Painon nousu

Mä en oo ees uskaltanu käydä vaa'lla vähään aikaan kun oon syöny niin hirveesti. Apua...Ja ens viikolla on neuvola.

Hehe... neuvolassa tänään vaaka näytti vähän yli 72 kg... Paino on siis koko raskausaikana noussut jo vähän yli 10 kg. Toivottavasti ei enää hirveesti tulis. Ei varmaan kannattais syödä herkkuja näin paljoo, mutta mikä se on kun ne niin maistuu!

Niin, miksei se normiruoka nyt maistu vaan makeat?! Ihmeellistä....:rolleyes: Eikä jaksa ottaa itseä niskasta kiinni että lopettais herkkujen pupeltamisen.

Mä kans sellanen sokerihiiri...eilen ukko toi pari fazun levyy..sanoinki sille et 14pvä ku neuvola on ni saa nähä rapsahtaako sokerinrasitus mulle..:/ lääkäri oli sitä mieltä et jos sf mitta huitelee yläkäyrillä ni jo sen takia joudun rasituksee:/

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Joo-o, mulle oli pompahtanut kolme kiloa kuukaudessa!, ehdinkin jo iloita ettei ole sama tahti kuin viimeks jolloin kertyi yhteensä yli 20 kg.. no, neuvolatäti vaan totesi että eipä kai tää nyt mitään mutta itteä harmitti! Yhteensä on tullut painoa semmonen 7 kg... sokerirasitus oli onneksi ok mutta sf-mitat menee yläkäyrillä kans. Nyt tarvis skarpata ettei tahti pysy tuollaisena tulevaisuudessa.. miks joku on keksiny nuo makeeeeeet...?! :mad:

Mulla on tähän mennyssä tullut jotain 9 kiloa. Taitaa kohta suositeltu painonnousun lukema mennä yli.. Mutta tuo paino on tullut tosi epätasaisesti, kesäkuun aikana paino ei noussut juuri yhtään ja sitä ennenkin aika kohtuullisesti. Eniten on siis tullut joskus silloin keskikolmanneksen alussa. Toisaalta huolestuttaa että painoa on tullut liikaa ja välillä taas pelottaa ettei vauva ole kasvanut tarpeeksi kun ei paino noussut siinä kohtaa kun kasvun kai pitäisi olla aika nopeaa. :sad001 Pitäisi varmaan vaan lopettaa omien päätelmien tekeminen ja luottaa neuvolaan mutta väkisin sitä pohtii onko kaikki kunnossa.

Mä seurailin painoa aika pitkään tuon http://www.kidspot.com.au/weightgain/pregnancyweightgain.asp avulla. No, nyt en enää jaksa kyttäillä, kun olen ollut jo pitkään alle minimin ja jään koko ajan enemmän jälkeen kun paino jumittaa suunnilleen paikallaan (johtuu tietysti myös radi-ruokavaliosta). Sf-mitta on kuitenkin ollut koko ajan keskikäyrällä.

Neuvolassakin saatetaan ehkä huomautella aika sattumanvaraisesti liiasta tai liian vähästä painonnoususta -- yksi kaveri oli niin kyllästynyt siihen että neuvolassa huomauteltiin liiasta painonnoususta, että alkoi loppuraskaudesta valehdella painonsa (täälläkin vain kerrotaan itse lukemat), ja ihan normimittainen tyyppi sieltä tuli. Kertoo kyllä mun mielestä paljon ko. terkkarin luomasta ilmapiiristä, jos sille ei uskalla olla rehellinen... Toiselle taas tuli 30 kiloa raskausaikana ja silti varoiteltiin, että vauva uhkaa jäädä pieneksi (ei todellakaan jäänyt) :rolleyes:

Aika kätevä taulukko! Ton mukaan mulla menisi ihan normaalikaavan mukaan. :) Taitaa olla kyllä maakohtaisia eroja näissäkin... Mulla on puhelimessa kai brittiläinen sovellus joka kanssa "sallii" painonnousua jo tuolla alkupuolella. Joissain raskausdiabetesohjeissa taas 8kg saisi jo riittää painonnousuksi ja muutenkin monissa suomalaisissa ohjeissa tuntuu vähän niuhotukselta kevytjuustojen hypetys.

Tossa on muuten tuo kaloritarvekin eri kuin suomalaisissa versioissa! Suomen ohjeissa ei muistaakseni alussa tarvita ylimääräistä energiaa yhtään ja vasta lopussa sen 300 kaloria enemmän. En mä tiedä antoiko tuo sitten enemmän lähtöpainon mukaisen ohjeistuksen kun noissa oppaissa taas on kaikki samalla viivalla.

Joo, en tiedä tuon luotettavuudesta, mutta tykkäsin siitä, että se otti huomioon sen, että alun perin eri alkupainolla ja -pituudella paino "saa" nousta eri määriä. Tosi suuntaa-antavana nuo varmaan kaikki kannattaa ottaa. Niin kuin ne neuvolantätienkin kommentit, mun mielestä, jos niissä on niin paljon heittoa kuin ilmeisesti on...

On puhuttu tosielämässä paljon kavereiden kanssa siitä, miten ylipäätään suomalaisessa raskausajan ohjeistuksissa tuijotetaan tosi paljon yksityiskohtiin: että pehmeitä juustoja ei saa syödä, homejuustoa saa syödä jos se on tehty pastoröidusta maidosta, sitä ja sitä kalaa saa syödä mutta ei enempää kuin kerran kuussa jne. Kai täällä vain on yksinkertaisesti mahdollista asettaa standardit niin korkealle, että välillä se melkein sotii jo maalaisjärkeä vastaan. Kreikassa syntyy terveitä lapsia, vaikka äidit ehkä syövät odotusaikana silloin tällöin fetaa, ranskalaislapsilla ei ehkä (en usko ainakaan) ole sen enempää alkoholivaurioita kuin suomalaislapsilla, vaikka odottavat äidit saattavat juoda sen lasillisen punaviiniä silloin tällöin, Kiinassa syntyy muutama lapsi vuodessa vaikka äidit ehkä nauttivat inkivääriteetä joskus... Mutta usein sitä miettii odottavia äitejä, jotka elävät tosi pienillä tuloilla eikä yksinkertaisesti ole varaa ostaa just niitä ruokia mitä neuvolassa satutaan suosittelemaan. Itselläkin tuntuisi kukkarossa, jos odottaisin talvella ja pitäisi pitää noista puolen kilon kasvissuosituksista kiinni... (Anteeksi avautuminen :) )

Muokattu viimeksi:
Joo tota just tarkoitin sillä suomalaisella niuhotuksella! Jos sallittujen kalojen listaan yhdistää eettiset suositukset, ei montaa sallittua fisua jää jäljelle... Ja vihannekset tosiaan on kalliita varsinkin talvella! Ja niistäkin alkaa tulla suosituksia mitä pitäisi välttää, yritä siinä sitten syödä monipuolisesti vaihdellen se puoli kiloa päivässä...

Musta tuntui neuvolassa ettei se täti uskaltanut sanoa mitään noiden virallisten linjausten ulkopuolelta, vaikka maalaisjärjellä ajatellen molemmat tiedettiin ettei tää homma nyt yhteen jäätelöön kaadu. Ehkä vähän vanhemman koulukunnan tädit uskaltaa poiketa uusimmista villityksistä kun ne on varmaan vuosien varrella nähneet niiden muuttumista niin paljon. :) Ihmiset kun on erilaisia, ei kaikille oikeasti edes sovi juuri se virallisen suosituksen mukainen ruokavalio. Tärkeämpi olisi mun mielestä kuulostella omaa vointia. Mutta olen vähän sellainen luonteeltani että helposti noista ohjeistuksista otan paineita.

Sama vika. Tuskin nuo ohjeistukset jaksaisivat edes ärsyttää, ellei niistä poikkeamisesta tulisi heti vähän huono omatunto :oops:

Mä olin vähän jo tehnyt rauhan itseni ja niiden ohjeistusten kanssa, kun tuli se radi -diagnoosi ja tietysti siitä sitten syyllisyys että tämä siitä nyt sitten seurasi kun en noudattanut "vain yksi siivu juustoa leivälle" -ohjeita... Vaikka oikeasti ei varmasti johtunut mistään sellaisesta kun ei tässä nyt mitään överimeininkiä ole kuitenkaan ollut.

Ja on tosiaan jotain pielessä neuvolailmapiirissä jos ahdistaa niin että joutuu valehtelemaan painon!

Mä ainakin syön aika normaalisti ja salaattijuustoa oon vetäny surutta. Salmiakkia oon syönyt kans ihan liikaa mutta kun ei oo verenpaineen kans ongelmia niin en oo jaksanu niuhottaa. Siitä pidän huolen että syön pastöroitua ja isojen meijereiden maitotuotteita. Listeriariski pitäis olla todella pieni.

Mulla oli tossa taulukossa paino minimum kohdalla. Onko se hyvä vai huono? En oikein tajunnut tuota taulukkoa :D

Kaikki ne luvut ovat normaalin rajoissa. Vähän niin kuin sf-mitassa on ala-, keski- ja yläkäyrä :)

Aa kiitos selvennöksestä :)

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Mulle on tullut jo 14 kg lisää! Polvet on kyllä kovilla: jos erehtyy menemään kyykkyyn, niin ylös on vaikea päästä ja polviin sattuu aika paljon... :/

Minulla taas on painon nousu tyssännyt tai ainakin viime neuvolassa paino oli tippunut eikä noussut vaikka edellisillä kerroilla painoa oli aina tullut noin 300g viikossa ja nyt oli kahden viikon aikana paino tippunut 200g, eli kympin tienoilla täällä on paino noussut

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on paino noussut aika tasan kymmenen kiloa. Viime kerralla neuvolassa täti tokaisi, että on tainnut maistua vähän enemmän kuin olisi tarve, joten tällä kertaa jännitin, että mitä se nyt mahtaa sanoa. Nyt oli kuitenkin ihan tyytyväinen painoon. :)

Takaisin