Painonnousu

Hehee, viimeinen ehtoollinen.
Mulla on tullut painoo n. 2 kg. Bmi oli ennen raskautta siinä 22. Neuvolassa punnitaan tosiaan päivällä, vaatteet päällä, niin mulla kyllä voi päiväpaino olla yli kilon enemmän kuin aamupaino pissan jälkeen. Ihmettelen, ettei oo enempää noussut, koska oon syönyt todella hyvällä ruokahalulla ja herkkujakin on mennyt.
 
Mullakin oli tullut vain 2kg kuukaudessa. Oon todellakin puputtanut mitä vaan koko alkuraskauden enkä oo liikkunut just ollenkaan. :) 14+2
 
Mulla oli tullut 5 viikossa 2kg lisää ja olen ollut täysin liikkumatta ja herkutellut melkein joka päivä, nyt olo helpottanut sen verran, että aloin miettiä josko tällä viikolla tai viimeistään ensi viikolla saisi mentyä jumpalle :)
Th muuten sanoi, että tässä vaiheessa raskautta tulee 1,5kg pelkän veren määrän lisääntymisestä painoa :)
Nyt 14+6
 
Mulla on tullut 150g/vko. Luulin, että olisi tullut PALJON enemmän, mut hyvä näin. Olikos se "sallittu" nousu max 500g/vko? Toivottavasti ei mene siihen, kuin ehkä satunnaisesti.
 
Edellisestä neuvolakäynnistä oli tullut 600g lisää. Maha on kuitenkin sen näköinen että olisi tullut 6kg!
 
Tema se ns sallittu nousu riippuu odottajan lähtöpainosta ja BMI:stä. Hoikemmille saa tulla enemmän noin 8-15kg kun taas ylipainoisille koko raskausaikana saisi tulla max 9kg. Vauvoille taas pitää syntymän jälkeen tulla vähintään 500g/per kk painoa lisää.
 
Mulle on tullut ekan 3 kk aikana 3kg. Siinä on kyllä hiukan liikaa, kun mulle on ruoka maistunut ja en ole ihan pysynyt tavoitteessani syödä vaan terveellisesti. Se siis näkyy ihan mahan kasvuna, on niinkuin "läskiä" kertynyt. Nyt alkaa onneksi jo se vauvamasukin antamaan merkkejä näkymisestä, tosin se jää sen muun lihomisen alle. :) Lähtöpaino 57 kg ja jonkun laskurin mukaan tässä vaiheessa (13+4) sitä painoa "saisi2 olla tullut sellaiset pari kiloa vasta lisää. En kyllä ole huolissani, harmittaa vaan, ettei se vauvamasu näy kun on koko maha "plösähtänyt".:joyful: Nyt täytyy pari viikkoa tsempata ja syödä terveellisemmin, niin voi sitten esitellä vauvamasua.
 
Koko raskausaikana sais tulla max 9 kg? Siis mielellään vähemmän ja ihan ihan maksimissaan 9 kg? Kuinka sitä voisi tulla vähemmän (jollei äiti laihdu samalla)? Lapsi ~4 kg, istukka kilon, litrakaupalla lapsivettä...

Kyllä mulle ainakin tullee painoa enemmän kuin 9kg, nimittäin mulla on jääny vähintään 10 kiloa synnärille pelkästään kaikesta siitä mikä tulee ulos.
Pitää ottaa myös huomioon se, että vauvat on eri painoisia ja mm. toisilla on enemmän ja toisilla vähemmän lapsivettä.

Vaikka on ylimääräisiä kiloja, ei silti tarvitse huolestua, jos ihan sitä itteäänkin tulee vähän lisää. Ois meinaa melkoista piiskausta jos ei sais grammaakaan nousta paino sen yli mitä vauva, istukka ym painaa. Kuten tuo max 9 kg antaa ymmärtää.

Ja tästä aasinsiltaa siihen, että taas käväisin vaa'alla toteamassa, että painoni jatkaa laskuaan.
Tietenkin painoa on tullut jo vähäsen lisää raskauden osalta, joten voi päätellä, että olen laihtunut enemmänkin kuin vaaka näyttää.
Rasvaa on sulanut :hello2

Äiteen kanssa haaveillaan siitä, et mun vaakalukema ei nousis ollenkaan ja synnäriltä lähteissäni kokisin sen mahtavan yllätyksen nähdä paino ihan eri kymmenlukemissa, jonku 10 kiloa kevyempänä kuin ennen raskautta :D Ois ihan hillitöntä, kun paino ois ollu koko aika sama ja yhtäkkiä humps vaan tippuis 10 kiloa yhdessä yössä :D
 
Muokattu viimeksi:
Kysäisin lääkäriltä "normaalin" painonnousun ylärajan. Hän sanoi, ettei paino saa missään vaiheessa nousta yli 500g/vko. Suurempi nousu viittaa sokeriaineenvaihdunnan häiriöön.
 
Hah, mä katoin siitä laskurista (calcoo.com), että mikä olisi viikolla 40 mun paino. Pituus 154 cm, lähtöpaino 57kg ja viikolla 40 painoa laskurin mukaan saisi olla min.69,75 (+12,75 kg) max. 74,05 (+17,05 kg)!
Aika samoissa meni toinenkin, minkä löysin (calculator.net)
Week 40 68.3 - 72.9 Kg (+11.3 - 15.9 Kg). Eli jos pikkupossulle sanottiin +7 kg, niin noi laskurit antaa mulle tuplat. :) Okei, mä oon siis pieni ja suhteessa mun pituuteen painoa tulee varmasti enemmän. Ihan hoikka en ollut ennenkään, mutta normaalipainoinen kuitenkin. Millä ilveellä mä ton extra 17 kg jaksaisin... pitää listätä koiran lenkitykseen joku extralenkki, että pysyisin noiden alarajojen likellä edes. :)
 
Majtai istukka sun muut lisäävät painoa suunnilleen 4-6kg, ja ylipainoisille ei suositella niiden lisäksi kuin 3-5kg lisää. Syy tähän on se että mitä enemmän sitä painoa sen entisen päälle kerääntyy sitä enemmän kasvaa raskaudenaikaisten komplikaatioiden ja synnytyskomplikaatioiden riski. Ja yleensä ylipainoisilla on jo entuudestaan liikaakin sitä ylimääräistä ja mitä enemmän sitä raskausaikana tulee niin sen herkemmin se sattaa jäädä. Ja se ei ole niin pilkun tarkkaa ettei grammaa saisi ylimääräistä tulla vaan pikemminkin suositus ettei enempää tule, sillä tuo kilomäärä lähtee heiltä parhaiten(jos lähtee). Normaalipainoisille ja alipainoisille saa tulla enemmänkin. Ja tosiaan kekenkään ei pidä laihduttamalla laihduttaa raskausaikana, vaan lisätä liikuntaa ja katsoa mitä syö. Raskausaikana energian tarve kasvaa noin 200-300 kaloria päivässä, joka vastaa paria voileipää tms.

Aika jännä vastaus tema lääkäriltä, sillä se 500g painon nousu per vko voi johtua muistakin syistä kuin siitä että sokeriaineenvaihdunnassa olisi häiriö.
 
Muokattu viimeksi:
Ilmeisesti se olis vaan liian nopeaa nousua. Eipä mulla ainakaan edes pahat turvotukset esikoisen kohdalla nostanut kuin max 400g viikossa. Nyt on ainakin toistaiseksi pysynyt hyvin maltillisena toi nousu, ja toivon että pysyis jatkossakin. Neuvolassa muuten sanottiin, et 15kg saa tulla ihan vapaasti.
 
Majtai, mulla nousi paino ekassa raskaudessa 5kg, toisessa 2,5kg, kolmannessa jäin -200g. Ja synnärille on jäänyt n 6-7kg. Eli lopputuloksena olen laihtunut joka kerta. Mies tässä toteskin kerran et jos olisin tullut raskaaksi heti kun alettiin yrittää kuopusta ja oltais keretty hankkia useampi lapsi niin mähän olisin jo ihan bikinikunnossa! Meillä se on mies jolle niitä kiloja kertyy... :D
 
Mulle on Molemmissa raskauksissa tullut jossain vaiheessa painoa jopa kilo per viikko eikä oo ollut sokeri aineenvaihdunnan häiriötä,ei ees ihan hirveetä turvotusta ja molemmat lapset painanu alle 4kg.Mä toivoisin et painoa ei tulis kun 15kg mut edellisistä tullut 25-30kg niin en tiedä pysyykö tuossa 15 kilossa.Toisille sitä painoa vaan kertyy enemmän ja en usko et on vaan syömisestä kiinni.En nyt pakosti oo edellisissä yli terveellisesti syönyt mutta ihan samallalailla kun ennen raskautta mulla vaan se raskaus sit tekee et paino nousee todella helposti.Poiskin ne suunnilleen on saanut.
Tottakai on hyvä syödä terveellisesti ja on hyvä ettei paino hirveitä lukemia nouse.Mutta mun mielestä raskausaikana ei saa kyllä ihan liian suurta stressiä ottaa painon noususta!On sitä tärkeämpiäkin asioita.
 
Nonni, nyt tännekin alkaa vaaka näyttämään plussaa, ettei koko ajan paino vaan tipu. Vajaa puol kiloo tullut kuukauden aikana...
Vaikka olenkin viettänyt ratkiriemukkaita hetkiä pöntön parissa, mutta kai tuo asukki sitten kasvaa...
 
Mulle tuli viime raskaudessa 9 kg ja suurin osa tais jäädä synnärille. Vaikka paino olikin suurin piirtein sama kuin ennen raskautta, niin olihan se keho ihan erilainen synnytyksen jälkeen. Lantio levis niin ettei vanhat farkut tule menemään kyllä enää ikinä jalkaan ja se entinen timmi maha oli sellainen löllykkä. :joyful: Viime raskaudessa en stressannut yhtään kiloista, enkä kyllä sen suuremmin kiinnittänyt syömiseen tai liikuntaan huomiota. Kunhan söin sitä, mikä maistui ja liikuin kuten hyvältä tuntui. Loppupeleissä olin aika yllättynyt, että kiloja tuli niin vähän. Tässä raskaudessa tosin luulen, että tulee enemmän. Mutta en aijo taaskaan stressata. Hammasta purren pistetään sitten kilot kuriin synnytyksen jälkeen. :grin
 
Takaisin
Top