Painonnousu

Minulla painoa ekassa neuvolassa 63, 9 ja toisessa neuvolassa 15+0 65, 5 eli noin puolitoista kiloa painoa tullut tähän mennessä. Pituutta minulla 171cm eli ihan normaalipainoinen olen. Alun pahoinvoinnin aikana en stressannut syömisistä vaan huoletta söin mitä ikinä pystyin ja mieli teki (vaikka ei niin terveellistä aina ollutkaan..) ja myös liikunta väheni todella paljon, kun ei yksinkertaisesti jaksanut.. nyt kun pahoinvointi on helpottanut ja ruoka taas paremmin maistuu, yritän pistää ruokavalion kuntoon ja karsia ylimääräiset herkut ja karkit (mikä on vaikeaa koska minua on alkanut piinata järjetön makeanhimo.....). Myös liikuntaa olen koettanut lisätä, lähinnä kotijumppaa, hiihtämistä ja kärry/pulkkalenkkejä esikoisen kanssa on tullut tehtyä.

Painonnousu hieman huolettaa, ja toivon ettei paino alkaisi ihan hurjasti nousta. Toisaalta esikoista odottaessa painoin tässä vaiheessa raskautta jo 10kg enemmän :smiley-ashamed008 . Esikoisen synnytyksen jälkeen painoa putosi yhteensä 28kg, josta 10kg lähti itsestään (vauva+istukka+turvotukset sun muut) ja loppujen eteen kyllä jouduin tekemään töitä ihan tolkusti. Ensin liikuntaa lisäämällä alkoi paino pikkuhiljaa pudota, ja kun esikoinen alkoi syömään kiinteitä enemmän ja imetys väheni, tiukensin myös ruokavaliota ja sitten paino alkoikin pudota tehokkaammin. Vähän vähemmällä jos pääsisin tämän raskauden jälkeen..
 
Olen vasta rv 4+6 ja olen kärsinyt ihan hillittömästä turvotuksesta. Mulle on tullut painoa 7,5 kg parissa viikossa. En ole mitenkään muuttanut ruokailutottumuksiani, mutta elimistöni kerryttää nyt tosi paljon ylimääräistä nestettä.

Mulle kävi joskus aikaisemmin tämä sama reaktio, kun käytin hormonaalista ehkäisyä. Kaikki ylimääräinen lähti pois, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn käytön.

Onko teistä kelläkään vastaavanlaisia kokemuksia jo raskauden alkuvaiheesta? Masuni on ihan pallo, ei epäilystäkään, ettei siellä joku rakentelisi itselleen uima-allasta. :)
 
Mä ihmettelen tätä hidasta painonnousua, ei tietenkään haittaa yhtään, mutta olin varma että paisun kuin pullataikina kun oon raskaana. Paino on noussut pari kiloa, eikä nyt muutamaan viikkoon oo tapahtunut painossa mitään muutosta. Mutta en valita! :D
 
Mulla ei paino oo noussu oikeestaan yhtään yhdessäkään raskaudessa ennen puoltaväliä. Muutaman kilon heittoja kun on normaalistikin. Mutta sit mä alankin keräämään... Ekassa tuli 16kg, tokassa 10kg ja kolmannessa 8kg. Ja siis ekasta lähtöpainoakin oli 15kg vähemmän kun tästä neljännestä :meh: Nyt ei tosiaan oo tullu juuri yhtään, kilolla paino heitelly kumpaankin suuntaan.
 
Olen nyt rv19+6 ja painoa tullut runsaassa viikossa +2kg! Aika uskomatonta. Mielestäni en ole syönyt sen enempää kuin normaalistikaan. Onko teillä muilla paino spurtannut yhtäkkiä?
 
On! :sad001 parissa ekassa neuvolassa paino ei ollu noussu ku alle 2kg... ja nyt sit yht äkkiä noussukkii yli 3kg (n. 4viikkoon) :sad001
Neuvola mamman kommentti oli sit et "ompas ruoka maistu". Ja en oo syöny mitenkää paljoo enkä eri tavalla ku aikasemmi.. Nyt vaa rupesin juomaan vettä vähintään 3 litraa päivässä :) Seuraava neuvola vasta masliskuussa, saas nähä mitä sit vaaka näyttää... nyt menossa 19+4.
 
Mulla ainakin paino on tullut tosi nopealla tahdilla yhtäkkiä.. hirvittää kyllä, yritän kovasti liikkua (4-5 tuntia hikiliikuntaa viikossa) ja syödä terveellisesti, mutta paino nousee rytinällä! Aluksi paino pysyi pitkään samana. Sain keskiarvoksi viimeneuvolasta 850g/viikko, melkein kilo viikossa! Onneksi siellä ei vielä tuosta huolestuttu kovin paljoa, kysyttiin vaan osaanko sanoa mistä johtuu, mutta en kyllä osannut..

Lähtöpainoon nähden on tullut jo 4kg neuvolan mukaan ja viikkoja 18+5. Todellinen painonnousu on suunnilleen 3.5kg, sillä alkupainoksi annoin painon ilman vaatteita (en ajatellut, että punnistus on vaatteet päällä). Vaatteet painavat sen puoli kiloa, kun kotona olen punninnut.. toivottavasti tämä olisi hetkellinen spurtti, niin saisi pidettyä sen kokonaisnousun 12kg suosituksessa :D
 
Lisään vielä, että laskeskelin tuolla keskiarvolla, että jos tätä tahtia nousisi tulisi sellaset 20kg painoa, mitä en kyllä haluaisi :)! Täytyy olla vain hetkellinen spurtti, hope so..
 
Itse ajattelen näin "niin kauan kun on hyvä olla, vauvakin voi hyvin." Sama se mitä vaaka näyttää raskauden aikana. Mä tuun ainakin tosi vihaseks jos oon nälkänen, vauvakin sen sit tuntee tavalla tai toisella. :eek:
Oma valinta tietenkin et MILLÄ sä sen vatsan täytät (mulla on menny aika epäterveelliseen suuntaan syöminen). Toki hyvä sit pyrkiä palauttelemaan sitä painoa pikku hiljaa kun vauveli on maailmassa :)
 
Täälläki on tullut semmonen 5 kg yhteensä ja rv 17+ jotai. En kyl siitä stressaa, koska liikun kuiteski ja syön suht terveellisesti, välil nyt tietty herkkujakin. Viimeksikin tuli yhteensä yli 20kg ja ne lähti 2kk kaikki pois vaikka en asian eteen oikeen mitää ees tehny. Nyt voi tietty olla toinen juttu. Mut sit ku sen vauvan saa syliin ni siinä vaihees on kyl ihan muut asiat mieles kun vaa' an lukema.
Kyl nyt yritän silti kattoo ettei ihan noin paljoo tulis täl kertaa kun loppuvaihees sit tosi tuskasta olla. Tällä kertaa paino voi kyllä lopussa nousta reilustikkin kun kesähelteet niin varmast turvottaa.
 
Mäkään en viitti stressata. Kunhan elää terveellisesti :) musta neuvolassavähän liiankin ankaria joillekkin :/
 
Joo mulle tosiaan neuvolalääkäri sanoi että paino ei saisi nousta ennen puoltaväliä ollenkaan. Tää ei siis liity lähtöpainoon mitenkään vaan että painoa ei kuulu tulla ennen puoltaväliä ollenkaan ! Niin siis tää idiootti sanoi ja sai mut itkeen 2 h neuvolan jälkeen kun mulla on raskauden alusta lähtöpainosta siis tullut tasan 3 kg. Että tällänen lääkäri meillä...
 
EmmiA, suututtaa kuulla millasia kommentteja ammattilaiset laukoo ajattelematta yhtään miltä se toisesta tuntuu :sad001 Muutenkaan en voi käsittää miks täysin erilliset ihmiset, joilla on aivan eri dna:t ja kehonrakenteet, pitäis yhtäkkiä mahtua johonki tiettyyn muottiin vain siks, että ovat raskaana! Mulla paino jämähti pitkäks aikaa paikalleen ja 1.+2. neuvolakäynnin välissä oli tullu 44g/viikko. Siitä sitten tehtiin päätelmä et varmaan oon polttanu tupakkaa tms. kun ei paino oo noussu keskiarvojen mukaan! Että teillä päin ei painoa saa tulla yhtään ennen puoltaväliä, meillä se pitäis taas nousta oppikirjamaisesti n. 200-400g/viikko tasaisesti koko raskauden ajan, hah! Ja kuitenki se on tosi yksilöllistä miten kenelläkin menee. Ite yritän pysyy sillä linjalla että pidän omasta hyvinvoinnista huolta, syön ku on nälkä, joskus terveellisemmin ja joskus herkutellen. Huvittavaa sinänsä, että ku aamulla oli neuvolassa saanu palautetta ettei paino nouse tarpeeks ja vauva jää pieneks, ni iltapäivällä ku oli äitipolille aika ni siellä todettiin että pikkunen on kasvanu aivan keskikäyrän mukaisesti. Neuvolatäti teki vaan omat päätelmänsä painon ja mahan koon perusteella. Mahtuu vissiin yhtä monta ohjetta ja kommenttia ku ammattilaisiakin :eek:
 
1. ja 2. neuvolakäynnin välillä oli tullut painoa 500 g, neuvolassa ei kommentoitu asiaa mitenkään. Lähtötilanteena mulla lievä ylipaino. 3. neuvola ensi viikolla, kotivaa'an mukaan mitään merkittävää muutosta painoon ei ole tullut, vaikka maha on kasvanut hurjasti. Ja syön kyllä aina kun on nälkä, joskus yölläkin. :D Enkä ole herkkulakossa, vaikka oman ja vauvan terveyttä ajatellen en toki jatkuvasti halua mussuttaa sokeria ja muita tyhjiä kaloreita.
 
Minulla on ennen raskautta ollu ylipainoa kyllä ja viime neuvolassa painoa oli tullu 1,5kg lisää. Ja tämä oli siis hieman ennen puoliväliä eikä siellä sitä mitenkään kauhisteltu, oikeestaan siihen ei reagoitu millään tavalla. Ite sen otin puheeksi, että huolettaa jos paino nousee hirveästi. Mutta terveydenhoitaja sano vaan, että syö normaalisti mutta älä kahden eestä :) ja normaalisti oon syönykki, hedelmiä ehkä normaalia enemmän, mutta herkkujakin menee :wink
 
Nyt on kyl joku kasvupyrähdys ku parissa viikossa tullu pari kiloa lisää :D noh semmost se on. Pahoinvointi ku loppu kii ruoka maistunu. Ja näillä viikoilla muillaki vissii pyrähtäny? Tänään siis 18+0
 
Minullakin on tainnu tulla alun menetyt kilot takaisin. Tosin viime viikolla tuli syötyä paljon enemmän ku normaalisti kun oli niin herkkua ruokaa kievarissa.
Mut siis viikkoja on se 18+3.
 
Takaisin
Top