Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen nyt pyrkinyt kiinnittämään enemmän huomiota ruokavaliooni. Alkuraskaudessa pahoinvoinnin takia piti syödä suunnilleen tunnin välein ja oli noita omituisempia himoja enemmän ja tuli syötyä enempi miten sattuu. Siihen helposti tottuu ja olen nyt taas harjotellut kuuntelemaan kehoani, et milloin oikeasti alkaa olla nälkä tai tarvetta syödä. Nyt pystyn jo ihan hyvin olemaan n. 4h syömättä ilman et tuntuu et pyörryn kahden tunnin jälkeen. Ekan raskauden aikana kiloja tuli yhteensä tasan 12kg ja nyt ei ole kuin pari hassua kiloa tohon ja en tahtois kovin montaa kiloa yli ton saada. Tietty jos terveellä, normaalilla ruokavaliolla, joka sallii herkutkin silloin tällöin enempi tulee niin sitten tulee. Yritän kans ottaa lungisti asian kanssa, vaikka yritän kattoa etten syö ihan miten sattuu.

Mulla kans maha jo tosi iso ja tullut kommenttia, et luultu et olen jo pidemmällä. Hassua sikäli, kun ei tää maha vielä hirveästi oloa ja menoa haittaa ja kyllä sitä siinä ihan loppuraskaudessa se maha oli jo sellanen, et se hankaloitti jo menoa ja teki olon todella raskaaksi.
 
Mulla oli nyt tän aamuisessa neuvolassa (rv 27+4) painoa tullut reilun kuukauden takaiseen käyntiin kilo lisää eli joku 200g viikossa. En tiedä onko tässä menossa joku suvantovaihe vai alkaako painonnousu oikeasti tasoittumaan nyt vikalla kolmanneksella - vaikka silloinhan sen pitäisi vasta alkaa kiihtymään.

Katselin tuossa just, että ekan neuvolan rv 9+5 ja tämän uusimman välillä painoa on kokonaisuudessaan tullut lisää 7,5 kg mutta koska oon sitä mieltä, että turvotus jo alussa oli ihan jäätävä, niin painoa oli silloin jo nelisen kiloa enemmän kuin normaalisti. Vai mistä tää painonnousu pitäisi laskea?
 
Mä lasken koko ajan ennen raskautta tilanteeseen, koska se on kokonaispainonnousu (ja lähtöpaino on tavoitepaino raskauden jälkeen). Tosin mulla ei ollut tullut yhtään eka 10 viikkoa (liian vähän liikuntaa, varmaan lihakset surkastui :) )
Kokonaispainonnousu on varmaan tuo 7,5 kiloa. Koska en näköjään voi kontrolloida tilannetta, paino vaan kipuaa - koitan harrastaa liikuntaa mahdollisimman paljon voinnin mukaan. Onpahan sitten enemmän lihaksiin kuin laardiin, siltä osin kun ei vauvaan.
Katjusha rv. 26+0
 
Maanantaina neuvola.. painoa on varmaan pari kiloa tullut. Ärsyttävää kun paino mitataan heti aamupalan jälkeen :grin syön aamulla kuitenkin ihan tukevasti, kun syön yleensä 6.45 sen aamupalan ja seuraavan kerran sit 10.30 - 12.30 välillä lounaan. Työpaikalla kiertävä ruokavuoro ja en kehtaa mitään pikkuvälipaloja kannella mukana. Taltutan nälän ennen lounasta vedellä. Sit kahvitauolla joskus klo 13-14.30 välissä syön vielä aina rahkaa+mehukeittoa.

Omalla vaa'alla mittasin painoa tässä eräs kaunis päivä, iltapäivällä kylläkin, ja näytti 63,5kg :oops: (neuvolakortissa ekan neuvolan lähtöpaino sillon rv 10+ 58kg vaikkakin olen painanut ennen raskautta ennemminkin 53-54kg).. painoa siis tullut normaaliin painoon jotain 10kg.. mut neuvolakortin painoon sit taas ei kamalasti...
 
Vähän pelästyin kun viime neuvolassa saldo oli 600g/vk(!!!)...olipa pomppu, mutta toisaalta syykin on kyllä ihan vain syömisessä, tai oikeammin reissaamisessa. Mieskin oli lomalla heinäkuun ja olin tai oltiin joka viikko jossain useampia päiviä ja kun sokeriheittelyiden takia täytyy aina jotain pientä saada niin reissussa se on sitten mitä sattuu jos ei eväät riitä/säily. Vähän saisi kyllä tahti rauhoittua vaikka sinänsä en asiasta kierroksia otakaan :rolleyes: äiti just käväsi, nähdään harvoin ja hän taas päivitteli kun "on kasvot niin kaventuneet, eipä ole kyllä mihinkään muualle tullut lisää" - no, ei ollut ihan uskoa kun sanoin että on tässä jo yli 10kg kerätty eikä vauva kyllä ihan ole niin iso :grin nyt kotona kyllä arkiruokailu on niin säntillistä ja terveellistä, vaikkakaan en herkkuja sinänsä välttele, että jos samaa tahtia paino jatkaa nousuaan niin sittenpähän jatkaa - keho on sitten päättänyt, että tulevat johonkin tarpeeseen...mulle kun suklaata riittää pari palaa kerrallaan tai joku piirakanpala kahvin kanssa, tuollaiset kuuluu mulla tavallisestikin normaaliin ruokavalioon kun perusteet on kunnossa :)
 
Eipä täällä ilmeisesti kellekkään oo ihan mahdottomia kertyny - hyvä me! :happy:
Itse olin hyvin, hyvin itsekriittinen ja kauhuissani vielä muutama viikko sitten, mutta nyt päätin vaan antaa olla ja nauttia loppuraskaudesta :smiley-angelic003
Alkuun kun tuli verrattua tätä raskautta ensimmäiseen, jolloin kiloja tuli kokonaisuudessaan 9 ja maha oli suhteellisen pieni vielä synnärille lähtiessä. Nyt kiloja on kertynyt 8 ja maha tuntuu VALTAVALTA! :eek: Vähemmästäkin on näissä hormoonihuuruissa märy tullut :hilarious: Mutta sittenpä nappasin esikoisen ajalta neuvolakortin kauniiseen kätteen ja rupesin sitä tavailemaan -ni kappas kappas! Olen nyt kaksi kiloa kevyempi kuin esikkoa odottaessani (samoilla viikoilla) ja sf-mittakin näyttää nyt samaa.

Meleko rulianssi on nyt käyty läpi muutaman kilon tähen :grin Mut ihmismieli on kummallinen.. Ja kun tämä suklaan himo on ihan JÄÄTÄVÄ! :nailbiting: En tiedä millä sen oikein saisi selätettyä..?

Rv 25+6
 
UnNa, mulla on sama, että en pysty makean himoa ohittamaan - vaikka ennen raskautta (raskautuakseni IVF:llä, miljoona kertaa jo kaikkea kokeiltu) käytin kaiken maailman terveysruokavaliota. Ei siis puhettakaan sokerista :) Mutta nyt on toisin. Kompensoidakseni kahta karkkipäivää, kun yhteenhän se ei valitettavasti jää, koitan sitten muuten syödä terveellisesti. Vedän kaikkia hivenaineitakin, mutta eipä auta. Kuljetan mukana hedelmiä ja proteiinipatukoita - koska siinä tulee edes proteiinia sen sokerin ohessa.
Mulle ei ole mihinkään muualle vartaloon tullut ylimääräistä, kaikki on jotenkin tuossa edessä (ja turvotuksena nilkoissa). Se on outoa :) Eipä ihme, että polvea kolottaa, kun massaa on tosiaan se 8 kiloa normaalia enemmän.
Katjusha rv. 26+4
 
Neuvolassa käyty ja painonnousu ollut ihan maltillista. 370g/viikko. :joyful:
Kuulemma siro neiti tulossa.
 
Kuulostipa tutulta Katjusha! :grin Itsellä ollut myös erittäin tarkka ja terveellinen ruokavalio -ja toki on edelleen, tuon ärtyneen suolen takia, ja sokeria olisi hyvä välttää.. Päivisin syödään normiruokaa ja hedelmiä, mutta viimeistään illalla tulee se hullu himo ja täytyy saada edes se pari palaa suklaata :facepalm:
Ja kaikki kahdeksan lisäkiloa on tullut itselläkin ihan vain tuohon mahan kohdalle. Ilmankos olo onkin pinkeä :hilarious:
 
Mä en kiellä periaatteessa iteltäni mitään. Jos tekee arkena jotain mieli, niin mietin että mitä ja mikä on se terveellisin versio siitä. Esim raakasuklaa ja todella tumma suklaa, jos tekee mieli karkkia, niin sitten enemmän hedelmiä smoothieen tai vihermehuun. "Pekonia" oon joskus paistellut vähärasvaisesta kinkusta. Sitten viikonloppuna syödään herkkuja, vähän karkkia, yleensä leivon, jos aikataulut sallii. Ja vaikka syön siis järkevästi, niin määrät ei ole pieniä. Semmoista 2400kcal popsin vuorokautta kohden. En juuri laske vaan katon yleensä silmämääräisesti määrät.
 
Itekään en oo kieltänyt iteltäni mitään, on suklaa tehnyt kauppansa joka päivä melkein. Edes pieni suklaapatukka. Onneks pysynyt paino silti kurissa.
 
Yleensä mun kohdalla ihmetellään vaan isoa mahaa, johon vissiin lähes kaikki paino onkin mennyt. Viime viikolla mulle nimittäin ihmeteltiin sitä, kun nykyäideille ei painoa tule raskausaikana lisää yhtään. Kerroin kyllä sitten, että oon saanut tähän mennessä lisää jo sen +10kg ja eiköhän sitä tule vielä lisää jos samalla kaavalla mennään kuin ennenkin. Mun tekee mieli herkkuja lähinnä väsyneenä ja jos olen syönyt huonosti eli olen tulkinnut sitä osin myös merkiksi siitä. että keho vaan tarvitsee lisää energiaa. Kaikkea mä kyllä syön mutta en herkkuja päivittäin, mutta esim pelkkä salaatti ei riitä lounaaksi.
 
Mun tekee mieli herkkuja (keksejä, irtokarkkeja ja suklaata) ja niitä pitää olla kaapissa, mutta en välttämättä syö niitä tai jos syönkin, niin yleensä pari keksiä iltapalan yhteydessä riittää.

Normaalisti jos isännän kanssa käydään ostamassa irtokarkkeja, niin molemmillalla on sellaiset vajaan kilon pussit.. :bored: Eilen ostettiin, niin mun nyssäkkä oli yli puolet pienempi kuin miehen ja söin sieltä ehkä kymmenen karkkia - mies veteli melkein puolet omistaan. :rolleyes:

Syödä mä voisin aivan mitä vaan - nyt tosin oon huomannut, ettei maha enää vedä samoja määriä kuin ennen, kun esim. pitsasta uppoaa vain 1/3 ja normi kotiruoka-annoksetkin on pienentyneet puolella. Varmaan ruokalaukku niin lytyssä jossain kohdun alla, ettei sinne vaan yksinkertaisesti mahdu mitään. :rolleyes:
 
Meillä myös karkkeja ja herkkuja kaapissa, mutta harvoin kukaan niitä syö... Viime joulustakin näyttää olevan vielä kolme suklaarasiaa, ne lienee jo vanhentunut :wideyed:
 
Kuukaudessa oli nyt tullu 1,4kg lisää.. edelleen maltillista nousua,ja vieläkin n.-5kg lähtöpainoon :)

Täällä kans karkkihammasta kolottaa vähä väliä.. en onneks enää vedä samanlaisia määriä ku joskus aiemmin.. mut hitto vie ku salmiakki on se mun heikkouteni! Normaalisti se on suklaa mut ai että ku salmiakki on nyt vältettävien listalla.. no totta kai sitä pitää saaha! Toimiskoha toi samoin jos vaik porkkana olis kiellettyjen listalla et sitä tulis syötyä enemmän :D
 
Argh, neuvolakorttiin piirrettiin lukema 73 kiloa ...! Kuulemma nousee juuri tässä kohtaa, kun istukka kasvaa ja veren tilavuus on kasvussa. Onhan tuo tyttökin kasvanut, olin yllättynyt painoarviosta 1,6 kiloa. Ei ihan pieni tirppana tulossa. Muita neuvolakuulumisia kirjasin aiheen ketjuun.
Katjusha rv. 26+6
 
Miulla paino ei ole ihmeemmin noussut vaikka viikkoja on jo 25+4. Alkuun paino tippui reilu 7 kiloa vaikkei ollut edes kunnon pahoinvointia, ruoka ei vain oikein maistunut kun oli enemmänki sellasta etovaa oloa, en tiedä johtuiko painonpudotus siitä. Painoa on tullut pudotuksen jälkeen ehkä 3 kiloa takaisin. Ei turvotuksiakaan ole, mutta eiköhän sitten viimeisinä hetkinä painoa ala tulla. Minulla on lievää ylipainoa joten toisaalta ei haittaa vaikkei sitä painoa tulisikaan kymmeniä kiloja lisää :D Lapsi kuitenkin kasvaa hyvin ja lääkäri totesi edellisellä ultrakäynnillä että on hyvin syönyt lapsi :)
 
Itekin olen aika tyytyväinen.
Vain +1,4kg lähtöpainoon.
Verrattuna edellisiin raskauksiin, joissa painoa kertyi molemmista kaiken kaikkiaan 25-30kg.
Tosin onhan mulla tota ylimäärästäkin vähän mistä voisi myös ottaakin...
Mut sitten synnytyksen jälkeen zemppaan taas.
Mutta nyt otan edelleen vain rauhallisesti.
 
Kotipuntari näytti eilen n. +9kg lähtöpainosta. Toivottavasti vähän hidastuu jatkossa, kun olen vissiin syönyt itseni irti karkeista yms. Ei vaan enää niin maistu. :) Ja nuoremman kanssa tulee pyöräiltyä nyt joka päivä eskariin niin pyörälenkkiäkin tulee päivän aikana yhteensä n. 8km. Toivossa on hyvä elää. :) Toki olen huomannut että varsinkin iltaisin alkaa olla turvotusta (sukista hienot painaumat) ja olo on kankea ja keuhkot tuntuu olevan puristuksissa.
 
Takaisin
Top