Painonnousu

Lähtöpaino 62. Viikolla 23 tullut 6 kg lisää... Pari kiloa noista on ainakin puhtaasti ruokailu- ja liikuntatottumusten muuttumisesta. Alussa en sietänyt näläntunnetta lainkaan, vaan oli pakko napostella. Muuten alkoi etomaan kunnolla.
Sitten hembat tippui heti alkuun ja verenpaineet ollut koko ajan luokkaa 100/55, joten liikkumiseen ei ole paljoa energiaa riittänyt.
 
ALKUPERÄINEN: Pippula

Joo, pahoinvointi vie veronsa. Mulla menossa 24. viikko ja painokehitys -8 kg.

Sen lisäksi, että noin kolme kuukautta kului sängyssä maaten ja yrjöampäriä halaillen, tästä on seurannut heikko kunto ja anemia.


Joo, samoissa lukemissa ollaan edelleen ja nyt siis 34. viikolla. Eli vähän päivästä ja painovaihtelusta riippuen oon edelleen miinuksella 6-8 kg. Tän viikon neuvolamittauksessa olin -300 gr kesäkuun alun mittauksista. Paskinta on se, että iski raskausdiabetes ja viimeisin lääkäri käski keventää ruokavaliota! Insuliinihoidossa jo olenkin enkä tajua, miksi lääkitystä ei voi viilata, kun arvot eivät kohillaan pysy... Tokihan arvot varmaan pysyis hokkarissa paremmin, jos söisin "päivällä vain vihreää salaattia" kuten tuo lääkäri sanoi, mutta taitaisi laihtumisvauhti olla vielä hurjempi. Ongelma kun on edelleen pieneksi jäänyt mahalaukku, en pysty paljon kerralla syömään ja nälkä tyydyttyy tosi nopeesti ja tulee ähky olo. Olen koittanut lisätä energiansaantia rasvasta ja proteiinista, mutta haastavaa on kyllä riittävän energiamäärän saanti, varsinkin kun närästys ja muut loppuajan raskausvaivat ja uudelleen heränneet kuvotuksentunteet vaivaavat. Lääkärin mukaan laihtuminen ei haittaa, koska painoindeksini ei ole alipainon puolella. Ja ensin vielä hehkutti, että "olet varmaan elänyt niin hyvin ja terveellisesti, että paino on pudonnut". No hoh hoh, ja näin hän sanoi näkemättä minua, siis puhelimessa. Kaikki muu hoitohenkilökunta ja muut lääkärit ovat kauhistelleet sitä, miten pieneksi olen mennyt. Posket lommolla ja lihakset kadonneet, kädet ja jalat ohentuneet aika tikuiksi. Sitä vaan ihmettelen, kun runsaasti ylipainoistenkaan ei suositella varsin laihduttavan raskausaikana - luonnollisesti - niin miksi tämä minun painon putomiseni olisi sitten ihan ok. Kuukausi sitten Hb oli 105 eikä sekään kuulemma haittaa lainkaan eikä mistään kontrolleista oo puhetta.

Että näinkin voi olla [:-]
 
Paskinta on se, että iski raskausdiabetes ja viimeisin lääkäri käski keventää ruokavaliota! Insuliinihoidossa jo olenkin enkä tajua, miksi lääkitystä ei voi viilata, kun arvot eivät kohillaan pysy...


Mulla tuo sama homma kusi ensimmäisessä raskaudessa, aloitettiin insuliinit mutta niitten viilaaminen paikalleen oli niin minimaalista että sama jos olis ilman ollu. Nyt toisessa raskaudessa (kun ensimmäisestä se DM jäi itselle ikuiseksi vaivaksi) vaihdettiin suun kautta otettavat insuliineille ja on ollut tosi helppoa ruukata insuliineja tarpeen mukaan ja nostella annosta kun itsellä on tieto insuliinin käytöstä oman työn kautta. Pitkäaikaissokerit on olleet 6.2 koko raskauden ajan joten ihannearvossansa. Tuntuu ettei äitiysterveydenhuollossa vaan panosteta tarpeeksi insuliinia pistävän GDM:n hoitoon.
 
Mulla on tässä se älyttömyys taustalla, että paastoarvot on olleet koko ajan kunnossa (parin viikon keskiarvo noin 4,9 ja täällä raja-arvo on 5,5 johon ei yksikään yksittäinen mittaus yltänyt), mutta ainoastaan päivällä aterianjälkeisissä häikkää. No ihan Käyvän hoidonkin mukaan mulle olis pitänyt määrätä aterioiden yhteydessä käytettävä pikainska. Lääkäri päätyi kuitenkin NPH-iltainskaan, jota pitäisi Käyvän hoidon mukaan määrätä vain niille joilla on aamuarvot toistuvasti yli 5,5! Sanomattakin selvää, ettei tuolla iltainskalla, jota oon jo kuukauden verran tykittänyt, oo paskankaan merkitystä noissa aterianjälkeisissä, koska sen vaikutus ulottuu vain yöhön jolloin sokrut on muutenkin kunnossa ja pikemminkin se aiheuttaa mulle hypoglykemian vaaran, mikä onneks ei ole realisoitunut. Toisin sanoen sokerirvot ja häikät ovat täysin identtiset inskahoitoa edeltäviin... Ja sit ruvetaan mussuttamaan jo valmiiksi kevyiden aterioiden keventämisistä, kun hoito on jo lähtökohtaisesti päätöntä.
 
Täällä ärsyttää painon nousu..vaa´alla en oo uskaltanu käydä (se maanantaina neuvolassa edessä..) mutta uusista raskausarvista ja tän kesän housujen sopimattomuudesta (ei mahan vaan reisien ja perseen takia) voisin päätellä että lihottu on ja paljon.. en vaan tajua et miten kun ei mikään ruoka maistu ja syönyt vähemmän kuin ikinä.. kasvais ees maha eikä tuo persus reisi asia.. pyhyY!
 
Ennen raskautta paino n.67 kg.. eka neuvolakäynti viikolla 10+4 jolloin paino 69,9.. tuo lienee johtunee siitä, että ei minkäänlaista pahoinvointia.. Nyt sitten rv.26+5 ja paino 68..
Eli ei hirveää paniikkia vielä, mutta onhan tässä aikaa kerryttää varastoja..ja hyvä vain imetyksen kannalta. Olen vain aina joutunut vahtimaan painoani hitaan aineenvaihdunnan vuoksi, joten asennoituminen tuleviin kiloihin on vaikeaa..
Saa nyt nähdä mitä näyttää seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä kun ihana grillikausi päällä ja mökkeily on mahtavaa jo kelien takia.. no salaattia mukaan ja reilusti..eikä unohdeta sitä rentoa fiilistä. Täytyy sekin sit kaivaa mukaan neuvolaan [:)]
 
Viikolla 17 +0 painonnousu oli ihan tasan 0 kg. Väittäisin todenmukaisemmaksi kuitenkin +1 kg, koska mielestä paino oli noussut kilon ennen ekaa neuvolaa, jossa paino merkattiin "alkupainoksi".
 
Mulla painoo kerty raskauden aikana kiitettävät 18kg [:D] Yllättävän helposti ovat kilot karisseet, kiitos imetyksen. Alkuun tietysti oli vähä muistamattomuutta oman syömisen kanssa, että sekin varmaan vaikutti asiaan jonkin verran. Enää olis parisen kiloo lähtöpainoon. Tosin olin sillon niin kauhian hoikka, etten kyllä ehkä haluakaan niin hoikaksi enää [:)] Näin on hyvä. Kun vaan sais ton ylimääräisen mahanahan pois.
 
Takaisin
Top