Painonnousu

Mulla esikoisesta oli kanssa jo tässä vaiheessa raskautta 20kg tullut lisää ja nyt se 7kg koska jätin suolaset iltasyömiset ja muutenkin kaiken suolankäytön pois. Jos tästä yhtään apua niin suola kerää sitä ylimäärästä painoa joillekin ja tietty makea epäterveellistä mutta koklaa luontaistuotteen tummaa suklaata niin saat ihanat fiilikset ja sen makian himon pois :) En tiiä teinkö täs vastausjutun nyt oikein kun harjottelen tätä vielä!


Uskaltauduin tänään puntarille, olo on keventynyt ja helpottunut pikkuhiljaa jostain rv 21 eteenpäin (nyt 25+3). Painon nousu hidastunut mutta hirmuisessa kasvussa silti NIMITTÄIN!! tänään poksahti +20kg rikki. Eli siis painoa on JO tullut lisää tasan 20 kiloa, tää ei oo enää kivaa :sad001
Minä rehellisesti TIEDÄN syöväni liikaa herkkuja, yritänkin tehdä sen nykyisin jopa mieheltäni salaa etten tuntis liikaa syyllisyyttä mässäilystä. Voin helposti vetää levyn suklaata naamariin yhdeltä istumalta ja puoli tuntia sen jälkeen ainoa asia joka muistuttaa minua sen syömisestä on se kakkakerros hampaissa mikä siitä tulee :D ei tunnu olossa / mahassa.. ei missään.
Tässä tarttis nyt tehdä huomattava ja PIKAINEN muutos ruokavalioon (riittäis että jättää herkut pois) .

Oon yrittäny analysoida itteeni joka kantilta, suurimmaksi syyksi kasvavaan mässäilyyn olen diagnosoinut elämän rajoittumisen radikaalisti raskauden aikana .
Söin ennen vain vähän , kroppa oli säästöliekillä koko ajan. Korvasin aterioita kahvilla tupakalla ja energiajuomalla (nyt kahvi maistuu pahalle, tupakka ei tule kyseeseen ja energiajuomaa saatan juoda 0.5l kuussa). Kävimme ukon kanssa juhlimassa keskimäärin 2x kuussa, jos tapahtumia oli niin enemmän (en kestä humalaisia ihmisiä selvinpäin, kahdet bailut koettu nyt raskaana - se riittää!)
Töitä tein hullun lailla, jos ylitöitä oli niin pomo tiesi soittaa minulle sillä en kieltäytynyt ikinä. Ulkonäkö ja sen ylläpito oli SUURI osa elämääni , jo ennen kuin tiesin olevani raskaana jäi sali pois koska en jaksanut / huono olo jne.. olen elänyt suurimman osan raskausaikaa verkkareissa ja isossa topissa / hupparissa.

Kauhea avautuminen :D ihana raskaus ja maailman ihaninta saada lapsi! :Heartred mutta nyt on hirveä ikävä farkkuja, kuntoilua, leukaa ilman kaksoisosaa.. jopa tupakkaa, myöskin huurteinen tuoppi olutta maistuisi! :)
 
Kyfi oon lohduttautunu sillä että "seuraavassa raskaudessa sitten oon tietonen raskausajan tapahtumista ja kykenen kontrolloimaan paremmin" :P
 
Mulla eilen 27+6 neuvolassa oli tullu 12 kg ensimmäiseen neuvolaan verrattuna lisää painoa. Ok, oon kyllä nyt tässä viime aikoina syönykin kaikkee herkkua, joka kyllä saa nyt luvan jäädä, ehkä jotain extraa on niistä tullu mutta luulen jotenkin että suurinpiirtein samoissa lukemissa oltais ilman herkkujakin. Neuvolalääkärin mukaan mun pitäiskin saada vähintään se 12-15 kiloo tämän raskauden aikana, joten tavoite saavutettu. :D

Katotaan sitten miten paljon mennään tuosta tavotteesta loppua kohti yli. En jotenkin suostu stressaamaan tuosta painonnoususta, vaikka hurjalta yli 60-lukemat kuulostaakin kun normaalisti saan tehdä töitä, että pysyis paino ees häthätää 50:ssä. Oon siis luonnostani hoikka vaikka ruoan syönti ei oo koskaan ollut ongelma (muuten kun pingottuneena vatsana ja ähkynä. :D). Ainoo mitä en halua niin on että tuosta vauvasta tulee jättisuuri, joten sen vuoksi yritän nyt noita herkkuja välttää.
 
Mullakaan ei oo juuri paino noussut vielä (rv26). Viime raskaudessa oli tähän mennessä jo muutamia kiloja tullu lisää. Nooh, kerkeehän niitä vielä tulla. Mä syön normaalisti ja en ole nälässä, tosin ylimäärästä herkuttelua en harrasta hirveesti, vaikka mieli tekis. Maha vaan ei aina tykkäile semmosista. :D
 
Mulla on kertynyt nyt 27+0 yhteensä 7.5kg. Kuukauden ajan on paino pysytellyt samoissa lukemissa liikunnan ja herkkujen vähentämisen avulla. Tiistaina neuvola, mukava mennä sinne kun painoa ei ole tullut 1kg viikossa, kuten viimeksi oli! :D Jospa saisi pidettyä kilot aisoissa loppuajan, alle sen 500g/viikko.. Minun kohdalla ainakin ruuan määrän ja energiantarpeen lisääminen on ihan huuhaata, syön huomattavasti vähemmän herkkuja, mitä ennen raskaaksi tuloa ja paljon terveellisemmin, silti painoa on tullut jo näinkin paljon. Myös hikiliikuntaa harrastan n. 5krt viikossa tunnin ajan.. on se niin yksilöllistä jokaisella! Hassua vaan, että vuosikaudet paino on ollut samoissa lukemissa ilman sen enempää ruokavaliota miettimättä ja nyt pelkkä herkkujen ajattelu saa pari kiloa kankkuihin.. :)!
 
Mulla on kaksosten tullut painoa nyt vajaat 5 kg lisää siitä, mitä ennen raskautta (ja vajaat 4 kg ekasta neuvolapunnituksesta), tosin nyt olen ollut vatsataudissa, joten paino lipsahtanut hieman laskuunkin. Toivotaan, että painonnousu säilyisi maltillisena, mahassa on muutenkin jo raahattavaa :wink

Esikoisen kanssa kävi hyvä tuuri painon suhteen. Painoindeksi oli ennen raskaaksi tuloa himpun yli normipainon, mutta nousu olikin sitten tosi maltillista jonnekin rv 36-37 saakka (ehkä juuri sen 5 kg). Sitten ihan viimeisinä viikkoina iskivät turvotukset, jotka nostivat painoa sen toisen 4-5 kg ihan pikavauhtia, mutta käytännössä kaikki kilot jäivät synnärille ja imetysaikana paino jatkoi laskuaan niin, että nyt uuden raskauden alussa painoinkin 9 kg vähemmän kuin ennen ekaa raskautta. Mitään ihmeellistä en varsinaisesti tehnyt, mutta ruokahimot kohdistuivat lähinnä keveisiin, tuoreisiin juttuihin (mansikat, nektariinit jne.), kovin tuhdit ruuat eivät maistuneet ja arki oli raskauden aikana ehkä vähän aktiivisempaa kuin ennen. Ja esikon syntymän jälkeen se on ollut sitä myös verrattuna siihen, että töissä ollessa istuisin kaikki päivät toimistotuolilla.

Mutta ei oikein pysty vertaamaan tämän ja edellisen raskauden painonnousua, osittain juuri siksi, että lähtöpaino on ihan eri, ja toisaalta siksi, että nyt on nuo kaksoset. Toivotaan kuitenkin, etteivät turvotukset tule loppuraskaudesta tuplana :D
 
Onneks kesäkuumalla kevytkin syöminen tuntuu raskaalta ni ei tuu vedeltyä hillittömästi :D jätskiä saattaa kyllä mennä :eek:
 
Mulla on paino noussut n.4kg (lähtöpainoon nähden) ja nyt mennään rv28. Mun mielestä ihan ok. Tavoite on, että pysyis alta 10kg tuo nousu, mutta saa nähdä tuleeko loppuraskaudesta kovasti turvotusta. En ollut ennen raskautta mikään laiheliini, mutten varsinaisesti ylipainoinenkaan (BMI 25).
 
Muokattu viimeksi:
Me käytiin kanssa eilen mun kummipojan , oman pojan ja äitin kanssa ostamassa jätskiä ja voi himputti on muutamat tullu syötyä kun aurinkokin paistanut voi nammmmmm:p
 
Täällä ootellaan jäätelökioskien ilmaantumista! :)
Sit pääsee herkuttelemaan...ehdoton suosikki ISO pallo kinuski-pähkinää :p
 
Ekasta neuvolasta on paino noussut 5kg. Oon ihan tyytyväinen ettei sen enempää, on tuota vararavintoo ehtiny kertyä ennemmin jo.
 
Kävin aamulla neuvolassa ja täti kehaisi että hillittyä tahtia noussut paino kun 7kg tähän asti rv 26 plus4 vaikka oikeesti itsestä tuntuu että on jotenki niin pönäkkä kun reidet ja peppu turvoksissa:wacky: Onko sitä vähän pinnallinen jopa tässä asiassa, mutta toisaalta hyvähän se on huolehtia nyt kun terveempi olo jos syö kevyemmin.... Mutta jäätelöstä en luovu ja kesällä melkein mahdotonta luopuakaan:grin
 
Täällä tullut kans 12kg (61kg->73kg), ja vk.28+0. Alkuun oli kauhea stressi, mut nyt oon heittäny vaa'alla vesilintua ja todennu et ne mitä tulee niin tulee :)
Suolasista joku tuolla mainitsikin, ja terkka puhui neuvolassa, että se painon nousu vaihtelee ihan kauheesti myös niiden nesteiden/turvotusten myötä. Ja sanoi et usein ne on niitä kiloja myös mistä jää suurin osa sinne synnärillekki samantien.

Tosi ikävää lukee että osalla stressiä ja painon nousun kyttäystä neuvolan puolesta!!! Siis oikeasti! Joo kyllähän sitä joka tuutista tulee "sokeri-vauvoista" ja ettei saa paino liikaakaan nousta mut tosi kurja jos neuvolakäynnit keskittyy vaan siihen..
 
Mistähän luin että äidin paino ennen raskautumista merkkaa enemmän mitä se paino joka kertyy raskauden aikana . Hitto ku en muista sivua oisin voinu linkittää :P mut toi tieto (en muista oliko iha tutkimus vai tyyliin kätilön artikkeli) sai vähän stressitasoa alemmas painon nousun suhteen :)
 
Ihan varmasti laihemmat ihmiset saa enemmän kiloja, yleensä kumminkii kalorimäärät nousee. Miulle on nyt tullu vajaa 4 mut oli tosiaan ylimäärästä alkuunki. Luulen et sikiö alkuun kumminki kuluttaa niitä ylimääräsiä niin et paino ei nouse nii herkästi tälläsillä ylipainoisilla.
 
Mulla noussut 3kg ja huomenna rv29+0. Joka kerta neuvolassa kuulee, että paino saa nousta n.10kg.

Eilen oli pakko hakea jäätelöä ja keitin siihen kaveriksi kinuskikastikkeen :)
 
Takaisin
Top