Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ahdistaa. Painoa tulee älytöntä tahtia, vaikka syömiset on ravitsevaa ja terveellistä kotiruokaa, ei edes mitään mättöjä. Raskas ja kömpelö olo, ja pahenee vaan... :sorry: :sad015 Yritän liikkua, mutta liitoskivut hidastavat tahtia. Silti yritän pysyä edes jonkin verran aktiivisena, etten jämähdä sohvalle. Tietysti esikoinen pitää minut liikkeellä, mutta... En tiedä. Ahdistaa.
 
Neuvolassa käyty (viikkoja 28+3) ja paino oli noussut viime käynnistä (6 viikkoa sitten) 716 g/viikko. Ei kyllä terkkari sitä mitenkään kommentoinut, yhteensä ensimmäisestä neuvolakäynnistä on painoa tullut 7,4 kiloa. Edellisellä kerralla oli tullut kuukaudessa yhteensä 100 g lisää, meillä olikin juhannuksena vatsatauti, joten nyt vissiin otan välimatkaa kiinni. :woot:
 
Miulla on nyt rv 27+0 mennessä tullu yli 10kg lähtöpainoon lisää, oikeesti varmaan ehkä 12kg kun en tarkkaa painoa tiedä ennen raskautta. Tuntuu hirveen isolta lukemalta ja viime käynneillä onkin ollu painonnousu 700g-1,5kg viikkoa kohti :sad001 Turvotusta on joten osa siitä, mutta syömisestä johtuu lukemat. Nyt onkin sitten ruvettava ruokavaliota muuttamaan radi diagnoosin vuoksi :arghh: No jospa ei paljoa yli 15kg olis kokonaispainonnousu, sen verran tuli esikoista oottaessa kiloja.

Lisäys: Ja lähtöpaino siis normaalin rajoissa, eli toki kiloja saa tulla mutta ei liikaa.
 
Meilläkin syödään ihan kotiruokaa. Ei käydä missään hampparilla tms.
Tuntuu että raskaana ollessa ite ainakin kerään painoa, vaikka mitä tekisi. Ja ne raskauskilojen laihduttamiset on aina kovan työn takana, onneksi ne eivät niin herkästi tule takaisin normaalissa olotilassa. Raskaushormonit vain aiheuttaa jonku ihme turpoamistilan. :D
 
Hohhoi. Viimeksi iloitsin kun ei ollut tullut neuvolakäyntien välillä grammaakaan ja muutenkin vain muutama kilo koko aikana. Vaan kuinkas sitten kävikään. Tällä kertaa oli 4 vkon aikana tullut +5kg !?! :0
Enkä näytä siltä että kilot olis missään muualla kuin valtavaksi paisuneissa tisseissä ja mahassa. Kohdunpohjan korkeus oli kasvanut niin et hypättiin yläkäyrälle. Oi voi... vertasin kolmeen aiempaan ja kaikki aiemmat on kasvaneet keskikäyrällä tai sen alapuolella. Mulla siis oikeasti on iso maha...? Ihan poikamaha eteenpäin. Oon järkyttynyt painosta. Me syödään normaali kotiruokaa. Rasvatonta maitoa, hedelmiä, kasviksia. Enkä oo vetäny tupla annoksia, päinvastoin pienempiä ja vähemmän koska kerralla ei mahdu paljoa ja harvemmin on edes kova nälkä. Vettä juon jne. Liikunta on toki jäänyt kevyemmälle ja vähemmälle.
Aiemmat lapset on syntyessään painaneet 3-3,5kg.
Kyllä nyt hieman jännittää mikä on seuraavan mittauksen tulos.
Ja onhan meillä syyskuun alussa synnärillä ultra istukan paikan takia, niin eiköhän siellä vaavin painoarvio saada.
Sokerirasitus oli ja arvot hyvät.

27+0 vissii :D
 
Ellami, vedit siis reilut pohjat. Mulla kiri 2,5 kg 4 viikossa ja kädet ja jalat on yhtä tikut ku ennenkin. Sf:llä pääsin lähelle yläkäyrää. Samat 38-koon äitiysfarkut menee hyvin, mitkä ostin rv. 16
Katjusha rv. 27+5
 
Niin ja painonnoususta neuvolan th sanoi vain että kyllähän sulla saa kokonaisuudessaan tulla hyvinkin se 15kg.
Minä oon vaan järkyttynyt tästä nyt tulleesta. Kokonaisuudessa nyt about 7kg tullut. Esikoisesta tuli n.15kg, kahdesta seuraavasta alle 10. Tasaisesti. Koskaan ei ollut tämmöstä megaloikkaa... menis mun järkeen jos olisin vaan maannu ja vetäny rasvaista ruokaa tupla annoksilla sokeriherkkujen kera, vaan kun en ole :0 Onneks mies oli käynnillä mukana lohduttamasa...heh. Samalla tuli isyys tunnustettua.
 
6-7kg tullut mullekkin. Ja luulen, että jää kyllä 9-10kg. Nyt 3-4viikossa tullut ihan alle kiloa ja koko ajan painon tulo hidastuu. Mulla oli piikki siinä kun pahoinvointi loppui ja tuli juhannukset jne.
 
Mie veikkaisin ellami turvotusta? Miulla on pari edellistä neuvolakertaa ollu painonnousut 1,5kg/vko ja 700g/vko, molemmilla kerroilla on sanottu että kyllähän siulla turvotusta on kun mahaa th kokeili mut ite en sitä sillee huomaa. Nyt alan itekkii huomaamaan turvotuksen ja pelottaa mikä lukema seuraavan kerran on vaa'assa... Viimeks rv 27 tienoilla oli jo yli 10kg tullu lähtöpainoon, hirveesti ei ois enää varaa nousta ettei mentäs yli sen miulle suositellun 15 kilon.
 
No minä oon onnellinen, kun vasta 8kg tullut lisää. Viimeeksi oli tässä vaiheessa tullut 12kg :wideyed: Kuuluuhan sen painon noustakin raskausaikana, niin en minä ikinä mitään suurempia paineita ole tuosta ottanut. Ihan tavallista kotiruokaa, marjoja ja hedelmiä syödään meilläkin, kuten myös aiemmassa raskaudessa.
 
Ellami, kokonaispainonnousuhan on sulla ihan kohtuullinen. Täällä on tullut jo 8 kg rv. 28, epäilen, että lopuksi on tullut 12-15 kg extraa. En ole huolissani, koska lipputankomaiselle siskolleni kävi samoin. Hän on on nyt 20 vuotta myöhemmin edelleen tikku :)
 
Mulla tuli ensimmäisten 22 viikon aikana 4.7kg ja nyt 22+2-27+4 välillä tullut 5.1kg! Eilen oli neuvola ja kyllä järkytti... Painoa oli vähän päälle 80 ennen raskautta ja ahdistaa kyllä painon nousu
 
Mulla on "totuuden hetki" taas maanantaina. Flunssan vuoksi nyt en pääse nesteitäkään liikunnalla kierrättämään. Jospa huomenna olisi parempi olo, että voisi kevyesti edes venytellä - huomaan, että siitä voisi olla apua. Täällä on kokonaispainonnousu nyt noin 9 kg. Paljonkohan se vielä nousee viimeisen 2,5 kuukauden aikana? Luulen, että tyttö otti kasvupyrähdyksen jo tuossa elokuussa, että tästä eteenpäin hänen painonsa kipuaa sen pari kiloa ehkä.
Katjusha rv. 29+2
 
Kävin viime viikolla neuvolassa, ja edellisestä käynnistä oli tullut vain 63g/vk :) kokonaisnousu on nyt kotipuntarilla mitattuna 6,5 kg, ihan riittäis mulle sekin, vaikka varmaan tulee vielä lisää. Ennen raskautta kun olin jo ihan tarpeeksi lähellä ylipainon rajaa. Joka raskaudesta on jäänyt 2 kg extraa, mutta tällä kertaa en ajatellut toistaa kaavaa, vaan hankkiutua eroon noista vanhoistakin :) mulla on vaan ollut niin huonouniset vauvat aiemmin , että olen ilmeisesti kompensoinut väsymystä suklaalla. Toivottavasti tämä nukkuis paremmin niin ei tarttis vastustella houkutuksia niin kovasti.

Ja aina unohdan lisätä:
Mrs V rv 28+6
 
Mulla on nyt päiväpaino pysyny nätisti 60,5:ssä. Se tarkottaa, että aamupaino on noin 59kg. Ei paino näköjään nouse mihinkään. Toisalta oon kerännyt ne mun kokoiselle välttämättömät 7kg ja en pysty syömään enää niin jäätäviä määriä ruokaa, kun aijemmin. Olo on hyvä, niin mikäs tässä. En ota paineita, vaikkei paino nousekkaan. Se nousee just sen verran, kun tarvii. Mä syön kuitenkin niin terveellisesti ja lisäksi otan tarvittavia vitamiineja, että mistään ravinteiden puutteista en kärsi. Tai muustakaan huolestuttavasta. Terve raskaus terveessä kehossa.
 
Mulla oli tänään neuvola, ja kuukaudessa on tullut vaan 200 grammaa lisää! Aika ihmeellistä! Edellisessä raskaudessa keräsin painoa tosi paljon. Sf-käyrä tosin hyppäsi ylös, kun vauva on perätilassa, eli kaiketi vie siten ollessaan enemmän tilaa.
 
Nyt on ilmeisesti meilläkin joku kasvupyrähdys menossa. Viimeisen viikon aikana kotivaaka on näyttänyt joka aamu 100 g :eek::eek::eek:enemmän edellisaamuun nähden. Ruokavaliossa ja annoskoossa en ole muuttanut mitään. Jännä nähdä minne asti on päästy kahden viikon kuluttua seuraavaan neuvolaan mennessä... :nailbiting:
 
Mulla on nyt tullut yhteensä n. 10kg lisää. Aika samoissa mennään kuin viime raskaudessakin. Se kun päättyi jo viikolle 35, niin ihan tarkkaa loppulukemaa mulla ei ole, mutta veikkaisin että jossain 12kg:n kohdilla mentiin. Mutta tässä raskaudessa on ollut niin paljon muutakin huolehdittavaa, että tää painonnousu tai raskauden jälkeiset kilot on nyt kyllä viimesin asia mikä tässä huolettaa. Sf-mitta on kuitenkin ihan normaaleilla käyrillä, 30cm oli tänään.

piipaa 32+1
 
Liityn viikolla 29 kymppikerhoon. :smiley-ashamed008 Vielä olis matkaa h-hetkeen ja maha tuntuu valtavalta. Sf-mitta oli tosin siirtynyt lähemmän keskikäyrää, joten ei kait tässä. Tärkeintä että pikkukaverilla on hyvät ja pehmoiset oltavat.
 
Takaisin
Top