Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
IceQueen, olen eri mieltä siitä, että raskaus näkyisi vähemmän, jos on hyvässä kunnossa. Äitini oli huippu-urheilija, kun alkoi odottaa esikoistaan ja siitä huolimatta vatsa tuli heti näkyviin ja pömpötti komeasti eteenpäin loppuun asti. Samaa mallia olemme siskoni kanssa, vaikka miten on timminä oltu ennen raskautta eikä liikuntaa ole jätetty. Valtava vatsa alusta loppuun! Tietysti hyvässä kunnossa sen vatsan kantaa paremmin.
 
Vatsalihasten kunto on yksi asia joka vaikuttaa siihen miten aikasin maha pullahtaa esiin. Toki on muitakin syitä kuten ruumiinrakenne ja kohdun asento. Ja kaikilla meillä maha näkyy viimestään loppumetreillä, oli sitä painoa sit kertyny enemmän tai vähemmän :)
 
Itellä oli pari kk sitten eka neuvola ja tänään toinen. Painonnousu oli +/- 0.
Johtuneeko siitä että ruoka ei niin hyvin maistu vieläkään. Toki paino on käynyt 2 kiloa alempanakin, että ei tässä nyt vielä juhlita. Edellisissä raskauksissa puolivälin jälkeen pamahtanut 20-30kg, että hirveä pelko kuinka isoksi tässä taas paisutaan. Ei puhettakaan että olis sellanen pelkkä pallo edessä, vaan olen kyllä aina näyttänyt kunnon valaalta.
 
Mulla lähtöpaino 60-63kg (normaali) ihan päivästä riippuen, viimeisellä neuvola käynnillä 65.5kg, en stressaa, se painon nousu kun on niin ihmisestä kiinni. Syön mitä maistuu, onneksi ei nyt kauheesti maistu... :P

Vauvatoive 17+0 :)
 
Ihmeen paljon tekee tuo nesteen kertyminen... Oltiin viikon reisussa ja olin jalkojen päällä aamusta yöhön mikä näkyikin sitten nilkkojen paksuudessa ja vaaalla neljänä lisäkilona. Onneksi kotiin tultua kaikki lähti muutamassa päivässä. Lähtöpainosta tullut lisää onneksi vielä vaan 2kg. Aikaisemmissa tuli kerrytettyä n 20kg mutta loppuakohden turvotuskin oli aikamoista.
Rv 18+5
 
Kuinka moni täällä on jo raskaudesta lähtien ollut ylipainoinen? Mitat ennen raskautta olivat 160cm/74kg joten en todellakaan halua että lihon raskausaikana 20-30kg..
 
Tää joutu hankkimaan ekat äitiyshousut ja -shortsit, ei pysty enää pitämään nappia kiinni.
Aamupaino 67kg, eli kaikki mitä on tullut on tasan tossa navan ympärillä.
Katjusha rv. 17+1
 
Ei mahdu mullekkaan enää farkuissa nappi kiinni.. ja kävin lastentarvikeliikkeessä kysymässä hoisuihin sitä jatkokappaletta, niin hyvä ettei nauranut myyjäpoika mua pihalle liikkeestä. Asioin vastaisuudessa jossain ihan muualla.. hihkaisi nimittäin heti meidän astuessa liikkeeseen "no, nyt on jätkällä painava pallo jalossa!".. :meh:
 
Ilyana, olipa vähän erikoinen huumorintaju! Mun hankintapaikka oli H&M, muutoin en siellä shoppailekaan. Puseroissa riittää miljoona varianttia kaapit pullollaan :) Tarttis viikata pois kaikki vaatteet mitä ei vuoteen voi käyttää ...
 
Musta taas tuntuu että paino ei millään nouse. Viimeksi oli tullut 2 kg ehkä lisää kun neuvolassa käytiin mut ulkosesti mahaa lukuunottamatta ihan samoissa mitoissa. Tuntuu etten saa syötyä niin paljon kuin pitäisi kai. Nyt 18+0.
 
Mun paino ei käytännössä ole vielä noussut lainkaan. Tapana on ollut käydä vaa'alla joka aamu ja lukemat pyörivät aamusta riippuen 65,9-66,8 välillä. Maha on toki jo vähän kasvanut, joten ehkäpä juniori nautiskelee mun vaivalla 160 cm varteeni keräämääni vararavintoa :wink

Toisaalta huolestuttaa, että onko tyypille tarpeeksi ravintoaineita tai pidänkö pientä kasvavaa "nälässä", mutta enempää en päivän aikana alas saa ja rasvaista tai sokerista ruokaa ei tee mieli vaikka niillä kiloja saisikin.
 
Täällä on tullut painoa nyt 64,3 -> 68,5 kg (176), eli vähän turhan kiirettä pitää painonnousu. Otin ekan kolmanneksen tosi rauhallisesti, en tehnyt pumppitreenejä yms, kun on niin kallis IVF-lasti kyydissä. Tuo lähtöpaino viikon 10 neuvolassa on kyllä mulle alakanttiin mitattu. Nyt mä oon käynyt normaalisti jumpissa ja tehny lihaskuntoa, että kilo on herkästi voinut tulla treenistä plussaa ja loput raskaudesta. Mutta joo, täytyy vähän vahtia, ettei ihan karkaa mopo käsistä. Herkuthan multa jäi sit pois ihan tyystin, kun keksivät että mulla on Radi.
Katjusha rv. 17+5
 
Eikös se niin mene että lapsi ottaa tarvitsemansa ravintoaineet, äiti on se jolle tulee puutostila jos tulee. Eli ei pitäs olla hätää vauvan puolesta pianma. Itekkii tuota välillä miettii kun ei se tavallinen tavitseva kotiruoka maistu edellenkään (rv 17+5)... mutta yritän syödä mikä alas menee ja eiköhän se vauvan alku tarvitsemansa saa. Painoa kuitenkii tullu jo ehkä muutama kilo lisää siihen normaalin rajoissa olevaan lähtöpainoon.
 
Mun paino on peräti laskenu,vajaas kahes kuukaudes(neuvoloiden väli) oli lähteny -6kg.. mutta ku tuota ylimäärästä on nii paljon(lähtötilanne 163cm/103kg) ni neuvolantäti oli sitä mieltä et tuo painon putoominen on iha hyväki asia. Toki mua huoletti paljon et kui vauva kasvaa jne mut kyllä se ottaa sen mitä se tarvii. Vaikka sitte siitä vararenkaasta :D

Nempsu ja mini,rv 17+5
 
nempsu87, aika liki sama lähtöpaino mulla myös, mutta pituutta mulla 177cm. Ennen raskautumista pudotin elämäntapamuutoksella 12kg painoa.

Olen aikaisemmissa raskauksissa painanut aina ennen plussaa noin 80kg, mutta nyt lihosin todella lyhyessä ajassa kymmeniä kiloja paniikkihäiriön, ahdistuksen ja masennuksen takia. Kun sain taas elämänsyrjästä paremmin kiinni, otin heti myös itseäni niskasta kiinni ja lopetin lohtusyömisen ja liikasyömisen.

Paino on edelleen sama, kävin tänä aamuna vaa'alla ja tosiaan ihan samassa on pysynyt. Maha toki on kasvanut. Toki edelleen jatkuva pahoinvointi varmaan osaltaan vaikuttanut myös.

Lääkärin kanssa puhuttiin, että mitä lähemmäs synnytystä mennään samassa painossa sitä parempi. Laihduttaa en siis saa, mutta lisääkään ei ole tarve kerätä.

En kyllä olisi halunnut olla raskaana merkittävästi ylipainoisena, mutta nyt on todella hyvä syy huolehtia, että ei ainakaan lisää tule.
 
Kirjoitinkin aiemmin että tuntuu ettei paino nouse mut tänään mulle sanottiin neuvolassa, että olisin ylärajoilla kun oon lihonut 4 kg tähän mennessä (rv 18+2). Oon itse vähän eri mieltä sen suhteen että pitäisi rajoittaa syömistä tai muuta kun en vaikuta ulkoisesti mitenkään ylipainoiselta tai edes vähän lihonneelta ja syön omasta mielestäni nytkin liian vähän ruokaa.
 
Tohtia, olitko lähtötilanteessa normaalipainoinen?
Mua hirvittää neuvola ens torstaina. Mun suolisto ei toimi yhtään, vaikka koitan tilannetta auttaa monin keinoin. Tuntuu että ruoka jää mahalaukkuun eikä mtn tuu ulos. Tää on vähän karua, kun on ikänsä ollut läpip*sko, eikä ole tarvinnut juuri rajoittaa. Tulee sapiskaa, jos tällä menolla paino nousee.
 
Minäkin sain ekassa neuvolassa 10+0 "sapiskaa" kun siellä oli se 3kg tullut painoa. (Lähtö 154/55) Nyt täysin samanlaisella syömisellä painoa tullut viime neukkukäyntiin enää muutama sata grammaa lisää.. Yhteensä siis noin 4kg paino noussut ja eilen kävin kotivaa'alla iltapäivällä (ja fiksusti ruoan jälkeen) niin näyttäs, ettei sieltä montaa sataa grammaa ois nyt viime neuvolastakaan tullut. 16+1 oli siis viime neuvola ja nyt ollaan 19+3.
Seuraava neuvola vasta 22+3, että kyllä sinne varmaan se kilo AINAKIN tulee painoa lisää, eikös tuota puolen välin jälkeen oo sallittua noin 400-500g viikko?
 
Jännä miten eri neuvolat moittii painosta. Mun lähtötilanne oli 77kg (kysyi mikä mun paino oli ennen raskautta ja sanoin 74kg. Saattoi kyllä olla enemmänkin..) tuo 77kg siis viikolla 6+3. Viimeisin neuvolakäynti oli 26.5 ja silloin paino oli 76.9kg. Nyt varmasti enemmän. Painosta ei ole mainittu MITÄÄN vaikka tälle 160cm varrelle se on liikaa. Sanoin jo heti ekassa neuvolassa että oon vähän huolissani siitä että paino tulee nousemaan hirveästi kun sitä on nytkin liikaa. Täti vain sanoi että älä huoli, synnytyksen jälkeen kiloja lähtee ja imettäessä myös. Mutta silti jatko pelottaa milloin alan saamaan noottia..
 
Jännä miten eri neuvolat moittii painosta. Mun lähtötilanne oli 77kg (kysyi mikä mun paino oli ennen raskautta ja sanoin 74kg. Saattoi kyllä olla enemmänkin..) tuo 77kg siis viikolla 6+3. Viimeisin neuvolakäynti oli 26.5 ja silloin paino oli 76.9kg. Nyt varmasti enemmän. Painosta ei ole mainittu MITÄÄN vaikka tälle 160cm varrelle se on liikaa. Sanoin jo heti ekassa neuvolassa että oon vähän huolissani siitä että paino tulee nousemaan hirveästi kun sitä on nytkin liikaa. Täti vain sanoi että älä huoli, synnytyksen jälkeen kiloja lähtee ja imettäessä myös. Mutta silti jatko pelottaa milloin alan saamaan noottia..
On kyllä jännä. Mäkään en ole saanut sapiskaa painonnoususta neuvolassa. Mulla oli jo ekaan neuvolaan mennessä paino noussut lähtötilanteesta n. 2-3 kg. Ja siitä seuraavaan neuvolaan mennessä n. 400g/vko. Mähän en edes vielä tiennyt, että olen raskaana kun ihmettelin yhtäkkistä painonnousua. Aiemmissakin raskauksissa mun paino on heti lähtenyt nousemaan, ja ekassa neuvolassa on aina ollut jo tuon 2-3 kg lisää painoa. Se pahoinvointi oli tässä raskaudessa aivan kamala ja silloin söin tosi usein ja mitä teki mieli. Oksensin (onneksi) vain 2 kertaa. Mutta selvisin siitä vaiheesta hengissä, kilot siltä ajalta on toissijainen asia. Nyt kun pahoinvointi on kokonaan väistynyt, painoni kasvaa paljon hillitymmin. :)

Mun lähtötilanne oli vähän alle 70 kg (168 cm). Ekassa neuvolassa 73,8 kg. Tokassa neuvolassa 76,4 kg. Äsken kotona vaa'alla 75,8. Neuvolassa nyt aina näyttää enemmän kuin kotona kun siellä mitataan vaatteet päällä. Eli lähtötilanteesta tähän mennessä mulle on tullut yht. n. 6-7 kg. Riippuu mihin vuorokaudenaikaan mittaa. Karkkia ja muita herkkuja syön muuten vähemmän kuin normaalisti! Ei ole suklaatakaan tehnyt oikein mieli tässä raskaudessa, ainakaan vielä. :rolleyes:

Rv 19+1
 
Takaisin
Top