Painonnousu

En tiedä, mitä tehdä - pitäisikö vain relata, ja lopettaa painonkyttäily, vai pitäisikö nyt olla entistä tarkempi ja varmistaa, että en kerää mitään 30 kiloa ylimääräistä? Mites te, joilla on useampi lapsi: onko painonnousu ollut samanlaista eri raskauksissa, vai pystyykö siihen oikeasti vaikuttamaan?

Mulla on kolmas raskaus ja vaikuttaisi siltä että ei ole väliä mitä/miten syön niin raskauksissa on tullut saman verran kiloja noin +15 kg. Ekassa raskaudessa mässäilin kauheasti lihapiirakoilla, suklaalla yms. tokassa elin pelkillä vihanneksilla ja hedelmillä ja nyt on mennyt jotain tuolta väliltä. Nyt menossa rv 27 ja painoa +8 kg, aika samat lukemat olleet edellisissä tässä vaiheessa.

Suosittelisin jättämään ne mässäilyt ja syömään terveellisesti, mutta tuskin kannattaa stressata jos silti tulee kiloja.
 
Joo tietenkään ei kannata tieten tahtoen mässäillä, enkä ole niin tehnytkään. Mutta nälkääni olen kyllä syönyt ruokaa, ja mietin lähinnä, onko annoskoon rajoittamisella jotain oikeaa vaikutusta painonnousuun, vai onko se tässä tilanteessa vain itsensä kiusaamista.

Tiedän kyllä, että vauva ottaa sen mitä tarvii, mutta tää raskaanaolo on muutenkin ihan tarpeeksi epämukavaa, että en haluaisi kiusata itseäni nälällä tai turhilla rajoitteilla.
 
Jotakuinkin 3,5kg ja nyt viikkoja 24. Joka raskaudessa tullut n. 12kg. En jaksa ressata, kyllä se suurin osa jää aina laitokselle kun käy penskan punnertamassa ulos :wink
 
Mä oon syöny joka raskaus miten oon halunnu( toki joitakin ruokavalio rajotteita on ja Radi niin ei se oo normaalia ruokailua nähnykkää) ja on kyl jokaisesta pojasta joka koton pyörii noussu nii erilail paino. Jokaisesta kyl on kaikki jääny synnäril. Itsellä se lihominen on pahinta imetysaikana.. :sad001 pitäs nyt yrittää et kun vauvan saa ulos ni alottaa lenkkeilyn (kunhan voi vauvan kans alottaa ulkoilut)
 
Paino täälläkin vaan lisääntyy... oikein alkaa hirvittää että millainen mötkö sieltä tulee...
Itse olen pienikokoinen ja lyhyt mutta mieheni pitkä ja painava:nailbiting:
 
Tänään neuvola ja +6kg 27+2. Oma vaaka näyttää 1kg vähemmän ja sillä oon mittaillu pitkin raskautta. Eli +5-6kg tullu.
 
Ahdistaa ihan liikaa tää painonnousu :sad001 Pienikokoinen olin raskaaksi tullessa, nyt rv26 tullu n. 8kg, ihan hirvee määrä lyhyeen ja pieneen naiseen, inhottaa oma peilikuva tosi paljon.. En mässää, käyn salilla, lenkkeilen päivittäin ja joogaan, silti tässä ollaan turpoomassa ihan huolella!
 
Joillekin sitä painoa tulee tekipä mitä tahansa, ne on ne hormonit. Itse elän kanssa ihan kuten ennen raskautta ja silti vaaka näyttää nyt jo +8kg. En kyllä asiasta mitenkään stressaa, kuuluu asiaan ainakin omalla kohdallani :)
 
Minä kyllä stressaan!!

Joka raskaudessa (tämä 5.) tullut n.16kg. Onhan ne poiskin lähtenyt viimeistään imetyksen loputtua, mutta silloin olen yleensä jo hyvää vauhtia keräämässä uusia raskauskiloja.

Omalla kohdallani elintavoilla ei ole painon nousun kanssa mitään tekemistä. En ainakaan ole saanut vähennettyä turpoamistani millään konstein. Hormonaalistahan tämä on... Ja jatkuu jossain määrin myös imetyksen ajan.

En odota ensimmäistä, joten luulisin jo oppineeni ja hyväksyneeni kehoni toiminnan, mutta ei!!! En pysty hyväksymään lihomista. Hirveältä tuntuu jälleen kerran!! Rv22+6 , +8kg.

Paljonkahan lie nyt, rv 25+0. :sad001
 
Minä kyllä stressaan!!

Joka raskaudessa (tämä 5.) tullut n.16kg. Onhan ne poiskin lähtenyt viimeistään imetyksen loputtua, mutta silloin olen yleensä jo hyvää vauhtia keräämässä uusia raskauskiloja.

Omalla kohdallani elintavoilla ei ole painon nousun kanssa mitään tekemistä. En ainakaan ole saanut vähennettyä turpoamistani millään konstein. Hormonaalistahan tämä on... Ja jatkuu jossain määrin myös imetyksen ajan.

En odota ensimmäistä, joten luulisin jo oppineeni ja hyväksyneeni kehoni toiminnan, mutta ei!!! En pysty hyväksymään lihomista. Hirveältä tuntuu jälleen kerran!! Rv22+6 , +8kg.

Paljonkahan lie nyt, rv 25+0. :sad001

:Heartred
 
Mutta hetkellistähän tämä vaan on ja ei edes aina omista teoista riippuvainen :) Ei mua enää haittaa painonnousu. Jotenkin odotan vaan innoissani sitä laihduttamista synnytyksen jälkeen. Tiukassa nämä kilot tulee olemaan, mutta silti syön miten ennenkin. Vähän ällöttää peiliin katsoa, mutta silti hyväksyn asian.
Harmi että joillekin se on niin vaikeaa hyväksyä.
 
Ai vitsi, tänään oli taas viikottainen punnituspäivä, ja meinasi päästä itku, kun kaiken tämän hammastenkiristyksen jälkeen viikossa oli tullut +900g (tosin kaksi viime viikkoa yhteensä +1 kg, yhteensä +12,3 kg). En tajua, mitä voisin tehdä, ettei paino nousisi näin nopeasti - liikunnan lisääminenkään ei oikein onnistu liitoskipujen ja kipeiden supistusten takia.

Ehkä mun pitäisi vain yrittää omaksua agronomin asenne, hyväksyä asia ja odottaa että pääsee laihduttamaan... mutta eipä se ihan helppoa ole muuttaa ajatusmaailmaansa. Lisäksi jos imetys onnistuu, se viimeksi piti mun kiloni hyvin tarkasti kyydissä, ja laihduin vasta kun lopetin imetyksen. Eli joutuisin elämään läskieni kanssa ehkä vuoden :S
 
Ai vitsi, tänään oli taas viikottainen punnituspäivä, ja meinasi päästä itku, kun kaiken tämän hammastenkiristyksen jälkeen viikossa oli tullut +900g (tosin kaksi viime viikkoa yhteensä +1 kg, yhteensä +12,3 kg). En tajua, mitä voisin tehdä, ettei paino nousisi näin nopeasti - liikunnan lisääminenkään ei oikein onnistu liitoskipujen ja kipeiden supistusten takia.

Ehkä mun pitäisi vain yrittää omaksua agronomin asenne, hyväksyä asia ja odottaa että pääsee laihduttamaan... mutta eipä se ihan helppoa ole muuttaa ajatusmaailmaansa. Lisäksi jos imetys onnistuu, se viimeksi piti mun kiloni hyvin tarkasti kyydissä, ja laihduin vasta kun lopetin imetyksen. Eli joutuisin elämään läskieni kanssa ehkä vuoden :S
I FEEL U!!! :hug013meillä taitaa olla melko sama lähtötilannekin raskauteen, itse 176cm/64kg.

Minulla synnytys ja imetys vie suurimman osaosan kiloista, mutta se kriittinen ja ällö 3-5kg pyörii siihen saakka, kunnes lopetan imetyksen n. 1 vuoden jälkeen.

Missään vaiheessa en ole sinut asian kanssa. Selviän ainoastaan kriiseilemällä aina silloin kun siltä tuntuu. Läheisistähän se on varmaan aika ärsyttävää. Olkoot!
 
Missään vaiheessa en ole sinut asian kanssa.

Sama! Luulen, että tää on tyypillinen ongelma meille, jotka olemme tottuneet olemaan normaalipainoisia suhteellisen vähällä vaivalla. Normaalielämässä, jos huomaan, että farkut kiristää, niin otan vaan pari viikkoa, jolloin katson vähän tarkemmin syömisiäni, ja palaudun sillä tavanomaisiin mittoihini. Raskaana ja imettäessä mulla taas ei ole mitään keinoja vaikuttaa omaan painooni/painonnousuuni, ja peilikuva ja oma kroppa inhottavat.
 
Sitä ollut nuoruuden ja tän aikuisiän jojo-laihduttaja. Tosin kun selvisi polvivamma niin aloin liikkumaan. Ja pakko, ettei selkä enää mene. Niin mä kuvittelin että raskauden aikana käyn normaalisti PTn valmennuksessa. Liikun ja syön ja välillä herkuttelen. No todellisuudessa alussa oli niin pahat pahovoinnit että valmennus piti laittaa jäihin ja alhaisen vastustuskykyn takia olen sairastellut jatkuvasti. Nyt huomaa että kunto on avain päin peetä, selkä kipeä ja hyvä kun jatksa kiertää kortelinympäri ja silti puuskuttaa. Edelleen pyrin syömään terveellisesti tosin herkut oikeasti voisin laittaa kieltoon. Mutta sitten kun vauva on maailmassa niin ottaa kärrylenkit käyttöön ja 4kk jälkeen aloittaa PT valmennus uudestaan, ei siis nyt stressata painon noususta. +6kg oli tullut viime käynnin jälkeen kun pitkään näytti miinusta.
 
Sama! Luulen, että tää on tyypillinen ongelma meille, jotka olemme tottuneet olemaan normaalipainoisia suhteellisen vähällä vaivalla. Normaalielämässä, jos huomaan, että farkut kiristää, niin otan vaan pari viikkoa, jolloin katson vähän tarkemmin syömisiäni, ja palaudun sillä tavanomaisiin mittoihini. Raskaana ja imettäessä mulla taas ei ole mitään keinoja vaikuttaa omaan painooni/painonnousuuni, ja peilikuva ja oma kroppa inhottavat.
Olisin voinut itse kirjoittaa täysin saman!!! Kaikkein vaikenta on tosiaan alistua tilanteeseen, jossa itsellä ei ole normaaliin tapaan keinoja vaikuttaa omaan vartaloon.

Mua kyllä nyt helpotti kuulla nuo asiat sinun suusta!! Ensimmäistä kertaa 8 vuoteen joku ymmärtää ahdistustani mielestäni täydellisesti. KIITOS! ♡
 
MaLinn ja @Ananasa, mulla on ihan täysin samat fiilikset! Hirvee ahdistus kun ekaa kertaa elämässä ei oo ite kontrollissa mitä kropassa tapahtuu, ja ahdistaa myös kun ei tiedä saako sitä kroppaa edes enää takaisin entiselleen raskauden jälkeen. Helpottaa kyllä tietää etten oo ainoa joka tuskailee näiden asioiden kanssa :Heartred
 
26+0 ja noin 4 kg näyttäisi nyt tulleen. Alkuun ei tullut juuri yhtään ja tulipa hyvä mieli kun neuvolantäti viime käynnillä kommentoi painosta että ohhoh nythän se on alkanut nousemaan, onkos sitä tullut herkuteltua tms. muuta mukavaa. Juu ei, kiitos kysymästä..
 
Mä vedän varmasti pohjat tähän hommaa täällä...rv 28+4 ja +18kg. Ihan sama tahti kun esikoista odottaessa ja samat lukemat.
Enkä kyllä mitenkään mässäile. Esikoisesta tuli se 26kg. Puolessa vuodessa lähti kaikki pois...
Toivottavasti nyt lähtee samaan tapaam.
Turhaan sitä stressaa tota painon nousua, koska mä en ainakaa sille voi mitään,
Ja tää on vaan hetkellinen olotila
 
Takaisin
Top