Painonnousu

Ja liittyen yllä olevaan, myös imettäessä kannattaa "laihduttaa" maltilliseen tahtiin, ettei äidinmaitoon erity niitä kuona-aineita/"myrkkyjä". :)

Mua ei myöskään haittaa kilot tai muuttuva kroppa. Ja vaikka ne ylimääräiset kilot lähtisivät vähän hitaammin (viimeksi kertyi 18 kiloa ja lähtöpainossa olin 10kk synnytyksen jälkeen). Raskaus ja imetysaika kun kuitenkin niin lyhyt ajanjakso, että vaikka en timmissä kunnossa ole, niin sen jälkeen taas ehtii. Itselleni tärkeintä on oma jaksaminen ja hyvinvointi ja se, että vauva kasvaa ja saa riittävästi ravinteikasta maitoa (ainahan imetys ei onnistu, itse toivon että tällä toisella kantaa onnistuu taas hyvin ja sen 6-12kk).

Yksi syys miksi haluan käyttää äitiysvaatteita, on juuri se, että olo tuntuisi hyvältä muuttuvassa kropassa. Kiva kun vaatteet istuvat ja tuntuvat mukavilta myös kasvavan mahan kanssa :)
 
Mäkään en meinaa saada itteeni liikkeelle, vaikka on hyvät ilmat ulkona (no tosin fillarin kumi hajos) ja nyt pystyis ja jaksais viä jotain tehä. Mullahan on siis aivan olematon peruskunto, mutta juuri siksi ois hyvä edes vähän liikkua päivässä, vaikken paljoa tahdo jaksaakaan.

Pitäisi, pitäisi, kun ottaa huomioon, et haluisin välttyä esim. selkäkivuilta, pudottaa painoa (raskauden jälkeen, mut en nytkään halua sen nousevan) ja etten voi pariin kuukauteen synnytyksestä tehdä yhtikäs mitään asian eteen. Ja silloinkin on sit alettava vatsalihaksiakin tekemään pelkästään jännittämällä niitä kun lattialta ei ylös pääse. Alkuun menee melko pitkään aivan kuin niitä ei olisi koskaan käytetty.

No, torstaina mä sain jumpattua ja eikö vaan ollu paikat sit niin &"%#¤&%¤ kipeenä etten jumpannu uudestaan ennen tätä päivää. Ja kuinkas siinä sitten kävi - nyt sattuu selkään. Liikunta on vaarallista terveydelle :grin

Tähden annan itselleni siitä, että sain vieroitettua itseni jo ennen raskautta herkuista, ei enää tarvitse kieltäytyä kun ei tee mieli ollenkaan.
 
MUTTA. Tänään mulla on läskipäivä! Talo on tyhjä, oma rauha on taattu seuraavat kaks vuorokautta ja mä hain kahellakympillä herkkuja. Tällä kertaa lihottavia herkkuja. Joista tulee mahakin kipeeksi.
But i don't care! Välillä täytyy kun mieli kerran tekee :D
Söin myös vuotuisen jäätelöni. Oli taas niin ällömakeaa, ettei tarttekaan ennen ens kesän ekaa lämmintä vapaapäivää sellasia vedellä. Siitä on muodostunut mulle jo perinne :D
 
Äkkäsin just, että seuraavassa neuvolassa tulee varmaan noottia liiasta painonnoususta. Oon varmaan saanut ne vatsataudissa kadonneet kilot takaisin, ja sit se normaali painonnousu siihen päälle. Toivottavasti mun kiva ja järkevä neuvolantäti ymmärtää tän asian paremmin kuin se lääkäri jolla viimeksi kävin.

Pitäisköhän kipittää ostaan vaakaan patterit. Alkoi kiinnostaa, et paljonkohan mä nyt oikein painan. Eipä sillä muuten väliä, mut haluan osata varautua jo valmiiks, jos on noussut kovin paljon.
 
Mä oon päättänyt että ainoat kerrat kun vaa'alle astun on neuvolassa tai lääkärissä. Stressaisin muuten ihan liikaa ja kun tuntuu että paino saattaa kuitenkin päiväkohtaisesti muuttua jos on ollut ummetusta tms. Tiedän että kun 18. Päivä meen neuvolaan on siellä poksahtanut rikki kymmenluku jollaista en ole koko elämäni aikana nähnyt. Viime neuvolassa rv14 oli jo tullut +4kg. Neuvolan th kyseli että jos voisin kysellä omalta äidiltäni miten hänellä kilot on nousseet.. äitini ei vaan ole paras mahdollinen painosta keskustelija, kuuntelin teini-ikäisenä äidin valitusta siitä miten hän on läski kun painaa kolme kiloa enemmän kuin parikymppisenä ja minä vieressä painoin aina kilon/kaks enemmän kuin oma äitini--> sairastuin syömishäiriöön.. Jotenkaan en halua siis kuulla ylpeilyä miten äidiltäni jäi enemmän kiloja synnärille kuin mitä oli ennen raskautta... Oon päättänyt kerätä raskauskilot ilolla ja nauttia muuttuvasta vartalostani. Hus pois ahdistukset ja nyt kumarretaan kurveille :wink
 
SiniApila, on varmaan hyvä, että kuuntelet itseäsi painoasiassa. Asenteesi kuulostaa hyvältä ja jos puheenaihe äidin kanssa on latautunut, ehkä hyvä olla puhumatta juuri hänen kanssaan. Meillä ei ole kotona vaakaa, enkä ole aikeissa ostaakaan, joten neuvolan punnituksilla mennään.
 
Mä käyn kotonakin puntarilla lähinnä et nään jos tulee yhtäkkiä hirveesti painoa.Ja neuvolan puntari näyttää aina enemmän kun kotona :D Nyt on tullut reilu 4kg jo 17+3 oli neuvola.ekat 3kg oli tullut jo 12+2 et nyt ihan kohtuudessa omasta mielestä.Toivoisin et jäis alle 15kg mut jos tulee enemmän en ota stressiä.
 
Mulla ei ole kotona vaakaa, enkä aio hankkiakaan moista, sillä taustaltani olen aikamoinen syömisoirehtija. Kävin vaa'alla ekassa neuvolassa ja nyt viikolla 15. Painoa oli tullut lisää puolisentoista kiloa. Normaali painoindeksini lienee jossain 25 kieppeillä, eli mikään keijukaismaisen siro en ole ruumiinrakenteeltani.

Olen tähän asti ollut yllättävän rauhallisella mielellä muuttuvan kropan suhteen, vaikka kieltämättä välillä oma peilikuva hieman ahdistaakin, lähinnä jatkuvasti kasvava rintaosasto ei ole mieleeni. Kaikkiaan olen kuitenkin enemmän zen muutosten suhteen kuin olisin uskonut.
 
Hmmm... äitienpäiväkakkua ja limpparia ja grillausta ja... Tänä aamuna näytti + 2 kg lähtötilanteeseen, mutta... Kun joka ikinen ylimääräinen syönti näkyy vähintäänkin nesteen kerääntymisenä vaa'assa vähintään pari päivää! No, ehkä ne tiistaihin mennessä lähtee kun on neuvola. *optimistinen* rv 17+4
 
Heh, mää oon vetänyt tänä vklna herkkuja kaksinkäsin joten varmaan ne alkuraskaudessa tippuneet kilot on tuplaantuneet :D nooh ehtii tässä vielä saada ittensä ruotuun ennen seuraavaa neuvolaa ja jos tää etominen viä jatkuu niin paino varmaan jojoilee hetken. Mut eipä esikoisesta tullut kuin 9-10kg(riippuu vaa'asta) joten jos sais suunnilleen pidettyä samassa tän kaa painon nousun.
 
Raskausviikkoja 19+0 ja edellisessä neuvolassa viikko sitten painoa tullut alkupainoon +2,2 kg. Ennen raskautta sitä jotenkin ajatteli että kiloja tulee enemmän, välillä jo pelkään kasvaako vauva kunnolla vaikkei painoni nousekaan.. :nailbiting:
 
Mii-ma, kyllä vauva ottaa osansa. :) Ja riippuu paljon äidin lähtöpainosta mikä on suotavaa painonnousua.
Mulla oli tänään neuvola ja paino oli laskenut edelleen hiukan, viidessä viikossa -700g. Lähtöpainosta nyt lähtenyt 2,7kg. Mutta mulla siis lähtö bmi 33 niin on mistä lähteä kans... Ja sama on kaikissa kolmessa aiemmassa raskaudessa ollut, viime raskaudessa paino lähti nousuun vasta rv26 jälkeen. Rv 17+5 nyt.
 
Mulla on tullut lähtöpainoon lisää kilo, mutta uskon kyllä, että vauva ottaa sen minkä tarvitsee. :) Alkuraskaudessa ei kai hirveästi painoa kuuluisikaan kertyä, mutta keskiraskaudessa taas senkin edestä. Toki yksilöllistähän koko painon nousu on!
 
Mulle on tullut +5kg ja herkut on kyllä maistuneet... Lähtöpaino normaalin ylärajoilla, joten ihan hirveästi ei olisi varaa. Tähän asti olen ollut asian suhteen ihan ok, mutta kun en löytänyt sopivia mammavaatteita alkoi ahdistaa. Olin kaikkiin liian läski, jäi reisistä kiinni :sad001
 
Huh, paino pudonnut melkeen 2kg kahdessa vuorokaudessa vatsataudin takia! Onneks ei oo neuvolaa ihan lähiviikkoina, vois th saada pienen sydärin kun näkis mun painon nyt. :D
 
Yyh, kauhea tauti. Ottiko erityisen koville näin raskausaikana? Olitko mistään erityisen huolissasi?
 
Takaisin
Top