Painon nousu

Mulle tullut nyt 12kg. Mutta viime viikolla oli tullut 1,4kg lisää! Vähän pelkäsin, mitä neuvolantäti sanoo, mutta meinasi, että on ihan normaalia, jos välillä tulee nousupiikkejä. Ja kun piirsin painon sinne käyrälle niin ihan tasaisesti on noussut jostain rv20 asti. Mutta mikä ihmeellisintä, musta ei tunnu mitenkään isolta, vaikka alunperin olin ajatellut, että koen itseni isoksi ja kömpelöksi. Johtuu varmaan siitä, että suurinosa painosta on tullut tuohon vatsalle, eikä sekään ole mitenkään valtava!

En muista kerroinko täällä, on siis tapahtunut jonkin aikaa sitten. Olin yhdessä välissä tosi hoikka, myöhemmin prosessoituna johtui syömishäiriöstä, ja nostatin painoa jo ennen raskautta ja nyt kun on tullut raskauskilot päälle, tuli hetki, jolloin neuvolan vaaka näytti 20kg enemmän kuin oon hoikimmillani ollut. Tähän ei siis liity mitään pahaa mieltä/masennusta/itsensä soimaamista asiasta, oli vain hauska huomata. Sanoin asiasta miehelle ja hän tosisi siihen reippaasti: "ja sen kyllä huomaa!". Ja toinen juttu, mitä kommentoi liittyi hyvin muotoutuneisiin pakaroihin, kun itse sanoin, että pitää alkaa treenata, että saa hyvän näköisen pyllyn, johon totesi itselleen uskollisella tyylillä: "sun pylly onkin tuollainen löysä roikkuperse, pitäisi tehdä syvää kyykkyä paljon!". Molemmat siis naurettiin näille jutuille ja töissäkin kerroin ja naurettiin, on mulla ihana mies :Heartred

Olisipa mullakin neuvolan täti joka katsoisi kokonaislukemia ja tilannetta eikä takertuisi yhden viikon piikkeihin tai muihin yksityiskohtiin... :sad001 Oon tullut siihen tulokseen että tää kokonaisvaltaisuuden puute johtuu siitä ettei neuvolan täti oikein muista mua, viime kerroilla oli kesäsijainen eikä sen vakkaritädinkään kanssa kovin syvällinen suhde ehtinyt muodostua kun niitä käyntejä oli niin harvoin ja välillä se unohtelikin että oon tulossa niin tuli vaan sellainen pikakäynti. Ei siinä kai sitten jää muuta juteltavaa kuin luetella niitä ohjekirjan ohjeita.

Itu, älä suotta masennu neuvolatätskän puheista. Niitä korkeampia piikkejä tulee pakostakin, kenellä se painonnousu olis aina sen 300-400g viikko. Mulla on tullu varmaan 2kg viikossa. Kauhuissani kattelin mun jalkoja äsken saunassa. Karmeat elefantinkoivet!

Onneksi en ole ainoa jolla niitä piikkejä ja turvotuksia on. :) Käytiin leffassa toissapäivänä (jaksoin istua leffan läpi juoksematta pissalle!) ja vedettiin aika mehevä määrä poppareita, sen jälkeen oli sormet kyllä ihan tönkkösuolatut. :p Eli itseaiheutettua on kyllä osaksi nämä painopiikit... toisaalta ei ole ollut heikotuksia niin paljon nyt kun en ole vältellyt suolaa fanaattisesti!

Mulla on sormien nivelet kipeytyny ja tavarat putoilee käsistä. Eilen kädet oli ihan hirveän näköiset. Ja ne jalat on nyt turvoksissa koko ajan. Se ei tunnu kunnolla laskevan edes yön aikana. Mutta kun verenpaine on hyvä eikä muitakaan oireita oo niin ei kai siinä mitään. Pitää juoda runsaasti ja yrittää välttää turhaa suolaa.

Kyllä jaksoit Itu1 hyvin kun leffan ilman vessaa, mä en enää pysty rattailla lenkillekään tytön kanssa kun tuntuu että koko ajan tarvis olla vessassa..

Olin itsekin aika yllättynyt. :grin Ei ollut hirveän pitkä leffa ja selkä kyllä alkoi kipeytyä loppua kohden, mitään Hobittia en kyllä enää lähtisi katsomaan. :p Istuessa ei jotenkin se jatkuva pissarumba niin häiritse, kävellessä kyllä vähän väliä.

Mullakin turvotuksen myötä on sormien nivelet kipeytyneet, nyt ymmärrän miksi reumaliitot ja vastaavat ottaa aina kantaa siihen onko elintarvikepakkaukset helposti avattavissa! Ei aamuisin varsinkaan ote pidä yhtään.

Mä istuin viimeksi leffassa synnytystä edeltävänä iltana eikä ollu mitään hajua että seuraavana päivänä olis käärö sylissä. Ei ollu oikein mitään ennakoivia merkkejä ja koko leffan istuin ilman vessareissua. Hyvä Itu!

Mä aina välillä lohduttaudun sillä tiedolla että ei kaikilla tosiaan taida olla hirveän selkeitä supistuksia tai muitakaan merkkejä synnytystä edeltävinä päivinä, joten ehkä tämä mun kohtalaisen lievä kiputilanne ei tarkoitakaan että pitää vielä kuukauden päivät odotella... Mutta jotenkin vaan oon luopunut toivosta että vauva tulisi yhtään etuajassa.

Noni, painoa tullut sellanen 1500g/vko tahdilla, ei hyvä. Näillä turvotuksilla on varmasti osansa tässä, ihan noin paljon en oo syönyt vaikka kaikki epäterveellinen maistuukin.

Mullakin nyt oli viikon aikana tullut pikkuisen reilu kilo... edellisellä viikolla taas ei tullut yhtään joten neukkutädin saarnat taidan huomenna kuitenkin välttää kun sehän jakaa ton painon nousun molempien viikkojen ajalle. :wink

Täällä Aamu ihan sama! Painoa oli tullu viikossa yli kilo lisää, hirveet lukemat puntarissa. Mutta neuvolantätikin sanoi, että mulla näyttäs olevan turvotusta enemmän kuin aiemmin eikä sf-mitta ollut kasvanut edellisestä (31 edelleen), joten ei pitäs olla syytä paniikkiin.

muoks: sitä painoa oli tullut siis 1700g lisää viikossa!

Muokattu viimeksi:
Tänään neuvolassa puntari näytti täysin samaa mitä kahdella viime kerralla eli kolme viikkoa paino pysynyt täysin samana, vaikka vauva on ottanut kauhean kasvupyrähdyksen niin silti oma paino ei ole ollenkaan noussut.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Nyt oli paino tippunut 800g. Edellisellä kerralla siis tuli 1,2kg lisää, joten kyllä tää painonnousu on pyrähdyksistä huolimatta ollut tasaista. Kaikenkaikkiaan tullut 12kg painoa ekaan käyntiin verrattuna.

Mulla on paino noussut alkutilanteesta jo 15kg, mutta nyt loppua kohden se on onneksi jo paljon maltillisempaa.. n.400g / vk on tullut ja laskeskelin että sen verran vauva on kasvanut aina viikossa painokontrollin perusteella..

Nyt mulle tullut painoa yht. 5,4kg kun kävin tänään neuvolassa.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Ovat sitten olleet oikeassa, jotka väittivät että vasta viimeisen kuukauden aikana sitä painoa alkaa tulla niillekin joille sitä ei muuten raskausaikana kerry: yhteensä tullut nyt neljä kiloa, josta 1,5 viimeisten kolmen viikon aikana. Ei se nyt kai enää ihan hirveitä ehdi tässä nousta, vaikka tuntuukin että etenkin aamulla voisi syödä normaalin aamupalan päälle vielä toisen, ja sitten hetken päästä välipalan... Toivottavasti näkyy sitten myös vauvan kasvussa eikä vain hurjaa vauhtia kasvavalla vyötäröllä.

Mä odottelin sitä, kun jotkut on sanonut painon laskevan vikan kuukauden aikana, kun vatsaan ei enää mahdu ruokaa entiseen malliin, mutta turhaan. Painoa tullut jo 18 kiloa.. Huoh! Se on ilmeisesti meillä sukuvika, koska äiti ja sisko lihoivat aina yli 20. Toivottavasti olen perinyt myös pikaisen painonmenetyksen synnytyksen jälkeen!

Mulla ainakin ruokahalu on pysynyt ennallaan (liian hyvänä). Vois koko ajan olla jotain syömässä. Eipä ihme, kun on painoa tullut. Onneks kaiketi pian loppuu tää painon kerääminen...

Kävin aamulla omalla vaa'alla ja neuvolan vaa'alla ja oma näytti, että olis tullut kilo kahdessa viikossa lisää, neuvolan vaaka näytti, että olis kilo pudonnut edellisestä. Eli oma vaaka näytti 2kg enemmän kuin neuvolan vaaka.

Aiemmin kuitenkin kummatkin vaa'at näyttäneet samaa. Onkohan niistä nyt toinen vaan sanonut työsopimuksensa irti?

No, ehkä sillä ei tässä kohtaa ole niin suurta merkitystä enää kun noi nesteet nyt heittelee muutenkin ja vauvan paino on jo arvioitu.

Takaisin