Painonnousu

Kirjoittelinkin jo eilen tunne yksityiselle puolelle. Kävin neuvolalääkärissä ja paino noussut yhteensä jo 5 kg! Meinasin pyörtyä siihen puntarille :s

13+6
 
Mulla ekan vajaan kolmen raskauskuukauden aikana on tullut lisäkiloja pari kolme. Neuvolan mittauksen mukaan kolme, mutta punnituksessa oli kaikki vaatteet päällä, ja punnaus oli iltapäivällä, niin alla oli jo aamupalat, välipalat ja kunnon lounas.

Mutta oon ajatellut, etten stressaa syömisistä. Kun nyt on kerta pakko syödä useammin kuin ennen, ettei heikotus ja kuvotus iske, sitten syödään. Eiköhän syömärytmi ja ruuat palaudu ennalleen synnytyksen jälkeen. ☺️

Nessu 11+2
 
Mulla on tämän kanssa lähtöpaino melkein 10 kiloa enemmän kuin mitä esikoista synnyttäessä. Eli lihonut olen esikoisen jälkeen aivan liikaa. Lähtöpaino on 30kg enemmän kuin esikoisen kohdalla lähtöpaino oli. Nyt on alkuraskauden aikana tippunut reilu 4kg pahoinvoinnin takia ja kovasti toivon, että pahoinvointi loppuisi pian niin pääsisin vähän liikkumaan. Tavoitteena on, ettei paino nousisi lähtöpainoa korkeammaksi koko raskaudessa.
 
Mulla paino pysyny vielä samana.
Esikoisesta tuli painoa lisää 17kg, kakkosest 16kg ja kuopuksesta on lopetettu painonnousun kattominen rv 36 ja silloin oli tullut painoa 10kg lisää.
Kahdes ekas raskaudes en kattonu mitä suuhun laitoin, söin mitä mieli teki.
Nyt yritän hillitä mielitekoja, vielä ei ainakaan oo syöminen lähteny käsistä ku kaikki epäterveellinen onneks oksettaa! :wtf:

Mul ei maha juurikaan näillä viikoilla viel näy vaikka oonkin tosi hoikka ja lyhyt.
Edellises raskaudessa pääsin puoleen väliin ilman et kukaa töissäkään epäili mitään.
Ihmettelivät vaa ku kerroin et meille tulee vauva ja oon jo yli puolen välin! :grin

Rv 10+3
 
Ei kannata tuudittautua siihen et paino palautuu synnytyksen jälkeen ja syö sen jälkeen terveellisesti.. Nimittäin ekat 3kk kun vauva huusi ja ite oli ihan kuollut niin tuli syötyä vähän mitä sattuu mm keksejä, suklaata ja mies haki usein jotain valmista kun itestä ei ollut ruuan laittajaksi. Plus se että liikunta jäi siinä kohtaa kun ei vaan jaksanut eikä juuri kiinnostanut. Ja osa laskee sen varaan et imettäminen sit vie ne kilot mitkä tuli raskauden aikana, no ei kaikilla vie. Imetys ei kaikilla onnistu ja jos onnistui niin ne epäsäännölliset ja epäterveelliset ruuat pitävät huolen ettei kilot välttämättä haihdu rintamaitoon. Osa on onnekkaita joilla ne kilot menee siihen maitoon, mut ei kaikilla. Enkä pahalla tarkoita vaan et sen varaan ei kannata laskea et ne kilot vaan katoaa kun vauva on ulkona.
 
Yllätys, mulla oli juuri noin kuin kuvailit, esikoisen kohdalla.
Painoa tuli 26kg, joista synnärille jäi 4kg. Esikoisella oli avoin vatsaportti ja vaikka imetin kuin kaksosia (koska poika oksenteli taukoamatta ja sitten taas söi) , niin terveellinen ruoka ei ollut päällimmäisenä mielessä.
Vasta kun poika oli puolen vuoden elämä edes hieman helpotti.
Vuoden päästä synnytyksestä tuosta 26kg:sta oli vielä jäljellä 8kg.
Muista olin sitten jo raskausaikana hieman maltillisempi syömisen suhteen.
 
Että pitikin käydä vaa'alla eilen illalla! Naisihmisenä kun painoa on tullut tarkkailtua ja oon ollutkin luonnostaan hoikka, niin kyllähän eilen meinasin lentää pyrstölleni lukeman nähtyäni. Ei se ole kuin 2,5 kg enemmän kuin ennen raskautta ja kuuluu luonnollisesti asiaan, mut vaistomainen reaktio oli tyrmistynyt. Mitä opimme tästä? Älä käy kotona puntarilla, neuvolatsekkaukset riittäköön. :) 11+6
 
Napu, eikä vaa'alla kuulu käydä illalla kun on vatsa täynnä kaikkea mitä päivän aikana on syönyt. Punnitus kuuluu tehdä aamulla vessan jälkeen, silloin näyttää vähimmillään. :D
Mulla oli päinvastainen reaktio aamulla vaa'alla... Oli paino pudonnut kilon viime punnituksesta (ehkä puolitoista viikkoa sitten)! Aamulla neuvolassa sit todettiin et paino on pudonnut 2kg ekasta neuvolasta. Vaikka pahoinvointi on ollut lievää on se vaikuttanut syömiseen.
 
Napu, mulla on lähtöpainoa ihan tarpeeks niin ei haittaa vaikka vähän putoiskin. Oliskohan bmi 32-33 luokkaa. Viime raskaudessa putos viikolle 26 asti (2,5kg) ja sit vasta alko nousta. Eka raskaudessa paino putos alussa 4 kg vaikka lähtöpainoa oli 15 kg vähemmän!
 
Tuo otsike ei päde mun kohdalla, paino vaan laskee. Eli käyn lääkärissä ja neuvolassa näiden mun vaivojen vuoksi hiukan useammin, eli lähes joka toinen viikko, ja joka kerralla on on kilo ja ripaus lähtenyt painosta. Toisaalta mulla on varaa kyllä pudottaa painoa, ettei se sitä ole että pääsisin kuihtumaan. Syön kuitenkin kuin pieni possu, ja hemot ja muut arvot on ihan hyviä.
Oksennuskin joka tosin alkoi vasta viikolla 10 - 11 paikkeilla on alkanut jo loppumaan. Tosin sekin oli sellaista satunnaista alkuun, ja sitten viikon kaksi yhtä soittoa, nyt sitten ruoka on pysynyt sisällä jo muutaman päivän ihan kivasti... Nyt ollaan viikoilla 14+5, kai tämä tästä.
 
Ei ole noussut, vaan pudonnut 3kg oksentelun takia (molemmat käynnit neuvolavaakalla, kotona ei huvita punnailla). Ei näyttäny olevan neuvolatädit pudotuksesta yhtään pahoillaan, koska ei kuulemma tarvii minun kohdalla nousta yhtään kiloa sinne rv 20 mennessä ja senkin jälkeen riittää 7-10kg nousu. :) Saa nähdä kuin käy... Nyt menossa 14+0.
 
Mullakin tippunut paino n. 4 kg tähän mennessä (14+1). Mut ei se mitään, on kyllä mistä lähteäkin. Kai se jossain vaiheessa sitten alkaa nousta. En ole kyllä montaa kertaa oksentanut mut muuten etenkin ihan alkuraskaudessa oli tosi etova olo eikä tehnyt oikein mieli syödä mitään.
 
Mullakin on tullut jo pari kiloa, mutta ei kai se ole ihmekään kun olen syönyt kaikkea mitä on tehnyt mieli enkä liikkunut ollenkaan etovan olon ja väsyn takia. Mä niin vannoin et tästä raskaudesta en kerää niin paljon kiloja kun viimeks mut ei kauheen lupaavalta vaikuta kun näin alussa jo alkaa paino nousemaan...
 
+5kg ja viikkoja 15+0.

Esikoisesta oli tullut 5kg vasta 21 viikolle mennessäo_O apuva, toki painoin nyt ennen raskautta 2kg vähemmän kuin sillon kun rupesin esikoista odottamaan.
Ei terkkarikaan ollut huolissaan kun ennen raskautta BMI oli 18 joten ehkä en myöskään ressaa, mutta kyllä vähän yllätyin :nailbiting:
 
Mulla on paino pudonnut n. 2 kiloa siitä mitä se oli ennen raskautta. Pahoinvointihan mulla oli lievää eli en oksentanut kuin kerran tai kaks päivässä ja kesti vain pari-kolme viikkoa. Lievää, kun vertaan edelliseen... hrrr.
En kuitenkaan pystynyt syömään mitään, ällötti toki mutta stressi mm. erosta vei ruokahalun totaalisesti.
Pahoinvoinnin loputtua (vajaa kk sitten) olen syönyt normaalisti, mutta nykyään olen pieniruokainen, enkä syö minkäänvaltakunnan herkkuja.

BMI on nyt jotain 28 luokkaa ollut ennen raskautta (10 kiloa ylipainon puolella), joten rasvaa saakin sulaa pois, ja yritän tässä päästä nyt enemmän liikkeelle, vähintään työtä tekemällä, jotta lähtisi sitä tarpeetonta pois vähän enemmänkin.
Laihiksella en kuitenkaan ole, mut mulla on aika masentava ruokavalio; sokeriton, laktoositon, gluteeniton ja fodmapin mukaan. Vois kuvitella, ettei sillä ruokavaliolla olisi tullut lihottua, mutta se tapahtuikin vuosia sitten, ennen diagnoosia ja ruokavalioita, kun vetelin vaan roskaruokaa ja siideriä sohvalla maaten, sen minkä vatsakivuiltani pystyin. Karseeta.

Rv 15+0 ja kesäkuntoon 2017! Tänä kesänä ei onneks tarttekaan vetää vattaa sisään :laughing002
 
Muokattu viimeksi:
Hyvä asenne, Majtai! Mulla on varppina tullut muutama kilo lisää. Hyvin on ruoka maistunut, ja kaikenlainen moska tavallisen hyvän ja terveellisen lisäksi. Ehkäpä juuri siksi, että tänä kesänä ei tartte vetää vatsaa sisään... ;) Saa nähdä mitä neuvolaterkkari huomenna tuumii. Tämä viikonloppu tuli etenkin vedettyä epäterveellistä: molempina päivinä hampurilaisateria, karkkeja, suolapähkinöitä ja hotelliaamiainen. Ehkä olisi tolkun paikka taas. 14+1
 
Mua oikeen nolottaa myöntää kuinka paljon kaikkia herkkuja on tullut vedettyä kolo viikonloppu :eek: Tää oli vöhön niin kuin viimeinen ehtoollinen, kun huomenna haen radi-ohjeet ja vs-mittarin neuvolasta :(
 
Takaisin
Top