Painon nousu

mua kans ihmetyttää vähän toi et syömisten kans ollaan niin tarkkoja suomessa ja kun jotkut odottajat ottaa ne ohjeet vielä ihan kirjaimellisesti ja panikoivat, että voinko nyt syödä tätä ja tuota :D itse olen syönyt aikalailla normaalisti koko raskauden ajan. liikaa herkkuja ja kahvia on myös mennyt ja painosta en jaksa stressata (: eiköhän sieltä kuitenkin ihan normaali vauva synny, uskoisin :D

Mä oon syöny maksalaatikkoa, vaikka "ei sais" Tosin mun neuvolatäti sano että saa syyä kuukaudessa ( vai oliko se viikossa ) yhen rasian koska niissä sitä maksaa ei juurikaan oo.. Eihän sillonkaa vissii mitää rajoitteita ollut kun meidän äidit meitä odotti ja ihan terveitä ( kai :D ) meistä tuli.

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Mäkin syön maksamakkaraa kun sattuu olemaan suurta herkkua. Mut neuvolassa sanoi että on ihan ok syödä pari siivua leivän päällä silloin tällöin :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

sitä munki äiti ihmetteli et miten nykyään on noin tarkkaa kun hän ainakin mua odottaessaan söi suunnileen kaikkea mitä nyt on kiellettyjen listalla :D

miiumiu, samaa ihmetteli minunkin äiti :D

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Ootteko muuten katselleet, miten syöntisuositukset vaihtelee maakohtaisesti? Joku mikä on meillä ehdottomasti kiellettyä on muualla suorastaan suositeltua.. Hassuja juttuja ovat.

Suhtautuminen raskauteen taitaa muutenkin vähän vaihdella maakohtaisesti. Kaveri on naimisissa muualta Euroopasta muuttaneen miehen kanssa ja hänen kotimaassaan raskaana olevat naiset ei kyllä mitään painavia tavaroita itse riuhdo ja kyllä syödäkin saa kahden edestä. Suomessahan raskaus ei ole sairaus joten kyllä pitää jaksaa samaan malliin kuin ennenkin. Noh nyt vähän kärjistän. :p Puolensa ja puolensa varmaan on suosituksissa.

Meillä oli viikonloppuna kaverin polttarit, joissa otettiin paljon valokuvia. Seuraavana päivänä matkalla kotiin käytiin niitä läpi ja piti tosissaan katsoa, että kuka tuo möhömaha on, ennenkuin tajusin, että minähän se :grin Ei ole tainnut omakuva pysyä ihan kehon muutoksen mukaisessa vauhdissa mukana! Painoa tullut lisää 8 kiloa (nyt rv34+0) ja musta tuntuu, että kaikki paino tuossa mahalla, joka on oikein pinkeä pallo. Tai jos on muualla niin on kyllä tasaisesti jakautunut joka puolelle kehoa.

Veikkaan että kohta alkaa helteen tuoma turvotus näkyä painossa ja ulkomuodossakin... Ainakin olin vuorokauden aikana kerännyt melkein kilon painoa, ei voi kyllä pelkkää vauvaa eikä herkkujakaan olla. :grin Nyt lähti sormukset!

Onko sormukset pakko ottaa jossain vaiheessa pois? Tekee kyllä tiukkaa saada ne pois, kun sormet on koko ajan sen verran turvonneet...

Mä otin vain varmuuden vuoksi jo nyt kun ne vielä lähti taistelematta irti. Muistelen yhtä tuttua joka oli viime kesänä helteillä raskaana ja oli kyllä niin turvoksissa etten heti meinannut edes tunnistaa... jos menee itsellä samaan suuntaan. Toistaiseksi vettä kittaamalla on jotenkin aisoissa pysynyt.

Noihin ohjeistuksiin liittyen meidän äiti ihmetteli kovasti sitä että selällään nukkumista pitäisi välttää, että mitenköhän niitä vauvoja on saatu hengissä maailmaan tähän asti kun ei tuollaisestakaan vielä pikkusiskon syntymän aikaan eli vuonna 2000 edes puhuttu. Hyvähän se on että tietoa on enemmän mutta täytyy muistaa pitää maalaisjärki matkassa. :)

Mä oon myös lupunut sormuksista hyvissä ajoin, koska kaverilla turposi sormet niin, että sormukset jouduttiin leikkaamaan leikkurilla irti, kun ei veri enää kiertänyt. Siitä tuli sitten vähän kalliimpi lasku, kun ne vietiin kultasepälle korjattavaksi.

Huh, tuo kuulostaa tosissaan ikävältä! Tekee mieli jättää sormus kirjahyllyyn kyllä..

Otin myös sormuksen pois vaikka se ahdistaakin vain iltaisin. Kulkee kaulaketjussa mukana kun en kuitenkaan ihan ilman halua olla :)
Tuntuu, että turvotusta on koko ajan enemmän jaloissa ku käsissä.

Oletteko muuten lisännyt juomaveteen pientä määrää suolaa näiden helteiden aikana ?

Hei muakin kiinnostaa tuo suolaniksi! Olen kuullut tästä huhua mutta pitääkö sen olla jotain tietynlaista suolaa? Oon kuvitellut että suolaa pitäisi turvotusten vuoksi vältellä mutta mites tää nyt menikään...

"Litraan vettä liuotetaan neljäsosa teelusikallinen puhdistamatonta merisuolaa ja juodaan se päivän aikana.
Miksi merisuolattua vettä?
Merisuolattua vettä kannattaa juoda, koska siinä on noin 90 mineraalia. Pelkästä hanavedestä nämä mineraalit puuttuvat ja nykyisestä vähäsuolaisesta ruokavaliostakin on hankala saada läheskään kaikkia näitä mineraaleja. Merisuolasta saa esim. magnesiumsuoloja, jonka vuoksi lihaskrampit ovat monella historiaa merisuolatun veden juonnin aloituksen jälkeen.
Hyvä merisuola on puhdistamatonta ja hienonnettua. Tällaisia tuotemerkkejä ovat esim. Urtekramin puhdistamaton, aurinkokuivattu Atlantin merisuola, Danival, Celtic Sea Salt, Herbamare (yrttimerisuola) tai Real Salt, joita saa useista luontaistuotekaupoista. Jos kuitenkaan kaikkia kriteerejä täyttävää merisuolaa ei löydy, voi ostaa tyypillistä kalansuolaukseen käytettävää karkeakiteistä merisuolaa."
http://www.e-coach.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=35

Tuommoisen löysin pienen googletuksen jälkeen. :)
Eli ymmärtääkseni, kun helteellä hikoilee paljon ja juo pelkkää hanavettä, kehosta poistuu kaikkia mineraaleja ym. ja sen takia juomaveteen olis hyvä lisätä vähän suolaa. Ei kai ihan koko ajan, mutta varmaan esim. yhteen pullolliseen. Ja sen ei pitäisi turvottaa (paitsi jos juo ihan yltiösuolasta vettä ja koko ajan), koska periaatteessa korvaa vaan niitä kehon menettämiä mineraaleja..

Mulla on sormukset vielä paikallaan mutta yks ilta ne ei meinannu liikkua kun oli nakkisormet sitä luokkaa. Eli taitaa olla aika ottaa ne pois. Turvotus on sitä luokkaa että hirvittää ja varmasti näkyy painossa. En uskalla mennä vaakaan nyt lomailun jälkeen kun tuli herkuteltua enempi.

Senpähän takia keski-euroopan ym. lämpimissä maissa tuodaan pöytään jotain suolaista naposteltavaa juoman kylkiäisenä... jotain suolaa pitää saada, muuten vedet tulee suodatettua suoraan läpi :) mutta ei siis välttämättä tarvi alkaa sekoittelee veteen suoloja. riittää, että syö jotain suolapalaa tai juo kivennäisvettä tms

Mä oon löytäny uuden avun Lidlin mehukivennäisvedestä. Se maistuu hyvin näin kuumalla ja saa suoloja. Ruoka ei oikein maistu. Hampaiden kannalta ei tietenkään oo optimaalinen ratkaisu mutta ei jaksa koko aikaa juoda pelkkää vettä.

Paino on tippunut kotivaa'an mukaan 1,3 kg kahden viikon takaisesta, eli nousua raskautta edeltävästä ajasta 2,2 kg. Ollaan jo siinä rajoilla, että kaunistelenko neuvolassa totuutta :rolleyes: Jos noudatan radi-ruokavaliota (+syön nälkääni silloin tällöin enemmän ja jätskin tai palan suklaata silloin tällöin) ja noin käy, en tosiaan enää kaipaa mitään moraalisaarnaa taas uudelta neuvolantädiltä (joka on koko raskausaikana järjestyksessä kuudes). Sitten olisi eri asia, jos pikkutyypin ravinnonsaannissa olisi ollut jotain, mutta kun äitipolin lääkäri totesi viimeksi, ettei ole syytä ottaa paineita, niin ei nyt vain jaksaisi.

Tähänastiset neuvolasähläykset ovat kyllä aiheuttaneet sen, että aina sinne menee jotenkin niskakarvat pystyssä ja suhtautuu uusiin viattomiinkin neuvolatäteihin aika varauksella. Harmi :sad001

Takaisin