Painon nousu

Mulla oli painoa tullut lisää pari viikkoa sitten neuvolassa lähtöpainosta vajaa kilo, en tiedä paljonko on tullut lisää siitä.

Muokattu viimeksi:
Viime neuvolaan mennessä oli tullut pari kiloa lisää, mutta nyt flunssaa sairastaessa vähän jopa paino tippunut... Toistaiseksi oon syönyt mitä ja milloin vaan mieli tekee. Aika paljon sellaista, mitä ei tee mieli.

Mulla oli alussa sillai ett ennen raskautta painoin jtn 60 kg mutta raskaus pahoinvoinnin myötä paino tipahti 54 kg nyt onneksi jo 3 kg paino noussut kun opetellut tietyn rytmin kanssa syömään... Johan siihen reilut 17 viikko menikin siihen opetteluun...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app

Kissankello: Vau, sun tekstissä oli paljon samaa ku omassa elämässäni (ehkä jopa valitettavasti). Mäkin kärsin syömishäiriöistä n. 9 vuotta, johon kuulu myös armotonta vaa'alla ravaamista. Muutama vuos sitten vaan päätin irtautua niistä kahleista ja heitin puntarin pois. Mua on kyllä sen jälkeen punnittu mm. työhöntulotarkastuksessa, mut mun ei oo ite tarvinnu tietää vaa'an lukua. Nyt näitten vuosien jälkeen tuntu aika rajulta mennä neuvolassa ensimmäisen kerran punnittavaks ja vieläpä ite nähdä luku. Kauheesti jännitin, että oonko nyt turvoksissa tai syöny jotain nestettä keräävää... Vaikka tiedän, että painon on mun tapauksessa pakkoki nousta, niin olihan sen elämäni suurimman painoluvun näkeminen tietyllä tavalla rankkaa. Mäkin siis joudun hieman psyykkaamaan itseeni ja muistuttelemaan, että näin pitääkin olla. Pitää vaan olla onnellinen, että on pystyny tulee edes raskaaks sen kaiken sairastamisen jälkeen :) Sekään ei kuitenkaan oo ihan itsestään selvää, koska mullaki jossain vaiheessa on hormonitointa ollu aivan sekasin. Jos olisin heti paranemisprosessin alussa alkanu odottaa, en varmaan olis pystyny käsittelemään painonnousua samalla tavalla ku nyt.

RvD: Loistavaa, että oot myös pystynyt jättää syömishäiriön taakse. Elämä, jossa paino ei määrää on niin paljon rikkaampaa. Meidän täytyy nyt vaan muistaa, että ne numerot siellä neuvolan puntarissa kertoo vaan, että vaavi voi hyvin. En mäkään olis ollut valmis raskauteen kunnes olin lopettanut hoidot ja tunsin itseni oikeasti terveeksi. Syömishäiriö on periytynyt mummolta äidille ja siitä mulle, joten en lapsia halunnutkaan ennenkuin olin varma, etten enää omille lapsille siirtäisi huonoa asennetta ruokaan ja painoon. Se onkin motivaationi nyt raskauden jälkeen pysyä terveenä, vaikka raskauskilojen tiputtaminen voi olla tiukka paikka. Tietääko ne neuvolassa taustastasi? Mä kerroin siellä omastani ja terkkari sitten sanoi, että heti juttusille jos alkaa tuntua, että vanhat ajatukset alkaa hiipii mieleen sekä raskauden aikana, että sen jälkeen.

Kissankello: Jep, kerroin ihan suoraan, että oon sairastanu syömishäiriöitä.Terkka ei mulle tainnu kyllä antaa mitään ohjeita, mutta ovatpahan ainaki tietosia jos jotain ongelmaa tulee. Syömishäiriötä on aika helppoa "harrastaa" yksin, ku on vastuussa ainoastaan omasta kehosta. Sillon oma vartalo voi olla itselle täydellinen vihollinen, jota haluaa riuduttaa. Nyt raskaana on vaan pakko arvostaa kehoaan ja nähdä miten korvaamatonta työtä se tekee.

Pääsiäinen on mennyt mässäillessä ja sain +2 kg neljässä päivässä :) Ehkä osa on turvotusta.

Nyt tämä paino on tehny jonku järkyttävän nousun! :eek:

Nyt tullu lisää alkupainoon jo joku 7-9kg. Aivan järkyttävää! En kuitenkaan ole mitenkään enempää herkutellut, pikemminkin vähemmän kuin aikaisemmin ja muutenki syöny terveellisemmin kuin ennen raskautta. :angry1

En ymmärrä.....

en tiedä viitataanko osalla kommenteista aloitukseeni, mutta en siis ole kiinnostunut painon nousustani siitä syystä, että itse pääsisin mahd. helpolla pudottamisella synnytyksen jälkeen. en todellakaan ole ollut millään dietillä tai ajatellut että "kumpa kiloja ei tulisi lisää".. Terveeseen vauvaan vaan muutama avain asia on liikunta läpi raskauden, tavalla tai toisella ja terveellinen ruoka valio. näiden vuoksi painoni pysyy tahtomattanikin kurissa ja uskon että nuo kaksi asiaa on terveeseen vauvaan hyvä avain asia:).
En omista omaa vaakaa, painon näen aina neuvola käynneillä.

Mulla oli tänään neuvola 22+2 ja painoa tullut lähtöpainoon 3,2kg. Esikoisesta oli vielä viitisen kiloa jäljellä kun tulin uudelleen raskaaksi...Täytyy taas alkaa liikkumaan enemmän kun sateet lakkaa ;)

Esikoisesta keräsin komeat 22 kiloa ja se oli jotain ihan järkyttävää!

Mulla on tullut kaksi kiloa ja viikot nyt 21+5. Mutta mulla jo ennestään ihan riittävästi ylipainoa joten mielummin olisin lihomatta yhtään.

Mulla ei oo tullu kans yhtään painoa lisää vaikka en kipujen takia oo pystynykkää liikkuu :o

Mulle neuvolan vaaka näytti 3kg lisäystä alkuun. Jos painonnousu pysyy tällaisena niin pitäis tulla joku 5-7 kg yhteensä. Se kuulostaa minusta aika vähältä, varsinkin kun olen normaalipainoinen, ja tuon neuvolan taulukon mukaan pitäis tulla 14-15kg. Ihan mieluusti vähempikin painonnousu kelpaa! Mutta mietin vain, että sitten imettämisen aikana pitää syödä kamalan paljon, jos ei ole kertynyt omia varastoja kehoon, josta antaa vauvalle energiaa. Tiedän muutaman tytön, joilla imetysaikana paino tippui reilustu alipainon puolelle, vaikka raskauden aikana painonnousu oli ollut ihan normaalia... Vähän mietityttää, jos itselle käy samalla tavalla. Tai sitten taas huolehdin ihan turhaa, kuten tavallista :wink

Mulla on sen alkuturvotuksen jälkeen tullut n. puoli kiloa kuussa. Ekassa raskaudessa tuli joku 10-12kg niin veikkaan, että nyt varmaan menee samoihin. Tuosta puolet jäi laitokselle ja loput lähti sit kun lähti. En ota stressiä asiasta, mulle paino on aika yhdentekevä asia ja olen super tyytyväinen, että olen vihdoin oppinut suhtautumaan niin rennosti painooni. Se ei ole ollut helppo prosessi. Muuten en punnitsekaan itseäni juuri koskaan, koska olen tietoisesti pyrkinyt pois painon kyttäämisestä mutta nyt on tietty pakko ainakin neuvolassa.

Se, mitä tosi paljon odotan, että pääsen taas tekemään niitä rankkoja treenejä, mitä normaalisti teen. Siihen toki menee vielä aikaa ja maltti on valttia. Hyvää kannattaa odottaa. Nyt on kuitenkin tärkeintä vauvan hyvinvointi ja rankkojen treenien aika tulee sitten taas myöhemmin.

firstBaby, ei meistä kukaan painoaan kyttää turhamaisista syistä. Tuskin niin kukaan sinustakaan luulee.

Just kun pääsin sanomasta niin tämä aamuna vaa'lla odotti järkytys kun yhtäkkiä oli kilo tullut jostain lisää. Itse epäilen turvotusta ( ja todella toivon että se kilo katoaa jonnekin ja pian) koska eilen tuli syötyä muun muassa pikkupussi juustonaksuja. Ja tänään pihviä. :rolleyes:

Suolainen kyllä turvottaa ihan hulluna. Jos erehtyy jotain naksuja leffassa syömään niin kohta ei lähde sormukset sormista ja kengät puristaa jalassa.

Ja mulla noi turvotusheittelyt ei rajoitu mihinkään yhteen kiloon, saataan hetkittäin olla kolmekin kiloa painavampi jos turvotus iskee kunnolla. Tämmöstä taipumusta oli kyllä ennen raskauttakin, en tiedä mistä johtuu.

Näiden nesteheittelyiden takia luovuin liian tiheästä vaa'an kyttäämisestäkin. Aiheutti vaan turhaa stressiä, etenkin kun ne turvotukset kyllä aina on lähteneet kuitenkin pois.

Mulla kans vaihtelee paino normaalistikin aika paljon. Varsinkin menkkojen aikaan oli +2kg pelkkää turvotusta ja olo sen mukainen.

sain kanssa lääkäriltä käskyn punnita itseni joka päivä että painonnousu pysyy kurissa - lähinnä vaa'alle saa naureskella, kun turvotuksen ja vatsan toiminnan mukaan yössä tulee kilo lisää ja hetken päästä se on taas poissa.

kuitenkin painoa on tullut niin tasaiseen tahtiin, että taitaa tuo sairaalan sallima 10kg ylittyä... satuin juuri ennen raskaaksi tuloa laihtumaan n.5kg (bmi 19.7), ja ne kilot tulivat hetkessä takaisin heti alkuun.

Heip! Mä olenkin täällä ihan uusi! Viikkoja on nyt 23+2. kiloja tullut n. neljä ja nämä kaikki viimeisen kuluneen kuukauden aikana. Viikko nousu ollut siis hurja 930g. Nyt kuluneella viikolla painoa ei oo tullut yhtään lisää, mistähän siis moinen pyrähdys johtunut...

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin