Painonnousu

Täällä kaikenkaikkiaan neljäs raskaus menossa.
Esikoisen kohdalla painoa tuli yhteensä +17kg
Heinäkuussa sain keskenmenon viikolla 14 ja silloin oli kertynyt painoa +3kg
Tuosta heinäkuisesta en kerennyt painoa tasaamaan ennenkuin oli jo taas plussa testissä.
Normaalipainostani kiloja on tullut yhteensä nyt noin +6kg
 
Tänään rv22+1 neuvolassa punnittiin, painoa tullut tähän mennessä ihan tasan 3kg.
 
23+2 ja painoa kertynyt nyt 2 kg lisää tähän mennessä. Lähtöpaino oli juuri ja juuri lievän ylipainon puolella ja kun lisänä tässä radi niin terkkarin mukaan noin 10kg "saisi" tulla lisää.
 
Eilen neuvolassa, painoa tullut n.8kg jo lisää ja viikot nyt 24+1... Olen aina ollut hoikka tai normaalipainoinen, ja kyllä ihan hieman ahdistaa tämä pyylevä olotila :D Paino alkoi nousemaan puolivälin jälkeen kun pahoinvointi helpotti, liikkua en ole jaksanut kuin koirien kanssa ulkoilut.. Saa nähdä paljon vielä ehtii paino nousemaan kun kuitenkin vielä se n.15 viikkoa jäljellä ennen laskettua aikaa :D Herkutteluja täytyy kyllä vähän alkaa karsimaan, vaikken mielestäni ole kamalasti porsastellutkaan..
 
Alkuviikosta neuvolassa 22+1 ja 6kiloa tullu lähtöpainosta. Ei sinällään haittaa kun minäkin aina ollu hoikka eikä mikään oo tarttunu, mutta vähä kyllä hirvittää koska tällähetkellä ruoka :Heartred :D :D
 
Mä en oo nyt ees uskaltanut käydä kahtomassa painoani kun tuntuu et olis tullut jo +25!!!! En oo edes herkutellut nyt vaan päin vastoin mut tunnen itteni jo jäätävän isoksi ja kömpelöksi
 
23+5, -5,5kg näytti vaaka tänää. Pikkuhiljaa täältä noustaan ylöspäin! Ja nyttenkin on parisataagrammaa tullut, vaikka ruoka ei oikeen maistu. :)
 
25+5 ja vajaa 7kg. Ihanasti tasoittunut painonnousu vaikka liikunta on nollassa.
 
26+5 ja nyt oli +2kg tullut oon kyl tyytyväinen esikoisesta oli yli viis kiloo näillä viikoilla.
 
Viikko 24 menossa. Painoa tullut 5kg.
Ihmeen vähän siihen nähen miten on liikunta vähäisempää ja hitaampaa....ja pulla ja suklaa on kyllä maistunut, sekä tuoremehu, jota en normaalisti juo.......
 
25+0 ja yht painoa tullu jo +10,5kg! :O niinköhä jää vähemmäks ku viime raskaudes, on kuitenki viel se 15viikkoo jälel jos samaan aikaa syntyy ku esikoinen. Aika tankki olo jo nyt...
 
Mä olen ihan tuskastunut tähän painonnousuun. Esikoisen odotusaikana painoni nousi n. 22-25 kg (ihan viimeisinä viikkoina en enää uskaltanut käydä vaa'alla, siksi summittainen määrä). Sain painon palautumaan imetyksen jälkeen, ja toiseen raskauteeni lähdin samoista mitoista kuin ensimmäiseenkin, eli 171cm/67 kg. Loppuraskaudesta oloni oli kyllä todella tukala, enkä missään nimessä haluaisi samanlaista oloa tällä kertaa!

Päätinkin vakaasti, että tässä raskaudessa en herkuttele, liikun aktiivisesti ja ihan varmasti kerään korkeintaan 15 kiloa. Minulla on tallessa viikottaiset punnitukset ekasta raskaudesta excelissä, ja olen viikkotasolla seurannut painoni nousua ja verrannut sitä ensimmäiseen raskauteen. Ja niinhän tässä on käynyt, että ekat 10 viikkoa pysyi paino hallinnassa, ja sen jälkeen on lähtenyt laukalle ja viikolla 26 painoa oli tullut jo 11,3 kiloa - peräti kaksi kiloa enemmän kuin ekassa raskaudessa samaan aikaan!

Tuossa kohtaa päätin, että pakko tehdä jotain, ja etsin netistä raskausdiabetesruokavalion. Minulla ei siis ollut radia ekassa eikä sitä nytkään epäillä, mutta eräs tuttavani sanoi, että oli saanut tolkuttoman painonnousun hidastumaan sillä, joten päätin kokeilla. Siitä on nyt pari viikkoa, ja painonnousu on nyt ehkä aavistuksen taittunut, ja lisää on tullut vain muutamia satoja grammoja. Tosin muutoksesta on sen verran vähän aikaa, että voi mennä ihan mittausepätarkkuuden piikkiinkin.

En tiedä, mitä tehdä - pitäisikö vain relata, ja lopettaa painonkyttäily, vai pitäisikö nyt olla entistä tarkempi ja varmistaa, että en kerää mitään 30 kiloa ylimääräistä? Mites te, joilla on useampi lapsi: onko painonnousu ollut samanlaista eri raskauksissa, vai pystyykö siihen oikeasti vaikuttamaan? Liitoskipujen takia liikuntani on vähäistä (joogaa ja kävelyä), mutta sokeria en syö käytännössä lainkaan. En laske kaloreita enkä punnitse annoksia, mutta pyrin pysymään kohtuudessa, syömään säännöllisesti ja syömään nälän mukaan.

P.S. Esikoinen painoi 3300 g, eli en pelkää jättivauvaa, ainoastaan sitä loppuraskauden tukalaa oloa.
 
Meillä kun mulla ei ole paino noussut nyt kuin 2kg neuvolan mukaan(oma puntari ja aamupaino sanoo toista, eli ei mitään olisi noussut ) Niin mies kehui sitten hänen painon nousseen, että hän kerää ne raskauskilot itselleen :D
 
Takaisin
Top