Painonnousu

Mua kammottaa jo etukäteen se neuvolan punnitus, kun viime punnituksesta on 8kk (jälkitarkastuksessa) ja kaikki esikoisen raskauskilot jäi... Ja kun esikoisen kohdalla sain pidettyä painon nousun viimeisiin viikkoihin saakka maltillisena (max 500g per vko, lopussa melkein 1kg vkossa) kun olin töissä ja kävelin kaikki työmatkat. Ja painon kanssa piti olla tarkkana jo senkin takia kun mulla oli ruokavalio hoitonen radi.

Sama näköjään toistuu kuten kolmessa aiemmassa raskaudessakin, paino lähti laskuun! Vaikkei pahoinvointia ole pahemmin ollut en ole pystynyt syömään yhtä suuria annoksia (liian suuria annoksia) kuin ennen. Jos syön liikaa tulee huono olo. Ekassa raskaudessa paino nousi 5kg, toisessa 2,5kg ja kolmannessa jäin 200g miinukselle... Mutta kun lähtöpaino on reippaasti ylipainon puolella niin ei haittaa vaikkei paino nousekaan. Mulla sitten imetyksen aikana ei putoa paino lainkaan! Nyt vaaka näyttää melkeen -1kg lähtöpainosta.

Mä painan kans nyt saman verran kuin molemmissa aiemmissa raskauksissa synnärille lähtiessä :facepalm:

Pystyn kyllä helposti pitää painon nykyisenä, ettei nouse, mutta kun haluaisin sitä pois...
Oon oppinu syömään niin, etten liho enää, mutta nyt pitäisi vielä oppia liikkumaan.
Nuorempana oli helpompaa, en liikkunut silloinkaan, mutten myöskään lihonut joka suklaapalasta.
Kahden lapsen jälkeen olin jossain vaiheessa jopa kokoa 36 (38 on se "oma" vaatekoko).
Viimiset 3 vuotta olen vain lihonut, ja parikytä kiloa olisi nyt tiputettavaa.

Esikoisesta tuli puntariin 17 kiloa lisää, kun en yhtään kattonu mitä söin, herkuttelin menemään kuin mikäkin heikkopäinen.
Lapsi syntyikin tosi pulskana ja laihtui melkoisesti (omiin mittoihinsa) päästyään ulos musta. Syntymämitat 48cm ja 3940g.
Tokasta tuli 15 kiloa - ois tullu enemmänkin, ellei loppuvaiheessa yks lääkäri ois ottanu riveleistä ja herätelly. Syntymämitat 51cm ja 3500g.

Molemmat ovat nykyään hoikkia tyttöjä, kuopus 9 v on justkohta pidempi kuin esikoinen 11 v.

Vitsi otti päähän lukea jonkun miehen kommentti siihen, kun joku nainen kertoi lihoneensa raskausaikana +20kg, komentoi siis jotain itsekurinpuutteesta. Kukaan joka ei ole ollut raskaana (eikä edes kaikki raskaana olleet) ei voi tietää miltä tää kuvotus, pahoinvointi ja mielihalut tuntuu! Toki osa varmasti myös kiinni itsekurista, mutta mulla kyllä on välillä pakko saada jotain mitä just silloin tekee mieli tai laattaa lentää. Ja joo, nyt raskaana tulee syötyä paljon epäterveellisemmin kuin normaalisti, vaikka yrittää pitää ruokavalion järkevänä... Onneksi mun tekee välillä mieli kaikkea järkevääkin :) tänään kylmä vispipuurohimo. Ja jostain syystä määrät pysyneet aika järkeviä eikä painoa ole tullut kuin 1kg (11+3) esikoisen kanssa oli pakko syödä enemmän ja tuhdimmin ja kilojakin kertyi alussa enemmän.

Mä olen vissiin sitten aloittanut sen verran reilulla syömisellä, että painoa tullut jo 1,5 kg. Lähtöpaino 57 ja rv 7+4. Mulla on aivan jatkuva nälkä. Okei, olen mä turvoksissakin, että osa painosta taitaa olla ihan sitä ja alkaahan se veren määräkin lisääntyä. Mutta on se ihme, jos toi syöminen ei missään näy. :joyful:

Mä olen ihan samassa painossa, kuin "aloittaessa", no 100g laihtunut.
Viikkoja on nyt 11+5, ja oon kuitenkin syönyt tosi paljon ja koko ajan jotain :wink... mutta gluteeniton ruokavalio hiukan rajoittaa, ettei ihan kaikkea voi suuhunsa laittaa, ja kaikki ruuat teen itse. Paljon tulee syötyä hedelmiä, hedelmäkeittoja, salaatteja ja juon kyllä kans koko ajan, että vessassa saa juosta urakalla.. Saas nähdä miten muuttuu kun loppua kohden mennään. Mulla on muutenkin tällainen pyöreä kroppa, vaikka ylipainoa ei varsinaisesti kauheasti ole, kun olen niin pitkä. Niin mun puolesta lisäpainon ei tarvitse tullakaan.

Mä olleen juuri ja juuri normaalipainoinen ja tuntuu siltä että paino vaan laskee (grammoissa, ei onneksi kiloissa...) vaikka koko ajan jotain syön ettei tule huono olo. Mutta eiköhän se paino mullakin ala pikkuhiljaa nousemaan.

Minullakin tuntuu lähteneen paino nousemaan jo turhan aikaisin. Viime raskaudessa se alkoi silloin viikosta 12 eteenpäin, mutta nyt maha on jo epämukavan muotoinen ! Vaaka on armollisesti rikki, joten en vielä tiedä paljonko painan tällä hetkellä, mutta torstaina se sitten selviää ensimmäisessä punnituksessa...
En omasta mielestäni ole syönyt ainakaan enempää, kuin normaalisti? Jotenkin tuntuu, että kroppa vaan kerää kaiken talteen tehokkaammin kuin ennen.
Nyt siis vasta 10+1

Parin viime päivän aikana pullahtanut masu esiin ja näkyy myös aamulla :eek: onko muilla masu alkanut näkymään? Tänään luovutin ja vedin äitiyshousut ekaa kertaa jalkaan. Nää hm:n mamma farkut on aivan ihanat, en aio enää koskaan käyttää mitään muita:D

Rv 11+5

Olen niin pienikokoinen, että masu ollut söpösti näkyvillä jo useamman viikon, myös aamuisin :) Mies heittää herjaa useammasta masuasukista...
Nyt 9+6 :)

Täällä kanssa maha pullahtanut esiin, viikkoja 12+2. Esikoisen kanssa maha jotenkin kasvoi leveyssuunnassa ja pullahti eteen vasta lähempänä puoltaväliä.

Täällä myös yksi jolla aikalailla selkeä vauvamaha.Tällainen joillain ehkä loppuvaiheessa :D
Mä oon syönyt aika pitkälti niinkuin ennenkin varsinkin kun huono olo loppunut.Tosin se mun syöminen ennenkään ei ihan parasta oo ollut.Siis ehkä perusrunko pysyy et syön perus kotiruokaa ja salaattia sen kanssa.Ja aamuisin usein maustamatonta jugurttia hedelmien kanssa.Mutta tosiaan sit ne herkut niitä menee ja liikaa.Nyt on edellisiin raskauksiin verrattuna kuitenkin ehkä hiukan parempi tilanne,että syön enemmän kasviksia ja en syö kahden edestä tyylillä.Mulle vaan ne kilot alkaa jossain vaihees kertyä et olis kyllä hyvä saada itseään niskasta kiinni ja ne herkkupäivät vain jos sit vähän kohtuudessa pysyisi paino.

Halusiko joku jonka maha jo näkyy laittaa tänne masukuvaa? Olisi kivaa nähdä pyöristyneitä masuja, kun oma ei vielä ole juuri pyöristynyt. Iltaisin kyllä välillä turvottaa, mutta en usko että muut sitä edes huomaisivat.

-rv 8+2

Täällä painoa tullut noin kaksi tai kolme kiloa (selvisi neuvolan puntarilla), ja olo on vähän epämukava. Olen normaalisti hoikka, mutta nyt on jo mahaa. Lisäksi oon joutunut syömään pahoinvoinnin hillitsemiseksi melko jatkuvasti viikosta 5, mikä näkyy. Mutta neuvolantäti sanoi, että jatka samaan malliin äläkä huolehdi kiloista. Kuulemma tyypillisesti tulee noin 15 lisäkiloa raskauden aikana, tosin jotkut jää vain kymmeneen lisäkiloon.

Ajatukseen tottuu ehkä paremmin sitten, kun vauvamaha alkaa kunnolla näkyä. Silloin tuntuu ehkä paremmin, että turpoamiselle on tosiaan aivan ihana syy.

Nessu 9+5

Ihanaa, paino ei ole noussut, tosin en mä olettanutkaan koska en syö mitään lihottavaa ikinä.

Onhan tätä elopainoa jo ihan riittävästi, mistä syystä vauvamahakaan ei varmaan ihan vähään aikaan näy, läskikerros on tiellä ja sen aiheuttama pömppö tulee huijaamaan ihmisiä vielä hyvän aikaa...

Mulla painoa ei ole tullut vielä yhtään, on pysynyt koko ajan samassa. Maha on kyllä kasvanut ja mammahousut ollut jo pari viikkoa käytössä, eikä masua enää oikein piiloonkaan saa. ekassa raskaudessa paino aluksi putosi ja maha oli tätä kokoa jossain rv.18. Olen kyllä vähän pulskemmassa kunnossa kuin viimeksi.

Sikkura 12+5

Mullahan ei ole vaakaa, mutta neuvolan ekassa punnituksessa painoin 10kg enemmän kuin nykyisen kuopuksen ekassa neuvolassa :eek: enää 5kg siihen, mitä olen painavimmillani painanut loppuraskaudessa. Apua. :oops:

Mä olen tosi pikkuinen, niin tämän mahan peittely on jo vaikeaa. Aamulla palasin vielä ulkoa takaisin sisälle laittamaan eri paidan, kun maha pullottaa niin kovasti.

Mulla oli neuvolassa myös 3kg jo paino noussut nyt täytyy olla tarkempi syömisestä.Vaikka samalla tavalla syön kun ennenkin mutta herkut maistuu niinkuin ennen ja normisti ne ei painoa nosta vain kun olen raskaana.Mut kyllä nyt yritän pitää herkut vähemmällä :)

Mun ei ees tee mieli herkkuja, yleensä syön suklaata yms usein, mutta nyt en syö edes, vaikka olisi pöydällä valmiina. Ei yhtään huvita.

Mua ihan hirvittää mennä vaa'alle, kun kotiin päästään. Enkä haluais mennä neuvolaan ens viikolla, punnituksen takia, sama kuinka koitettas kuunnella sydänäänet... Oon syöny niin epäterveellisesti ja paljon herkkuja et kauhukseni huomasin taas kasvattaneeni kunnon jenkat. :mad:
Nyt pakko jättää herkuttelut ja alkaa taas liikkuun, kun jatkuva etova olo on vissiin loppunut eikä ole enää edes niin armoton väsy.

Takaisin