Painonnousu

Nii se taitaa olla paikkakuntakohtaista kuin monta kriteerii pitää täyttyy.. Yks työkaveri ei ollu täällä ensisynnyttäjä ja varmaa alipainoinen, yli kolkyt kylläki ni joutu siihe rasitukseen.. Ja radi diagnoosi tuli.
Itellähä nuo kaikki kriteerit melkei täytty, yli 30, ylipainoa, sukurasite.. Onneks kuitenki puhtaat paperit tuli.
 
minulle annettiin nyt rasitustestiaika vähän niinkun omasta tahdosta.. muutamana neuvolakertana oon ite ollut huolissaan kun pelottaa että kovin iso vauva on tulossa, joten ehdotti että haluaisinko käydä. empä tiedä miksei kävisi kun sitä ei oo kuitenkaan ikinä tehty, ja kiva että mahdollisuuden tarjosi vaikka totesikin kyllä etten oikein mitään kriteerejä täytä :)
 
Täälläkin päin 25v. riittää. Ei ollu ollenkaan huono reissu. Paasto oli kurjaa, mutta olipa kiva tietää miten tuo sokeriaineenvaihdunta oikeen pelittää ja tuli huojentunut olo, kun se toimii moitteettomasti. Eilen neuvolassa punnattiin ja 10kg on tullut painoa 26+5 mennessä. En kyllä tajua mihkä muualle kun mahaan se 10kg menny kun housut kuitenkin mahtuu jalkaan niinkun syksylläkin. Vatsa on kyllä jo tosi valtava, että toisaalta kai se siihen on sitten suurin osa kertyny.
 
26+1. 4kg tullut.. Diabeteshoitaja oli tyytyväinen. Mutta ymmärsin että neuvolan mukaan saisi tulla enemmänkin. Onko teille annettu mitään arviota, kuinka paljon "pitäisi" tulla ?, esikoisesta oli tähän mennessä tullut +10kg ja silloin vaan kehuttiin.. Ihan hyvä kyllä, että raskaana olevia ei kytätä painon noususta, vaikkakin olen kuullut, että toisia arvostellaankin aika kriittisesti. Minusta on kuitenkin pääasia, että vauva kasvaa ja voi hyvin
 
Mä tänne kirjoittelinkin tuosta mun vähäisestä painonnoususta.. Lähtötilanne oli siis jotain 52kg-> ja nyt rv27-28 ollaan 54kg-55kg välillä vaihtelevasti. Pakko sanoa, että ahdistaa. Neuvolassa on alkanu vihjailemaan kaikenlaista tuosta, kun pitäis vaan nousta nousta ja nousta. Sf mitta on normaali, voin hyvin ja ilmeisesti niin vauvakin. Ei tää asia mua häirinnyt ennen viime neuvolaa, mut nyt on joku pakkomielle tullu tästä. Mässytän ylimääräisiä (nyt alkanu sitä tekemään), meen vaa'alle, ahdistun.
 
Niin no noin vähäinen nousu sun painoilla (missä ei ennenkään ylimääräistä ) kun lapsi ja istukka, lapsivettä, veri... jne jne alkaa jo painaa jonkinverran. Tarkottaen sitä...että luultavasti olet laihtunut Itse. Mutta eipä sitä ikinä tiedä kuinka keho reagoi. Itsellä tullut alun 52,5 kg --> noin +9kg (rv 29+3). Eikä kyllä näy missään muualla kuin mahassa ja tissit!
 
Muokattu viimeksi:
No nyt pääsin jonkinmoiselle vaa'alle, se näytti 66,1 kg. Eli noin 7 kiloa on tullu, jotain sellasta arvelinki. Hyvä, kun miehen mummi siihen, että Juu 7 on kyllä aika paljon, minulla tuli 7 koko raskauden aikana. :D Nainen siis lihoi raskautensa aikana 43 kg:stä viiteen kymppiin.. On toki lyhytkin, mutta silti tosi tosi laiha :p Vähän hymyilytti.
Mutta kyllä nyt aattelin, että enää vauvakiloja sais tulla, tuossa kuitenki on jo läskiäkin jo mukana, on sitte tälle laiskamadolle helpompi urakka synnytyksen jälkeen :)
 
Itselle on tullut viimme kuukauden aikana 5kg lisää :eek: koko raskauden aikana siis tullut vähä vajaa 10kg, neuvola tätikin kysy että "ookko syöny viimme aikoona enemmän?" :grin en sinänsä, mutta herkutellut oon huoletta :rolleyes: tänään rv 28+0
 
Huoh, nyt kiloja kerrytetty jo 13 :sad001 Kaikki viikkojen 17 ja 28 välillä. Ihan itteäkin hirvittää että millanen valas musta tulee. On oikeesti sellanen olo että on vieraassa kehossa, ja oksettaa kattoa vaa'an lukemaa. Meinas itku tulla kun katteli jotain viimekesäsiä valokuvia joissa on niin laiha ja nätti :D ja nyt on vaan iso, kömpelö pullaposki. Vielä on melkeen 12 viikkoa laskettuun aikaan joten ei hyvä heilu jos painonnousu jatkuu samaan tahtiin. Onneks vauvan painoarvio oli ihan normaali kun kävin eilen kipujen ja suppareiden takia ultrassa, 28+1 neidin painoarvio oli 1,2kg mikä oli kuulemma oikeen sopiva. Tykkään käydä jumpassa ja lenkkeillä koirien kanssa, ja nyt pelottaa että jos niiden kanssa pitää alkaa hidastamaan eilisen jumpanjälkeisen sairaalareissun takia, niin en saa senkään vertaa ylimääräsiä kaloreita poltettua ja nestettä liikkeelle. (on siis myös kauheesti turvotusta) Oonko ainoa joka paisuu ku pullataikina?
 
Et oo ainuu. Mulle tullu nyt noin 13kg ja ei kyllä naurata. En pysty pitkiä lenkkejä tekemään koska alkaa vihlomaan ja työpäivän jälkeen ala selkä niin kipeä...koitan syödä terveellisesti mut silti paino vaan nousee ja viikon päästä ultra niin saan painoarvion vauvasta...toivottavasti ei oo hirvee iso vielä..kyllä tää painon nousu kauhistuttaa...toivottavasti lähtee sitten raskauden jälkeen!
 
Huoh.. lähtöpaino 66.5kg, nyt näyttää 89kg aamupaino. Alkuraskaudessa tullu suurin osa, nyt n. 4vkon aikana (suklaalakossa) ehkä 1kg eli mässäilystä saanu ton JÄÄTÄVÄN MÄÄRÄN painoa ittelleni haalittua.. vihaan itteäni ku en saa pidettyä ruokahimoa kurissa !! Kun himo iskee ni todellisuuden helposti unohtaa ja sit mässää. Peilejä välttelemällä ei onkelmaa :angry1 mässäilyn jälkeen itseinho on yhtä jäätävä ku läskieni määrä, kohta muodostan ittelleni jonku syömishäiriön :angry1 (Bulimian poikasta oli tossa vuosina 2012-2013, koskaan en apua hakenu kun tiedostin mitä tein ja minkä diagnoosin siitä olisin saanut)
 
Voi suoraan sanoa että mulla on jonkin sortin pakkomielle ruokaan :I
 
Täällä kanssa yksi paisunut pullataikina! painoa en tiedä, koska meillä ei ole vaakaa kotona. Mutta kyllä huomaa peiliin katsoessa että paisuttu on. Ja ajoittain ahdistaa. Ekasta ei juurikaan ylimääräistä tullut ja masu oli mukavan pieni ja pyöreä. Nyt maha kasvaa joka suuntaan ja on melkein saman kokonen kun ekasta vikalla viikolla! Tai ainakin siltä tuntuu. Ens viikolla neuvola niin joutui vaa'alle, saa nähdä mitä näyttää.
 
Oon viikolla 29+4 ja paino täl hetkellä 83,7kg. Lähtöpaino 78kg, eli 5,7kg tullut tähän mennessä. Sanoin ekassa neuvolassa jo, että yli kympin en mene, jos voin ite vaan asiaan vaikuttaa. Mulla lähtöpaino oli jo sen verran suuri et ei pitäis hirveesti tullakaan...
 
Mulla oli viimeksi 11kg tullut, huomenna taas neuvola, oikein hirvittää mitä vaaka tällä kertaa näyttää. Ylipainoa on valmiiksiki, eli periaatteessa painon ei tarttis nousta yhtään (tai ihan muutamia kiloja) mut kummasti tuota on tullut. Ja isoin ongelma on liikkumattomuus, ruuan kanssa oon onneksi pysynyt ihan kohtuuhyvin kuosissa. Näin pääsääntöisesti ainakin :wink
 
Mulla ei nyt kotivaa'an mukaan ole tullu edellisestä neuvolasta lisää yhtään. Ja se kaikki n.3kiloa mitä on tullu lähtöpainoon menee jo pitkälti vauvaan, istukkaan yms. Toki alussa putosi se lähes 3kiloa, mutta sillonkin minä olin aika kuiva, silmät oli jo hieman kuopalla.
 
Mulla on tullu joku 13 kiloa painoa, viikolla 31 siis nyt ollaan. Eli lopputulema painon suhteen tulee olemaan varmaan aika hurja, mutta jotenkin mie en oo ees osannu stressata siitä. :D Siis lukuina se paino kuulostaa kovalta, kun oon aina ollu hoikka (lähtöpaino oli vajaa 50), mutta just kun en oo ikinä kokenu sitä kun paino nousee niin tää on kokemuksena jotenkin niin huvittava.

Mutta toki nyt yritän kattoo, että pitäisin ne herkut loppuajan minimissään ja onneks on päässy taas vähän liikkumaankin. Ja neuvolassa terkka ei aina tiedä mitä sanois, ei se oo halunnu valittaa mutta kuuleehan sen äänestä että pikkusen yläkanttiin aina ollu se painonnousu. En voi mittään! :D Katotaan onko yhtä huvittava juttu sitten raskauden jälkeenki, ehkä oon vaan baby-lasit silmillä nyt. :P
 
Ootteko ollu nyt rv 30 noin ultrassa ja saanu painoarviota? Mikä on ollut? Mulla ens viikolla rv 30 ultra ja viimeks pari viikkoa sitten sanottiin kun painoa oli tullu 12kg et en varmaan halua synnyttää jättiläistä...no en varmaan haluakkaan! Muuten ei painosta mitään sanonu ku tietää mun syömishäiriö taustan ja olin tiukalla dieetillä ennen raskautta ni sitten kaikki kilot pamahti heti takasin kun ruperin syömään normaalisti ku tulin raskaaksi.
 
Takaisin
Top