Painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Quara
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ALKUPERÄINEN: Silmu

corolla: mitä tekemistä on ekstrakiloilla, niistä huolehtimisella ja sillä onko valmis äidiksi? Onko äitiys mielestäsi mahdollista vain jos on täydellisen pyyteetön, epäitsekäs pyhimys täynnä pelkästään rakkautta tulevaa lasta kohtaan, täydellisen valmis luopumaan kokonaan omasta identiteetistään..?

Ihmisen identiteetti muodostuu sekä sisäisistä ja ulkoisista asioista halusipa sitä itse tai ei. Ja raskauden ulkoiset muutokset varsinkin ovat kaikkien näkyvillä ja ilmeisesti kaiken vapaan arvostelun alla, kuten Pähkyläkin tuossa kertoi. Täällä ei varmaan ole yhtään keskustelijaa joille ei mahasta tai raskausajan ulkomuodosta olla jollain tasolla, jossain yhteydessä  huomautettu. Neuvolassa painoa ja mahan kasvua tarkkaillaan kokoajan ja vaikkei siitä muuten olisi kiinnostunut niin nyt raskauden aikana siitä joutuu väkisinkin kuulemaan kokoajan. Ja ruokaankin. Kaikilla kun tuntuu olevan kokoajan huomautettavaa siitä "Mitä sä voit nyt syödä" vaikkei itse tekisikään asiasta numeroa.

Miksi pidät ulkonäöstä huolehtimista negatiivisena asiana, käyttäen adjektiivia "pinnallinen" negatiivisessa sävyssä?

Silmu: Puhut totta! Minä haluan olla hyvä äiti, mutta myös pitää itsestäni huoltaa ja näyttää lapselleni tervellisen tavan!
Ja jokaisella on oma suhtautuminen kiloihin. Minä olen se "pinnallinen"

Haha, tää on just niin hauskaa, kun kaikki on niin helvetin herkkänahkaisia.
Ei saa mitään sanoo, ettei jollain pala pinna [:D]
Ei mua haittaa pätkääkään jos muilla ei kiloja kerry. On vaan todella
ahdasmielisen kuullosta tulla itkeen muutamaa liikakiloo...
Toisilla tosiaan tulee reilusti, tyyliin 25. Suhteuttakaa asioita.

Juu ja mä oon tosi tökerö ja blaa blaa... Koittakaa kestää. Mä puhun
suoraan. Teitä on vaan niin helppo provota.

Suahan se tuntu ihan ensimmäisenä ahdistavan muiden vähemmät kilot! [:D]
Jos puhuisit oikesti suoraan, ois sulla rohkeutta vastata sulle esitettyihin kysymyksiin, mutta jotain tällaista odotinkin tänne tulevan. Että ei muuta kun ole mielestäsi oikein rohkea.. [;)]

Mielestänikään kukaan ei ole täällä itkenyt yhdestäkään kilosta. Jos onkin, niin monella voi olla siihen hyvä syykin. Voi olla esim. raskausdiapetes, joka aiheuttaa liian suuren painonnousun, ylisuuren mahan jne. ja silloin mielestäni täällä saakin "valittaa" ja surra sitä, että on hankala  olla mahansa kanssa jo tosi aikaisilla viikoilla.
Toiseksi, monille se paino on ollut tosi nuoresta asti ongelma ja siihen voi liittyä jotain vakavempaakin ja vähän henk.kohtaisempaa ja nyt kun painoa sitten taas tulee, kun on ehkä juuri saanut painoasiansa kuosiin ennen raskautta, tulee taas ahdistunut olo, vaikka on AINA tiennyt, että sitä painoa raskauden aikana kertyy.
Jos joku valittaakin painosta en usko, että kukaan tarkoittaa sitä sillä, että "en yhtään osannut odottaa tätä painonnousua", vaan lähinnä koko raskaus on täyttä yllätystä, kun sen itse kokee, vaikka luulisi ennen ensimmäistä raskautta paljon lapsista ja raskaudesta tietävänsäkin.. Niin olen itsekin sanonut parhaalle ystävälleni, joka on lapseton lähihoitaja ja tietää teoriassa asioita, että ei sitä voi käytännössä tietää ennen kuin on itse raskaana..

Noilla kommenteilla en tarkoittanut ketään haukkua, sanoin vain oman mielipiteeni.

Ja vielä yksi mielipide; jos joku haluaa tällä palstalla jostain asiasta valittaa, niin annetaan valittaa! Toista kiinnostaa painonnousu, toista se ei pätkääkään. Toista kiinnostaa esimerkiksi luonnon saastuminen ja vannoo kestovaippojen nimeen, toisia taas ei kestoilut (tai luonto) voisi vähempää kiinnostaa.
Samalla laillahan me annamme ihmisten puhua täällä esim. käsitöistä, koska osa niistä tykkää.. Emme me ei-käsityöläiset mene heidän keskusteluihin marisemaan tyylillä; "v***u mä ainakin vihaan ompelua..."
Oli karskisti sanottu, mutta kuitenkin.

Asioista voi puhua suoraan olematta ilkeä tai vihamielinen. Jos on heikko itsetunto tai muuten tarve purkaa kiukkuaan, niin ei se rohkeutta mielestäni oo. Ja senkun ilmasee mielipiteensä, mutta ei tarvi vittuileen alkaa. Enkä ole huomannut että kukaan täällä ois itkenyt jos kiloja on oikeasti tullut vain muutama, että voi kauheeta kun on tullut paljon. Joo, jos itselle on tullut tyyliin 25 kiloo ylimäärästä, niin se kannattaa suhteuttaa lähtöpainoon ja miettiä prosenteissa, eikä sitä voi suoraan verrata kilomäärissä. Itseäsi näyttää ahdistavan suuri painonnousu, mitä kukaan ei taas ole kritisoinut tai alkanut haukkumaan.

Jatkoa... Hyvä moittia muita ettei saa sanoo mitään ettei jollain pala pinna, kellähän se meni pinna muiden "valittamisesta". Eikö sitten ole ahdasmielistä valittaa kiloista yleensäkin, mitä se määrä siihen vaikuttaa?? Aina on joku kelle tulee enemmän tai vähemmän kiloja kuin itselle, enemmän tai vähemmän raskausarpia sun muuta, ja sitten ei saa muka sanoa mielipidettään jos ei ole tullut tosi paljo kiloja tai muita vaivoja?? Ja näillä eväillä haukutaan muita ahdasmielisiksi, jessus...

Juu hauskinta tässä on se, että sanoo olevan hauskaa kun saa muita provottua, mutta itse skitsahti ensimmäisenä muiden muka-provosoivista kirjoituksista, ns. valituksista. Saisi miettiä ensin ketä sanoo silloin herkkänahkaiseksi! [:D]
Yohannan kanssa aivan samaa mieltä, että taustalta haiskahtaa oma epävarmuus ja ahdistus omia kertyneitä kiloja kohtaan. Ja totta tosiaan, niitä ei ole kukaan arvostellut! Jos olisi oikeasti tyytyväinen omiin kiloihinsa ja omaan olemukseensa, eikä haittaisi mitä muille tulee, ei tarvitse tulla haukkumaan muita.

Voi sua Corolla... sulla on se oma pieni "jos ei jaksakaan intoilla" ryhmä jossa saat tasan varmasti kestää tai olla kestämättä muiden kirjoituksia.. Sinä ajoit ryhmästäsi kaikki "intoilijat" huitsin helvettiin sillä perusteella, että haluat olla rauhassa kaikilta muilta mielipiteiltä kuin omiltasi.
Miksi tulet tänne muihin ryhmiin jakamaan pahaa vertasi, vaikka me kuitenkin annamme sinun olla rauhassa siellä omassa pienessä "innottomassa" maailmassasi..

Täytyy tosin myöntää, että olen lukenut kirjoituksiasi ja mielestäni intoilet enemmän kuin moni muu. Itket kun vauva liikkuu, ostelet vauvatarvikkeita, vertailet vaippoja ja etsit tietoa netistä ja tietty surffailet päivät pitkät täällä keskustelupalstalla meidän muiden intoilevien kanssa... Olen onnellinen puolestasi kun olet samanlainen vauvaasi höyrähtänyt kuin me muutkin, etkä oikeasti yhtään sellainen kovis ja cool mikä mielestäsi olisi hienoa olla.. <3 [:)]

Tää oli täysin offtopic, pahoittelut aiheen aloittajalle..

Juu, myönnän heti alkuun Corolla, että minäkin kävin sitten sinun kirjoituksiasi lukemassa. Sashin viestin luettuani.

Ote siinä "jos ei jaksakaan intoilla" ketjusta, Corollan kirjoittama:

"Paljos muuten immeisillä kiloja kertyny? Mulla tullu reilu kymppi, jotain 12, siis ennen joulua
kävin neuvolas... Vaikkakin henk.koht. tällä kohtaa on aivan yks hailee paljonko kiloja
on tullu, kun pääsis näistä kivuista. Joka tapaukses laihdutan lähitulevaisuudes ne parikymmentä
kiloo, mitä oli liikaa ennen tätä raskautta. "

Eli väärässä olin, ihan normaali määrähän sulle corolla on tullut kiloja! Täällähän on monella tullut paljon enemmän kuin sinulla. Nyt siis olenkin ihan ulapalla, että mistä ihmeestä nämä sinun kirjoitukset pulppuaa, ja kimpoileminen muille? [:-]
Ja jos ylimääräisten kilojen häiritsevyys on pinnallista, niin miksi ihmeessä aiot sitten itse laihduttaa ylimääräiset kilosi? Myönnän, sait minua provottua, mutta sainpahan huvia tähän perjantai-iltaani. [:)] Mutta olet kyllä puhunut itsesi ihan pussiin!

Ei täällä mun mielestä juuri kellään muulla ole mikään pinna palanut paitsi sulla corolla. Ja näyttää siltä ettet oikein osaa perustella mielipiteitäsi tai vastata asiallisesti sinulle esitettyihin kysymyksiin. Eikä tässä viestiketjussa juuri kukaan ole muutamista kiloistaaan valittanut, kunhan keskustellaan. Kyllä kaikki varmaan on ymmärtänyt sen, että vauva, istukka, kohtu, lisääntynyt verimäärä jne. tuovat väkisinkin useita kiloja lisää. Taitaa olla sulle itselle noi kilot ja ylimääräinen paino jotenkin herkkäpaikka?

Edelleen mua kiinnostaa se millä perusteella pidät tätä painokeskustelua ahdasmielisenä? Millä tavalla keskustelu painosta eroaa esim. keskustelusta raskausarvista tai närästyksestä tai mistä tahansa muusta raskauden fysiologiseen muutokseen liittyvästä?

Filosofisella tasolla ei millään tavalla.

Komppaan Sash79:ä siinä, että olen jonkinverran huvittuneena seurannut sitä teidän "ei jaksa intoilla keskustelua", ketjua, jonka otsikko olisi ajat sitten pitänyt päivittää [;)] Ilmeisesti olet alkanut hössöttämään kestovaippoja ja pinnasänkyjä jo paljon ennen meitä muita [:D]

Itselläni painoa on tullut 9,5kg ja nyt menossa rv 34+5. Lähtöpaino oli 78 ja siis aivan liikaa, koska olen 'vain' 172cm pitkä. Neuvolan tereydenhoitaja huomauttaa minulle joka kerta painostani ja siitä että "se on noussut taas 200g viikossa! Voisitko syödä vähemmän herkkuja?". Kaikki naposteltavani ovat kuitenkin hedelmiä ja vihanneksia kun ei tuo karkki yms mene alas. Muutenkin syön terveellisemmin kuin ikinä ennen elämässäni ja liikun mielestäni ihan riittävästi. Entä jos olisin todella ollut lihava ennen raskautta? [8D]

Olin valmistautunut siihen että painoni nousee raskauden aikana jopa 20 kiloa, eli olen nyt todella iloinen kun en valaaksi muutukaan. [:D] Neuvolan lääkärin mielestä taas paino on noussut ihan sopivasti. Lisäksi olen melko varma, että kaikki paino on tullut mahaan, sillä kaikki ennen raskautta käyttämäni housuni ovat edelleen sopivan kokoisia. Odotan kauhulla 7. päivän neuvolaa, koska joulun aikana on tullut syötyä suolaisempaa ruokaa kuin normaalisti ja se varmasti on kerännyt paljon nestettä. Kotona en vaakaa viitsi rasittaa kun en mahani takaa sitä lukemaa näe. [;)]

No niin, jää kyllä nyt tämän viimeisimmän viestin jälkeen ihan omaan arvoonsa corolla. Todella kypsä ja suorapuheinen ihminen. [:D]

Taitaa se mennä jotenkin niin, että normaalipainoisille kiloja saattaa tulla vähän reilummin, kuin niille, jotka ovat siinä normaalipainon ja lievän ylipainon rajoilla raskaaksi tullessaan. Toisaalta, luonnostaan tosi hoikat keräävät usein painoa vain sen vauvan ja "tykötarpeiden" verran.

Minä aion pitää järjestelmällisesti kiloistani huolta tämän raskauden jälkeenkin. Sitä olen joskus miettinyt, että yritän välttää sitä ristiriitaisuutta, mikä äitini puheista aina välittyi. Hän kun oli AINA laihiksella, AINA lievästi ylipainoinen ja AINA syyllisyydentuntoinen siitä mitä söi. Ja asia oli ollut AINA niin.

Kun olin yhdessä lauseessa saanut sitten kuulla teini-ikäisenä, että olen kuin hän samanikäisenä ja sitten toisesta lauseesta poiminut sen, että hän on aina ollut mielestään pulska, niin eipä äiti oikein saanut minua vakuutettua sillä, että olisin hänen mielestään normaalipainoinen.

Tämän ikuinen laihdutuskierre on sellainen, jota en omalle lapselleni halua siirtää, varsinkin jos hän on tyttö. Ja tuo saakelin BMI. Minä liikun viisi-kuusi kertaa viikossa, mahdun vaatekokoon 40-42, minussa on paljon lihasta ja painoindeksi kiljuu 25-26. Kaikki arvot on kunnossa. Miehelläni on ihan sama juttu, hänkin on urkeillut aktiivisesti koko ikänsä ja BMI sanoo, että "läski olet".

Tarkoitan tällä nyt oikeastaan sitä, että jokaisella on oma hyvänolonpainonsa, sen löytämiseen ei BMI:tä tarvita. Minulla se on viitisen kiloa vähemmän kuin mitä raskaaksitullessa ole. Kysymys ei mielestäni painon nousun kohdalla ole vain kilolukemista, vaan siitä, mitä ne kilot pitävät sisällään. Tämä raskausaikainen kilojen kerääminen nyt on ihan henkimaailman juttu: toisille tulee enemmän toiselle ei. Toisaalta, kuten sisarelleni neuvolassa aikoinaan sanottiin: syömätöntä läskiä ei ole olemassakaan, kyllä nuo kilot sitten imettämällä tippuu tai tiputat ne muuten.[:D]

Mutta mitä tulee siihen, että joku provoutuu täällä muiden kirjoittelusta, niin sehän on aina sellaista "osuu ja upposi"- hommaa. Omaa verenpainettani nostaa kaikki "Hyvä äiti tekee näin-ja näin"- jutut, koska tavallaan pelkään etten pysty täyttämään näitä jonkun satunnaisen ihmisen määrittelemiä "hyvyyden sappaita", vaikka kuinka yrittäisin. Ja sehän on ihan omien korvien sisällä oleva asia. Äitiydessä nämä vielä menee niin ihon alle, että turhaa syyllisyyttä yritän välttää viimeiseen asti.

Sama kai se on, että jokaisella meillä on oma kipupisteemme, se nappula, jota painamalla saadaan henkilö hyökkäämään. Corollalla se nyt oli tämä painonnousu. Jätetään hänet nyt rauhaan, sillä on varmasti vaikeaa ja ankeaa muutenkin.

Argh, kun on selkä kipeä. Tunnin lumihangessa tarpominen hevosen kanssa otti voimille ja väsytti alaselän. Nämä pakkassäät on kurjia, kun on pakko vain kävelyttää hevosta. Ilman satulaa en enää viitsi maastoon lähteä ja satulan kanssa menee jäähän jos vain kävelee. ratkaisu on talutetteleminen, mikä toki tekee muuten hyvää, kun on mässännyt koko joululoman. [:D]

Quara, tiedän tunteen. Myös mulla äiti on ollut laihdutuskuurilla viimeset 25v. Ja kyllähän se ketuttaa kun lyödään läskin leima otsaan, vaikka ei sitä hyvällä tahdollakaan olisi. Sitä vaan oppii kyllä ohittamaan moiset höpötykset hyvin äkkiä ja keskittymään siihen että on terve ja tuntee olonsa hyväksi omissa nahoissaan.

Mulla ois kehitysehdotus neuvoloihin: Monilla saleilla on vaakoja, joille noustaan paljain jaloin ja ne mittaavat lihaksen, luun, läskin ja nesteen määrän elimistössä. Eihän sekään ihan exaktia tiedettä ole, mutta on se nyt aikapaljon enempi kertovaa ja rehellisiä arvoja antavampaa kuin niputtaa täysin erilaisella ruumiin rakenteella olevat samaan käyrään. Eli semmoiset neuvolaan! Voisi monia raskaana olevia ihan kiinnostaakin että kuinka oma kroppa muuttuu ja onko ne kertyneet kilot pullaa vai muuta. Ei sillä, että ne ei saisi olla pullaa ;) mutta voisi olla helpompi tarkkailla myös nesteen kerääntymistä.

ALKUPERÄINEN: Pähkylä
Mulla ois kehitysehdotus neuvoloihin: Monilla saleilla on vaakoja, joille noustaan paljain jaloin ja ne mittaavat lihaksen, luun, läskin ja nesteen määrän elimistössä. Eihän sekään ihan exaktia tiedettä ole, mutta on se nyt aikapaljon enempi kertovaa ja rehellisiä arvoja antavampaa kuin niputtaa täysin erilaisella ruumiin rakenteella olevat samaan käyrään. Eli semmoiset neuvolaan! Voisi monia raskaana olevia ihan kiinnostaakin että kuinka oma kroppa muuttuu ja onko ne kertyneet kilot pullaa vai muuta. Ei sillä, että ne ei saisi olla pullaa ;) mutta voisi olla helpompi tarkkailla myös nesteen kerääntymistä.

Kannatan lämpimästi. Mieheni juuri tuossa naureskeli, että hänellä muinoin leikkauksen takia painoindeksi pieneni, kun lihakset leikatussa jalassa surkastuivat, koska jalkaa ei voinut käyttää. Ja hänellä kun on melkoiset lihakset jaloissa, kun on paljon aina treenannut. Siinä on aika hyvä esimerkki siitä, kuinka hyvä mittari tuo BMI oikein on. Treenin lopettaminen sai näyttämään taulukossa paremmalta, vaikka treenaamattomuus alkoi kuitenkin tuoda vararengasta vatsan kohdalle enemmän.

Tai en tiedä, voisi tula itselle kauhea pettymys kun tuollaiselle erikoisvaa´alle nousisi: jumankauta, eikö mussa siis olekaan lihasta...[;)]

Pähkylä, tosi hyvä idea! Liian kriittiset saisivat ehkä lohtua huomatessaan, ettei kaikki lisäkilot ole vain läskiä, vaan mm. nestettä. Ja tuollainen vaaka voisi myös kannustaa huolehtimaan, ettei raskauden aikana ihan kamalasti lihakset surkastu, voisi jopa auttaa elämäntapojen muuttamisessa. Minäkin haluaisin tuollaisen vaa'an!

Olisi kyllä hyvä jos neuvoloissakin tuijotettaisiin vähän vähemmän sitä BMI:tä.. [8|] Tietysti on eroja myös ihmisten suhtautumisessa, mutta meillä ainakin miun on ollut ihan turha yrittää väittää voivani omasta mielestäni hyvin, eikä paino miuta haittaa, neuvolassa vain on alusta asti tuijotettu painoindeksiä ja sen mukaan tehty tulkintoja. Kuten täälläkin on sanottu, niin painoindeksi kertoo vain sen painon suhteessa pituuteen, ei sitä mistä se paino kertyy. Muutenkin kun raskausaikana mielipaha voi aiheutua pienestäkin, niin ei se oikein mieltä piristä kun aina saa pelko persuuksissa mennä neuvolassa vaa´alle miettien tuleeko minkälainen saarna tällä kertaa.

Arwen: Oon samaa mieltä sun kanssa tosta asiasta että liian BMI keskeisiä ollaan tua neuvolassa. Itelleni mulle jäi viime kerrasta paha mieli kun kävin vaalla neuvolassa ja oli viime käynnistä noussu yhtäkkiä 2kg toi paino. Neuvola täti kysy heti et miten oikein syön, vastasin että ihan normaalisti. Mutta vaikka tässä kuinka söis normaalisti, terveellisesti, monipuolisesti ja käy lenkillä, niin kyllä toi paino siitä huolimatta vaan nousee. Eikä yhtään helpota se tieto että tässä joulu herkkuttelut alla ja 14 päivä neuvola. Saa nähä kuinka paljon tota painoo taas on tullu. Stressi iskee jo valmiiks, oon nyt syöny salaattia aika paljon et sais hillittyä tota ja ruisleipää. viime neuvola käynnin mukaan painoa oli siihen mennessä tullu 25kg [&o], kauhistuttaa että on taas noussu.

Mutta sitä en ymmärrä miks tästä painonnousu asiasta täytyy ruveta haastaa täällä riitaa? [8|] Toi on niin yksilöllistä toi painonnousu, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Tänä päivänä tuntuu et kaikesta tämmösestä tehään hemmetin suuri numero siks kun vartalo ihanne on toi langanlaiha.

Takaisin