Painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä nyt viikkoja tasan 21, ja painoa on tullut hieman alle 2kg. Joten ei olla VIELÄ paljoa turvottu. [:)] Tosin,kyllä tässä vielä ehtii...

Heippa. Mä tässä mietin että miten tällä kertaa mahdan paisua. Lähtöpaino nyt noin 66kg.

ensimmäisestä painoa tuli 18kg, lähtöpaino oli 58kg (oho olenpa 10 vuodessa vahvistunut). Toisesta tuli reilu 20kg! Lähtö paino oli 62kg ja ekasta synnytyksestä aikaa 3kk eli hyvin oli jo lähtenyt kilot pois.

Tarvis osata hillitä syömistä. Edellisissä raskauksissa ruoka maistui todella hyvin! Mutta jos nyt kovin painoa tulee niin täytyy toivoa että lähtevät yhtä helposti ja hyvin pois kuin edellisillä kerroilla.

ginessa, mites ois hiihto? Nythän on loistokelit joka puolella suomea (siis jos nyt ei ole ihan hirmupakkaset)
Itselläni se ainakin on toiminut, koska alun huonon voinnin ja heikotuksen jälkeen ei vanhoista lajeista (siis joita harrastin ennen raskautta) jäänyt jäljelle kuin kävely, ja se alkaa tuntua välillä TOSI tylsältä.

Ja sitten tietty joogaa ja pilatesta voi suositella, mutta ne ei niin tehokkaita painonhallintaan ole, siis verrattuna esim lenkkeilyyn tms.

Mulla viikkoja 21+1 ja lähtöpaino ehkäpä 53-54kg ja välillä 1-2kg painoa lisää,että ei mullakaan kyllä kauheesti vielä. Ehkä sitten kun toi maha alkaa painaa.

Lähtöpaino: 57kg
Paino nyt: 66kg
Raskausviikkoja: 28+3

Painoa on siis tullut tähän mennessä se 9kg, mutta tällä vauhdilla (yli 800g/vko) paisun kyllä valtavaksi. Ei tee pahemmin mieli liikkua ja kaikkea herkkua tekis koko ajan mieli nyt kun pahoinvoinnista on päässyt eroon. Olen kyllä yrittänyt parantaa vähän tapojani ja käydä kävelyllä ja vähentää turhaa syömistä, kun siitä painonnoususta tuli jo viimeksi neuvolassa sanomista.

Ok. Kävin tänään itse neuvolassa ja neuvolakäyntien välisiä painonousuja huomasin itsekin niiden laskevan. Minä olen kuulemma lihonut nyt liikaa, kun alle 500 g pitäisi tulla ja nyt oli neuvolakäyntien välillä tullut 600g viikossa. Meinasin sanoa kukkakeppimäiselle terkkarille, että haista itse. [:@] Kokonaispainonnousuni on nyt n.300g viikossa.

Sokerit oli ok, hemoglobiini 129 ja verenpaine 117/69. Terkkari kyllä sanoi kaiken olevan kunnossa ja että sen kummempaan painontarkkailuun ei ole syytä. Laihduttaa ei tietenkään saa, sen sanoi vielä erikseen. Mutta eipä tuo silti tunnu kivalta, kun koko ajan miettii omaa kroppaansa, sen muuttumista ja yrittää uskotella itselleen, että näyttää hyvältä ja tämä on ihan ok. 

Minun 500 g ylimääräistäni voivat kyllä olla tässä tapauksessa ihan pelkkää nestettä. Mutta silti, väkisinkin huomaan miettiväni, että "se sanoi minua läskiksi".

Minulle on tuosta painonnoususta sanottu joka kerta. Jo ensimmäisellä kerralla painotettiin, että pitää sit muistaa pitää paino kurissa. Ja joka kerta on tullu enemmän kuin mitä saisi. Nyt ajattelen, että mitä se heille kuuluu mitä mää painan. Itse en ole lihomista huomannut kuin mahasta ja jos muualle on tullut niin ihan toivottavaa pientä muotoa. Näytämpähän enemmän naiselta enkä teini-ikäiseltä. Vain yhden kerran on sukista tullut raidut nilkkoihin, että tiijä tuosta turvotuksestakaan. Äidille tuli minua odottaessa 18 kiloa lisää, että sitä pidän nyt ihan normaalina nousuna. Ja neuvolassa aina kehotetaan mua liikkumaan enemmän...PUUUUH! Kiristelen hampaitani vain ja hymyilen. Mua ärsyttää kaikenmaailman raja-arvot, joita joka asiaan keksitään. Mä olen jokseenkin tuudittautunut siihen uskoon, että painoon ei kovin voi itse vaikuttaa. Sitä tulee tai ei tule. Yritän vain elää suht rauhallista elämää, että vauvakin voisi kasvaa stressittömästi. Siis jos se nyt oikeasti voi aistia äidin olotiloja... 

ALKUPERÄINEN: starletti

Minulle on tuosta painonnoususta sanottu joka kerta. Jo ensimmäisellä kerralla painotettiin, että pitää sit muistaa pitää paino kurissa. Ja joka kerta on tullu enemmän kuin mitä saisi. Nyt ajattelen, että mitä se heille kuuluu mitä mää painan. Itse en ole lihomista huomannut kuin mahasta ja jos muualle on tullut niin ihan toivottavaa pientä muotoa. Näytämpähän enemmän naiselta enkä teini-ikäiseltä. Vain yhden kerran on sukista tullut raidut nilkkoihin, että tiijä tuosta turvotuksestakaan. Äidille tuli minua odottaessa 18 kiloa lisää, että sitä pidän nyt ihan normaalina nousuna. Ja neuvolassa aina kehotetaan mua liikkumaan enemmän...PUUUUH! Kiristelen hampaitani vain ja hymyilen. Mua ärsyttää kaikenmaailman raja-arvot, joita joka asiaan keksitään. Mä olen jokseenkin tuudittautunut siihen uskoon, että painoon ei kovin voi itse vaikuttaa. Sitä tulee tai ei tule. Yritän vain elää suht rauhallista elämää, että vauvakin voisi kasvaa stressittömästi. Siis jos se nyt oikeasti voi aistia äidin olotiloja... 

Mä oon myös mennyt nyt tuolla linjalla, että pääasia, että itse tuntee voivansa hyvin ja vauva tietysti sitä kautta myös.. Jos rupean liikaa tuota asiaa stressaamaan tai vertailemaan muiden painoihin, rupeaa väkisinkin vain masentamaan. Mulle ei ole kyllä muutenkaan ikinä huomauteltu mitään painonnoususta, ainut kommentti tädiltä on aina ollut, että hyvin ja tasaisesti on tullut. Jopa viime kerralla, vaikka oli tullut viikossa 700g, eikä ole edes turvotusta [&:] Sanoi toki, että viimeksi punnittiin eri puntarilla ja se tuntuu näyttävän aina vähän vähemmän, joten voi johtua siitäkin..
Joka tapauksessa, menen vähän samoilla linjoilla, että tottahan liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla saa helposti painonnousun pidettyä maltillisempana ja liialla herkuttelulla paino helposti karkaa käsistä, mutta on sekin vain tosi, että toiset yksinkertaisesti lihoo helpommin, kuin toiset, toiset eivät liho oikein millään...

Meidän kouluterveydenhoitaja (olen siis opettaja), joka on ollut aikaisemmin neuvolaterkkana, lohdutti tuossa, että esimerksiksi jatkuva liian vähäinen juominen voi kerätä nestettä kehoon parikin kiloa. Toisaalta myös se, että juot paljon ennen vaa´alle nousemista, lisää sekin painoa. Että ei haittaa. Häns anoi, että huomautti painonnoususta vasta, jos sitä yhtäkkiä alkoi tulla kilotolkulla.

Mutta sitten, miten voikaan olla parin sadan gramman huomautuksen takia näin kiukkuinen mieli? Minulta tuli tänään jo autossa itkukin, kun neuvolasta lähdin. [:(] Taidan olla mielenvikainen... Onneksi mulla on tämä "omaterkkari" täällä töissä.

Meidän neuvolatäti sanoo, että mitä hoikempi on, sitä enemmän painoa saa hyvällä omalla tunnolla tulla. Meikällä nyt 15 kg ja täti on edelleen sitä mieltä, että varsin kohtuullista paisumista. Itse en ainakaan tunne itseänin valaaksi (vielä), mutta kyllä se kauhistuttaa, kun vaaka näyttää 78kg... Ja vielä kaksi kuukautta laskettuun aikaan. Taitaa kahdeksankymppiä mennä rikki.

ootan mielenkiinnolla mitä mahtaa terkkari sanoa ens käynnillä, kun mulla on nyt paino tippunu 4kg pahoinvoinnin takia viime käynnin jälkeen. Katsotaan...

Takaisin