Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle on tullut koko raskauden aikana 3kg joista 2kg viimeisen kuukauden aikana. Liikuttua on tullut jonkun verran vähemmän niin taitaa näkyä suoraan painossa. Syön aika paljon mutta mielestäni terveellisesti ja siinä ei oo mikään muuttunut. Viime raskaudessa oli tähän mennessä tullut puolet enemmän painoa niin oon kyllä tyytyväinen tähän. Pudotin ennen raskautta jonkun 5kg niin että pääsin just ja just normipainon puolelle niin ihan kiva ettei paino nyt hirveetä vauhtia nouse :)
 
Tää kävi neuvolassa ja olin toki aamulla itseni punninnut nakuna kotona. Nyt on paino noussut noin 6 kiloa, minkä terkkari sanoin olevan aivan normaalin tällä lähtö-BMI:llä (21). Itse tasapainottelen asian kanssa, koska olen tottunut liikkumaan, ja nyt olen epämääräisten tuntemusten vuoksi joutunut jättämään monia itselleni luonnollisia liikuntajuttuja pois. Jollain lailla kun saisi sitkuteltua, että tahti ei hirveesti tästä kovenisi ja että max 15 kg olisi lopputulos (176 pituutta). Kaksoissiskoni paino nousi juurikin 15 kg toisessa raskaudessa ja hän ei mitatenkaan löytänyt ylimääräistä vartalostaan paitsi maha ja tissit.
Katjusha rv. 22+5
 
Mulle oli tullu kahen neuvolan(rv 15+0 ja rv 22+1) välillä painoo hurjat 100g lisää... neuvolan täti vaa päivitteli et ootpa saanu pidettyy maltillisena painonnousun. Oon edelleen alkupainosta(rv 8+3) -6,1kg. Eli sinänsä mulla on vielä "varaa" saaha näitä kiloja lisää.

Kotona oon koittanu kans vähä tarkkailla tota painoo.. käyn vaa'alla nakuna,enne aamupalaa sillo ku muistan..
Tänä aamuna oikeestaa melkei itku pääs ku vaaka näytti et TAAS on tippunu 300g.. huoh..

Nempsu 22+5
 
nempsu87 onko sulla pahoinvointia vai mistä luulet että painonlasku johtuu?
 
nempsu87 onko sulla pahoinvointia vai mistä luulet että painonlasku johtuu?
Mulla oli johku rv 18 asti semmosta jatkuvaa etomista,joten se pudotti tuon painon. Ilmeisesti mä en ehdi syömää siihe tahtiin mitä pieni syö,joten siks tää paino on pysyny näi hyvin kurissa.. oon kuitenki reilusti ylipainonen,joten neuvolassa ei oo ainakaa vielä puututtu mitenkään,lähinnä onniteltu vaa ku paino ei nouse.. :)
 
Mulla oli johku rv 18 asti semmosta jatkuvaa etomista,joten se pudotti tuon painon. Ilmeisesti mä en ehdi syömää siihe tahtiin mitä pieni syö,joten siks tää paino on pysyny näi hyvin kurissa.. oon kuitenki reilusti ylipainonen,joten neuvolassa ei oo ainakaa vielä puututtu mitenkään,lähinnä onniteltu vaa ku paino ei nouse.. :)

No mä oon kans ylipainoinen joten olisin kyllä iloinen jos paino ei paljoa nousisi :)
 
Mä oon vaa ihmeissäni tästä painon putoamisesta,ku en oo ikinä onnistunu laihduttamisessa.. kaiken maailman dieetit takana,eikä mitää oo tapahtunu..

Nyt alkuvuodesta sain kilpirauhaslääkityksen kuntoon,ni rupes kestoläskit lähtemää.. ja heti napsahti vauvailmotuskin :)
 
Hih, isäntä sanoi, että saan syödä vaikka kaks levyä suklaata päivässä, se on kuitenkin pieni pahe entisen elämän tupakointiin ja viinan kanssa läträämiseen verrattuna. :grin Ei sillä, että oikeasti söisin koko aikaa herkkuja, mutta kiva kun ei toista haittaa se, että painoa on oikeasti tullut aika reilusti lisää.
 
Viikkoja on kertynyt 21 ja painoa +5 kg. Faktahan se on, että paino pyrkii nousemaan raskausaikana, kyllä sen järjellä ymmärrän ja hyväksyn. Silti sisäinen painonvartijani harmistuu aina, kun puntarilla viisari liikkuu ylöspäin. Eiköhän tähän pian taas totu. :rolleyes:
 
Nyt viikkoja 25+5 ja painoa lähtö lukemasta +5kg, ja olen ennestään lievästi ylipainoinen. On tämä ensiraskaus ihmeellistä........:happy:
 
Painoa tullut n. 5kg ekasta neuvolasta, eikä terkkari huomautellut yhtään. Edellisessä raskaudessa tuli yhteensä lähes 30 kg ja en todellakaan myönnä syöneeni epäterveellisesti tai paljon! Yhdessä vaiheessa närästi niin kovin, että maito ja mustikat vaan meni. Turvotusta oli jonkun verran. Mutta joka tapauksessa en tästä meinaa mitään stressiä ottaa, syön edelleen terveellisesti ja liikun paljon koiran kanssa ja marjametsällä. Muuhun ei edes energiat riitä. Marjoja, hedelmiä ja kasviksia menee reilusti.
Tulee mitä tulee, kyllä ne lähtee jossain vaiheessa ja jos ei niin ei!

Niin ja minulla menee maitoa PALJON!!! Voisin juoda useamman litran päivässä, jos joku sitä jaksaisi niin paljon kantaa kotiin :grin Se on raskaushimojeni ykköskohde ollut alusta saakka ja niin oli edellisessä raskaudessakin.

Niin ja sen verran tähän lisään, että edellisessä raskaudessa oli tässä vaiheessa tullut 10kg, eikä neuvolassa moitittu yhtään.
 
Muokattu viimeksi:
Itelläkin nous paino edellisistä raskauksista melkein 30kg mm.radin vuoksi.
Nyt on viikkoja 21+2 ja painoa noussut vain reilu kilon. Jotenkin tosi tyytyväinen. Vaikka tiedän juu, että enemmänkin pitäisi syödä, mutta ja kun jos syön liikaa, ni varmasti oksennan. Ja olen jo oppinu tunnistamaankin, että missä kohtaa on hyvä lopettaa. Ja yritän sitte syödä vaan useammin.
Aikaisemmin en ole oksennellut. Tai voinut näin pahoin muutenkaan. Ni varmasti vaikuttaa myös painonnousuun.
Mutta ei huolta, sillä kyllä minullakin tota vararavintoakin löytyy. Ja pikkunen nyt ottaa omansa jokatapauksessa. :happy:
 
Olen viime viikot ollu hirmu väsyksissä eikä se lenkkeily ole maistunut. Tottakai karkkia sitten väsymykseen tullut vedeltyä. Tuntuu, että nyt vasta pahin alkaa helpottaa ja päätinkin, että nyt saa karkit vaihtua hedelmäpiltteihin (kyllä, tykkään vedellä Pilttejä). Väsymyksellä on kyllä iso vaikutus siihen itsekuriin syömisten suhteen. Toki edelleenkään mitkään pikaruoat tms. ei ole maistuneet. Painoa oli tullut nyt 5kg lisää kaiken kaikkiaan lähtöpainoon. Kävinkin tunnin kävelylenkillä, siellä sitten irvistelin liitoskivuille. Jos ny lähes päivittäin pääsisi lenkille niin vahvistaisi selkääkin, ettei ole niin kipeä. Viime talvena vielä töissä ollessa onnistuin jotenkin niksauttamaan ristiselän nostellessani rekkojen varaosia ja siitä lähtien kipuillut lenkkeillessä. Ostin sitä varten sellaisen lämpövyönkin ettei pääse ristiselkä viilenemään kylmillä ilmoilla kun hikoilee juostessa.

Rv 21+1
 
Ohhoh. Ihan turhaan olen painon nousua pelännyt ja tarkkana ollut syömisen kanssa. Järkevää tai sitten ei. Tänään tuli käsky syödä enemmän. Painoa tullut koko aikana +2kg. Enkä ole ylipainoinen.
Hmmm...
Ekassa raskaudessa 13v sitten tuli +16kg ja lähti nopsaa pois. Seuraavissa kahdessa tuli molemmissa noin +7kg.

Nyt Rv 24.
 
Nyt viikkoja 24+5 ja painoa tullut lisää n. 9 kg... Hieman ahdistaa... Esikoisen kanssa kiloja tuli 20kg ja näyttää että aika samaan tahtiin nyt tulee tota painoa lisää :nailbiting:
 
Nyt viikkoja 24+5 ja painoa tullut lisää n. 9 kg... Hieman ahdistaa... Esikoisen kanssa kiloja tuli 20kg ja näyttää että aika samaan tahtiin nyt tulee tota painoa lisää :nailbiting:

Mä en tiedä, mitä vaaka tällä hetkellä näyttää, mutta oli viime neuvolassa (kolme viikkoa sitten) +10kg normipainoon. Tosin, jos lasketaan siitä ekasta neuvola punnituksesta, niin "vaan" kuusi kiloa.. :shy:

No, tulee mitä tulee. Ihmeen kauan mä oonki pysynyt tän suvun kolmantena naispuolisena henkilönä, joka painaa alta 80 kiloa. Meidän naiset tuppaa olemaan melko.. öö.. reheviä. :rolleyes: Ja kaikki yli 170 senttisiä..
 
Tämän viikon jätskittelyt meinaa sitte +7 kg totaali, eli pitäis varmaan laskea, paljonko seuraavaan neuvolaan sai olla tullu. Viimeksi mitattiin 70,5 kg eli tällä välin 4 viikossa ihan maksimissaan 1,5-2 kg saa tulla... Nyt oli tullut kilo, eli vajaa kilo tai mieluummin ei yhtään ja 3 viikkoa aikaa pinnistellä... Huoh. Pitäis varmaan mennä taas pitemmälle lenkille. Ehkäpä se siitä tasoittuu, kun arki alkaa eikä oo jätskiä tarjolla.
Katjusha rv. 24+2
 
Viime viikolla tuli jostain syystä melkein kilon hypähdys aiempaan, nyt on mennyt muutama päivä 68,1 tasolla. Kaiken kaikkiaan vasta 4 kg lähtöpainoon lisäystä, mutta sekin tuntuu vuosia hiilareita kytänneenä pahalta. :sad001 Pitäis jotenkin saada sisäistettyä että painon nousu on normaalia ja ok.

Kotona on helppoa syödä järkevästi ja oikeita määriä, mut matkustaessa tulee syötyä sitä mitä milloinkin eteen tulee ja usein kotiin tuomisina on aina vähintään kilo turvotusta.
 
Meikällä pärähti 80kg mittariin. Tälläselle 160cm varrelle se on kyllä kaamea lukema! Vaikka lähtöpainokin oli jo 77kg..
 
Näillä säillä osa painosta on pelkkää turvotusta. Ainakin minulla jalat ja sormet ovat ihan palloja.
 
Takaisin
Top