Painon nousu/lasku

AadaEveliina, iso kasa tsemppiä ja paranemisia sinne päin. Toivottavasti helpottaa pian.

Mä en ole edes viitsinyt puntarilla nyt käydä enää viikkoon. Jätän yllätyksen seuraavaan neuvolaan ensi viikolla. Saa nähdä miten neuvolan täti tämän ottaa jos painoa on vieläkin tullut lisää :eek: Sitä toivon, ettei tarvitsisi saikulle jäädä, kun mielellään tuon työrupeaman hoitaisi loppuun asti ja sitten jäisi hyvillä mielin mammalomalle. Kyllä mä toisaalta sitä jo hieman odottelen tässä :wink Onneksi joulun alla on muutama päivä lomaa..

Mulla on tullut painoa aivan hurjasti (ihan säikähdin, kun lukaisin läpi kuinka vähän muilla on tullut), nyt rv 27+2 ja painoa tullut noin 15 kg. Mutta neuvolassa ei ollu moksiskaan. Kun sanoin, että kylläpä paino nousee nii totesi vaan, et ihan normaalipainonenhan sinä oot. Masu on ihan mielettömän iso, oon jo aivan väsynyt kuulemaan, että ootko varma ettei siellä oo kahta tai luulin et laskettu aika ois jo ihan just jne...

Se painon kertyminen on niin yksilöllistä ja paljon vaikuttaa myös lähtöpaino. Lisäksi sen kertyminen raskauden eri vaiheissa voi vaihdella paljonkin ja verrattuna myös niihin ns. suosituksiin siitä, paljonko milläkin viikoilla painoa pitäisi tulla. Itselle oli siis edelliseen neuvolaan mennessä kertynyt painoa se noin kymmenen kiloa, mutta nyt ei kuukauden aikana ole paino kotipuntarin mukaan lisääntynyt juuri lainkaan. Täällä mennään siis nyt viikolla 31+2 ja seuraava neuvola on perjantaina.

Näyttää vaihtelevan aika reilusti tuo miten paino kertyy.. Minulla tuli siis aiemmin rv17-24 n kilo viikossa, jonka jälkeen alkoi rauhottua n 600g/vko rv 27 asti ja nyt tuntuu melkeinpä lopahtaneen tuo painonnousu, viime lääkärissä rv29 oli sama paino kun ed neuvolassa (rv27 ), tosin väliä oli se vajaa 2 vko. Paljon ei kyllä enää jaksa syödä.

Masukas, onko siulla paljon lapsivettä? Sehän kasvattaa mahan kokoa ja lisää painoakin..
Onko siulla myös alkanut hidastua painonnousu?

Mannikka, en oikeen tiiä lapsiveden määrästä, mistähän sen tietää? :) Mutta nyt vikan kolmanneksen alla se on vähentynyt, silloin ekan kolmanneksen lopusta keskivaiheille pyrähti tosi nopsaan ylöspäin.

Miulla ainakin ru: ssa merkattiin neuvolakorttiin lapsiveden määrä kohtaan N eli normaali. Ja myös myöhemmin tarkistusultrassa. Ja tädit kyllä tais sanoo siitä myös.
Jos sitä vettä on normisti n litra ja joillain saattaa olla nelisen litraa niin kai se vähän vaikuttaa :p

Rv 25 ja painoa tullut tähän mennessä 2,3 kiloa. On tosiaankin ihan yksilöllistä miten paino nousee.

25+6 ja painoa tullut +3kg, tosin miulla raskauden puoliväliin asti tippui painoa 10kg.... massaa kyllä oli alkutilanteessa, mutta hyvällä fiiliksellä että rajoissa on tuo paino lähteny nousemaan.

Täällä se kymmenen kiloa tullu, rv 27 menossa...
Pysähtynyt myös painonnousu ja varmaan osittain koska ollut kipeänä jo pitkään. Ruoka ei kovin hyvin uppoa ja oon pääosin vaaka-asennossa ollut tämän ajan. Poskiontelotulehdus jälkitautina viruksesta ja aloitin tänään antibiootit. Harmittaa tosi paljon vetää niitä näin raskaana mutta minkäs teet kun tulehdus kuulemma jo korvassakin ja poskea/ikeniäkin jo jomottaa huolella :/
Varmaan jos menee aiempien raskauksien kaavan mukaan niin painonnousu nyt muutoinkin hidastuu...lukuunottamatta loppuajan ihkuja ja odotettavissa olevia turvotus kiloja ;)

Kävi muuten kiva juttu aamulla :grin
Menin suihkun jälkee lasiselle vaa'alle, nousin pois ja se pamahti tuusan nuuskaks!! Hah!!! Siis yhtäkkiä vaan kuulu poks ja meni ihan sirpaleiks.
Raukka heitti hanskat tiskiin, mun raskauspaino-kyttäys varmaan sai sen räjähtään järkytyksestä :laughing5

Mulla rv28 alko ja se 10 tullut jo täyteen.
Tosin johtunee kai siitä et en pysty lenkkeilee enää supistusten takia. Neuvolas ei sanottu juuta eikä jaata tost noususta. Vaik must tuntuu tosi paljolta jo.

Mulla tosta noususta varmaan just siks pahempi mieli kun myös lenkkeily jääny ja liikkuminen muutenkin vähäistä. On semmonen "epäterve" olo kun on rajoittunut. Ja nyt ku kohta 3vkoon ei oo salillekaan päässy niin huono kunto senkun huononee..

Nane: sun masukuvan perusteella oot hoikka ja siro niin ei se +10 tosiaan juuri näy :)

Mä käyn viikottain puntarilla, kun haluan seurata miten tuota painoa kertyy (lähinnä huolestuttaa ettei tule yhtäkistä tosi kovaa painonnousua). Tänään 30+0 ja painoa oli viime viikosta 0,1 kg vähemmän, outoa. Yhteensä nyt tullut sitten 7,9 kg. Onkohan toi normaalia, että paino ois vähentyny?

Tietkö, mulla ihan sama ollu nyt. Jostain marraskuun lopusta/joulukuun alusta eteenpäin ei oo oikeastaan paino noussut yhtään, ja nyt oli jopa laskenut hieman! Katson sitä aamupainoa, ja toissa aamuna näytti että painonnousu yht.+9kg kun yli kuukausi sitten oli +10kg! Ajattelen, että johtunee nesteen määrän vaihtelusta, ja kun paino keskivaiheilla nousi sen 10kg niin varmasti vauva ottaa omansa :) mulla aina hidastunut loppua kohti painonnousu, esikkoa ku menin synnyttämään niin olin 68kg, kakkosta niin 72kg (tuli vikan kk aikana aivan hirveet turvotukset). Tästä varmaan jos ei turvota niin paino nousee saman ku esikosta.. jos sitäkään. Lähtötilanne oli 170/55.
Niin ja maha kuitenki selkeesti paisuu niin nou hätä :grin

Painohan kertyy kaikilla yksilöllisesti ja ei todellakaan samaan rytmiin koko ajan. Jos otetaan huomioon alun painon lasku niin mulla on nyt noussut paino yhteensä 4 kiloa. Vaa`an mukaan painoa ei ole tullut yhtään viimeisen kahden viikon aikana, vaikka masu on kasvanut. Luultavasti sairastettu flunssa vaikutti asiaan, neuvolan lääkärin mukaan raskaus on edennyt ihan normaalisti ja kaikki kunnossa. Joillakin painoa tulee lisää enemmän vasta lopussa eli tosi jännä, miten erilaisesti raskaudet etenevät :)

Mä en kyl oo viittiny kattoo Syömisien perään kun syön normisti ehkä jopa vähemmänkin kuin normisti. Kun vauva painaa vatsalaukkua ni ei tuu syötyy. Mut paino nousee kun ei pysty liikkumaan normaaliin tapaan. Mikä harmittaa kovasti. En kyl usko et tässä raskaudessa enään 10 kiloo nouse lisää.

Tänään kävin rv 33 neuvolassa ja olen edelleen 1,5 kg kevyempi kuin lähtötilanteessa. Mulla olikin 9 kg maksimipainonnousutavoite, kun on ylipainoa. En nyt mikään hirmulihava ole, mutta en kyllä pistä pahakseni, että painonnousua ei ole vielä tapahtunut. Parina päivänä olen kyllä havainnut mahdotonta nälkää ja suoranaista himoa ihan mihin vaan sokeriseen tai suolaiseen, joskohan se vauva ottaa loppukiriä.

Mä oon niin raskaana siis :D

Ekassa tuli 20 kiloa. Nooh, nestettähän se suurimmaksi osaksi oli niin siitä sitten sen enempää. Kakkonen oli sama tarina.

Nyt mennään melkein samoilla luvuilla. Ainoo ettei ole sitä nestettä. Nyt pelottaa, mullon aika taival laihduttaa sitten kun vauva on syntynyt. Kyl neuvolassaki jo sanottiin että kantsis vähä tarkkailla, oli 7,4 kg tullu mut kun tää viikkotahti on himuinen, 650grammaa viikossa (ollu jo yli kuulauden)!! Ja viimeksi siis oltiin neuvolassa 32viikon tietämillä.

Mikään ei oo muuttunut, vain liitoskivut estää siis liikunnan. Pah. Mun täytyy alkaa dieetille varmaan :D.

Takaisin