Painonnousu odotusaikana

Meillä ainakin jouduin sokerirasitukseen toisestakin, vaikka olin alle 40v eikä esikoisesta mitään viitteitä radista. Nyt kolmannesta napsahtaa varmasti koska ikä :D

Vähän jännittää Hu neuvola kun tuntuu että tässä raskaudessa paino kohoaa herkemmin.. vaikka ei pitäis ressaa.. edellisessä kahdessa painoa ei tullut kuin sadoissa grammoissa ennen viikkoja 25-30.
 
Minä en vielä tänne kuulu, mutta jos ette pahastu, niin lueskelen mieltä rauhoittaakseni asiasta, joka raskaudessa jännittää :bag:
 
Mä oon tullut siihen lopputulokseen ettei ainakaan omalla kohdalla siihen painonnousuun voi ihan kauheasti vaikuttaa. Jossain vaiheessa kun maistui pelkkä rehu niin paino laski aika mukavasti (oli pääsykokeet niin mikään ei maistunut..) mutta heti kun pääsärit ohi niin ei ole pahemmin tullut salaatteja enää syöneeksi:oops: Ihan kauhea himo kaikenmaailman ihme nomnom-naposteltaviin kuten karjalanpiirakoihin ja pastaan:eek: Että tulee sitte oikein korkojen kera takaisin, sekä ummetus, turvotus ja tietty paino. Ärrinmurrin! Harmittavan kamala nälkä muun muassa koko ajan. Eli jos jossain kohtaa nipistää niin keho kyllä tosisssaan pitää huolen siitä että sitten syödään oikein korkojen kera, se on nyt tullut taas opittua. Yritäppäs siinä sitten katsoa linjojen perään varsinkin kun liikunta on aika todella rauhallista haahuilua (Leposyke n.95->):rolleyes:

Onko muut pystyneet hallitsemaan syömisiä tai kuntoilemaan että paino olisi onnistuneesti pysynyt kurissa? Toisten menestys auttaa motivoitumaan paremmin:)
 
Itseä alkaa taas pelottaa ja huolella :sorry: Tällä hetkellä painoa tullut jo yli 4kg :arghh: Ja tosiaan neuvolassa puhuttiin että haarukalla 5-9kg sais tulla.. Kiva kun nyt jo periaatteessa puolet maksimi painonnousta tullut.. Noh, ehkä sitä olisi voinut vähä terveellisemmin syödä, viikonloppunakin oli tosiaan kaverin 30v juhlat ni siellä tuli toki syötyä kun ei juodakkaan voinut :hilarious: Mut olis kyllä kiva jos sen sais jotenki pysäytettyä, liikuntaakaan en ihan hirveästi ole pystynyt harrastamaan, koirien kanssa pakolliset.. Salikorttiakin onneksi sain pidennettyä elokuun loppuun. Nyt ei vaan voi kauheasti riehua ku ilmeisesti olen mieheltä saanut flunssas, kurkku ja keuhkot kipeät :meh:
 
Nyt rv 17 ja olen päässyt takaisin lähtöpainooni. Hassua, painoin viime viikolla lääkärineuvolassa tismalleen saman mitä n. 3v sitten esikoista odottaessani samalla viikolla. katsoin nimittäin edellisestä neuvolakortista miten silloin paino kehittyi, kun en yhtään muista.

En nyt mitenkään erityisesti ole yrittänyt painoani hallita, mutta toivon toki ettei ylimääräistä kovin paljon pääsisi kertymään. Urheilla yritän 3-4 kertaa viikossa nyt kun jokseenkin pystyn. Selkä- ja lonkkavaivat vaan häiritsevät, joten saa nähdä kuinka pitkään pystyn liikkumaan.

Ruoka on iisimpi juttu, sillä yhäkin tuntuisi uppoavan kaikki terveellinen. Salaattia ja hedelmiä syön paljon. Nyt kun pahoinvointi on loppunut, niin tekisi kyllä määrällisesti vetää aika isoja satseja ruokaa. Ja vedänkin, mutta sitten on kyllä epämukava olo.
 
Mua jännitti perjantaina mennä neuvolassa vaa-alle mutta iloinen yllätys kun paino oli laskenut kilon edelliseen. Oon kiinnittänyt huomioita suurimmaksi osaksi ruoan määrään, vaikka joskus tuleekin syötyä liikaa. Nyt radi myöskin rajoittaa tai säätelee syömistä jonkin verran. Sunnuntain sushibuffa ei näyttänyt kauhean hyvältä arvoissa :/ toivon että painon nousu pysyy kurissa kun varastoa on jo ennestään edellisestä raskaudesta. Liikuntaa haluaisin vielä lisätä niin auttaisi painoon ja sokereihin.
 
Siis en ymmärrä miten mulla tämä paino vaan nousee ja nousee! Syön aivan samanlailla kuin ennen raskautta nykyään kun pahoinvointi on väistynyt viikolla 12 ja nyt olen viikolla 17+3 ja painoa on tullut jo 8kg! Siis MITEN?! Tämä ahdistaa itseäni aivan älyttömästi! Eri asia olisi se, jos söisi epäterveellisesti pizzaa sipsiä päivät pitkät, mutta en syö. Onko muilla samoja ongelmia painon kanssa?

Käyn normisti salilla noin 3krt/vko ja kävelylenkeillä. Syön normisti kuten ennen ja samoja ruokia ja välipaloja 4-5 krt/pvä ja makeita en syö kun eivät ole yhtään maistuneet raskauden aikana. Niin kyllä sitä ihmettelee miten tämä paino vaan nousee :arghh: :banghead:
 
Siis en ymmärrä miten mulla tämä paino vaan nousee ja nousee! Syön aivan samanlailla kuin ennen raskautta nykyään kun pahoinvointi on väistynyt viikolla 12 ja nyt olen viikolla 17+3 ja painoa on tullut jo 8kg! Siis MITEN?! Tämä ahdistaa itseäni aivan älyttömästi! Eri asia olisi se, jos söisi epäterveellisesti pizzaa sipsiä päivät pitkät, mutta en syö. Onko muilla samoja ongelmia painon kanssa?

Käyn normisti salilla noin 3krt/vko ja kävelylenkeillä. Syön normisti kuten ennen ja samoja ruokia ja välipaloja 4-5 krt/pvä ja makeita en syö kun eivät ole yhtään maistuneet raskauden aikana. Niin kyllä sitä ihmettelee miten tämä paino vaan nousee :arghh: :banghead:

Mä voin niiiin samaistua!! Tänään 19+0 ja painoa tullut 10kg lisää :banghead:

Njoo osa varmasti vieläkin turvotusta ja kun väsymys vieläkin painaa vaikka ehkä nyt rautalisän kanssa lähtenyt helpottamaan, mutta en tosiaan edes koirien kanssa pitkiä lenkkejä ole jaksanut käydä..

Meillä syödään myös suht ok tai no aikalailla samalla tavalla kun ennen raskautta. Herkkuja tekee koko ajan mieli, mutta yrittänyt herkuttelut jättää viikonlopuille eli en täysin ole sitä itseltä kieltänyt.

Painon nousu ärsyttää itseäni ihan hitokseen vaikka koitan siitä olla stressaamatta, mutta koita nyt asian kanssa elää jos neuvolasta aletaan heti sanomaan asiasta :mad: mutta syytän kaikesta omalla kohdalla tätä väsymystä ja turvotusta vaikka jtn muutosta voisi tehdä jos vain jaksaisi..

Onko sulla katsottu sokeriarvoja vielä, että olisiko niissä jtn?

Ja sanon tähän sen mitä kaikki hokee minulle.. "sitä painoa vaan tulee joillekin, elä stressaa. Kyllä se lähtee sitten viimeistään imetyksen aikana" <- kun uskoisi tohon.. :sorry:
 
Mulla on paino pysynyt aika lailla samoissa lähtöpainon kanssa raskauden ajan, mutta nyt reilun kahden viikon aikana paino noussut melkeen 4kg!?:eek: herkkuja kyllä tekee koko ajan mieli mut en oo syöny kovinkaan epäterveellisesti ja liikuntaa tulee jonkin verran päivittäin. Noh, saapa nähdä mitä ensi viikolla neuvolatäti sanoo... :laughing002
 
Mä voin niiiin samaistua!! Tänään 19+0 ja painoa tullut 10kg lisää :banghead:

Njoo osa varmasti vieläkin turvotusta ja kun väsymys vieläkin painaa vaikka ehkä nyt rautalisän kanssa lähtenyt helpottamaan, mutta en tosiaan edes koirien kanssa pitkiä lenkkejä ole jaksanut käydä..

Meillä syödään myös suht ok tai no aikalailla samalla tavalla kun ennen raskautta. Herkkuja tekee koko ajan mieli, mutta yrittänyt herkuttelut jättää viikonlopuille eli en täysin ole sitä itseltä kieltänyt.

Painon nousu ärsyttää itseäni ihan hitokseen vaikka koitan siitä olla stressaamatta, mutta koita nyt asian kanssa elää jos neuvolasta aletaan heti sanomaan asiasta :mad: mutta syytän kaikesta omalla kohdalla tätä väsymystä ja turvotusta vaikka jtn muutosta voisi tehdä jos vain jaksaisi..

Onko sulla katsottu sokeriarvoja vielä, että olisiko niissä jtn?

Ja sanon tähän sen mitä kaikki hokee minulle.. "sitä painoa vaan tulee joillekin, elä stressaa. Kyllä se lähtee sitten viimeistään imetyksen aikana" <- kun uskoisi tohon.. :sorry:


Ihanaa, että joku edes voi samaistua, saa mut tuntemaan itseni edes hitusen normaalilta:sorry: Eilen äidillenikin paasasin tästä painonnoususta ja hän ihmetteli kovasti että missä ne kilot oikein on, kun niitä ei edes näy mussa. Ja tätä samaa ihmettelen itsekin!Ainoa mikä on kasvanut on maha (tietenkin) ja takaapäin ei edes huomaisi mun olevan raskaana. Tai siis, hyvä juttuhan on se, että musta ei näy että 8kg tullut ylöspäin mutta kuitenkin vaa'an lukema ahdistaa hitosti!

Vissiin viikolla 24 eteenpäin pitäisi sokerit katsoa, joten sitä odotellessa. Omalle neuvolatädille sanoin kyllä viimeksi että paino ahdistaa kun se vaan nousee koko ajan, niin hän sanoi että ei ole vielä mitään hätää ja ihan normaali nousuhan tuo on ollut. Itse oon toki eri mieltä:grumpy:

Paree on lähtee nämä kilot imetyksen myötä hitto vie, mutta mun tuurilla niin ei varmasti lähde.. :meh::grin
 
Ihanaa, että joku edes voi samaistua, saa mut tuntemaan itseni edes hitusen normaalilta:sorry: Eilen äidillenikin paasasin tästä painonnoususta ja hän ihmetteli kovasti että missä ne kilot oikein on, kun niitä ei edes näy mussa. Ja tätä samaa ihmettelen itsekin!Ainoa mikä on kasvanut on maha (tietenkin) ja takaapäin ei edes huomaisi mun olevan raskaana. Tai siis, hyvä juttuhan on se, että musta ei näy että 8kg tullut ylöspäin mutta kuitenkin vaa'an lukema ahdistaa hitosti!

Paree on lähtee nämä kilot imetyksen myötä hitto vie, mutta mun tuurilla niin ei varmasti lähde.. :meh::grin

Joo on kyllä ihanaa, että jollain muullakin nousee vaikka se persiistä onkin :facepalm: Mullakin omasta mielestä kilot tulleet vatsaan ainakin suurin osa.. Tekisi mieli heittää koko vaaka johonkin nurkkaan, mutta parempi, että itse jo hieman seuraan sitä niin ei tule niin yllätyksenä neuvolassa o_O

Mäkin oon omalle äidille tästä valittanut, mutta ei sieltä tule apuja kun hänellä on joka raskaudessa paino noussut vähintään sen 20kg, mutta hänellä on suurin osa niistä jäänyt jo synnärille ja toinen suurin osa lähtenyt imetyksen myötä..
Mutta kun itse samaa mieltä, että minun tuurilla ei varmasti lähde :banghead:

Painon olen joskus saanut tiputettua hyvälle mallille, mutta ai että minkä työn takana se oli... eli ei ole helppoa minulle tuo pudotus :shifty: mutta sitten iski jälleen kaiken maailman stressit ja väsymykset jonka johdosta jäi liikunta ja paino alkoi nousemaan pikku hiljaa takas siihen mistä silloin joskus aikoinaan alotin.. eli ihan jo senkin takia stressaa ja ärsyttää.. koskaan ikinä eläessäni ole näin paljon painanut :arghh: ahdistaa kun tietää, että ei tämä vielä tässä ollut...
 
Joo on kyllä ihanaa, että jollain muullakin nousee vaikka se persiistä onkin :facepalm: Mullakin omasta mielestä kilot tulleet vatsaan ainakin suurin osa.. Tekisi mieli heittää koko vaaka johonkin nurkkaan, mutta parempi, että itse jo hieman seuraan sitä niin ei tule niin yllätyksenä neuvolassa o_O

Mäkin oon omalle äidille tästä valittanut, mutta ei sieltä tule apuja kun hänellä on joka raskaudessa paino noussut vähintään sen 20kg, mutta hänellä on suurin osa niistä jäänyt jo synnärille ja toinen suurin osa lähtenyt imetyksen myötä..
Mutta kun itse samaa mieltä, että minun tuurilla ei varmasti lähde :banghead:

Painon olen joskus saanut tiputettua hyvälle mallille, mutta ai että minkä työn takana se oli... eli ei ole helppoa minulle tuo pudotus :shifty: mutta sitten iski jälleen kaiken maailman stressit ja väsymykset jonka johdosta jäi liikunta ja paino alkoi nousemaan pikku hiljaa takas siihen mistä silloin joskus aikoinaan alotin.. eli ihan jo senkin takia stressaa ja ärsyttää.. koskaan ikinä eläessäni ole näin paljon painanut :arghh: ahdistaa kun tietää, että ei tämä vielä tässä ollut...


Tekisi todellakin mieli heittää vaaka hevonkuuseen, ja siis jos ei tän raskauden aikana seurattaisi painoa, niin luulisin oikeasti että painan saman verran kun ennen mutta eheiii :smug:

Juu mun äidillä tuli esikoista odotellessa 30kg painoa, eli onkohan tämä nyt sitten myös mun kohtalo!? Ainakin hyvällä vauhdilla sinne mennään...:nailbiting: :shifty: Ja tietääkseni mun äidillä ei ne kilot todellakaan mennyt imetyksen myötä (kohtaloni sekin? :grin).

Mulla myös tuo, että painon pudotus on tuskan ja työn takana ja ennen raskautta se pompsahti sen 10kg ylös (tämän tiesin, koska ruoka maistui ja liikunta ei niinkään) ja ajattelin että pudotan sen 10kg pois ennen raskautumista, ja sit yhtäkkiä raskauduinkin heti. Eli se plääni ei mennyt niin hyvin o_O Ja siis en mäkään todellakaan ole näin paljon painanut ikinä ja kohta UUSI kymmenes menee rikki, ja en pysty kyllä sitä mitenkään estämäänkään :arghh: Jotenkin kuitenkin saan sun tarinasta lohtua, kiitos siitä!
 
Ihanaa, että joku edes voi samaistua, saa mut tuntemaan itseni edes hitusen normaalilta:sorry: Eilen äidillenikin paasasin tästä painonnoususta ja hän ihmetteli kovasti että missä ne kilot oikein on, kun niitä ei edes näy mussa. Ja tätä samaa ihmettelen itsekin!Ainoa mikä on kasvanut on maha (tietenkin) ja takaapäin ei edes huomaisi mun olevan raskaana. Tai siis, hyvä juttuhan on se, että musta ei näy että 8kg tullut ylöspäin mutta kuitenkin vaa'an lukema ahdistaa hitosti!

Vissiin viikolla 24 eteenpäin pitäisi sokerit katsoa, joten sitä odotellessa. Omalle neuvolatädille sanoin kyllä viimeksi että paino ahdistaa kun se vaan nousee koko ajan, niin hän sanoi että ei ole vielä mitään hätää ja ihan normaali nousuhan tuo on ollut. Itse oon toki eri mieltä:grumpy:

Paree on lähtee nämä kilot imetyksen myötä hitto vie, mutta mun tuurilla niin ei varmasti lähde.. :meh::grin
Mä kans voin samaistua teihin, ja tuntuu kuin vatsa kasvaisi päivittäin eteenpäin ja sivuille. Mulla on koko ajan niin epämukava olo, toivon kans että synnytyksestä ja imetyksestä on tässä apua!

Sokerirasitusta mullekin suositeltiin, mut en haluaisi siihen. No jos maha kasvaa tätä vauhtia niin sit ehkä on pakko..
 
Meillä on vaa'asta patterit mennyt eikä ole saatu ostettua uusia (tai siis olen nakittanut sen miehelle, eikä se ole vieläkään tehnyt sitä). Töissä mulla on huoneessa aina myös vaaka, mutta sekin on sattunut menemään rikki muutama viikkoa sitten. Olen jo pyytänyt että se korjattaisiin/vaihdettaisiin, mut mitään ei ole tapahtunut. En siis tiedä yhtään, mitä painolle on käynyt. :hilarious: Viimeksi kun vaaka toimi, oli paino noussut 1.5 kg lähtöpainosta ja se oli vajaa 1kk sitten. Ruokahalu on ollut sen verran suurta, että pelottaa ensi viikon neuvola, vaikka olen kyllä koittanut syödä terveellisesti ja liikkua (mutta annoskoot menee herkästi liian suuriksi, jos ei ole tarkkana).

Mulla oli siis aiemmassa raskaudessa raskausdiabetes, joten sen puolesta on nytkin ns. riskiraskaus, ja myös sikiön painoa varmasti seurataan tarkkaan koska aikaisempi oli aika iso. Sinänsä lähtöpainon puolesta olin nytkin kyllä hoikka alkuraskaudessa ja olisi omasta puolesta varaa ns lihoakin, mut raskauden kannalta se ei varmasti olis kauhean hyvä. Yritän nyt olla mahdollisimman tarkka ruuan ja liikunnan suhteen. Mut laitettiin just ekaan sokerirasitukseenkin, mutta en ole vielä kuullut sen tuloksia.
 
Meillä on vaa'asta patterit mennyt eikä ole saatu ostettua uusia (tai siis olen nakittanut sen miehelle, eikä se ole vieläkään tehnyt sitä). Töissä mulla on huoneessa aina myös vaaka, mutta sekin on sattunut menemään rikki muutama viikkoa sitten. Olen jo pyytänyt että se korjattaisiin/vaihdettaisiin, mut mitään ei ole tapahtunut. En siis tiedä yhtään, mitä painolle on käynyt. :hilarious: Viimeksi kun vaaka toimi, oli paino noussut 1.5 kg lähtöpainosta ja se oli vajaa 1kk sitten. Ruokahalu on ollut sen verran suurta, että pelottaa ensi viikon neuvola, vaikka olen kyllä koittanut syödä terveellisesti ja liikkua (mutta annoskoot menee herkästi liian suuriksi, jos ei ole tarkkana).

Mulla oli siis aiemmassa raskaudessa raskausdiabetes, joten sen puolesta on nytkin ns. riskiraskaus, ja myös sikiön painoa varmasti seurataan tarkkaan koska aikaisempi oli aika iso. Sinänsä lähtöpainon puolesta olin nytkin kyllä hoikka alkuraskaudessa ja olisi omasta puolesta varaa ns lihoakin, mut raskauden kannalta se ei varmasti olis kauhean hyvä. Yritän nyt olla mahdollisimman tarkka ruuan ja liikunnan suhteen. Mut laitettiin just ekaan sokerirasitukseenkin, mutta en ole vielä kuullut sen tuloksia.
Tsemppiä, toivottavasti neuvolan vaaka on sulle armollinen, eikä sokerirasituksessa löydy mitään!
Mä sain edellisessä raskaudessa myös raskausdiabeteksen, minkä takia jouduin nyt myös sokerirasitukseen. Arvot oli kuitenkin erinomaiset, mitä terkkarin oli jotenkin vaikea uskoa :-D Oisin niin halunnut nähdä hänen ilmeensä, kun tsekkasi mun tulokset...
Koska se radidiagnoosi on edellisestä, joudun kuulemma siihen toiseenkin rasitukseen vielä menemään. Toivotaan et ei olis siinäkään arvot yli rajojen.
 
Mulla on noussut paino vain 1,5kg (kaksoset, 18+). Ei noussut paljoa aiemmassa raskaudessakaan (9kg) mutta kyllä maha silti kasvoi ihan kohtuusuuriin mittoihin varsinkin vikan 2kk aikana (yksös). Jos silti epäilette, että onko painon nousu/mahan kasvu normaalia niin käykää radi-testit ja/tai puhukaa neuvolassa jos loppuraskaudessa iskee turvotuksia (raskausmyrkytyksen epäily).
Mulla todettiin aiemmassa raskaudessa Radi 26/28+ vkoilla, ja se oli kyllä niin raastavaa, mutta sai ilmaiseksi mittausvälineet kotiin (ja jäivät myös itselle), pääsi ekstrana vauvan koko ja synnytyksen tapa-arviointiin loppuraskaudessa jne. Mittailin kotona arvoja kaksi viikkoa diagnoosista, ei ne värähtäneet yli rajojen vaikka söin kuten ennenkin ja kävin syömässä myös hampurilaisaterian jälkkäreillä ihan mielessä että nyt katotaan - ei ylittyneet senkään jälkeen. No sitten lopetin testailun ja testasin vaan satunnaisesti loppuraskaudessa. Koin joka tapauksessa että oli hyvä selvittää, ja nuo vauvan kokoarviot yms myös hyväksi, sillä tietenkin tutustuin mitä kaikkea Radi voi tarkoittaa niin parempi se oli selvittää ja tarvittaessa ennaltaehkäistä/vähentää vaikutuksia kuin mennä sokkona.. koin ehdottomasti että oli itseni ja vauvan parhaaksi. Ja varsinkin synnytyksen lähestyessä, ei ne synnärillä mitään ultralla tutki kokoarvion tms suhteen enää siinä vaiheessa kun menet että nyt on tilanne päällä. Ei meinaan lainkaan kiinnostaisi joutua synnytyksen yhteydessä tai sen jälkeen toteamaan että no näin kävi alakerralle/vauvalle kun sieltä tuli ylisuuri vauva rakenteisiin nähden ulos. Esikoisen kokoarvio oli 3,6kg, ja kun syntyi hän oli 3,2kg. Eli kokoarviokin on sinne päin, mutta h-hetkellä yllätyksien määrän toivoo olevan minimi, sillä (en halua pelotella ketään) mutta kun tutustuin noihin synnytyskeisseihin niin kokemukset kertoivat että jos siinä tapahtuu vaurioita alapäässä niin julkisella tunnutaan korjaavan vain ne kaikista vakavimmat. Vaikka yksilö voi kokea haittaa jo lievemmistäkin, eli pidin parhaampana sitä että selvitetään ja ehkäistään mahdollisimman paljon jo etukäteen. Ja siis vielä loppuun, synnytys meni hyvin, eikä jäänyt traumoja, joten ei todellakaan syytä kehittää pelkoja, mutta realistisesti ajatellen, kehotan selvittämään mitä testit näyttää jos yhtään epäilyttää, niin voi välttyä paljolta jatkossa.
 
Tsemppiä, toivottavasti neuvolan vaaka on sulle armollinen, eikä sokerirasituksessa löydy mitään!
Mä sain edellisessä raskaudessa myös raskausdiabeteksen, minkä takia jouduin nyt myös sokerirasitukseen. Arvot oli kuitenkin erinomaiset, mitä terkkarin oli jotenkin vaikea uskoa :-D Oisin niin halunnut nähdä hänen ilmeensä, kun tsekkasi mun tulokset...
Koska se radidiagnoosi on edellisestä, joudun kuulemma siihen toiseenkin rasitukseen vielä menemään. Toivotaan et ei olis siinäkään arvot yli rajojen.
Kiitos! Sokerirasitus olikin mulla myös nyt ihan normaali, ei ollut edes lähellä raja-arvoja, se oli ihan kiva yllätys kun epäilin että paastosokeri olisi taas ollut yli viitteen. Loppuraskaudesta vielä toinen rasitus sitten. :) (Painoa en vieläkään tiedä, mutta selviää ensi viikolla).

Minulla kävi siis viime raskaudessa niin, että sain juuri ja juuri sen raskausdiabetes-diagnoosin sokerirasituksessa, kun paastoarvo oli siinä rajalla (5.3), muut tosi hyvät. Kotiseurannassa paasto oli myös lähes aina lähellä sitä sallittua ylärajaa, mutta vain pari kertaa sen yli, muut arvot tosi hyvät. Ei kuulemma tarvinnut sen suhteen tehdä mitään, mutta tein vielä ihan ylimääräisiä verensokeriseurontoja loppuraskaudessa varmuuden varalta (samoin tuloksin). Vikoilla viikoilla en enää jaksanut kun selvästi neuvolassa tuntuivat ajattelevan, että huolehdin ja hössötän ihan turhasta. Mut mulla oli tosi vahva tunne et lapsi on iso, ja toin sitä neuvolassa ja synnärillä esille, mut kaikki lohdutteli että vaikutti mukamas ihan sirolta. No sit kun lapsi syntyi, niin hän olikin kyllä ihan tosi iso, yli 4.5kg (meni myös lähes yliaikaiseksi). Tuli hyvin alakautta onneksi ilman mitään vaurioita kummallekaan osapuolelle, mutta oli yhdessä kohtaa ponnistusvaiheessa tosi tiukka paikka niin, että kätilökin oli selkeästi jo huolissaan ja hyvä ettei lapselle tullut hapenpuutetta. :sad001 En tiedä paljonko mun raskausdiabetes vaikutti tuohon kokoon (suvussa on muutenkin isoja vauvoja), mutta olen epäillyt että olisiko mun verensokeri sitten jotenkin pahentunut huomattavasti niillä ihan viimeisillä viikoilla kun en enää sitä seurannut, tai sitten jo sitä raja-arvoa lähellä oleva paastosokeri olisi jo riittänyt olemaan haitaksi vauvalle? Nyt neuvolassa kun tästä puhuin, nykyisin kuulemma ohjeistetaan seuraamaan ihan viimeisimmille viikoille kotona verensokeria, mikä on selkeästi muuttunut aiemmasta. Mut tämän kokemuksen myötä oon itse nyt kyllä tosi tarkkana. Jos en toisestakaan seulasta "jää kiinni" niin voi olla, että seuraan silti itse omia arvojani varmuuden vuoksi ja toivon kyllä äitiyspolille lähetettä synnytystapa-arvioon vaikka ei tulisikaan raskausdiabetesta, koska pelkään että sieltä kuitenkin olisi tulossa iso vauva.
 
Nyt 18+5 ja paino sama kuin lähtöpaino. Alkuraskauden turvotuksen aikaan se nousi n. 3 kg, mutta laski sitten samalla kuin se jäätävä pöhötyskin. Lähtöpaino on sen verran korkea, että kiloja ei tarvitsisi tulla ja luultavasti ei haittaisi, vaikka niitä lähtisikin, mutta tällä mennään.

Radikin todettiin, mutta arvot ovat olleet kotona mitattuna priimaa, joten ruokavalio on siltä osin kunnossa. Eipä kyllä teekään mieli makeita, hedelmiä ja marjoja lukuun ottamatta. Toista se oli ennen raskautta :joyful:
 
Takaisin
Top