Painonnousu

Missä vaiheessa teillä on alkanu paino nousta? ..siis millä viikoilla suunnilleen?

Mulla vielä toistaseksi pysyny lähtöpaino samana.. ehkä pari kiloa tippunutkii.. eikä vielä käsittääkseni kuulukaan nousta.
Täällä vaan odotellaan (ehkä jopa kauhulla [:D]) koska niitä kiloja alkaa kertymään.
 
Minulla nousi heti rv 8 neuvolan jälkeen 1000 g/viikossa yhden kuukauden :D Silloin sanoivat ettei voi jatkua niin..
Suuri lihomiseni liittyi kai tupakan paikkailuun. Herkuttelin alussa paljon, koska olin vasta lopettanut tupakan ja saanut makuaistini takaisin.

Mutta siis nyt painonousu ollut 100-500g/viikossa.
 
Satu` Tääläkin alkoi paino heti nuosemaan tasaiseen tahtiin[:D] Toki johtuu siitä, että mulla ei ole ollut ollenkaan minkäänlaista pahoinvointia koko odotus aikana.[:)]

Yleensähän paino laskee, jos on oikein pahoinvointia raskausaikana, varsinkin alussa.
 
Ookkei. Mullakaan ei kyllä pahoinvointia oo ollu ja oon mielestäni syöny ku porsas (ja karkkia kuluu).. varsinkin kun tupakka jäi täältäkin pois heti plussan jälkeen.. [;)] Noh.. kyllä se sieltä varmaan alkaa nousemaan :D
 
Minulla ei ollut mitenkään pahoinvointia, jotkut ruoat kyllä ällötti mutta nitä oli helppo välttää ja syödä sitä mikä meni alas.  Herkkujakin on tullut syötyä, mutta vielä ei ole ollut havaittavissa mitään hirveitä mielitekoja tai himoja.

Kuitenkin raskauden alkamisesta siihen raskausviikolle 17+0 Paino oli pudonnut 7 kiloa, enkä kuitenkaan ole ollut lihava.

Mutta nyt minulla on kaikken käskysta "lihotuskuuri" menossa.[:D]
 
täälä oli tullu 5kg jo puolenvälin [:'(]
enimmillää painonnousu on ollu 847g/vk. mut nyt viimeks oli 340g .. Vaihtelee !!
Nyt ois sitte 9kilooo kerätty ja viel ois 12 viikkoa aikaa laskettuu.. Saa nähä  [:@]
 
mulla viikkoja 27+2 ja painoin alussa 66kg ja nyt 77.8kg, eli tullut lisää noin 11.7kg [:@] no mutta ei se mitään. hyvä vaan että vaavi kasvaa.[:)]
 
No joh..täällä oli tänään neuvolassa mitattuna 91 kg [:(] Ja kun oma tavotteeni oli ettei ton 90kilon yli menis. Mulla kumminkin paino ennen raskautta oli 65kg, joten tullu 26kg lisää painoa tässä matkan varrella [:(][:@][:'(]Sen takia tänään oli kokoarviokin, mutta pikkuinen oli ihan normipainoinen, n.2300g. Odotan kyllä kauhulla että miten saan karistettua kaiken pois synnytyksen jälkeen ja mielellään vähän ylikin kun ennen raskauttakin olin jo hieman "pullea" kun kumminkin niin lyhytkin olen [8|]
 
Mulla oli puolivälissä raskautta tullu + 1kg, vaikka söin tosi paljon aiempaan verrattuna. varmaan sit aika terveellisesti, kun ei makeaa tehnyt yhtään mieli, vaikkei pahoinvointia ollutkaan.

nyt loppusuoralla yhteensä n. +6-7 kg. Ja jätski on taas alkanu maistua! [:D]
 
Rv 24 mennessä paino oli noussut vain runsaan kilon verran. Enpä syönyt mitenkään poikkeavasti, tuolloin oli vielä kova into jumpata ja muutenkin liikkua. Enkä painoa tuolloin kovasti ajatellutkaan, ajattelin että on ihan luonnollista, ettei painoa tulee vasta myöhemmin.

Sitten yhtäkkiä neljässä viikossa paino nousikin yhtäkkiä yli kolme kiloa, yli 700 g/vk. Syynä taissi olla stressi ja tolkuton kiire, jotka ajoivat elämään suklaalla ja pikaruoalla. Ehkä kyseessä oli myös vauvan ja koko kropan kasvuspurtti, kun ei siihen menessä ollut tullut painoa tarpeeksi. Aluksi tunsin huonoa omaatuntoa nopeasta painonnoususta ja kauhulla laskeskelin, kuinka valtava (läski) olisin loppuraskaudesta, jos sama meno jatkuisi. [:@] Ajattelin, että good bye normaalipaino. Mutta sitten hoksasin erilaisten nettilaskurien avulla, että mun paino ei edelleenkään ollut noussut käyrien mukaan mukaan, vaan pari kiloa vähemmän kuin mitä olis vähintään pitänyt siihen mennessä nousta. Kätsyjä laskureita oman painon nousun seuraamiseen löytyy kun googlettaa hakusanoilla 'pregnancy' 'weight gain' ja 'calculator'. Antoivat ainakin mulle synninpäästön [:D].

Nyt painonnousu on taas tasaantunut, kun stressi on helpottanut ja olen päässyt takaisin normaaliin terveelliseen ruokavalioon ja ehtinyt vähän enemmän kuntoillakin. Voipi olla, ettei paino ole noussut viimeiseen viikkoon lainkaan tai on jopa pudonnut (näin kotipuntarin mukaan), sillä pesän rakentaminen on niin jännää puuhaa, ettei aina muista syödä [;)]

Eipä tuo pieni painonnousu haittaa, Perhosellakaan ei ole näköjään paljoa tullut, ja hän on kuitenkin jo loppusuoralla. Ovatko neuvolassa sanoneet mitään noin pienestä painonnoususta?
 
Viikkoja kasassa 24+ ja kiloja tähän mennessä kertynyt 5.4kg. Olisin kyllä terveellisemminkin voinut syödä, alkuraskaudesta ei maistunut ollenkaan makea, nyt on alkanut paremmin maistumaan, vaikka pääosin terveellisiä mieliteot on edelleen. Toivoisin että ei ainakaan yli 15kg yli mentäisi raskauden aikana..
 
Nyt 29. viikolla painoa on tullut lisää alkupainosta 57 kg 5-6 kg. Vasta puolenvälin jälkeen alkoi oikeastaan nousemaan kunnolla. Vielä 12 viikkoa aikaa kerätä muutama kilo!
 
hauskaa, lähtöpaino 64 ja nyt 90 kg, turvotusta merkittiin nlakorttiin  +++, ei se mittään, kyllä niitäkiloja jää synnärille ja vauvan imetys vie loput. Näin aina, paitti että jokaiselta lapselta (tämä neljäs) jäänyt pari kiloo ylimääräistä.
Olen syödä mussuttanut aika huolettomasti, koska tiedän, että imettäessäni joudun sitten katsomaan tarkemmin, mitä suuhuni laitan, ettei vauvan maha tule kipeäksi syömisistäni. Suklaa jää ainakin pois. Ja kunhanvauva syntyy,pääsen liikkumaan kunnolla, sitten otetaankin kunnon kävelylenkkejä päivittäin ja toivottavasti hölkkä onnistuu pian myös.
 
Lähtöpaino oli 52kg ja ihan raskaudenlopussa 67kg eli 15kg tuli painoa. Saman verran tuli esikoisenkin kanssa. Hyvin on kilot kuitenkin karisseet puolessa vuodessa. Nyt paino on 53kg.
 
Mun lähtöpaino oli 83kg/171cm [:o] ja nyt vedellään 90kg... En pysty paljoa liikkumaan kun selkään ottaa kävely, mutta fillaroin edelleen duuniin.. Saas nähä millanen valas oon kesällä [:(] nyt jo on tosi ponteva olo..
 
Oi teitä onnellisia, joilla ei ole ollut pahoinvointia!!! Mulla ollut ihan hirveä, nyt mennään viikolla 11 ja paino laskenut 7kg [&o] Ei kiva! No ompas siitä sitten, mistä lähteä sitä takaisin nostelemaan! Saapa lihoa vähän enemmän, ku lopulta alkaa ruoka maistua ja pysyä sisällä.
Olen 175 pitkä ja aluksi oli painoa 68kg, viime viikolla punnittaessa painoin 61kg
 
Tarunen: Tiedän yhen tutun jolle tuli koko raskausaikana vain 600g painoa lisää, hänellä oli hirvittävä pahoinvointi ihan läpi koko raskauden; odotti vielä kaksosia. Mutta tsemppiä ! Ja kyllä se pahoinvointi siitä laantuu.


Mutta yleensähän pahoinvointi lakkaa tietyillä viikoilla. Itellä ei kanskaan ollut mitään pahoinvontia koko aikana. Ja tuntuu, ettei alussa ollut mitään muitakaan oireita[:D] Monesti epäilinkin, että odotanko ollenkaan[:D]
 
Joo, pahoinvointi vie veronsa. Mulla menossa 24. viikko ja painokehitys -8 kg.

Sen lisäksi, että noin kolme kuukautta kului sängyssä maaten ja yrjöampäriä halaillen, tästä on seurannut heikko kunto ja anemia. Asun 3. kerroksessa ja tuntuu, että teen kuolemaa joka kerta kun kapuan nuo portaat ylös. Sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja hengästyn tosi kovin. Jos siinä kohtaa on yhtään huono olo, oksennan heti kotona ihan rasituksesta. En tiedä kuinka ehdin/pystyn kuntoutumaan synnytykseen mennessä ja miten sujuu arki pienen vauvan kanssa, jos oon ihan reporankana. Rautalääkitys pistää mahan sekaisin eli eipä taida ihan putkeen mennä se hemoglobiinin kohennus senkään avulla. Entiseen painooni en taida ehtiä ainakaan ellei jotain aivan ihmeitä tapahdu.

Muutoin ei tee mieli valittaa. Oksennan nykyään 1-4 krt/vk ja syön edelleen pahoinvointilääkkeitä, mutta pystyn jo elämään suht normaalisti eli en joudu makaamaan kaikkea aikaa, vaikka paljon väsyttääkin. Mulla on se onnellinen tilanne, etten ole töissä joten pystyn vetelemään paritkin päivätorkut per päivä. Liitoskipuja ja selkäsärkyjä ei ole, vaikka huonoselkäinen lähtökohtaisesti olenkin. Myöskään mielialanvaihteluita ja sen sellaisia ei juuri ole ollut. Närästyksestä nyt selviän tarvittaessa Renniellä, ja se on kuitenkin aika pientä aiempaan yrjöilyyn nähden. Yritän siis piristää itseäni, että huonomminkin voisi mennä, kun monilla on tässä vaiheessa monia sellaisia vaivoja mitä itsellä ei onneksi ole.
 
Takaisin
Top