Painon nousu :O



Tuli noista terkkareista mieleen, että pahimmat tuli vastaan kun soitti ja kysy apua raskauteen :/
 
huhuh... eilisestä tippu se 2kg ku en syöny mtn suolasta.. eli tais olla nestettä osa :) nyt loppu suolan käyttö kokonaan.. ! (vaik en mielestäni syö edes suolasesti, enkä sitä mihinkään koskaan lisää.. :O )
 
Mulle on tullu painoa koko raskauden aikana 4 kg. Ekat kolme tuli sillo alussa, kun oli huonoa oloa ja sit piti koko ajan olla jotain pientä syömässä, ettei olo pääse todella huonoksi. Sit se tippuikin melkein kilolla ja nyt kuukauden sisällä on tullu pari kiloa. En minä tuosta painosta enää jaksa huolehtia, kun ite tiedän että en turhia mässäile. Siis tulee syötyä kyllä jätskiä ja jotain naksuja sillon tällön, mutta pääasiassa ihan terveellisesti. Se tulee mikä tulee vaikka alussa sitä ajatteli vain kauhuissaan sitä lihomista :D Pääasia, että vauvalla on kaikki hyvin, katellaan niitä kiloja sitten marraskuun jälkeen :)
 
mul on tullu 6-8kg ja huomen tulee 21viikkoa täyteen.. kauhistus sit ollaan jo viikol 22 :OO terkkari tunki mut sinne sokerirasitukseen sen yhtäkkisen painon nousun takii.. mikä sit prkl tippuki seuraavana päivänä (tai siis se 2kg mikä tuli yhes päiväs ) oisin muuten välttäny sen pahan, ku kirjas sinne jo aikasemmin ettei tarvi sinne mennä.. >:(
 
Sinä ootkin jo pitkällä verrattuna minuun. Eiköhän sitä painoa itellekin tule pari kiloa neljään viikkoon :) Minä joudun tuohon sokerirasitukseen ikäni puolesta, se tuli esille jo ekalla neuvolakäynnillä. Mahtaa olla mukava kokemus :D
 
Vaihteleeko nuo sokerirasitustesti-kriteerit paikkakunnittain tai onko siihen jotain valtakunnallisia kriteerejä? Mulle ei ole neuvolassa sanottu koko asiasta mitään.
 
Eikös siihen sokerirasitukseen joudu jos on +25v, huomattava ylipaino, sukurasite tai jokin sairaus? Itse jouduin rasitukseen koska sairastan pco:ta. Ei ollu mikään ihana kokemus :S
 
meil on jos painoindeksi on yli 25 tai lihoo kauheesti :D mul oli 24 mut joudun nyt silti ton painonnousun takia :/
 
Ei tartte olla ees huomattava ylipaino, vaan riittää just tuo, että bmi on yli 25. Mutta ei se niin kamalaa oikeasti ole, ko kaikki puhhuu. Ei tehny ees tiukkaa istua sielä montaa tuntia. Ei se juoma hyvältä maistu, mutta ei siihe kuolekkaan :D.
 
Minä muistelin, että tuo ikäraja ois ollu 27 vuotta, mutta voin kyllä muistella ihan omianikin :D Ite sinne nyt ainakin joudun, kun ikää on yli 30.
 
pitääks siel monta tuntii istuu jossain? :O mun pitää googlettaa vissiin ku oon taas ihan pihal :D luulin et pitää juua jtn mömmöö ja täts it! :D
 
Muistaakseni son niin, että kun tuut, eka otetaan verikoe (pitää olla syömättä ja juomatta joku tietty aika), sitte juot sen litkun, ootat tietyn ajan (tunti-kaks, en muista tarkemmin), taas verikoe, ja taas litkua naamariin. Sitte taas oottelua ja sen jälkeen vielä kolmas verikoe. Että kantsii varata lukemista mukaan.
 
Mullekkaa ei oo neuvolassa puhuttu mitään koko sokerirasituksesta. Oon 27 vee eli kai määki ikäni puolesta sinne kyllä joudun, jos siin on se raja 25v. Joissain kunnissa on et kaikki yli 25v joutuvat suoraan sinne rasitukseen. Ylipainoo mulla ei oo, ja muutenki ärsyttää et tota BMI tuijotetaan ku juutalainen jumalaansa :D Siis ku mulla on bmi korkeempi ku muilla lihasmassan takia, vaik ei se oo ku 23 siltikään mut eniwei.. pointti on se et tuo ei kerro onko lihava vai ei, Mulle aina sanottu salillaki et minä en saa tuijottaa painoo ja bmi:tä et rasvaprosentti on se joka kertoo totuuden . no tulipa taas avautuminen :D :D
Oon kuullu et se litku ei oo pahakaan, mut se odottelu on.. sittekö on ollu 12 tuntii syömättä ja juomatta, ni tulee kyllä sen litkun jälkeen tosi huono-olo, pyörryttää ja oksettaa. Et kandee sit sanoo iha suoraan siellä ni antavat vuodepaikan jos olot tulee liian tuskaseks. Kaveri oli saanu kelliä siellä sängyllä ku meinas taju lähtee :D
 
eli mun pitää viettää koko kesä pv jossain vitun sairaalas toisel paikkakunnal (terveyskeskus on kesän kiinni) onks sinne pakko oikeesti mennä? mul kyl lentää laatta jos oon hereil yli tunnin ilman aamupalaa :D
 
Kyllä sinne Butter sitten vaan pitää mennä... :D Mutta ei siellä koko päivää mene, onneks! Mä oon aina ottanut mahdollisimman aikaisen ajan, ettei tarvii himassa kärvistellä nälän kanssa kovinkaan pitkään. Se sokerirasitus menee siis niin, että kun menet labraan, niin sulta otetaan verikoe. Sitten juot sen litkun (mikä ainakin viime kesänä oli Helsingissä oli oikeasti jotain aivan järkyttävää, ettei ei sen maun haukkuminen ihan turhaa vinkumista kyllä ole...) ja venataan tunti -> taas verikokeisiin -> taas venataan tunti ja sitten vielä kerran verikokeisiin. Että on siinä kestämistä, etenkin jos on yhtään neulakammoinen kuten minä :D

Mun äidillä ja isoäidillä on diabetes, joten voitte vain kuvitella, että herkästi olen siellä sokerirasituksessa istunut... Ja ihan syystä, viimeksihän paastoarvo oli lievästi koholla. Eli saapa nähdä miten jatko mun kohdalla menee. Nyt kun olen kotona mittaillut arvoja, niin jäävät aina reilusti alle sen mitä saisivat olla, mutta paastoarvot ovat vähän koholla. Ei ilmeisesti kroppa nyt ihan tajua mitä tehdä, kun on raskaana... :P

Painosta sen verran jäkätystä, että tähän puoleenväliin mennessä on kannettavaa kertynyt sulokkaat 5-6 kiloa, mutta eipä auta, terveellistä elämää olen nytkin elänyt. Ihan niin kuin esikoistakin venaillessa. Ehtiipä sitä laihdutella sitten koko pimeän talven... ;)
 
kai se on pakko vaan sit mennä.. mä en kyllä haluis aikasta aikaa.. ku busseja menee hurjat 10 päivässä ni pitää lähtee ihan taju aikasin jos on aamu aika.. *haukotus*.. meil ei kellään kummankaan suvusta oo mtn diapeettestä (en ees tiiä mite kirjotetaan) oo koskaan ollu ja bmi oli alle 25 ja ikääkin alle 25 ni vähän vituttaa et muutti mielensä yhen kerran turvotuksen takia et pitääkin mennä.. kai siitä jtn oireita tulis jos ois jtn mitä pitäis testata.. ?
 
kai mun sitten kanssa pitää tulla tänne vinkumaan :D

Toissaviikolla oli 2kg noussu paino ekasta punnituksesta neuvolassa. Ihan tarpeeks mun mielestä ja jotenkin mahassa se näkyy. Tai sitten oon itse vaan liian kriittinen. Lähtökohtasesti painoa oli tarpeeks jo, eli koko raskauden aikana olis suotavaa jos tulis max.7kg. Koko alkuraskauden aikana on jääny liikkuminen vähiin, en oo vaan päässyt urheilemaan. No eilen korkkasin pyöräilykauden ja yritän nyt kerran viikkoon polkea ulkona, niin kivaa se oli :) ei mitään hullunkiilto silmissä polkemista ollu, vaan sellasta mukavaa vauhtia, lämmin kyllä tuli. Jos nyt alkais urheilemaan taas edes kevyesti ja tutustuis pitkästä aikaa kuntosalin laitteisiin, niin varmasti pysyy painonnousu kurissa. Liikaa en viitsi tosta ottaa stressiä, mutta kyllähän jokainen lisäkilo vituttaa, kun tarpeeks oli jo ennestään. Jäi laihdutus nyt haaveeksi tän vuoden osalta, mutta siinä on tosiaan se pitkä ja kylmä talvi aikaa sit tehdä asialle jotain! Ja mies on luvannu päästää mua jumppaan ja salille ja vietää laatuaikaa lapsen kanssa :) ja lapsiparkki löytyy meidän salilta, pitää sitten tsekata minkä ikäisenä sinne voi muksun viedä, niin pääsee miehen kanssa samaan aikaan salille/jumppaan, niin ei mene meidän yhteistä ilta-aikaa siihen, että toinen menee yhtenä iltana ja toinen toisena. Ihan pientä vauvaa en ikinä veisi vaikka olisi sallittua, en halua antaa kalleinta aarretta kenenkään vieraan käsiin :)

Sokerirasitukseen minäki joudun, yäk. Painon takia lähinnä, muistaakseni hoitsu ei ikää ottanu esille ekalla neuvolakäynnillä, kun tosta puhuttiin. Ikää siis mulla 27v. En sitten tiedä milloin toi on. Onko siihen jotain tiettyä aikaa milloin se yleensä on? Tai siis että tiettyjen viikojen jälkeen tms? Toi tuli uutena, että kolme verikoetta siellä sitten. Hyi saatana! Anteeks :D mutta kun mä olen todella neulakammonen ja jo hemoglobiinin sormenpäästäotto sattuu niin paljon että melkeen tulee tippa linssiin aina kun nipistää. Ja jää nähtäväks miten menee sitten ne litkut alas, koska mulla tulee todella helposti oksennusrefleksi, jos jotain mun mielestä todella pahaa joudun suuhuni pistämään.
 


Mä en joudu sokerirasitukseen, mutta oon mä niissä pienenä ollut teidänkin edestä....

Mulla siis on diabetes.
 
Butter, aika oudolta kyllä kuulostaa, että turvotuksen takia joutuisit sokerirasitukseen...? :O Mitään oireitahan ei kai mun tietääkseni ainakaan lievästi nousseesta verensokerista tuu. Ei ole mulla ainakaan ollut. Sitten on varmaan eri asia, jos ne lukemat on reilusti korkeampia kuin mitä sais olla? Mulla se neuvolanterkka sano, että tosi moni joutuu nykyään tohon rasitukseen ja että ne rajat tiukentu pari vuotta sitten, kun yhtäkkiä alko syntyneiden paino olemaan aika huikea keskiarvoltaan. 
 
Takaisin
Top