Painonnousu

luin vain tuon helmimerin viestin, en tajunnut lukea aikaisempia tekstejä, ajattelin, että oletpas painonnousussa päässyt todella vähällä, onneksi olikin sikiön painoarvio :D
 
Täh..:wideyed: Johan on KirsiElina saanu kummaa palautetta... Vertailun vuoksi: mulla tuli viime raskaudessa mulle tuli 17kg painoa lisää, ja vauva painoi 3,3kg. Ja imetyksen myötä lähti paria kiloa lukuunottamatta kaikki pois. Eli ei oo kyllä mitenkään verrannollinen...
 
Nyt mulla on tullu kans se noin 13kg ajasta ennen raskautta, 6kg ekasta neuvolasta. Siis osan täytyy olla jotain hormonaalista tai jotain, kun joka kerralla on useampi kilo tullu jo siinä ekojen viikkojen aikana, ennen sitä ensimmäistä neuvolaa, vaikkei syömisissä oo mikään muuttunu.
 
Mulla ei oo missään vaiheessa puhuttu mitään vauvan painosta eikä täällä enää ultria jäljellä... :sad001 Sitä mietinkin, että tuleekohan minkäänlaista arviota missään vaiheessa koosta...
 
No eipä täällä pääse edes synnytystapa-arvioon... Kun kysyin sitä niin sanottiin että pitäis olla tosi hyvät perustelut että sinne pääsee. Mutta kai ne nyt neuvolan puolellakin jotain arvailee, vai luottavatko vaan sf-mittaan? Osaako kukaan sanoa kokemuksesta?

En oo saanu mitään tietoa neuvolassa, noh. pitää taas ens viikolla ahdistella lisäkysymyksillä. Ja tää ei ees taida kuulua tähän ketjuun, mutta kun ainoo asia mikä ahdistaa koko synnytyksessä on just tuo että jos vauva on niin iso ettei mahdu syntymään alakautta ja sitten se tulee jee, jee yllärinä. :woot:
 
Joo eipä ole täälläkään mitään ultria eikä muitakaan arvioita. Kai se lääkäri jotai sit arvioi kun se on viel viikol 34 tai jotai
 
Mulla jatkuva lääkitys, jonka takia käyn äitiyspolilla käyn useammin katsastamassa et kaikki hyvin.
 
ei meilläkään ole painoarvioita, ellei ole jotain perussairauksia, itsellä nyt siis radin takia 2x painoarvio, ja ilmeisesti istukan sijainnin takia yksi
 
Mulle ei ole ainakaan puhuttu vielä mitään mistään arvioista (ei painoista ei synnytystavasta), ja tosiaan nyt oon pari viikkoa sokereita mittailla radin takia... Näinköhän ne kuitenkin jossain kohtaa sitä vauvan kokoa alkais arvioimaan? Se yksi ainoa sf-mitta mikä on otettu oli yläkäyrällä. Oma paino on noussut nyt 7kg ekasta neuvolasta. Vaikkakin ehkä lähemmäs 10kg koko raskauden aikana.

Onkohan sieltä tulossa jättiläinen? Ainakin omiin silmiin tää maha näyttää isolta ja painoakin on tullut...
 
Ajattelin että raskausaikana en ota paineta painonnoususta, mutta kuinkas sitten kävikään. Shokkina kuiten tuli neuvolassa, että kolmen viikon aikana painoa tullut 1,2kiloa viikossa! Eli yhteensä 6,8 kiloa!

Painoa tullut yhteensä 11 kiloa ja rv 32. Edellisellä neuvolakäynnillä paino kuitenkin laskenut 100 g muutaman viikon aikana, joten siellä arveltiin, että painonnousu johtunut osittain turvotuksesta.
 
Painoa tullut tähän mennessä 5kg. Tiistaina, olisi painoarvo, hiukan jännittää, onko pikkuisella kaikki hyvin.
 
37 + 2 ja 17,5 kg painoa kertynyt :confused: Painonnousu meni normaalissa rajassa pitkään ja näytti, että 16 - 17 kg nousee yhteensä jos ois vaan sitä tahtia jatkunut. Kolmisen viikkoa sitten lähti painnousu käsistä kun alkoi turvottamaan! Herkut jätin heti pois, vaikka söinkin aiemmin herkkua vaan yhtenä päivänä viikossa. Lähtöpainoindeksi alle 19, että ei kait tässä mitään hätää ole, tuntuu vaan oudolta painaa enemmän kuin oma mies. Neuvolassa kysyivät vain, että turvottaako, onneksi eivät parjanneet painosta (:

Miten muilla?
 
Mullakin tuo noin 17 kiloa tullut painoa, ja hoikka olin entuudestaan ja ennemminkin on ollu vaikeeta saada paino nousemaan. Niinpä en oo kauheesti stressannu tuosta painonnnoususta vaikka lukemat hurjalta kuullostaakin. Etenkin kun pääsääntöisesti oon ihan monipuolisesti syöny, toki herkkuja varmaan vähän rennommalla kädellä kuin sinä, Aiarana, mutta en niitäkään ylettömästi. Ne vaan tekee mielelle hyvää. :wink Eikä oo th tai lääkärit huomautelleet painosta, tai siis ovat vaan sanoneet että eipä tuossa mitään hälyttävää kun ollut alunperin niin hoikka. Ja vauva oli viikon 37 ultrassa ihan normaalikokoinen, joten ei oo onneks kilot vauvaan siirtyny. :) Toki nesteen kertyminen on nyt viime aikoina tuonu oman lisänsä, mutta mulla aika tasaseen tahtiin noussu koko ajan paino, saa nähdä meneekö 20 kg rikki. :D
 
maaginen 17 täälläkin, viikkoja 37+4. lopetin tosta painonnoususta ressaamisen jo joskus kevättalvella, enkä käy puntarilla lainkaan kotona, neuvolassa sitten aina. edelleen kaikki kilot tossa vatsalla ja sitten jalkojen turvotuksissa, mutta muuten kroppa entisessä mallissa ni en osaa kyllä asiasta hätäillä :)
 
mulla nyt 35+4 vja painoa tullu 16kg. syömishäiriötaustalla ottanu ekaa kertaa elämässä rennoin mielin ja sen kyllä nuissa luvuissa huomaa. pieneen varteen tuo on paljon, mutta eiköhän ne ajallaan putoile pois lanteilta. Luulen, että viiein elämänarvotkin muuttuu niin, ettei enää jaksa omaa painoaan vahata. Pääasia, että sais synnytyksen jälkeen ittesä semmoseen kondikseen, että vois ihtiään selkäsuorana kantaa. Jollei vauva tuu ennakkoon, niin saataa 20kg paukkua. Täälläkään eivät tee synnytystapa-arviota. Sf-mitta mulla ollut yläkäyrän yläpuolella, jonka vuoksi sikiötä on ultrattu. Hän on kuitenkin UÄ:n perusteella keskivertoa pienempi ja eilen lääkäri sanoi, et mikäli tällä vauhilla kasvaa ja syntyy la:na niin olis noin 3,3kg. Mun mies on ollu syntyissää tuon painonen ja itte oon ollu 3,5kg vaikka synnyin 42+2
 
17 kiloa täällä kans, tosin se oli tullut jo viikoilla 34+2 kun viimeksi oli neuvola. Kotona en käy vaa'alla. Ja lähtötilanne oli lievä ylipaino, eli vähemmälläkin olis kyllä pärjännyt... Alkuraskaudesta painoa tuli tosi vähän, mutta puolenvälin jälkeen on ollut paljon viikkoja, jolloin on tullut jopa yli kilo. Neuvolassa ei oo tästä saarnattu mitään, todettu lähinnä että toiset kerää helpommin nesteitä kuin toiset, turvotusta nimittäin on.

Ei kai tästä paineita kannata ottaa, kun ei holtittomasti herkkuja vedä tms. Ahdistaa kyllä, kun kiloja tuli about 10 jo ennen raskautta vähentyneen liikunnan ja stressisyömisen takia (oli aika raskas vuosi - rasitusmurtuma jalassa, yt-neuvottelut töissä, putkiremontti vanhassa kodissa, talon osto ja muutto jne.) Työsarkaa riittää synnytyksen jälkeen, että pääsen takaisin normaalimittoihin...
 
Painoa tullut tähän mennessä aikalailla se tasan 10kg, mutta lähtöpaino oli lievän ylipainon puolella, joten ei tarvis hirveesti lisää tulla.. Vielä ei oo edes mitään turvotuksia, että kattellaan mitä vaaka kohta sanoo, jos loppuun semmoiset pamahtaa.. Nyt siis 37+6:)
 
Mulla tullu tähän mennessä 14,5kiloa :sorry: enemmän kun esikoista odottaessa.. Mut toki tässä raskaudessa oon syöny aika normaalisti, herkutellutkin, mitä en esikoista odottaessa tehnyt. Radia pelästyin silloin niin kovin, että jätin kaikki sokerit pois ja säästyin vähemmällä painonnousulla..
Imetys sujui aiemmin hienosti ja sillä lähti vähän ylimääräistäkin - toivottavasti tälläkin kertaa onnistutaan imetyksessä vauvan kanssa :) ..on nimittäin melko raskasta kanniskella melkein 80kiloa ympäriinsä vaan reilu 160cm varrella.. :sad001
 
Takaisin
Top