Mä olen ihan tuskastunut tähän painonnousuun. Esikoisen odotusaikana painoni nousi n. 22-25 kg (ihan viimeisinä viikkoina en enää uskaltanut käydä vaa'alla, siksi summittainen määrä). Sain painon palautumaan imetyksen jälkeen, ja toiseen raskauteeni lähdin samoista mitoista kuin ensimmäiseenkin, eli 171cm/67 kg. Loppuraskaudesta oloni oli kyllä todella tukala, enkä missään nimessä haluaisi samanlaista oloa tällä kertaa!
Päätinkin vakaasti, että tässä raskaudessa en herkuttele, liikun aktiivisesti ja ihan varmasti kerään korkeintaan 15 kiloa. Minulla on tallessa viikottaiset punnitukset ekasta raskaudesta excelissä, ja olen viikkotasolla seurannut painoni nousua ja verrannut sitä ensimmäiseen raskauteen. Ja niinhän tässä on käynyt, että ekat 10 viikkoa pysyi paino hallinnassa, ja sen jälkeen on lähtenyt laukalle ja viikolla 26 painoa oli tullut jo 11,3 kiloa - peräti kaksi kiloa enemmän kuin ekassa raskaudessa samaan aikaan!
Tuossa kohtaa päätin, että pakko tehdä jotain, ja etsin netistä raskausdiabetesruokavalion. Minulla ei siis ollut radia ekassa eikä sitä nytkään epäillä, mutta eräs tuttavani sanoi, että oli saanut tolkuttoman painonnousun hidastumaan sillä, joten päätin kokeilla. Siitä on nyt pari viikkoa, ja painonnousu on nyt ehkä aavistuksen taittunut, ja lisää on tullut vain muutamia satoja grammoja. Tosin muutoksesta on sen verran vähän aikaa, että voi mennä ihan mittausepätarkkuuden piikkiinkin.
En tiedä, mitä tehdä - pitäisikö vain relata, ja lopettaa painonkyttäily, vai pitäisikö nyt olla entistä tarkempi ja varmistaa, että en kerää mitään 30 kiloa ylimääräistä? Mites te, joilla on useampi lapsi: onko painonnousu ollut samanlaista eri raskauksissa, vai pystyykö siihen oikeasti vaikuttamaan? Liitoskipujen takia liikuntani on vähäistä (joogaa ja kävelyä), mutta sokeria en syö käytännössä lainkaan. En laske kaloreita enkä punnitse annoksia, mutta pyrin pysymään kohtuudessa, syömään säännöllisesti ja syömään nälän mukaan.
P.S. Esikoinen painoi 3300 g, eli en pelkää jättivauvaa, ainoastaan sitä loppuraskauden tukalaa oloa.