ja dieettikulttuurin ilmiöt on kyllä sen verran yleisiä, että uskoisin niiden koskevan isompaa porukkaa kuin viittä prosenttia. Olisi kyllä kiinnostavaa tietää joku luku, mutta sen selvittäminen voi olla melkein mahdotonta, kun monet ei edes halua myöntää itselleen tai eivät tajua oman toimintansa olevan epätervettä.

Mutta mun mielestä painonpudotus on kyllä vähän turhanpäiväinen asia kehua, vaikka se olisi tehty hyvillä valinnoilla (siis tilanteessa, jossa ei yhdessä keskustella tavoitteellisesta painonpudotuksesta. Tässä ketjussa on ihan ookoo kehua, sillä tähän ketjuun osallistuvat valitsevat, että haluavat keskustella otsikon mukaisesta aihepiiristä 😊). Mulle ne hyvätkin kehut tuntuu siltä kuin joku kehuis että no ootpas hienosti saanut flunssan jälkeen äänenkäheyttä vähennettyä noin nopsaan, vau miten onnistuit? Tai että vau, noin vaan tulit puhtaat vaatteet päällä tänä aamuna, vaikka eilen pyöräillessä kaatosateessa auto läiskäytti kuralammikon sun päälle 😅 Se kehuminen on siis täysin turhaa.

Miksei koskaan kehuta ketään että vau, ootpas sä alkanut nukkua hyvin ja madalsit riskiäsi sairastua? Tai vau, muutit asumaan kauemmas keskustasta vihreään ympäristöön etkä enää altista itseäsi katupölylle ja siitä tuleville keuhkosairauksille? Tai vau, ootpa alkanut viettää aikaa ystävien kanssa, se madaltaa sun riskiä mielenterveyden sairauksiin. Työnarkomaani-menestysyrittäjälle vau, että teet nykyään vaan 8 tuntia päivässä töitä ja vietät enemmän aikaa perheen kanssa, tyytyen keskiluokkaisempaan tulotasoon. On tsiljoona asiaa mitä tehdä terveyden eteen, mutta aina kehutaan vain sitä yhtä.

Tämän aiheen varovaisuudesta vielä yksi huomionarvoinen seikka. Se painon putoaminen kun voi olla seurausta elintapojen muuttamisesta terveyttä edistäviksi, mutta se voi olla myös seurausta jostain tosi kamalasta. Jos tyyliin työkaveri nopeasti laihtuisi vaikka 30 kiloa, sillein että sen huomaisi koko toimisto, niin mistä kehuja tietää onko se painon putoaminen seurausta positiivisesta (henkilö on korjannut uni-, ruokailu-, ja liikuntatottumuksiaan terveyttä edistäviksi tai saanut jonkun perussairauden viimein toimivasti lääkittyä) vai negatiivisesta (henkilön nuorena sairastaman syömishäiriön aktivoitumisesta, avioeron tunnemyllyn aiheuttamasta ruokahaluttomuudesta, vakavasta aineenvaihduntasairaudesta, päätöksestä laihduttaa keinolla millä hyvänsä, tms.). Silloin "vau ootpas laihtunut" on pahimmillaan "vau, että sun sh on taas aktiivinen / vau, ettet enää ruokaile kotona ollessasi vaan itket sydänsuruja / vau, että oot sairas / vau, että harrastat päivittäistä pakkoliikuntaa vain laihtumistarkoituksessa ja jätät menemättä kummilapsen synttäreille ettei sorru pullaan". Ihmiset ei todellakaan kerro vaikka työpaikalla noita elämässä meneillä olevia isoja asioita, joten niitä ei vaan pysty tietämään. Ja tästäkin syystä mun tulee oltua kehuissa tosi varovainen. Mua kiinnostaa ihmisissä enemmän niiden vointi ja fiilis, kuin se minkä kokoisia he on.

Ja itseäni kehokommentit ei häiritse enää niiden ulkonäöllisten seikkojen vuoksi. Jos on koskaan häirinnytkään, sillä oon aina mm. tykännyt meikittömyydestä, eikä mua oo kehon ulkonäkö juuri haitannut lihavanakaan. Ihan sujuvasti oon myös sekasaunonut opiskellessa kavereiden kesken, enkä odota ja janoa omalta puolisolta mitään jokapäiväistä kauneus-söpöläinen-jumalatar-hypetystä 😄 Se kipuilu on joku paljon syvempi kelpaamisen ja hyväksytyksi tulemisen asia siellä taustalla. Eikä mua hävetä myöskään myöntää että se asia on vielä keskeneräinen. Mulla ainakin asioiden käsittely vaatii työstämistä ja haluan ymmärtää taustat, enkä vain sokeasti pysty vaihtamaan ajatusmallista toiseen sekunnissa. Että mun aivot ei vaan pysty toteamaan "aa joo, elämän ekat 18 vuotta taottu ja parit vuodet päälle itse eletty ajatusmalli on väärä, täs on uusi ja vaihdan siihen heti enkä koskaan anna minkään vanhan enää nousta mieleen". Vaan mulla nousee niitä vanhoja kummituksia sieltä säännöllisesti eri syistä (esim pyytämättä tuleva puolitutun noin 55-vuotiaan rouvan laihtumiskommentointi osuu kipeään kohtaan), mutta koska oon työskennellyt asioiden kanssa, pystyn katkaisemaan ja käsittelemään kommentista aiheutuneen tunteen ja reagoinnin (eli ahdistuksen, ja muutaman päivän sortumisen liian alas vedettyihin kaloreihin).

Nii ja Pilkki, mä oon sua myös useamman vuoden nuorempi, että voi olla että muutaman vuoden päästä itekin osaan jo nopeammin sun tavoin omaksua uusia ajatusmalleja, mut tällein kaksseiskana en ihan vielä oo täysin tyynesti ja kipuilematta elämään suhtautuva, vaan rehellisesti välillä tosi hukassa siitä mitä mä haluaisin elämässä 😅 tai en tietty tiiäkään millanen sä oot ollut tän ikäisenä 😄 Jos katson taaksepäin, niin 8 vuotta sitten oon kriiseillyt myöhäisen teini-sekoilun kanssa, joiden sotkuihin tarvin mielenterveyteen lääkettä, jonka takia lihoin useamman kymmenen kiloa yhdessä kesässä kun se sekoitti aineenvaihdunnan. Sit elelin siitä kriisistä selviytyen ja kosteita opiskeluvuosia viettäen. 5 ja puoli vuotta sitten valmistuin ja muutin melkein 300 km päähän puolisosta tekemään töitä, käyden kotona vain viikonloput. 5 vuotta sitten päätin ottaa terveydestä koppia ja lopettaa mt-lääkkeet ja keton avulla pudottaa painoa (ja vaikka se keto onkin rajoittavuuden takia väärä ruokavalio, jos on häiriintyneensyömispuolen ongelmia, se toisaalta opetti mulle valtavasti positiivisiakin asioita ja mm. poisti ajanmyötä vaakakammon. Auttoi suhtautumaan kehoon ja painoon neutraalisti.) 4 vuotta sitten mä luulin vielä haluavani tavoitella työuraa Euroopassa ja 0-1 lasta. Sit päätinkin että tehdään se yks lapsi alta pois. 2 vuotta sitten olin näkemässä ensimmäisiä valonpilkahduksia koliikkisen ja todella vaikean vauvavuoden loppupuolella, ihan varma siitä että pikkusisarus tehdään vasta tosi paljon myöhemmin, ja että pudottelen vähän painoa välissä. Nyt tässä hetkessä mietin kahden lapsen äitinä, että miten ja milloin meille mahtuis vielä ainakin kolmas lapsi ja millainen pienyritystoiminta vois olla mun juttu vai meenkö vaan miehen firmaan tekemään jotakin kivaa mikä tuo lisää leipää pöytään ja vähentää sen työkuormaa. Mitähän mahdan kahden tai viiden vuoden päästä ajatella ja mitkä ajatukset oon vaihtanut uusiin, aika näyttää 😄 elämäntavat kokonaisvaltaisesti uskoisin olevan nyt aika vahvalla pohjalla, toivottavasti meidän elämä pysyisi sen verran tasaisena, että voimavarat riittää niiden mukana kuljettamiseen 😊

Hitsi että mä kyllä rönsyän näköjään aiheesta kuudenteen 😅😂

Totean vaan että vau kun pystytte hyvin argumentoimaan ja tuomaan tuntemuksia sanoiksi. Mulla on niin arjesta ylikuormittuneet aivot etten varmaan pysty keskustelemaan kovin järkeviä vaikka haluaisinkin kun aihe on niin mielenkiintoinen. 😄 luulen että tässä puhutaan myös hiukan eri tilanteista niin kuin on jo tuotu ilmikin. En ole itsekään sitä mieltä että kehoista ei saisi koskaan sanoa tai puhua mitään. Se on kovin tilanneriippuvaista. Hyvällä tahdolla ja käytöstavoilla pääsee pitkälle.

@litranmitta Joskus alkaa pohtimaan kunnolla ja hommat rönsyilee. 😁

Sinun iässäsi päädyin omien traumojeni ja tunnollisuuteni takia naimisiin aivan väärän ihmisen kanssa ja sitä sotkua sitten selvittelin itseni kanssa jokusen vuoden. 🙈 Eihän täällä kukaan ole täydellinen eikä valmis tai pysty hetkessä muuttamaan ajatusmallejaan. Eikä sitä kai kukaan vaadikaan. Miulla itsellä ne haasteet liittyvät monesti ihmismielen epäloogisuuksien ymmärtämiseen. Myös itseni kohdalla. 😅 Eli miksi tehdä noin tai näin, jos tämä olisi järkevämpää. Aina se järkevin asia ei ole ihmiselle se paras. Ja toiset taas saattavat antaa tunteidensa ohjailla elämää liikaakin ja vastuuttavat muita liikaa omista tunteistaan. Ehkä vaan ääripäiden on joskus vaikeaa ymmärtää toisiaan. Siksi on minusta mukava käydä täällä keskusteluja, kun täällä ei saa vain pelkkää vahvistusta omille ajatuksille. Omissa ympyröissä tulee herkästi aika paljon vahvistusta niille omille ajatuksille sen sijaan, että niitä haastettaisiin niinkään. Ihmisillä on kuitenkin tapana vähän kuplautua.

Vähän täälläkin rönsyilee. Mutta siis minusta on siellä töissäkin eri asia kehua tyyppiä kropastaan, jos hän on avoimesti tehnyt sen työn kroppansa eteen kuin kehua tietämättä taustaa. Ja joskus sekin voi olla hyvä ponnahduslauta aiheeseen. Esimerkiksi työkaveri, joka kertoi lapsettomuudesta, kun satuin kysymään onko myöhemmin siunaantunut lapsia, kun oli kertonut keskenmenosta. Saatiin hyvä keskustelu aiheesta. Mutta lapset on minusta yksi sellainen kysymys mistä on minusta outoa ottaa nokkiinsa vaikka lapsettomuus olisi vaikea paikka. On aika normaalia, että kanssaihmiset kyselevät onko puolisoa tai lapsia yms, jos ovat kiinnostuneita ihmisestä. Lähinnä tarkoitan kai sitä, että jotenkin häiritsee nykyään se kauhea paheksunta ihan viattomista kysymyksistä tai kehuistakin, kun niiden saajalle se onkin vaikea paikka. Miksi ei voi sitten sanoa, että tämä on miulle herkkä aihe ja kertoa miten haluaisi toisen toimivan. Minusta ihmisillä on myös velvollisuus asettaa omat rajansa. On minulle joku joskus suutahtanut, kun olen sen tehnyt, mutta on myös ymmärretty ja toimittu tavalla, joka miulle on mukavampi. En silti oleta, että muiden pitää muuttaa normaalia käytöstä vain sen takia, että miulla on vaikeuksia sen kanssa. En tiedä osaanko selittää mitä haen takaa. Se miun tulokulma noihin tilanteisiin on vaan niin erilainen niin en ehkä ymmärrä täysin miksi vastuuttaisin muut omista tunteistani, kun voin itse oppia hallitsemaan niitä.

Ja kannattaa muistaa sekin, että ihmiset viihtyvät erilaisissa ympyröissä. Joku toinen tulee sieltä missä kavereille sanotaan, että: "jahas on ukolle tullut vähän mahaa" tai "olithan sinä nyt aivan hirvittävän iso" tai "näkee, että on viihdytty puntilla". Ja oikeasti osa ihmisistä myös haluaa, että voi kommentoida vapaasti ja saa niitä kommentteja. Minuakin on rehellisesti naurattanut muutamat kommentit miun raskauskiloista. 😅😂 Ja sen verran olen siis muuallakin ollut kuin omien barbaarikavereideni kanssa, että osaan kyllä pääsääntöisesti käyttäytyä, mutta yritän vain tuoda ilmi sitä toistakin näkökulmaa.

Oon kyllä 100% samaa mieltä kaikeasta mitä @litranmitta kirjoitti, ja ihailen tuota kykyä kirjoittaa noin selvästi omat ajatukset tekstin muotoon. Itsellä ei vastaavaa taitoa (tai kärsivällisyyttä noin pitkiin kirjoituksiin 😄) ole.

Onpas mielenkiintoista keskustelua täällä! En tiedä onko itsellä varsinaiseti mitään lisättävää tähän, mutta itse koen kuuluvani johonkin puoliväliin tuon asian kanssa. Luulen että tässäkin asiassa heilahdellaan puolelta toiselle kunnes löydetään sopiva keskitie. Siitä ei ole kuitenkaan kovin kauan aikaa kun kehopuhe oli hyvinkin päinvastaista.
Itse näen että oli asia mikä tahansa niin siitä pitää voida puhua vaikka se olisi vaikeakin. Asiaton kommentointi ja toisen arvottaminen lopulta täysin merkityksettömillä seikoilla on tietysti ehdottomasti väärin.
Itseäni ei ole pääosin häirinnyt jos olen saanut kommenttia omasta keventyneestä ulkomuodosta. Ainut henkilö jonka kommentista tuli hieman niljakas olo oli anoppini, jonke oma kehosuhde on aivan vinksallaan. Tiedän kuinka hän kommentoi omaa ja muiden kehoa ja myös sen ettei hän välttämättä osaa aidosti olla iloinen toisen puolesta. Ihan mukava ihminen ja näin, mutta..
Itselläkin on taustaa syömishäiriöstä ja todella vinoutuneesta kehonkuvasta. Siitä huolimatta osa positiivisista kommenteista tässä matkanvarrella ei ole haitannut. Jopa päinvastoin ne ovat auttaneet näkemään itseni toisin. Ja ei en arvota itseäni vain ulkonäköni perusteella, mutta jos saatte pointista kiinni.
Ja kuitenkin näen että ihan yhteiskunnallisella tasolla ylipainosta pitäisi voida puhua ilman että se menee ihon alle. Sen verran yleistä se on ja varsinkin kun miettii sen aiheuttamaa laskua valtiolle. Kuitenkin puheen pitää olla terveysnäkökulmasta, eikä ihmisiä syyllistäen ja arvottaen. Ennemminkin pitäisi keskustella siltä kantilta kuinka yhteiskunta voisi paremmin tukea ihmisten terveyttä. Painonpudotus ei ole kuitenkaan aina mikään yksinkertainen juttu, eikä sen pelkkänä lähtötavoitteena pitäisi olla pelkästään painonpudotus ja tietynlainen kapea kehoihanne, vaan terveyden ja hyvinvoinnin parantaminen. Esimerkiksi lentoemäntädieettiä tai muita vastaavia ei voi millään muotoa sanoa terveyttä edistäviksi.
Lähtikin näköjään vähän rönsyämään ja en tiedä menikö jo vähän aiheen vierestä, mutta itsellekin läheinen aihe jota on tullut pohdittua.😅 En tiedä onko kantani oikein. En tosin usko että mitään absoluuttista oikeaa tapaa onkaan. Itse vain tykkään että vaikeistakin asioista keskutellaan ja mielestäni on mielenkiintoista lukea jopa itseä provosoivia kannanottoja milloin mihinkin asiaan liittyen. Koen että opin niistä aina jotain uutta, jos en itse asiasta, niin ainakin ihmisistä jotka niin ajattelee🙈.

Hyppään tänne vähän takavasemmalta tähän kehojen kommentointiin.

Itsellä historiaa hoikkana. Kommentteja tuli kuinka mun pitäis syödä enemmän jne. Sattuivat silloin ja lujaa kun oli huono itsetunto. Ne jätti sellaisen arven että ainoastaan mies sai koskea raskausmahaa.

Viimeisen vuoden aikana kun paino nousi rajusti burnoutin takia (+14kg) niin on sitten tullut kommentteja kuinka näytän terveemmältä. Vatsa kokoa 6kk raskaana ilman turvotusta, turvotuksen kans sit lisää. Nykyisin on parempi itsetunto, mutta kyllä ne arvet alkaa tihkua kun itselle tullut ”vain” tästä noususta terveysongelmia (kaikki rasva kertyy mahaan tutkitusti) ja ihmiset ympärillä hehkuttaa kuinka upealta näytän.

Surullisimmaksi tässä tekee sen että ennen kuin paino ryöpsähti niin olin hyvin ihannelukemissa niin rasvan kuin lihasten suhteen ja olo oli erinomainen.

Itselle ei tulisi mieleenkään kommentoida kenenkään kehoa, mutta tässä on toisaalta oma likimain trauma vaikuttamassa pohjalla.

Onpas mielenkiintoista keskustelua täällä! En tiedä onko itsellä varsinaiseti mitään lisättävää tähän, mutta itse koen kuuluvani johonkin puoliväliin tuon asian kanssa. Luulen että tässäkin asiassa heilahdellaan puolelta toiselle kunnes löydetään sopiva keskitie. Siitä ei ole kuitenkaan kovin kauan aikaa kun kehopuhe oli hyvinkin päinvastaista.
Itse näen että oli asia mikä tahansa niin siitä pitää voida puhua vaikka se olisi vaikeakin. Asiaton kommentointi ja toisen arvottaminen lopulta täysin merkityksettömillä seikoilla on tietysti ehdottomasti väärin.
Itseäni ei ole pääosin häirinnyt jos olen saanut kommenttia omasta keventyneestä ulkomuodosta. Ainut henkilö jonka kommentista tuli hieman niljakas olo oli anoppini, jonke oma kehosuhde on aivan vinksallaan. Tiedän kuinka hän kommentoi omaa ja muiden kehoa ja myös sen ettei hän välttämättä osaa aidosti olla iloinen toisen puolesta. Ihan mukava ihminen ja näin, mutta..
Itselläkin on taustaa syömishäiriöstä ja todella vinoutuneesta kehonkuvasta. Siitä huolimatta osa positiivisista kommenteista tässä matkanvarrella ei ole haitannut. Jopa päinvastoin ne ovat auttaneet näkemään itseni toisin. Ja ei en arvota itseäni vain ulkonäköni perusteella, mutta jos saatte pointista kiinni.
Ja kuitenkin näen että ihan yhteiskunnallisella tasolla ylipainosta pitäisi voida puhua ilman että se menee ihon alle. Sen verran yleistä se on ja varsinkin kun miettii sen aiheuttamaa laskua valtiolle. Kuitenkin puheen pitää olla terveysnäkökulmasta, eikä ihmisiä syyllistäen ja arvottaen. Ennemminkin pitäisi keskustella siltä kantilta kuinka yhteiskunta voisi paremmin tukea ihmisten terveyttä. Painonpudotus ei ole kuitenkaan aina mikään yksinkertainen juttu, eikä sen pelkkänä lähtötavoitteena pitäisi olla pelkästään painonpudotus ja tietynlainen kapea kehoihanne, vaan terveyden ja hyvinvoinnin parantaminen. Esimerkiksi lentoemäntädieettiä tai muita vastaavia ei voi millään muotoa sanoa terveyttä edistäviksi.
Lähtikin näköjään vähän rönsyämään ja en tiedä menikö jo vähän aiheen vierestä, mutta itsellekin läheinen aihe jota on tullut pohdittua.😅 En tiedä onko kantani oikein. En tosin usko että mitään absoluuttista oikeaa tapaa onkaan. Itse vain tykkään että vaikeistakin asioista keskutellaan ja mielestäni on mielenkiintoista lukea jopa itseä provosoivia kannanottoja milloin mihinkin asiaan liittyen. Koen että opin niistä aina jotain uutta, jos en itse asiasta, niin ainakin ihmisistä jotka niin ajattelee🙈.
Tuo terveysnäkäkulma! Sitä pitäisi kyllä enemmän olla. Minusta jo ihan painonpudotuksessakin puhutaan ihan liikaa kaloreista ja kevyttuotteista yms. sen sijaan, että puhuttaisiin siitä mitä meidän kehomme tarvitsee. Puhe on sen puolella mitä pitää välttää ja markkinat ovat löytäneet siitä raon ja syömme terveellisinä pidettyjä lisäainepommeja, joista elimistömme sekoavat sen sijaan, että mietittäisiin mitä meidän kehomme tarvitsevat pysyäkseen terveenä. Aika monilla ihmisillä on vajavaiset tiedot vitamiineista ja hivenaineista ja miten niitä saa mistäkin ruoista. Tai miten tuotantotapa vaikuttaa ihan raaka-aineidenkin ravintorikkauteen. Toivoisin myös laajempaa puhetta tehotuotannon vaikutuksista sen puhtaankin ravintomme köyhtymiseen.

Olen niin pahoillani sun puolesta @Rouva W ❤️‍🩹.

Mutta juurikin tämä. Eli unohdetaan se kapea kehomuotti johon niin harva mahtuu. Ja keskitytään siihen missä meillä on hyvä olo. Itsekään en mahdu vaikka mitä tekisin. Nuorempana ennen murrosikää sain kuulla vastaavia kommentteja että pitäisi syödä enemmän jne. Itsellä tästä taas päähän iskostui tosi hoikan identiteetti ja kun murrosiän hormonit muuttivatkin kehon mittasuhteet ihan uuteen uskoon oli siihen vaikea sopeutua. Sama kävi ensimmäisen raskauden jälkeen. Itse esim. luulen että olen tyytyväinen tähän 69 kiloon jossa nyt olen. Tämä on helppo ylläpitää ja tuntuu kaikinpuolin hyvältä. Aikoinaan kymmenen kiloa kevyempänä en voinut ollenkaan näin hyvin. Tosin saavutin sen nimenomaan tiukalla ruokavaliolla jolla keho oli varmasti jatkuvasti aliravittu eli hyvinvointi oli kaukana..

Vähän nyt pikaiseen tämän kirjoitin, mutta jotain ajatusta sain silti tähän😅

Luin mielenkiintoista juttua siitä miten ennen oli esimerkiksi kaikissa kasviksissa enemmän ravintoaineita, koska maan annettiin levätä ja harrastettiin vuoroviljelyä ja lepovuosina karja sai laiduntaa pellolla ja myllätä maata. Eli vaikka yhdessä perunassa oli enemmän vitamiineja kuin nykyään, kun maata ei ryöstetty tehoviljelyllä tyhjiin.

Olen niin pahoillani sun puolesta @Rouva W ❤️‍🩹.

Mutta juurikin tämä. Eli unohdetaan se kapea kehomuotti johon niin harva mahtuu. Ja keskitytään siihen missä meillä on hyvä olo. Itsekään en mahdu vaikka mitä tekisin. Nuorempana ennen murrosikää sain kuulla vastaavia kommentteja että pitäisi syödä enemmän jne. Itsellä tästä taas päähän iskostui tosi hoikan identiteetti ja kun murrosiän hormonit muuttivatkin kehon mittasuhteet ihan uuteen uskoon oli siihen vaikea sopeutua. Sama kävi ensimmäisen raskauden jälkeen. Itse esim. luulen että olen tyytyväinen tähän 69 kiloon jossa nyt olen. Tämä on helppo ylläpitää ja tuntuu kaikinpuolin hyvältä. Aikoinaan kymmenen kiloa kevyempänä en voinut ollenkaan näin hyvin. Tosin saavutin sen nimenomaan tiukalla ruokavaliolla jolla keho oli varmasti jatkuvasti aliravittu eli hyvinvointi oli kaukana..

Vähän nyt pikaiseen tämän kirjoitin, mutta jotain ajatusta sain silti tähän😅
:red-heart:

Mulla on ollut kans tosi vaikea hyväksyä muutoksia murrosiässä ja raskausaikana. Tietäny että ne on luonnollisia, mutta jotenkin ei silti pystyny ottaan muutoksia neutraalisti edes. Piilotin tosi pitkään raskausvatsaani, oikeastaan likimain koko raskauden mitä vain pystyin. Mulla on ehkä yksi vatsakuva koko ajalta. Nyt jos toinen tulisi niin osaisin ehkä nauttia enemmän. Tai ainakin toivon niin.

Ja tiedän niin tuon kun on tosi tosi hoikka mutta hinta on hirvittävä ravitsemuksen suhteen. Joskus sekin käyty läpi kun mun kehonkuvaa on sotkittu jo pienestä pitäen…

Tuli yhtäkkiä mullakin mieleen nyt kun mainitsitte, että itselläkin koko teini-ikä pyörinyt painon ympärillä, sekä epäterveen ruoka-suhteen. Olin tosi hoikka ja se tosiaan tuntui jo melkein osalta identiteettiä ja tuntui kun katsoi telkkaria ettei sekään paino missä oli ollut riittävän vähän, kun muut oli teeveessä mielestäni hoikempia.

Muistan kun kaikki alkoi ala-kouluikäisenä, kun erään kaverini mummo nähdessään minut kommentoi että ”oletpas sinä pullea lapsi”. En kyllä luokkakuvissa ollut mitenkään pullean näköinen, korkeintaan vähäsen pyöreä. Mutta se satutti jo pientä koululaista tosi paljon ja siitä se tyytymättömyys itseen lähti.

10 vuotiaasta eteenpäin alkoi sit jatkuva muihin vertaaminen ja pakonomainen tarve olla hoikka…

Mut on kyllä selvää mistä tääkin kamppailu painon ja minäkuvan kanssa tulee….

Sama juttu täällä. Olin yläasteella koulukiusattu ja päivät koulun jälkeen meni aika lailla tietokoneella. En ollut ylipainoinen, vaan ihan keskellä normaalipainoa, mutta sain jostain sen ajatuksen että hoikempana olisin paremmin turvassa ikäviltä kommenteilta. Laihdutus lähti kuitenkin kunnolla käsistä vasta lukion ekalla, missä ei kiusaamista enää edes ollut. Vahinko oli siis jo tapahtunut yläasteella. Melkein 10 vuotta, kymmeniä kiloja ja pari pidempää sairaalareissuakin myöhemmin vasta 25-vuotiaana aloin todella toipua.

En tiedä muistaako muut, mutta se ~2010 ympärillä ollut nettisisältö oli silloin ihan järkyttävää. Oli pro ana -sivustoja ja foorumeita ja näissä se sisältö oli sairastuneelle nuorelle niin kiehtovaa, ja niin vahingollista. Ihan harmittaa ettei oma äitini yhtään rajoittanut mun netin käyttöä, mutta ei hän tiennyt.

Syömishäiriöön sairastuminen on jonkun tutkimuksen mukaan myös osittain geeneissä. Lisäksi myös esim PCOS:n ja syömishäiriöalttiuden kanssa on löytynyt yhteys.

Samassa ympäristössä kahdesta henkilöstä toinen voi sairastua ja toinen ei, eikä se myöskään tarkoita että sairastunut olisi jotenkin heikompi.

Mulla ei ole syömishäiriötaustaa vaikka olen ollut ala-asteen ekoista luokista lähtien siellä normaalipainon ja ylipainon rajalla, en siis hoikka mutta en mitenkään merkittävän lihavakaan. Kehonkoostumus on myös ollut aina luonnostaan varmaan siellä lihaksikkaamman puolella (ainakin olen ollut keskimääräistä voimakkaampi) ja rasva jakautunut tasaisesti. Toisaalta äitini on aina moittinut itseään ja kehoaan ja muistanpa että kerran terveydenhoitaja on terveystarkastuksessa sanonut ettei paino saisi nousta, mikä tuntuu nyt aika järkyttävältä sanoa lapselle, ei ole ainakaan minkään nykypäivän hoitosuositusten mukaista 😅 olin tosin koulussa hyvä ja samaan aikaan sosiaalinen joten se on varmaan suojannut.

Mulla ei ole syömishäiriötaustaa vaikka olen ollut ala-asteen ekoista luokista lähtien siellä normaalipainon ja ylipainon rajalla, en siis hoikka mutta en mitenkään merkittävän lihavakaan. Kehonkoostumus on myös ollut aina luonnostaan varmaan siellä lihaksikkaamman puolella (ainakin olen ollut keskimääräistä voimakkaampi) ja rasva jakautunut tasaisesti. Toisaalta äitini on aina moittinut itseään ja kehoaan ja muistanpa että kerran terveydenhoitaja on terveystarkastuksessa sanonut ettei paino saisi nousta, mikä tuntuu nyt aika järkyttävältä sanoa lapselle, ei ole ainakaan minkään nykypäivän hoitosuositusten mukaista 😅 olin tosin koulussa hyvä ja samaan aikaan sosiaalinen joten se on varmaan suojannut.
Miekään en kyllä mitenkään mahtunut aikani muottiin, mutta tuo sosiaalisuus, koulumenestys ja monipuolinen liikunta ja muut harrastukset varmasti pelastivat. Vaikka miulla oli koko yläasteen muutama koulukiusaaja niin miulla oli silti aina kavereita ja aika pitkälti vaan haistatin takaisin joillekin "läski huora" tai "hehtaariperse" -kommenteille (nollarilla koulua käyneenä olen kuullut ihan kaiken🙈). Ehkä oma luonne on pienestä lähtien ollut aika itsenäinen ja liekö kotona annettu eväät hyvään itsetuntoon. Ei kyllä millään nykystandardin mukaisilla kasvatusmetodeilla. 😅

Surullista kuulla, että monilla on jäänyt kalvamaan nuorena kuullut kommentit. ❤️

Huhtikuun tuloksia: alinta painoa tasan kilo alaspäin! 🥳 senttejä en jaksanut ottaa, parin kuukauden väli toimii tässä loppuvaiheessa niiden kanssa paremmin 😁

Toukokuulle nostin kaloritavoitteen 2000:een. Mutuilen että kroppa kaipaisi nyt tasaista energinsaantia, kun huhtikuussa tuli paljon herkkupäiviä runsailla kaloreilla ja vastaavasti turhan paljon myös ihan liian minikaloreilla olemista. Semmoista siksakkia.

Vappuna tuli syötyä tosi suolaisesti. Kroppa oikein imaisi suolat, hiilarit ja nestettä 😅 Pitäis tehostaa vedenjuontia että lähtis pöhöttely pois. Lukema oli tänä aamuna kyllä alas jo eilisestä ihan hyvänlaisesti, mutta vielä vappua edeltävästä plussalla.

Nasukki täällä hei, nyt -32kg kevyempänä! 129 kilosta paino on laskenut 97 kiloon. Välitavoitteeseen on matkaa 7kg ja sen jälkeen vielä 10-15kg tiputus ja sitten laihdutus loppuu ja alkaa painonhallinta. Huh mikä taival, mutta kyllä hymyilyttää nyt kun lempivaatteet mahtuu päälle ja olo on kevyt!

Mukavaa kesän odotusta kaikille!

Takaisin