Painon nousu :O

hhmmn.. joo aika hassua kyl, mielummin jättäsin sokerin kokonaan pois ku menisin johonki testiin :D johan sitä on monta vuotta yhteensä menny karpatessa.. tyhmää et terkkari käskee syödä hiilareita, sit lihoon (no tottakia, ku hiilarit ei sovi mulle) ja sit tunkee rasitustestiin ? ja jos siel jtn olis niin sittenhän niitä hiilareita pitäs vähentää.. ei kovin loogista mun mielestä :D
 
Olin viime raskaudessa sokerirasituskokeessa koska isoäidillä oli kakkostyypin diabetes ja lisäksi mun painoindeksi oli 26 kun aloin odottaa. Täällä Riihimäellä sokerirasitukseen joutuu ne joilla on ikää enempi ku 25v, suvussa diabetestä tai sitten on ylipainoa.
Ekassa raskaudessa jäin kiinni yhdestä liian korkeasta arvosta ja sen jälkeen hoidin ruokavaliolla sitä loppu raskauden. Mitään insuliinia ei tarvittu.

Nyt jouduin automaattisesti jo rv 14-16 ekaan sokerirasitukseen josta tuli puhtaat paperit joten seuraava on sitten rv 24-26.. Ekassa raskaudessa se oli vasta rv 24-26.

Ja tosiaan, pitää olla 12 syömättä ja juomatta, yksi lasillinen vettä sallitaan. Sitten mennään ja otetaan paastoarvo eli verikoe. Sitten juodaan imelä sokerilitku jota on joku 4dl suurinpiirtein. Sit odotetaan tunti ja otetaan taas verta. Ja sit odotetaan toinen tunti ja sit otetaan vika verinäyte. Raja-arvot on paikkakuntakohtaiset eli toisissa paikoissa saa helpommin raskausdiabetesdiagnoosin kuin toisissa.. hassua..
 
Eli seuraavassa neuvolassa voisi hoitsu jo iskeä ajan sokerirasitukseen. Mulla on sillon viikkoja 22+4. Yyyh, mä en haluu piikitettäväks!
 
Pakko tulla avautumaan tänne kun ärsyttää, että miten te voitte ajatella, että se olisi huono asia, jos riskiryhmiä kartoitetaan tuosta sokerirasituksesta!? Eikö ole oikeasti hyvä, että kartoitetaan ja saadaan "kiinni" ne joilla sokerit heittelee. Miettikäähän järkevästi asioita! Ei se oikeasti voi olla niin iso asia ja kynnys mennä sinne. Olkaa positiivisempia asian suhteen!
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../khp00076

Minulle tehtiin ekassa raskaudessa vkolla 26 ja ihan iän takia.
Nyt toisessa tehdään kun mun äitillä diabetes. Mua se ei haittaa ollenkaan. Päin vastoin on hyvä asia, että asia tutkitaan, ettei tule myöhemmin raskaudessa ongelmia ja se voidaan ottaa huomioon raskauden edetessä, jos sokerit nousussa. Se on hyvä asia, että kiinnitetään huomiota tälläisiin asioihin. Se on teidän sekä vauvan hyväksi.

On paljon pahempiakin asioita raskaudessa ja vanhemmuudessa kuin yksi sokerirasituskoe!

Itselläni paino on noussut hurjaa vauhtia ja nyt varmaankin jotain 3 kiloa! Kamalaa, mutta terveellisellä ruualla se painonnousu on tehty eli ei sen puoleen hätää. Esikosta minulla nousi paino paljon maltillisimmin ja vasta 18 viikolla ekan kerran +200g ja siitä vasta seuraavan kerran vko25 oli tullut noin 500g. Erilaisia nämä raskaudet on painonkin suhteen. Olen nyt nelisen kiloa hoikempi kuin esikon aikaan. Ja tosiaan kun olin treeniruokavaliolla niin sekin varmaan vaikuttaa. Mutta ei ole vieläkään yhtään raskas olo joka on ihana asia!
 
Joo kyllä on hyvä, että riskiryhmiä seurataan ja tutkitaan, oon aivan samaa mieltä siitä onnekas10 . Mutta kyllä mua silti ne piikit pelottaa ja ahdistaa ja aivan varmana tänne(kin) avaudun siitä jatkossakin, koska täällähän tarkoituksena on saada vertaistukea ja tsemppiä. Ja koska en minä tai moni muukaan oo ollu tossa sokerirasituksessa, niin kyllä varmaan kaikkia se sitten jännittää ja tuntuu inhottavalta ajatus siihen joutumisesta vaikka se todella on äidin ja vauvan parhaaksi. Ja kyllä ymmärrään, että sua ärsyttää tämmöinen avautuminen mitä täällä on ollu, on mullakin parin asian kohdalla niskavillat noussu pystyyn ja ärsyttänyt, mutta antaa mieluummin olla, niin saa sitten myös "turhasta marisijat" mielenrauhaa ja helpotusta, kun pääsee avautumaan :)
 
Aivan! Siis monikin asia nostaa karvat pystyy, mutta asennette kuitenkin äidit! :) *Heittää positiivia tuulia* Lähinnä tarkoitin nyt asennetta sitä sokerirasituskoetta vastaan. Piikkipelolle mä en mahda mitään. Se pitää siihenkin vaan tottua. Ja ottaa ne yhtenä asiana.
Siis verikoe pelottaa? Mulla on lisäksi rh negatiivisen verikokeet edessä, sille on mahda itse mitään. Ei auta pelot ;) En minkään piikistä tykkää ja mulla jää moneksi päiväksi mustat jäljet käteen niin ei sekään kivaa ole.

On varmaan parempi kuin ei kirjoita mitään. Mä vaan ihmettelen asennetta asioihin! Vaikka vertaistukea täältä haetaankin niin turhaa valittamista ei kaiketi ymmärrä ja varsinkaan sellasista oikeista asioista! Olen varmaan niin eri henkinen vertaistuen hakija. Saa täällä jatkossa marista niin paljon kukin haluaa. Älkää mua peljätkö!
 
No, mun kohdalla kyse ei ole kyllä asenteesta (olenhan mä jok'ikisessä testissä käynyt ilman että olen yhtäkään terkkaa ottanut lutkusta kiinni), vaan ihan oikeasti melkoisesta neulakammosta, jota ei todellakaan helpota se, että on pitänyt olla syömättä 12 tuntia. Mä olen tottunut syömään aamupalan muutenkin kuin raskaana ollessani, joten erityisesti raskaana tunnun tarvitsevan sitä sapuskaa naamariin heti aamusta. Muuten on helkatin huono olo jo valmiiksi. Myönnän, että tulee maristua turhasta ja liian usein, mutta teille pieni juttu saattaa kuitenkin olla esimerkiks mulle aika isokin juttu. Murheensa siis kaikilla. 

Mun mielestä pitäisi pikemminkin asennoitua tähän niin, että meitä äitejä on monenlaisia ja samoin mielipiteitä ja niitä asenteitakin. Ei me kaikki millään voida olla samasta muotista ja samaa mieltä, sehän vasta helvetin tylsää luettavaa oliskin! :) Konkurssiin menisi varmaan vaununvalmistajatkin, kun kaikki ostaisimme vain niitä Emmaljungia... ;) :D 
 
Juu verikoe pelottaa. Aina sama juttu, oon aivan kauhusta kankeana kun odottelen omaa vuoroa :S onneks nyt parin vuoden ajan on hoitajat aina kysyneet lasketaanko tuolia vähän makaavampaan asentoon ja kerran oli ihan se tutkimuspöytä huoneessa ja sain käydä siihen makaamaan. Pieni juttu, mut kyllä auttaa siinä piikitystilanteessa paljon! Ja mä ihan oikeasti n. 6v sitten otin amk:ssa kaverin mukaan, kun piti vuosien tauon jälkeen hakea rokotus. Pelotti niin paljon :D
positiivisin mielin menen siihen sokerirasitukseen muuten, mut noiden piikkien takia jättäisin mielelläni väliin. Mutta kun ei voi. Mulle tulee kanssa tosi helposti siitä mustat jäljet ja viimeks oli ihan punainen ja sellanen raavitun näkönen se piikitetty kohta. Yäk.

Eli tossa testihommassa menis suunnilleen aamupäivä jos saa aamulle heti ajan?

Ei sua peljätä ja jatka sä kanssa kirjottelua, olit mitä mieltä tahansa mistä tahansa! :)
 
Kertokaa mullekki mitä tuolla sokerirasituksella tutkitaan ? Ja mikä on se raskausdiabetes ja onko jotenki vaarallinen ja miks?? En tiiä yhtään.
 
mulla ainakin on huono asenne ja tiedän sen, oon neiti negattivinen ;) mut joo samaa kysyisin ku dropss? ehkä en valittas siitä jos ois sanottu jossain että siitä on jtn hyötyä? sanottiin neuvolas vaan et mee sinne, sit täältä luin et eihän mun kuuluis sinne mennä, et miks sinne ylipäätänsä mennään :D ois mun mielestä riittäny et neuvolatäti ois antanu sit luvan jättää sokerit ruokavaliosta, jos tossa testissä sitä katotaan että pitääkö ne sokerit jättää pois? :D
 


Raskausdiabeteksessä verensokeri on tavallista korkeammalla, joka vaikuttaa äitiin ja sikiöön..

MM. Sikiön stressinsieto vähenee, kohdunsisäinen äkkikuolema riski lisääntyy, synnytyksen aikana hapenpuutteenriski lisääntyy (synnytyksen aikana sikiö voi vammautua), lapsi toipuu synnytyksestä mahdollisesti hitaasti tai mahdollisista infektioista, jotka tulee synnytyksessä.

Sen lisäks vauva kerää loppuraskaudesta painoa reilusti (terminä makrosomia), jollon synnytspaino voi olla jopa 4000-5000g ja se tietenkin aiheuttaa hanakluuksia synnytykseen. Usein tästä syystä synnytys käynnistetään jo aikaisemmin viikolla 36-37.

Synnytyksen jälkeen mahdollisia komplikaatioita vauvalle: hengitysvaikeudet ja matala verensokeritaso, yms.


Siksi on tosi tärkeää seurata mahdollista raskausdiabetestä. Jos äidillä on se, eikä sitä oo todettu, voi käydä tosi huonosti.


Sen lisäks jos sulla tulee raskausdiabetes, niin sulla on tosi iso riski sairastua kakkostyypin diabetekseen esim myöhemmällä iällä. Sitäkin pääsee siis seuraamaan.


Auttoko vai oliko hepreaa?
 


Sekottaakseni teitä, niin mulla on 1 tyypin diabetes eli perinnöllinen diabetes. Mulla ei haima toimi ja tarviin insuliiniä (piikitän), että pysyn hengissä ja verensokerit on normaalit.

Mulla on isompi riski saada epämuodostunut lapsi, koska mulla on elimistössä paljon sokeria koko ajan (enemmän kuin terveillä). Esim mulla on neuvolan pissanäytteessä sokeria aina ainakin kahdella plussalla. Sen lisäks mun vauva tulee kasvamaan jonnekin sinne 4000-5000 kg MAHDOLLISESTi (todnäk), jollon mun synnytys käynnistetään viikosta 32-37 jos on tarvetta.


Raskausdiabeteksessä vaan elimistön sokeripitosuus kasvaa ja sitä hallitaan yleensä ruokavaliolla.
 
Nii joo, no sittehä se tutkimus on ihan aiheellinen ja tärkee.

Mut sitä mietin et voiko se raskausdiabetes tulla iha kelle vaan, jolla ei oo ees suvus diabetestä? Niinku jos herkuttelee liikaa karkeilla ja pullalla ni voikse sit tulla kelle vaan vaik ei ois esim. sitä ylipainookaa? Altistaako raskaus jotenki erillai siihe.. ? Ku ei minul oo koskaan mitään diabetestä epäilty enkä oo sokeriikaa mitenkää karttanu nyttekää sen enempää ku ennekää, ostan karkkii ja tämmöstä viikottain.
 


Ööm , se on vanha uskomus, että pelkkä sokeri altistaa diabetekselle :D  (Jos se johtuu sokerista, niin se johtuu sokerista tulleesta YLIPAINOSTA;)


No netistä nappasin:

Raskausdiabetekselle altistavat
  • ylipaino
  • suvussa oleva taipumus diabetekseen
  • yli 40 vuoden ikä
  • aiemmassa synnytyksessä yli 4,5-kiloinen lapsi
  • aiempi raskausdiabetes
  • sokeri aamuvirtsassa
  • munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCO)

Mutta periaatteessa voi tulla kelle vaan.. mutta noi on altistavia.
 
no nyt selkeni :) ei enään haittaa mennä jos sillä saa tommosta kerta pois suljettua ! on se ihme ettei ne ne neuvolassa voi mtn kertoa koskaan, onneks on tämmösiöä ryhmiä :D

Rosebud kirjoitti:


Raskausdiabeteksessä verensokeri on tavallista korkeammalla, joka vaikuttaa äitiin ja sikiöön..

MM. Sikiön stressinsieto vähenee, kohdunsisäinen äkkikuolema riski lisääntyy, synnytyksen aikana hapenpuutteenriski lisääntyy (synnytyksen aikana sikiö voi vammautua), lapsi toipuu synnytyksestä mahdollisesti hitaasti tai mahdollisista infektioista, jotka tulee synnytyksessä.

Sen lisäks vauva kerää loppuraskaudesta painoa reilusti (terminä makrosomia), jollon synnytspaino voi olla jopa 4000-5000g ja se tietenkin aiheuttaa hanakluuksia synnytykseen. Usein tästä syystä synnytys käynnistetään jo aikaisemmin viikolla 36-37.

Synnytyksen jälkeen mahdollisia komplikaatioita vauvalle: hengitysvaikeudet ja matala verensokeritaso, yms.


Siksi on tosi tärkeää seurata mahdollista raskausdiabetestä. Jos äidillä on se, eikä sitä oo todettu, voi käydä tosi huonosti.


Sen lisäks jos sulla tulee raskausdiabetes, niin sulla on tosi iso riski sairastua kakkostyypin diabetekseen esim myöhemmällä iällä. Sitäkin pääsee siis seuraamaan.


Auttoko vai oliko hepreaa?


 
Kävin neuvolassa maanantaina ja täti sanoi että varataan aika sokerirasitustestiin. Täällä meidän pikkukunnassa kuulemma kaikki joutuu/pääsee siihen oli riskitekijöitä tai ei. Itsellä ei ole mitään niistä. Ajattelin ensin vaan et ok, ei siinä mitään.

Täti ei kyllä kertonu yhtään muuten minkälainen se testi on, kuin että 10-12 tuntia syömättä. Siitä nyt vielä kait selviäis (ehkäjustjajust :) ) mutta kun kotona luin netistä että lisäksi vedetään verta ja pitää juoda pahanmakuista litkua ja olla siellä paikalla ainakin pari tuntia niin alkoi tuntua, ettei viitsis mennä. Kun en tosiaan kuulu mihinkään riskiryhmään eikä oo altistavia tekijöitä ja pissat olleet koko ajan puhtaat jne. 

Työkaverille kun vähän jurputin asiasta niin se oli sitä mieltä ettei se oo edes paha juttu ja kannattaa mennä. Kait menen mutta luultavasti oksennan siellä ja joku laveri pitää löytyä että pääsee pitkälleen. Aamu + nälkä!+ matala verenpaine + ressaamisesta johtuva väsymys --> oksentamista ja pyörtymistä. (ja pientä kiukutusta =) )

Minäki ymmärrän että nämä on hyödyllisiä testejä ja ainahan näin "terveeltäki" ihmiseltä voi häikkää löytyä mutta pitää sitä aina vähän jurnuttaa epämiellyttävistä asioista vaikka niistä sitten selviäiski ihan hyvin. ;D
 
Terveydenhoitajana työskentelevä kaverini osasi kertoa, että täällä kaikki yli 25v laitetaan sokerirasitustestiin, joten sinne minäkin sitten meen.

Mua ei taas verinäytteet haittaa yhtään, mutta jännitän sitä, että oksennanko siellä, kun en pysty syömään makeaa aamuisin ja oon ymmärtänyt, että se on sokerilitkua, mitä siellä juodaan. Onko teillä konkareilla tietoa, meneekö testi pieleen, jos oksentaa vai mitä siinä tapauksessa tapahtuu?

Turha varmaan miettiä etukäteen, mutta kun... kaikkea sitä vaan pyörittelee päässään.
 
Kiitti Rosebud, tää selvensi paljon :) Tosiaan ei neuvolassa ole mitään asiasta sanottu.

Lejon juu testi pitää uusia jos oksentaa :S Kaveri kävi siinä ja sano et on joku 4dl sitä ällönmakeeta litkua joka pitää heivata vaan kylmästi kurkusta alas ja pitää se siellä.
 
Jos oksennat niin testi pitää aloittaa alusta. Mä otin kaverin mukaan ja mentiin heti seitsemäksi labralle kun siellä tuppaa ain 8-10 aikaan oleen hirveästi ihmisiä jonottamas. Kaverista oli siinä mielessä apua, että sai jutella eikä itse alkanu keskittyyn siihen olotilaan. Sokerilitkun juomisen jälkeen tuli n. parinkymmenen minuutin päästä sellanen kuvotus-olo mut se meni pikkuhiljaa ohi. Multa otettiin kaikki kolme verikoetta oikeasta kädestä, kun vasemmasta ei löytyny suonta, noh taivehan oli kipee ja mustelmainen monta viikkoa. Mulla itsellä oli kaikki arvot kunnos mut siin paastoarvossa pomppasi. Ja se litku on ainaki meillä vadelmanmakuista siirappia :P
 
Meillä ne ajat on aina aamusta. Hyvä mulle, kun aamupala jää välistä kun normaalisti en lähde mihinkään ilman, että olen syönyt heti heräämisen jälkeen kaurapuuron ja raejuustoannoksen.
Meillä se litku on colan makuista sokerilitkua. Viimeksi oli onneksi kylmää niin meni ihan hyvin alas.
ddrops, ihan hyviä raskausdiabetes sivuja löytyy ja keskusteluja kun googlettaa.
Ja yleensä käypäsuositukset ovat kaikille. Toki kaikki ei niitä noudata.
 
Takaisin
Top