Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
100g viikossa tullu painoa tähän mennessä. Yllättävän maltillisesti, mut saattaa se siitä vielä pompata! Ekassa raskaudessa paino nousi yli 20kg ja on pelottanu jos nytkin kävis niin kun on pitäny pudottaa painoa ennen tätä raskautta.

22+5
 
Pudotin ennen raskautta n. 15 kg ylimääräistä pois ja jäin muutaman kilon päähän tavoitepainosta. BMI:n sain tiputettua ihan normaalin rajalle, harmitti hieman kun en ihan tavoitteeseen päässyt. Toisaalta koko painonpudotuksen tarkoituksena oli helpottaa tuota nyt raskauden myötä taas oireilemaan alkanutta selkää sekä helpottaa ylipäätään koko raskautumista. Painon kun sain sitten riittävän alas niin onnistui tuokin plussaaminen. Painon nousun taustalla oli tuolloin kaamea elämäntilanne ja lukuisat vastoinkäymiset sekä niistä aiheutunut lamautuminen kaiken ei-pakollisen suorittamiseen, jolloin tietenkin se ei-pakollinen tarkoitti omasta hyvinvoinnista huolehtimista...

Laihdutuksella sain taas itseäni niskasta kiinni ja nyt raskauden myötä on taas se oma (ja erityisesti pienokaisen) hyvinvointi noussut päällimmäiseksi ja sitä myöten kiinnitän nyt huomattavasti enemmän huomiota myös tuohon ruokavalioon. Raskauden myötä en niinkään syö useammin kuin tähän mennessä, koska jo laihdutusprojektin myötä opettelin syömään vähintään 4h välein pitääkseni sokeritasapainon hyvänä ja välttääkseni ne karmivat nälkätilat, jolloin aina helposti söi liikaa.

Keskiviikkona neuvolassakin sitten todettiin, että sokerirasitukset olivat normaalit, eli ei riskiä raskausdiabetekseen ja myös hemoglobiini oli pysynyt toki hieman alle normaalien arvojen, mutta ei ollut edelliskerrasta laskenutkaan, niin saan nyt sitten olla syömättä rautatablettejakin, mikä on itsestäni ainakin vain hyvä juttu. Olotila on muutenkin ollut varsin normaali enkä ole kärsinyt minkäänlaisista pahoinvoinneista, väsymyksestä tai mieliteoista ruuan suhteen, joten hyvin normaalisti on saanut jatkaa. Näin ollen en myöskään ole tullut syöneeksi kovinkaan paljon ylimääräistä (ja herkuttelukin on pysynyt varsin vähäisenä). Jonkin verran ovat annoskoot kasvaneet pikkuisen kasvun myötä, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Alkupainoon on tullut lisäystä vain 3,2 kg ja pidän sitä maltillisena lisäyksenä :) Vaikka inhottaakin katsoa taas vaakalukeman kasvua, niin täytyy pitää mielessä, että pikkuinen se siellä vaan kasvaa, jolloin toivottavasti ainakin valtaosa tulleista kiloista jää sitten synnärille tai sulaa viimeistään imettäessä. :)

25+6
 
Mulla on nyt alkanu painon nousu.. siis se mitä oon kotona tarkkaillu... neuvolassa viimeks painoo oli tullu se 100g vajaassa 2kk: ssa.. vieläki oon lähtöpainosta -5kg,ja jotenki nyt alkaa jo ahistaa ku paino nousee.. just sain alkuvuodesta painoo putoomaa,ja se tippu viel alkuraskaudessakin reilusti.. tiedän kyllä et maltillinen painon nousu on hyvästä ja vauva kasvaa mut silti...
 
Mulla on raskautta edeltävään painoon tullut +10kg mut oon siitä poikkeuksellinen et oon tuosta vaan mielissäni :grin olin lähtöjään turhan pikkuinen ja tarvitsen kiloja luultavasti imetykseen, vaikka tulis vielä 10 lisää ja kaikki palaisi mukaan kotiin vielä synnäriltä olisin yhä nippanappa normaalipainon rajoissa :rolleyes: sairastin vakavaa syömishäiriötä koko nuoruuteni ja vaikka oon ollut kunnossa vuosia mietin et mitenhän kestän raskausajan painonnousun...mut eihän tässä hätäpäivää, oon ylpeä jokaisesta lisäkilosta enkä haluais palata enää koskaan entisiin mittoihini :p
 
Mulla tuli nyt kolme kiloa täyteen.
Ihan tyytyväinen oon vielä. Oon kuitenkin aika varma että loppua kohden tulee painoa nopeella tahdilla

Rv 26+3
 
Täälläkin paino on alkanut nousta kohisten :nailbiting: 3,7kg on tullut plussan jälkeen. Pelkästään viimeisen viikon aikana on tullut 700g! Söin kyllä aika monta jätskit uutta viimeisen kesälomaviikon kunniaksi.

24+2
 
Mulle on tullut kotivaa'an mukaan nyt n 6kg. Alkais riittää mulle, mutta tuleehan tuota varmaan vielä lisää. Lähtöpaino oli bmi 25. Imetyksellä en oo aiemmin juuri saanut painoa tippumaan, mut ehkä niillä muutamalla suklaalevyllä viikossa oli tässä oma osansa.

Samat viikot kuin MrsPiggyllä, 24+2 :)
 
Itelle tullu selkeesti jalkoihin ylimääräistä, ei oo vaan masu kerännyt. Nyt ärsyttää nuo jalat suunnattomasti. Pari viikkoo niin on taas neuvola, sit näkee paljon tullut lisää painoa.
Kun siis viimeksi oli tullut 6,8kg helmikuun ekalta viikolta saakka, mut ekaan neuvolaan nähden vaan se 3,3kg. Nyt on varmasti painoa jo helmikuuhun nähden ainakin 8kg.
 
Muokattu viimeksi:
Mä huomaan, että säärissä on selkeedti turvotusta, mutta jo ennen kun painoa lähti kertymään niin peppu levis hulluna! Ja on vaan jatkanu kasvamistaan...
 
Rv 24+5 menossa ja eilen neuvolassa mitattii, et 3kg lähtöpainoon tullut lisää. Aika samaa tahtia kertyy painoa kuin esikoisestakin.
 
Hienoa...lähtöpainoon tullut 6kg lisää täs yhtäkkiä. Herkutkin kyllä maistuneet nyt. Terkka vähä kauhisteli painonnousuani. Oli merkannut korttiin 2100g/vko, mutta omien laskujeni mukaan nousu ois kyllä 1300g/vko. Syömiset on ollu vähä mitä sattuu kun yli viikon olen hoitanut muuttorumbaa ja kantanut tavaraa ja rampannut portaita, ei ole lenkit olleet ekana mielessä.

Maatuska 23+1
 
Maatuska83, aika lailla turvotuskin vaihtelee näillä keleillä. Huomaan omat nilkat on ihan turpeessa, ettei mitään rajaa. Koitan liikunnalla asiaa auttaa, mutta eihän sitä koko ajan voi lenkillä olla, kun pitää töissäkin käydä ja levätä.
Täällä pinnistelen menemättä vaa'alle, ei kiva
Katjusha rv. 25+0
 
Olen ottanut aika lunkisti painonnousun kanssa ja yrittänyt vaan kuunnella kehoa ja liikkua jaksamisen mukaan. Nyt 24+6 rv on tullut 6,4kg lisää. Vähän se kirpaisi kun pääsin uudelle kymmenlukemalle, mutta olen optimisti ja uskon pääseväni vielä vanhoihin mittoihin takaisin. Enemmän olen ehkä pohdiskellut tuota mahan kokoa. Se tuntuu jo tässä vaiheessa tosi isolta ja varsinkin iltaisin näytän mielestäni siltä että voisin jo poksahtaa. Olen saanut myös ihan kommentteja siitä että maha on iso ja ohho, sulla on varmaan paljon lapsivettä ja iso istukka.. "OK,kiitos analyysistäsi, vieras ihminen kirpputorilla."
 
Olen ottanut aika lunkisti painonnousun kanssa ja yrittänyt vaan kuunnella kehoa ja liikkua jaksamisen mukaan. Nyt 24+6 rv on tullut 6,4kg lisää. Vähän se kirpaisi kun pääsin uudelle kymmenlukemalle, mutta olen optimisti ja uskon pääseväni vielä vanhoihin mittoihin takaisin. Enemmän olen ehkä pohdiskellut tuota mahan kokoa. Se tuntuu jo tässä vaiheessa tosi isolta ja varsinkin iltaisin näytän mielestäni siltä että voisin jo poksahtaa. Olen saanut myös ihan kommentteja siitä että maha on iso ja ohho, sulla on varmaan paljon lapsivettä ja iso istukka.. "OK,kiitos analyysistäsi, vieras ihminen kirpputorilla."

Mulle on käynyt taas niin kun olen sanonut että marraskuussa pitäisi syntyä, niin kysyjä on ollut vaan että "VASTA?!??!!" ilmeisesti siis näytän siltä että oon viimeisilläni :D

Rv 24+5
 
25 viikkoa kasassa ja painoa tullut yhteensä 6kg. Jos jatkaa tätä tahtia kilon per kuukausi painonnousu, niin olen synnärillä 9kg painavampi lähtöpainoon nähden. Tässä on nyt alla vielä hiukan lomaherkuttelua, eli painonnousu voi jäädä jopa alle kilon per kuukausi loppua kohden. Tähän olen tähdännytkin, että paino pysyy maltillisena, lihasvoima kunnossa, ryhti hyvänä ja sitä kautta vointi on viikkoihin nähden erinomainen.
 
Tähän mennessä tullut painoa +10kg, tokasta tuli 25kg että vielähän tässä ehtii hankkia noita kiloja muutaman. Terkkari sanoo mua silti aina hoikaksi vaikka omasta mielestä kyllä esim persus on levinnyt vaikka kuinka.

Maha on siis ihan tolkuton. Lähes joka kerta kun joku kysee, että milloin on LA ja vastaan että marraskuussa vasta niin alkaa ihmettely, että vasta silloin ja onhan tässä sitten vielä odotusta edessä... Ja kerran kuulin että mun maha on tosi ylhäällä ja vauva varmaan on tosi iso. No maha toivottavasti ei näillä viikoilla vielä alakaan laskeutumaan ja rakenneultran mukaan vauva oli kyllä ainakin jotain ihan muuta kuin iso tai siis ainoastaan kädet oli pitkät :grin

Mä en tota painonnousua kyllä mitenkään kontrolloi (siis ei tarkoita sitä että söisin kuin porsas myöskään). Mutta jos kahdesta ekastakin se paino on noussut sen 20-25kg niin miksei nytkin ellen ala laihduttamaan ja se olisi jo väärin sekä vauvaa että itseäni kohtaan.

Ellukkainen rv26+4
 
Itseäni aina toi painonnousu vaivannut kun joka kerta saanu sellaset neuvolaterkat, että kauhistelee ja syyllistää painonnousuani ja patistaa syömään suunnilleen laihdutusruokaa (nytkin sanottiin että rasvatonta pitää raskaana ollessa syödä. Itelleni vieras ajatus kun aikanaan laihduttaessa ne hiilarit olleet se paha, ei rasva) ja liikkumaan. Ekassa raskaudessa kun tuli 30kg ja tokassa 20kg. Josko nyt jäisi sinne 10kg tienoille. :D Mutta hankala täs tilantees ruveta noudattamaan jotain laihdutusohjelmia..
Ja iltasin huomaa kyllä että nilkat hieman turvottaa, varsinkin kuumina päivinä.
 
Mulla oli tänään aamupaino ennes aamiaista 69,5kg eli sen mukaan painoa tullut lähtötilanteesta ennen raskautta noin 5kg. Neuvolassa viimeksi mitattiin mittavan aamiaisen jälkeen 70,8kg, mikä merkittiin papereihin.

Rv 23+3
 
Mun aamupaino tänään 69,3, eli viis kiloa lähtöpainoon lisäystä. Viikon punnitustauon jälkeen pelkäsin että 70 olis jo mennyt rikki, mutta vielä täytyy jännittää ja psyykata. Mieli haraa edelleen painonnousua vastaan, vaikka neuvolassa sain terkalta kehuja kun olen päässyt normivauhtiin painonkehityksen kanssa. Sukat jättää niin ikäviä painaumia jalkoihin, että luulen et ainakin kilo olis ihan pelkkää turvotusta.
 
Takaisin
Top