Painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei ole paino noussu ku 3kiloa raskauden aikana, mut mulla oli jo ennestää varmaa 20kg ylimääräistä. Neuvolatäti ei ole natkuttanu onneks ylipainosta... Mut siis se asia mitä tulin kirjoittaa. Tämä (v)ihastuttava Martina Aitolehto oli yks päivä radiossa mainostamassa omaa tv ohjelmaa ja siellä paasas sit odottavien äitien koosta. Kun naiset eivät ymmärrä ettei tarvi olla läski ollakseen raskaana. No mulla tietty kyrvähti siin kohtaa. Se on kuitenki aika yksilöllistä miten sitä painoa kellekin kertyy, hän itse ei ilmeisestikää ole lihonu raskauden aikana. Mut se et tarviiko mennä niinku valtakunnallises radios sanoo tollasta!?!? [:@] E ainakaa mua kannustanu kattoo häne tv sarjaansa...

Turha muija kaikenkaikkiaan - minun mielestäni. En ajatellu ohjelmaa kyllä kattella.
Niin, juu, meillä neuvolassa katottiin painoindeksi eka käynnillä. Sen jälkeen sitä ei ole mainittu kertaakaan.

Tollasta en tiennykkää, vittu mikä lehmä ämmä ja niin turha. Hemmetti ei se voi verrata omaan raskauden aikasiin paino tuloksiin muita raskaana olevia, kun jokainen raskaus ja odotus on erilainen ja jokaiselle tulee tota painoa aika yksillöllisesti. Täys dorka akka toi Martina, jotenkin on näköjään pakko päästä pätee ja kuuluttaa omaa erinomasuutta.

No eipä se Martiinakaan ilman raskauskiloja säästynyt, mitä mainoksesta näki niin jalat olivat kyllä laihat kuin mitkä (sehän on yksilöllistä mihin kaikkialle turvotusta tulee, esimerkiksi reidet voivat turvota vaikka kuinka paljon tai sitten jäädä turpoamatta), mutta ikävästi lantion seutu tursusi liian pienistä farkuista. Jes, siinä taas oli akka innoissaan ajatellut mahtuvansa vaikka minkäkokoisiin vaatteisiin jotka vain "hyvältä" näyttävät, ne ylimääräiset voi sitten lopuksi tietokoneella muokata sileäksi. [:D]
Eli mitä tästä opimme? Ei ihmekään, että jopa odottavilla äideillä rupeaa olemaan kilo-komplekseja, kun julkisuudessa ei ole viisaita mielipiteitä omaavia odottajia. [&:]

Jep, ja sehän kovasti intoili jossain palstalla että "viikon päästä synnytyksestä sain vanhat housut jalkaan!"
On tosi kiva kuulla tollasta, varsinkin kun se tokas että vaikka onkin raskaana niin ei tarvii lihoa tai näyttää rumalta, niinkun naisilla on kuulemma tapana luovuttaa raskauden aikana. [:@][:@][:@]
Eikös sillä oo joku raja millon saa ruveta treenaamaan synnytyksen jälkeen ettei tuu mitään jälkijuttuja? Sehän oli menny 5 päivää synnytyksen jälkeen salille vetämään täystreeniä. Yrittääköhän näyttää olevansa parempi ku mitä on?

Taitaapi tuollainen älytön kuntokuuri olla maailmalla ihan pakkojuttu julkkisten joukossa. Kaikki jenkkinäyttelijäthän aina kehuvat olleensa entisen timmejä tyyliin kaksi viikkoa synnytyksestä... [8|]
Tähän vastakkaisenlaista tapaa; Kiinassa käyttävät kuulemma vielä tätä "lapsivuodehoitoa". Ensimmäinen kuukausi synnytyksen jälkeen kuulemma vietetään ihan sängyssä eikä käydä edes pesulla tms, vain lepäillään ja syödään tiettyjä "synnytyksen jälkeisiä" ruokia. [:D]

Kyllä sitä alkuun itsekin vahti painon nousua ja automaattisesti oli liikkumassa enemmän ja vahti syömisiään... Enkä ole mikään Aitolehti! On tuota nyt tuon painonnousun sallimisen saanut iskostettua selkäytimeen.

Eli alkutilanne oli n.62-63 kg. Ekassa neuvolassa jo 65 kg.
Siitä kilo putos "vahtiessa" ja oli "niin hirveää"... Nyt painoa 68,5 kg (aamulla). Ympärysmitta 4kk kohdalla (vk 17) 86-88cm. Nyt 95cm.

ALKUPERÄINEN: sipster
Martina Aitolehto oli yks päivä radiossa mainostamassa omaa tv ohjelmaa ja siellä paasas sit odottavien äitien koosta. Kun naiset eivät ymmärrä ettei tarvi olla läski ollakseen raskaana.

Näin ohjelmasta mainoksen telkkarissa. Se oli tämä plastiikkakirurgianainen Tiina Jylhä, joka sanoo siinä Martinalle, ettei tarvitse olla läski vaikka on raskaana. Ja sanoo sen, kun ohjeistaa Martinaa jonkun kuntosalilaitteen käytössä.

Ihmiselle, jolle vartalo on työkalu (tanssijat, urheilijat, mallit jne) tuo synnytyksen jälkeen kropan entiselleen saaminen on varmasti ihan eri tavalla tärkeä asia kuin muille. Esimerkiksi minun on opettajana ihan helppo ajatella, että kilot tippuu sitten kun tippuu, sillä töidensaanti äitiysloman jälkeen ei ole kropastani kiinni. En silti lähtisi tuomitsemaan ketään, joka ajattelee toisin.

ja kuten sanottua, toisilta kilot lähtee nopeammin kuin toisilta. Minulle ainakaan toisten nopea painonpudotus ei ole ongelma, vaikka se itselleni olisikin vaikeaa.

Mä myös kuulin yhden haastattelun, jossa Martina juuri töiden vuoksi ja oman hyvänvoinninvuoksi käytti ravintoterapeutinpalveluita syödäkseen mahdollisimman terveellisesti ja ravitsevasti myös raskausaikana. Ja tulihan hänellekkin tarkasta huolehtimisesta huolimatta noin 8kg-9kg raskauden aikana...

Se miten ihmisillä paino kertyy on miljoonien asioiden summa, toiset lihoo pelkästä ruoan näkemisestä, toiset kerää julmetusti kudoksiin nestettä, toiset ruokaillessaan joutuu käymään kesken isolla asialla...meidän jokaisen keho toimii erilailla. Mä itse kyllä päätin, että en ala liikaa vahtimaan kiloja, vaikka en ole ylettömästi niitä toivonutkaan tulevan, jo ihan oman hyvinvoinnin vuoksi. Mä ainakin kuvittelin ja ajattelin, että jos en päästä kiloja tulemaan omalla "mässäilyllä", vaan annan tulla sen mitä on tullakseen, niin luultavasti jaksan loppuraskauden paremmin ja palaudunkin nopeammin. Ja täytynee myöntää, että vaikka olen välttänyt tietoisesti herkuttelua ja pyrkinyt syömään monipuolisesti on puntariin pärähtänyt ainakin se 12kg, tosin jos en olisi katsonut syömisiä niin luultavasti olisi yli 20 kg, koska olen elämäni kärsinyt erittäin hitaasta aineenvaihdunnasta ja kroonisesta ummetuksesta, eli terveellinen ruokavalio on ainakin mulle se normaalin elämänperusta ja vatsan toimimisenehto, muuten kärsin ylettömistä vatsakivuista, päänsäryistä ymymymym...

..menipäs löpinäksi...[8|]

ALKUPERÄINEN: Quara

Näin ohjelmasta mainoksen telkkarissa. Se oli tämä plastiikkakirurgianainen Tiina Jylhä, joka sanoo siinä Martinalle, ettei tarvitse olla läski vaikka on raskaana. Ja sanoo sen, kun ohjeistaa Martinaa jonkun kuntosalilaitteen käytössä.

Joo, olen meinannut monta kertaa sanoa samaa. Että eihän se Martina sitä sanonut.. Ei sillä, että Martinaa puolustelisin mitenkään, mutta nousi täällä vain tuosta lauseesta niin "kauhea kohu", että halusin myös sen sanoa, että ei kyllä ollut Martina...

Ilmeisesti Martina käytti tän naisen lausetta, ku oli Novassa haastattelussa... Mut en kyllä sitä tienny et oli hänellee itelleenki kertyny painoa kaikesta huolimatta. Tietty onhan se lausahdus voitu irrottaa asiayhteydestä ku ei ollu suora haasattelu.

No onhan se tavallaan tott, että ei tarvitse olla läski vaikka on raskaana. Tuollainen alle 10 kilon painonlisäys on se, mitä tulee pelkästä vauvasta "tarvikkeineen". jos paino nousee vähemmän, niin silloinhan äiti on laihtunut raskausaikana. Jos enemmän, niin sitten on myös tullut herkuteltua. 14-15 kiloa lienee tavallisin. Minä pääsen varmasti enempään, koska jo nyt (20+2) vaaka näyttää 79,5 kg, kun se lähtötilanteessa oli 73,5 kg.

Ei kai sitä nyt pidä alkaa mässätäkään ja olla miettimättä ulkonäköään ajatuksella "vauvan parhaaksi syön kaiken mitä näen". Olen kyllä itse syönyt enemmän roskaruokaa näin raskausaikana, koska sitä on tehnyt mieli. Kyllä kai se tuossa painonnousussani näkyy,  ja miksei näkyisi! Onhan se rasvainen ruoka lihottanut minua aina ennenkin!

Mutta en minä nyt sentään sitä paskaa joka päivä suuhuni mätä. joitain kertoja on vaan niin kauheasti tehnyt mieli raskalaisia perunoita ja maitoa, ett mäkkäriin on vienyt tie. ;-) Ja edelleen, en usko, että syömätöntä läskiä olisi olemassakaan. Nestettä kroppa voi kyllä kerätä, minullakin paino voi vaihdella yhden päivän aikana parikin kiloa, mutta olen ymmärtänyt ettei terveen ihmisen kehossa voi olla kymmeniä kiloja nestettä.

Ja jos nyt on, niin synnyttämällähän ne lähtee! Ei murehdita, joohan? [:D]

ALKUPERÄINEN: Quara
 Nestettä kroppa voi kyllä kerätä, minullakin paino voi vaihdella yhden päivän aikana parikin kiloa, mutta olen ymmärtänyt ettei terveen ihmisen kehossa voi olla kymmeniä kiloja nestettä.

Joo, en mäkään tarkoittanut, että jollekkin vois 10kg nestettä kertyä, mutta tosiaan toiset kerää loppuajasta paaaljon nestettä ja toiset ei. Mullakin tosiaan vaihtelee, joskun pitkien työvuorojen jälkeen kun olo oli todella turpea, niin se näkyi myös puntarissa, joka valehtelematta oli illalla aamupainosta +4kg.. toki sekään ei kaikki ollut nestettä.. Onneksi mun puntarista on nyt patteritkin loppu ( ai, oonkohan rampannut siinä liikaa) ja mies sanoi, että ostetaan vasta huhtikuussa uudet [:)]

Mä oon aina ollut enemmän ja vähemmän omanpainon tarkkailija, en ole varsinaisesti koskaan laihduttanut tai kokenut olevani todella pulska, mutta jostain syystä tuo oman kropan on halunnut pitää sellaisena, että sen kanssa viittii koko elämän viettää [8D]

minäkin kannan korteni tähän keskusteluun:

elikkä ekaa odottaessa + 25kg ja siitä jäi 8 kg, kun aloin venttaamaan tokaa..
ja jälkeenpäin voin sanoa, että ei ollut mukavaa, kun niitä n 13 kiloa yritti saada pois kahden pienen lapsen kanssa, kun koko ajan väsyttää ja muutenkin on aika kiireistä arki..
mutta sainkuin sainkin itseni takaisin ja tämä oli minulle tärkeetä ihan terveydelllisistä syistä myös..ja musta tuntuu että kaikilla on joku painohaarukka, jossa olo on omin..

viime vuonna oli rankkaa aikaa ja päästin itseni lihoamaan liikaa (8kg) ja sain urheilut taas aloitettua ja aion jatkaa kuntoilua koko raskauden ja toivon, että painoa ei keerry liikaa..joten kiinnitän huomiota ruokaan, jonka laitan suuhuni..( pois on ne ajat, kun esikoista odottaessa vetäsin munkin ja litran jäätelöä ihan yhellä istumalla..)

Mä koen kanssa, että kun on hyvä olo omassa kropassa, niin AINAKIN minulla se on suoraan verrannollinen henkiseen hyvinvointiin... Ja totta on, että jos mätän suuhun mitä sattuu, niin ensinnäkin vaivaa hirvee ummetus ja sitten väsymys....

Ja tosiaan mielummin haluan olla fyysisesti hyvässä kunnossa myös lapsen syntymän myötä, koska se helpottaa jo omaa jaksamista vauvan kanssa.. Onneksi tämä raskaus on suonut sen, että olen pystynyt suht ahkerasti liikkumaan ja urheilemaan koko raskauden, ehkä sen ansiosta suurilta fyysisiltä krempoilta säästynyt, kuten selkäkivuilta...

Jokainen meistä nauttii elämästä omalla tavalla ja se kaikille meille suotakoon [:)]

Hyviä mielipiteitä täällä! Mulla on kans henkinen ja fyysinen hyvinvointi riippuvaisia toisistaan, jos on kroppaansa tyytyväinen niin mielikin voi paremmin. Koska jos päästää itsensä repsahtamaan eikä liiku tarpeeks ja syö kakkaruokaa, niin tulee kiloistaki (turvotuksesta) jo henkinen "paha" olo, ja sitten siitä itsekurin puutteesta, ja kun maha menee kovalle ja tulee tokkurainen olo, väsymys ja ähky jne. Ja sillaiten ymmärrän tuon kommentin ettei raskaus oikeuta oleen läski (vai miten sanatarkkaan menikään), että jos itse olisi kuunnellut kaikkia "syö nyt kahden edestä", "saat syödä kaikkia herkkuja kun olet raskaana", niin varmasti painoa ois tullu enemmän (ihan kun se lapsi niistä rasvasokerimässyistä hyötyisi). On nytkin tullut enemmän kuin vain tarpeelliset, kun useemmin antanu itelleen luvan syödä kaikkea turhaa, ja kun ei kerran muita paheita oo niin sit voi välillä syödä (sun muuta itsensä huijausta). Mulla ainakin kuriton syöminen näkyy heti vaa'assa, ja vaaka ja peili ovat suoraan verrannollisia. Ja jos vaikka viikonlopun syö miten tykkää, niin kaks kiloo tulee helposti lisää apinoo. Kaikilla ei näin ole, ja kaikkia ei oma paino niin haittaa. Jokaisen oma asia, itse jokainen parhaiten itsensä tuntee. Tämä ei siis ollut mikään arvostelu ketään kohtaan!! :)

Itellä ei oo jäänyt mitään raskauksista,paitsi pikkuisena kun on ollut hurja vatsa niin nahkaa...mitä ei sitten saa pois.
Nyt  viimeisen vuoden aikana päästin itteni turpoomaan 5-6 kg,ja sittenpä pärähdin raskaaksi[:)]
Kokemusta on,jos vahtaan liikaa vaakaa(en enään käytä) tulen sairaammaksi,vihaisemmaksi ja nälästä särkis pää koko ajan.
Joskus on ollut syömähäiriöitä ihan vuos toisensa jälkeen-siihen en halua takaisin.
Niin,sitten kun yritän hölkätä/kävellä nilkkani kipeytyvät ja niskan madaltuma/kulumat ja luupiikki siellä ei pidä tärinästä ja saan huimauksen ja niskan jäykäksi 3-4 päiväksi--- en ainakaan pääse ulos.
Vali vali vaivoja monta,tiedän.
Pyöräily ei asennon vuoksi kovin pitkään sovi.
Uida en osaa ja vaikka osaisin,lukuisat virtsatietulehduskierteet estäisi sen.

Mitähän sitä harrastaisi?????[;)]
Vinkkejä otetaan vastaan!![:D]
Rakastan pitkiä kävelylenkkejä..mutta nilkat on vihoitelleet vuodesta 04 asti..Siitä huolimatta oon kävellyt ja ne vihloilee ja jäykistelee.(reumaa ei ole)

Joo,en ihan tästä painostani tykkää mutta otan itseäni niskasta raskauden jälkeen kiinni,nyt on ollut niin että moni haju ja ruoka etoo,mausteet pannassa, osa juureksistakin ..ei voi siitä pakolla ihan kaikkea vetästä.[:'(]
Olen syönyt terveellisesti sekä myös toisinpäin,mikä nyt sattuu menee alas.
Makeasta onneksi tulee paha olo,olisin muuten kauhea karkkihiiri.(Välillä pystyn niitäkin vetämään jonkun verran ja välillä taas ne saa ajatuksestakin sairaaksi.)

Mieheeni kun tutustuin painoin 51-2 ja juuri ennen raskautta 56-7 nyt 59,3 ja pätkä olen eli 157 cm.

Hohhoijjaa..ekan kun sain painoin alussa 48 kg viimeisilläni 63 kg....tokan 50/66 kg ja kolmosen 53/66kg
kolmosen kun olin imettänyt painoin 45 kg.
ELi paino on mennyt suuntaan ja toiseen siitä +/- 20 kg raskauksien aikana.[;)]
Niin ja vaavelit on painaneet 3760,4060 ja 4350[:D]

Ja joo,en kestäisi jos sitä ylimääräistä jäis 10 kg tohon roikkumaan jo korkeahkon verenpaineeni takiakin...
Kauheeta kun tän kirjoittaa niin vaivoiltani olen mummojakin pahempi..[:D]

Ginessa: Spinning tai jonkunlainen pallojumppa? Raskausaikana on kyllä tosi huono aloittaa uusia lajeja.

Ja äh, juurihan sanoit, ettei pöyräily sovi asennon vuoksi. Mutta joissain paikoissa on sellaisia puolen tunnin spinningejäkin.

Mulla ei nyt hirmuisesti ole edelleenkään painoa tullut, mutta pakko kyllä todeta että ihan tavallisesti syömällä saattaa paino nousta jos liikkuminen on kiellettyä. Mulla on näin. Vähän mietityttää miten tää loppuaika sujuu kun ei vaan voi lähteä edes pikku kävelyille... Roskaruokaa tai karkkia en saa syödä kun on toi raskausajan diabetes. Nyt on turvotusta tullut ja vähän enemmän noussut paino, siks aloin tätä miettimään... Mä en ole onneksi huolissani siitä millä ne kilot lähtee, kun kyllähän ne siitä sit kun saa taas huoletta liikkua.

Takaisin