Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään 21+2 ja paino noussut n. 3 kg. Olisi enemmän, mutta koko perhe sairasti juhannuksena vatsataudin ja siitäpä tulikin mainio parin kilon pikadieetti. Ihan niinku tässä ei ois tarpeeksi yökitty vielä. :yuck:
 
Mie en kotona painoa katso. Parempi yrittää ihan liikaa olla miettimättä ja neuvolassa samalla vaa´alla aina. Laitoin eilen samat vaatteet ku viime neuvolassa :D aamukäyntejäki ollu...noh 300g/viikko.
Osittain turvotustakin.
Paljoa ei kerralla eikä edes päivän aikana pysty syömään. Ei mahdu eikä vaan tee mieli mitään. Vähän pakkosyömistä ollut. Ja yrittänyt käyttää järkeä valintojen suhteen mitä syö.
 
Mä käyn vaa'alla kerran 1-2 viikossa normaalistikin, joten käyn edelleen. Vielä ei ole raskauskiloja tullut.
 
Nonniih, sitten mulla alkaa todella terveellinen loppuraskauden ruokavalio! Oltiin 5 päivää reissussa ja sen aikana oli tullut kilo painoa lisää (+9kg siis nyt yhteensä)! :eek: No tulihan sitä syötyä tukevat hotelliaamiaiset, pizzaa, hampurilaista, jäätelöitä, pullaa jne. Mutta painan nyt saman verran kuin viimeksi synnyttämään mennessä. :wideyed:

Rv 21+0
 
Belle, mä painan karvan vähemmän ku mitä painoin esikoista kun lähdettiin synnyttämään. Vannoin silloin, että en koskaan ikinä paina niin paljoa. Ja juu-u, painoin vuoden vaihteessa jopa 10kg enemmän kuin tuolloin. Nyt yritän, että ei tulisi yhtään, max 3-5kg raskausaikana, kun on niin merkittävä ylipaino.
 
Mulla on paino nyt 62,1kg. Nousua kaiken kaikkiiaan 4,1kg ja ihan normaalisti syönyt niin kuin tähänkin saakka. Nyt rv 22+3 ja en aio stressata painosta,nousee minkä nousee ja kun terveellisesti syön niin tietää ettei siinä hirveesti mitään "ylimäärästä" painon nousua ole. Alle vuodessa synnytyksen jälkeen olen ollut takaisin lähtöpainossa :)
 
ErykahB joo se on kamalaa kun omat rajat paukkuu ja tulee epämieluisia omia ennätyksiä. :sad001 Mutta tosi hyvin sulla, ettei oo vielä tullut yhtään raskauskiloja. Vimpa, niinhän se tietysti on että synnytyksen jälkeen kiloja lähtee. :) Mulla vaan imetysaikana ei kaikki kilot lähde. Esikoisesta lähti kaikki raskauskilot ja vähän ylikin vasta kun imetys oli kokonaan lopetettu. Kakkosen imetys ei vielä ollut loppunutkaan tämän raskauden alkaessa, en ollut päässyt eroon vielä kaikista sen aikaisista raskauskiloista. Mutta jos tämä nyt on viimeinen lapsi (en tiedä vielä onko), niin on sitten koko loppuelämä aikaa päästä takaisin omaan normaalipainoon. :joyful:
 
Huoh, täälläkin yksi painonkerääjä, hei kaikille! Uskaltauduin tänään vaa'alle pitkästä aikaa ja paino on noussut AER (aikaan ennen raskautta) tasan 10 kiloa. Okei, ihan loogista, koska namit ja herkut ovat maistuneet tälle ihan huolella. Tiputin juuri ennen raskautta 35 kiloa ja noh, nyt sitten olen vähän nauttinut elämän makoisista asioista. Kaikista niistä. Liiaksi. Nyt pitäisi ehkä alkaa vetämään ohjia tiukemmalle, ainakin kun viikkoja on takana vasta sen 19+1. Miksi, voi miksi, kaikki hyvä on niin lihottavaa!

Mitä olette syöneet makeanhimoonne, jotain terveellistä/terveellisempää? Ostin lavan mansikoita, joita oon tässä puputtanut, mutta vatsa ei niistäkään jostain syystä tykkää, alkaa närästämään. Ehkä ovat liian terveellisiä :wideyed:
 
Kaisukkene, mä napostelen nektariineja, luumuja (tuoreita ja kuivattuja), vesimelonia. Joku raja kai noissa hedelmissäkin pitäisi pitää, mutta jos armottomasta kaikesta kieltäytymisestä tulee stressi (niin kuin minulle), niin mieluummin syö hedelmiä kuin kärsii tai syö jotain epäterveellisempää.
Mulla on tavoitteena pitää paino alle 70 kg nyt kaksi viikkoa. Katsotaan, onnistunko. Olen ollut vähän huolissaan tästä tahdista, kun vauva ei ole alkanut ole vielä alkanut kunnolla kasvaakaan ja paino vaan kipuaa. Toki, kolmen viikon "tauti" ei ole helpottanut elämää millään saralla (energiankulutus alhainen, liikunta lähes nolla, ummetus, turvotus)
Katjusha rv. 20+5
 
Kaisukkene,minä tykkään syödä maustamatonta jogurttia ja esim punaherukoita päälle ja ripaus sokeria. Nyt sunnuntaina ostettiin rasia mansikoita,kreikkalaista jogurttia ja vähän vadelmahilloa ja sekaisin,voi että oli ihanaa. Lisää tekisi mieli,mutta en asioikseen sen takia lähde kauppaan,saan siis odottaa huomiseen. Kiivit ovat myös kovassa huudossa. Viikonloppuna suon itselleni palan vanilija jäätelöä,johon murskattuna yleiskoneella pähkinää ja tummaa suklaa murua päälle. Paino noussut reilu 4kg. Muuten syön ihan kotitekoista normaalia ruokaa,paljon kasviksia marjoja ja hedelmiä. Ainut että maitoa ei koskaan muista juoda,olen tottunut juomaan vettä. Juustoa ja maustamatonta jogurttia menee,mutta ei maitoa. Illalla aina muistan etten taas muistanut juoda. Miten muut,juotteko paljon maitoa vai syöttekö jotain kalsium lisää yms
 
Minäkään en maitoa juo, mutta piimä, juusto ja jogurtit menee kyllä. Neuvolassa ei kyllä puhuttu mitään kalsiumlisästä tuon ruokavalion suhteen.

Painoa en ole päässyt nyt mittailemaan, kun miehellä ei puntaria ole ja olen nyt viikon verran majaillut hänen nurkissaan remppaa tehden. Vähä pelottaa kyllä että mitä sinne on kertynyt kun karkit on maistuneet ja jonkin verran myös jäätelö, mitä en normaalisti oikeastaan paljon koskaan syö. Enkä tosiaan ole ehtinyt lenkillekään kun aika on mennyt milloin mitäkin väsätessä.
 
Mä käytän kalsiumlisää, koska koitan olla maidoton ja gluteeniton autoimmuunisairauden vuoksi. Raskausaikana olen syönyt iltapalaksi kevytviiliä ja jonkun jätskin kesän kunniaksi. Käytän puuron nesteenä mantelimaitoa, ja siihen on lisätty kalsium ja D. Tämä ei tietenkään riitä, niin otan purkista lisäkalsiumin.
 
Mulla menee ainakin 4litraa näköjään viikossa maitoa, just huomasin kun vasta kävin ostamassa ja taas on loppu :grin juon ruuan kanssa, murojen seassa ja juon myös kaakaota nyt iltasin kun tuppaa tee ja kahvi vessattamaan sit koko yön! Tuskin siis litään lisiä enään tohon tarvii..
Mulla paino noussut yllättävän vähän edelleen, kun vertaa ruokamäärään mitä syön. Kai se pikkunen sit sen verran vetää sieltä välistä, ettei mun tarvi huolehtia ainakaan liiasta syömisestä o_O herkkuja en muutenkaan ikinä syö, niin en syö niitä nytkään..pari jäätelöä oon kyllä syönyt ja pillimehua juonut :laughing002
 
Hiphei, kuudessa viikossa painoa tullut 650 grammaa per VIIKKO. o_O Ei sillä, ei kätilötäti mitään sanonut, että olis liikaa, mutta hurjalta tuntuu ylittää ekaa kertaa elämässää kahdeksankympin raja.. kymppi siis tullut kaiken kaikkiaan lisää, mutta pakko lohduttautua myös sillä, että on se kuppikokokin kasvanut kahdella kupilla.

Isäntä sanoi, että niin kauan kuin omat lonkkansa kestää mun päällä olemista, niin ei syytä paniikkiin.. :hilarious:
 
En yli puoleentoista viikkoon ole käynyt vaa'alla. Nyt ajattelin, että pakko on, kun äiti oli käymässä ja on toisen lapsen synttäreitä juhlittu ja syömiset on olleet melko herkkupainotteisia. +900g edellisestä neuvolasta, joka oli kuukausi sitten ja edelleen 1,6kg miinuksella ekan neuvolan tuloksesta. Olen tyytyväinen, mutta nyt on pakko alkaa tarkemmin katsomaan syömisiä. Mun eka tavoite oli, että puoliväliin mennessä ei ole tullut raskauskiloja, seuraava tavoite on yrittää parin viikon sykleissä homma hanskassa.
 
Mä oon aina ollut suht hoikka, pituutta 155cm ja oon painanut n. 45-50kg. Nyt parin viimesen vuoden aikana kun oon ollut vaihtelevasti työtön ja lyhyitä pätkiä töissä on kiloja vaan jotenkin kertynyt ja lähtöpaino tässä raskaudessa oli 60kg, bmi25. Rv 22+0 neuvolassa paino oli 62.9kg, ja terkka totes että kai tää on ihan kohtuullista painonnousua, mutta vähän voisin yrittää hillitä. Lisäksi oikeen kauhisteli mulle että tämmösellä tahdilla mulle tulee ihan järkyttävät määrät painoa. Kysyin vielä että paljonko sitä painoa sitten sais tulla niin ei vastannut siihen mitään. Ajattelin että annan vaan mennä korvien läpi tommoset puheet mutta kyllä mua silti jäi ahdistamaan ja nyt tuntuu siltä että mietin joka hiton suupalaa.
 
Täällä oli tänään neuvola ja painoa tullut nyt ekaan neuvolaan nähden 6,8kg. Sanoi, että maltillista on ollut. Tähän oon kyllä ihan tyytyväinen. :)

Mileim rv 22+3
 
Mulla myös oli tänään neuvola ja painoa tullut noin 7kg tähän mennessä. Ei tullut mitään sanomista painosta, sanoi että mulle vaan on tyypillistä että sitä painoa tulee (tullut siis reilusti kahdessa edellisessäkin raskaudessa). Kuitenkin paino on aina vähän kuin itsekseen lähtenyt sitten poiskin.
 
Onpas outoa maje555, että sua kohtaan käyttäydyttiin noin! Sattui näköjään olemaan ikävänpuoleinen ammattilainen sua kohtaamassa... Eihän sun paino ole edes noussut liikaa! Ja todellakin ymmärrän, että vaikka kuinka yrittäisi järjellä antaa mennä toisesta korvasta heti ulos, se on silti mahdotonta ja jää kaivertamaan. :(
 
Maje, olipa tökeröä! Kolmisen kiloa tässä kohtaa ei minusta todellakaan ole paljon. Paljonkohan siitä 3 kilosta mahtaa olla "turhaa", kun ottaa huomioon veren tilavuuden kasvun, kohdun lapsivetineen ja vauvoineen, turvonneet tissit, nestepöhön..!
Täällä ei pysynyt alle 70 kg, että sen voin tunnustaa! Paino on noussut nyt 6 kg, ja kaikki ekan neuvolan jälkeen. Alkuraskaudesta ei lainkaan painonnousua. BMI 21->22,6. Tuntuu kohtuuttomalta, jos nyt pitäisi alkaa nipistämään omasta mielestään tarvitsemastaan ravinnosta... vauva-parka!
Katjusha rv. 21+0
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Takaisin
Top