Painonnousu odotusaikana

Mulla on noussut 2kg, mutta mulla on kaikissa lähteny vasta näihin aikoihin paino nousemaan eli eiköhän se kohta nouse, leveyttä on kyllä tullut, omista farkuista menee enään 2 päälle ja niistäkin toiset ollu aina vähän isot ja toiset jotain stretsiä tai muuta venyvää materiaalia muut juuttuu reisiin... Äippä vaatteita en oo ostanut ja niitä aina ollut vaan yhet reisitaskuhousut ja yhet cabrit kesäksi, pärjäisin noilla hyvin koska rakastan collareita, joten niitä löytyy mutta nyt meinaan kyllä ostaa ainakin yhet housut lisää, kesämekkoja löytyy ja ne mahtuu hyvin myös loppuraskaudessa :)
 
Minullakin tulee yleensä aina raskauden alussa kova turvotus ja se 2-3kg painoa, kuten nytkin oli tullut heti ekaan neuvolaan, mutta nyt paino pysynyt suunnilleen samassa. Kahdessa aiemmassa raskaudessa oon ollut ns läpipasko eli kiihdyttää aineenvaihduntaa raskaudet. Nyt ollut maltillisempaa kroppa toistaiseksi. Ruoka kyllä maistuu, kuvotukset loppuivat oikeastaan rv 11 paikkeilla. Kahdessa aiemmassa raskaudessa alussa painoa, sitten pitkä tasainen kausi ja viimeisenä kahtena kuukautena sitten taas 2-4kg. Mulla ei raskauksista ole tullut kuin 6-7kg painoa, lähtöjään painoa BMI mukaan 26 päälle. Saas nähdä miten tällä kertaa, nyt lähtöpaino oli noin 6kg alempi mitä aiemmissa.
 
Painon tippuminen näyttäis pysähtyneen. Nyt paino pysynyt samassa n. 3 viikkoa. Samalla kuitenkin vatsa lähtenyt hienoisesti kasvamaan ja aika jäätävä turvotus siihen päälle.
 
Mulla ei ole oman vaa'an mukaan tullut kuin pari sataa grammaa painoa, mutta turvotusta ollut alusta alkaen. Ja kun kohtu noussut tuohon navan alapuolelle, nostaa se kaiken muun roinan siihen yläpuolemme niin maha näyttää aika isolta jo.

Painoindeksi siis ennen raskautta 25, mut neuvolassa mitattiin 26, tämän vuoksi joudun myös sokerirasitukseen joskus viikolla 25- paikkeilla.
 
Mulla oli edelleen vain 200g noussut paino. Lääkäri kyllä lohdutteli, että eiköhän se sieltä lähde nousemaan :woot:
 
Minulla oli ensimmäisessä neuvolassa +/- 0 ja toisessa + 800 g. Kotivaaka ei näytä vielä lisäystä, tosin alussa paino tippui pari kiloa ja ne oli siis tulleet takaisin ensimmäiseen neuvolaan.

Ekassa raskaudessa painoa tuli lisää kuutisen kiloa. Saa nähdä, miten nyt etenee :) Liikunta on ainakin selvästi vähäisempää ja ruokahalu yhtä hyvä :grin

Edit. Sama alkupaino molemmissa.
 
Mulla on paino noussut noin kilon lähtötilanteesta. Välillä ehti nousta melkein kaksi kiloa ja taas tippua ne kokonaan pois. Nyt tasaantunut tuohon aika tarkkaan kilon lisäykseen, vaikka vatsa kyllä kasvanut. Mutta onneksi vaikka reisistä voikin paino siirtyä vatsaan ja rintoihin :wink
 
Mulla myös paino noussut kilon lähtöpainosta, nyt 16+0. Yksösraskaudessa nousi 7kg, saa nähdä kuinka nyt käy. Tuntui että maha oli tuolloin aikamoinen pallo vaikkei paino tuon enempää noussutkaan.
 
Mulla sen kun jatkaa laskua toi paino kun ruokahalu ollut toooosi pieni ja ruuansulatus todella hidas:confused: Tai siis kärsin aivan hirveän löysästä mahasta, mutta ruoka siis mötköttää mahassa todella pitkiä aikoja..Parhaimmillaan vai pahimmillaan mulle ehti tulla +5kg mutta nyt siitä on puolet lähtenyt pois! Ihan kuin kaikki alun ummetuksen kuonat olisi lähteneet aivan turbovauhdilla liikkeelle:hilarious: Tosiaan mietityttää mikä on tän painonvaihtelun suunta ja lopputulema.
 
Täällä pahoinvointi ja painon putoaminen jatkuu edelleen. Koko päivän pahoinvointia ja varsinkaan liha, makea, rasvainen jne. ei uppoo käytännössä ollenkaan. Syöminen on ylipäätään tuskaa, erityisesti aamut ja kaikki ruoka pitää pakottaa. Lähinnä saan syötyä kasviksia, marjoja ja vaihtelevasti viljatuotteita, maitotuotteita ja hedelmiä (maistuu liian makeelta)Tänään rv 16+3. Paino on tippunut Reilu 4,5kg alkupainosta. Ei onneksi oo enää vauhdilla tippunut mutta viikon kahden välein tulee pykälän alas.

Viime viikolla sano neuvolassa että seurataan tuleeko muutosta ja tiputukseen vaan jos siltä tuntuu. Huomenna lääkäri niin saa nähdä mitä kommentoi. Tippaan en oo mennyt kun sen mitä saan syötyä pysyy kuitenkin sisällä ja vettä pystyn juomaan. Viimeksi olin siitä ihan poikki ja olo oli illan parempi mutta kaks päivää meni palautua ku oli jotenkin nii ressaavaa.

En tiiä yhtään mitä tän kanssa pitäisi oikein tehdä. Ahdistaa myös kun oon lukenut juttuja missä porukka on vielä nii paljon huonommassa jamassa että mitä tässä voi valittaa mutta toisaalta menee niin paljon energiaa jokaisesta päivästä selviämiseen tän takia ja hermoja raastavaa.
 
Mulla oli lähes 3kk hirveä pahoinvointi ja jotta se pysyi edes satunnaisesti aisoissa, söin ihan jatkuvasti. Vaikka siis oksensin ympäri vuorokauden, pysyi joku sentään sisällä sillä nyt rv18 paino noussut 5kg. Oon ihan yllättynyt, kun yleensä rajulla oksentamisella se laskee. No nyt 2vko loman jälkeen olokin on taas energinen ja olen voinut aloittaa urheilun jälleen. Oma pelko on, että loppuraskaudesta olisi lihomisen vuoksi epämukavat oltavat.
 
Mulla sen kun jatkaa laskua toi paino kun ruokahalu ollut toooosi pieni ja ruuansulatus todella hidas:confused: Tai siis kärsin aivan hirveän löysästä mahasta, mutta ruoka siis mötköttää mahassa todella pitkiä aikoja..Parhaimmillaan vai pahimmillaan mulle ehti tulla +5kg mutta nyt siitä on puolet lähtenyt pois! Ihan kuin kaikki alun ummetuksen kuonat olisi lähteneet aivan turbovauhdilla liikkeelle:hilarious: Tosiaan mietityttää mikä on tän painonvaihtelun suunta ja lopputulema.
Kuinka pitkällä nyt olet? Jännä nähdä vaihteleeko paino jatkossa yhtä paljon.
 
Mulla ei ole oman vaa'an mukaan tullut kuin pari sataa grammaa painoa, mutta turvotusta ollut alusta alkaen. Ja kun kohtu noussut tuohon navan alapuolelle, nostaa se kaiken muun roinan siihen yläpuolemme niin maha näyttää aika isolta jo.

Painoindeksi siis ennen raskautta 25, mut neuvolassa mitattiin 26, tämän vuoksi joudun myös sokerirasitukseen joskus viikolla 25- paikkeilla.

Luin, että sokerirasitus tehdään lähes kaikille jossain vaiheessa. Joillekin tehdään jo alkuraskaudesta, mutta tuohon rv 24-28 joutuvat lähes kaikki :)
 
Sokerirasitusta ei tehdä alle 25v ensisynnyttäjälle jolla ei ole lähisuvussa 2 tyypin diabetestä eikä alle 40v uudelleen synnyttäjille jos aiemmissa raskauksissa ei oo ollu radia, mulle ei tehty viime raskaudessa eikä tehdä tässä, myöskään esikosen aikana ei tehty, tosikon kanssa tehtiin, koska mulle maistui suklaa ja kaikki muu sokerinen niin hyvin että oli pakko joka päivä syödä vähintään 1 suklaa patukka, lisäksi mun vaarilla oli diabetes
 
Sokerirasitusta ei tehdä alle 25v ensisynnyttäjälle jolla ei ole lähisuvussa 2 tyypin diabetestä eikä alle 40v uudelleen synnyttäjille jos aiemmissa raskauksissa ei oo ollu radia, mulle ei tehty viime raskaudessa eikä tehdä tässä, myöskään esikosen aikana ei tehty, tosikon kanssa tehtiin, koska mulle maistui suklaa ja kaikki muu sokerinen niin hyvin että oli pakko joka päivä syödä vähintään 1 suklaa patukka, lisäksi mun vaarilla oli diabetes

Kyllä mulle olis tulossa sokerirasitus vaikka edellisessä ei radi ollut lähelläkään eikä tuo 40v rajapyykki vielä jokuseen vuoteen oo tulossa. :rolleyes: Toki isoäidillä oli diabetes. Mutta ajattelin kyllä kauniisti kieltäytyä kunniasta, ellei rupea mitkään oireet viittaamaan radin suuntaan niin en oikein näe mitään järkeä mennä sitä koetta tekemään. Yritettiin neuvolasta laittaa mua jo siihen ensimmäiseenkin sokerirasitukseen, mutta siitä sain jo neuvoteltua itseni irti ihan sillä kun ekan kohdalla kävin kokeet kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla oli arvot niin hyvät.
 
Meille neuvolassa sanottu noin, en sitten tiedä onko paikka kohtasta, mutta näin täällä mwillä ohjeistettu
 
Luulen joo vähän että niissäkin on heittoja paikkakunta- tai jopa neuvolakohtaisesti... Ehkä toisissa paikoissa joutuu herkemmin sokerirasitukseen ku toisissa.
 
En ole minäkään joutunut aikaisemmissa raskauksissa sokerirasitukseen, ja nyt nimenomaan terkka sanoi että joudun siihen tuon mun BMI:n vuoksi. Ei muita syitä. Tämän viikon neuvolassa yritin puhua itseäni pois siitä, ja terkka sanoikin että se on suositus, mutta ei pakko, jos ei sitten vauvan kokoarvio jossain vaiheessa ole iso.
 
Kuinka pitkällä nyt olet? Jännä nähdä vaihteleeko paino jatkossa yhtä paljon.

Memili, tänään on 15+1:) Se on kyllä hurja miten tuo paino voi heitellä niin paljon! Nyt kun on pääsykokeet ohi ja aloin syömään pastaa ym. viljatuotteita niin painoa tuli taas kilo lisää, hiilari kun sitoo vettä niin tehokkaasti..(Ja lisää ummetuksen määrää myös, ugh!)o_O Se on jännä seurata mikä kaikki siihen vaikuttaa! Ei taida voida pistää ihan kaikkea hormoneiden piikkiin vaikka mieli tekisi varsinkin herkuttelun jälkeen heh:grin
 
Takaisin
Top