Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä 15+2 ja ekan ja tokan neuvolakäynnin välillä -0,5kg. Veikkaan, että lihasmassaa lähtenyt kun treenaaminen on keventynyt niin merkittävästi ja vähän ruokahalunkin on ollut kateissa, vaikka en ole varsinaisesti pahoinvoinnista kärsinytkään. Jännittää, että ottaako kroppa jossain vaiheessa takaisin ja kiloja sitten humpsahtaa yht'äkkiä oikein kunnolla :confused:
 
Täällä on paino tippunut 5kg ensimmäisen ja toisen neuvolan välillä. Neuvolatäti oli ihan hyvillä mielin, ja itse odottava äiti oli parhaimmin mielin :p Vaikken tässä todellakaan ole painoa pudottanut, mutta kelien inspiroimana on tullut enemmän oltua ulkona ja mietittyä mitä suuhunsa laittaa. Alkuraskaus menikin ihan sokerihuurussa...:yuck:
 
Mä en nyt tiedä, pitäisikö loukkaantua vai olla vaan ihmeissään. Nimittäin tosiaan ensimmäisessä raskaudessa paino nousi yli 20 kg ja sitä ei kommentoitu MITENKÄÄN. Noh, nyt kävin tämän raskauden toisessa neuvolassa ja siellä terveydenhoitaja (ei sama kuin edellisraskaudessa) sitten totesi sen jälkeen, kun olin käynyt puntarilla, että jaahas, sulla on noussut paino 400 g päivässä, vaikka suositeltu nousu on 350 g/pvä. Olin vähän puulla päähän lyöty varsinkin, kun en todellakaan ole mässäillyt tai mitään. Hyvä, kun saan normaalit kalorimäärät syötyä päivässä! Hän siis ilmaisi asian hyvin asiallisesti, eikä mitenkään syyllistävästi. Mutta silti tuli vähän huono mieli tuosta.

En minä sille mitään voi, jos paino sattuu nyt nousemaan 50 g sallittua enemmän. Oli mielestäni hieman outo kommentti varsinkin näin alkuvaiheessa raskautta. Eri asia sitten lopussa, jos tulee ihan holtittomasti painoa lisää ja siis sellaista painoa, mikä ei ole turvotusta... :angry5 Ja välihuomiona mainittakoon, etten siis missään nimessä ole ylipainoinen tai edes siinä rajoilla vielä :angry4

*menee sängyn alle rauhoittumaan*
 
MC_Natunen se taitaa riippua paljon terveydenhoitajasta miten kommentoivat. Mulla oli tullut viimeksi painoa lisää 400g/vko ja mun terveydenhoitaja vain kommentoi, että ihan ok, älä stressaa. Mun bmi oli 25 kun raskaus alkoi. Älä säkään stressaa, vaikka ymmärrän kyllä, että tuo kommentti ei hyvältä tuntunut. Varsinkin kun itse tietää ettei oo ylimääräsiä syöny.
 
Mun neuvolantäti sanoi, että 400-500g/vko on se, mitä raskaus tekee.
Taitaa olla menossa 500g viikko (plus some more), koska olen ahtanut liikaa enkä tunnista nälkää (muka viisaasti syön usein)
Katjusha rv. 15+6
 
Mulla on aiemmissa raskauksissa tullut painoa 20-25kg eikä siitä ole tullut sanomista, toki lähtökohtaisesti olen ollut hoikka. Ja mulla ainakaan se paino ei ole tullut syömällä. Yhtä helposti kilot on lähteneet pois kuin ovat tulleetkin (eivät sentään kaikki ole laitokselle jääneet mutta imetys on tehnyt tehtävänsä). Mulla ei ole kotona vaakaa mutta eka neuvola oli rv8+ ja viimeisin tais olla rv15+ ja siinä välissä painoa oli tullut lisää noin 2kg.
 
Alkuun paisuin kuin pullataikina, hirveä määrä turvotusta ja sen mukana tulikin kolme kiloa painoa. Turvotus alkaa asettua, ja paino pudonnut reilu kilon. ensimmäisen raskauden aikana paino nousi ekan ja vikan neuvolapunnituksen aikana 6kg. Vähän enemmän oli silloin painoa, lievä ylipaino ja jäätävä pahoinvointi joka lopussa muuttui närästykseksi... Nyt olo ollut helpompi ja syöminen eritoten helpompaa :D odotan kyllä tälläkertaa kilojen nousevan reippaammin
 
Mua jotenkin naurattaa, kun itse olen tosi nopeasti sellaisen raskaan näköinen matami, oikea uhkea-Iita. Sitten jotkut julkkikset (esim. se Metti Forsell vai mikä olikaan) esittelee viimeisillään raskausvatsaansa ja minä en kuvassa huomaa kuin laihan naisen. Että miten sitä onkaan erilaisia vartaloita ja joistain vaan näkyy raskaus nopeammin kuin muista :grin
 
Mua jotenkin naurattaa, kun itse olen tosi nopeasti sellaisen raskaan näköinen matami, oikea uhkea-Iita. Sitten jotkut julkkikset (esim. se Metti Forsell vai mikä olikaan) esittelee viimeisillään raskausvatsaansa ja minä en kuvassa huomaa kuin laihan naisen. Että miten sitä onkaan erilaisia vartaloita ja joistain vaan näkyy raskaus nopeammin kuin muista :grin

Joo-o, mä olen kanssa sitä uhkea matami sarjaa. Olen viimeisilläni kyllä niin jumalattoman raskaana, että jos pokkana sanoisin odottavani vitosia, niin täydestä menisi. Ja sekin on ihan sama tuliko raskausaikana +30kg vai +12kg, ihan yhtä iso ja uhkea olen ollut, vaikka vaaka on näyttänyt synnärillä eri kymmenlukuja.
 
Mä kans näin tämän saman olemattoman mahan... Hän pitää kunnostaan huolta, mutta ei se kaikilla silti tuohon johda :) täällä pullottaa niin, että jumpassa neuvovat omat liikkeet (mikään ei jää salaisuudeksi) ...! No olen kiitollinen, että on sen verran normaali olo, että teen lähes kaikkea, mitä ennen raskautta.
Katjusha rv. 16+4
 
Miekin voin kuvitella mille näytän, kun lähtöpainoon lisätään ees se 15kg - saati enemmän!
Kun on tosi lyhyt (154cm...) ja alkujaan hoikka, niin kyllä sitä itsensä aika tankiksi tuntee kun mahan ympärys on enemmän kun pituus :'D Ei toki vielä ole edes lähellä, mutta eiköhän tuota loppuajasta lähestytä pituuslukemia :D
 
Mullaki tänään pelotti jo vähä mennä terkalle neuvolaan ku ties et sielläpunnitaan mutta huh oli VAAN vähä alle 2 kg tullu 6 vk:ssa. Ois kuulemma saanu enemmänki nousta mutta ei tämä estä etteikö mustakin tule kunnon matamia
 
Mulla ollut neuvolakäynnit rv 6 ja nyt rv 15. Paino oli ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen laskenut sata grammaa, vaikka vatsa on pyöristynyt. Nyt siis paino 65,6kg, pituus 164cm.
 
Treenaamisella on varmasti vaikutusta mahan kokoon. Ite olin ennen esikoista ihan ok kunnossa kun kovaa salilla treenasin, maha alko vähän pömpöttää vasta just ennen puoliväliä eli vatsalihakset oli tiukat. Nyt kun en ennen tätä raskautta oo treenannu nii maha tuli esiin jo 1,5kk aikasemmin ja isompana. Tuossa raskauksien välissä sen tunsi kokeilemalla miten heikot vatsalihakset on ja välissä pehmeetä (ei kuitenkaan erkaumaa) niin oli odotettavissa että ei vyötärö kapeana pitkään pysy.. Painon nousua odotellessa kun ei tuo kuntosali kuulu tässä raskaudessa ohjelmaan...
 
Naapurin miehen kanssa satuin juttusille, ja hän tietää, että oon maratoonari. Kysäisi hillitysti, että onko sulle tullut masu, ei taida olla juoksemisesta tullut tuo. Sanoin, että kyllähän se kasvusuunnassa on :) Täällä ei treenaus siis auttanut mtn. Mun molemmat vanhemmat on omenoita, joten kai se on myös ruumiinrakennekysymys :)
 
Mulla sama juttu kuin IceQueenilla. Olin hyvässä kunnossa kun esikoista odotin ja malttamattomana odotin, että vatsa alkaisi pyöristymään. Vasta puolessa välissä raskautta alkoi vatsa kasvaa. Esikoisen ja toisen lapsen välillä on melkein 8 vuotta ja olin hyvin ehtinyt taas treenaamaan. Kesti taas kauan, että raskaus näkyi. Nyt se toinen lapsi on vasta 1v9kk ja olen ehtinyt käymään vain vähän jumpissa. Ja vatsa alkoi pömpöttää jo kauan sitten. :grin Äitiysvaatteet piti ottaa käyttöön ennätyksellisen aikaisin.

Rv 17+6
 
Mulla oli eka neuvola rv7+3 ja toinen 15+4 ja paino oli laskenut 287g/viikko. Tällä ylipainolla se on hyvä juttu se.
 
Mua on ruvennut hirveästi stressaamaan mun painon nousu :( olen ollut koko ikäni hoikka ja normaalipainoinen, nyt kuitenkin vuoden alussa olleen keskenmenontakia lihoin aika paljon ja olen ylittänyt jo ylipainonkin rajan. Tänään neuvolassa kun punnittiin, on painoa tullut melkein 1kg viikossa mikä on puolet liikaa :( tiedän kyllä että herkuttelua pitäis vähentää entisestään ja hikiliikuntaa lisätä taas takaisin normaalimäärään, mutta joku ihme tekee siitä nyt niin vaikeaa! Vaikka n. 6kk sitten kuului ihan mun arkisiin rutiineihin käydä salilla useamman kerran viikossa ja reippailla lenkeillä muiden harrastusten lisäksi. Plääh!!
 
Rv 34+1 kiloja tullu ainoastaan alle 5kg ja lapsi voi hyvin. Mut tissit kasvaneet 4 kokoa g:sta k:hn. Onneks changesta löytyy .
 
PikkuApila, sympatiaa .. Toivottavasti saat jotain aktiivisuutta lisättyä lempeästi ja armollisesti.
Mun hoikkaakin hoikempi työkaveri oli lihonut 25 kg raskausaikana molemmissa raskauksissa. Oli lähtenyt itsestään 1-1,5 vuodessa.
 
Takaisin
Top