Painon nousu/lasku

joo suuntaa antavia kaikenmaailman laskurit ja neuvot, on vaan mielenkiintoista vertailla kasvuja ja jakaa mietteitä ja ehkä vähän valittaakin painonnousua täällä :wink
jos esim miehen kuullen alan mainitsemaan mitään painoon liittyvää niin sanoo heti että "älä tollasta puhu" ja "se nyt tottakai nousee" tms..ja äkäsesti toteaa että "ethän valita painosta lasten kuullen?!"
Ja ei, en hauku ulkomuotoani tai valita painosta lasten kuullen. Haluan, niinkuin mieheni, että lapset oppii arvostamaan itseään sellaisina kuin ovat, ja että me vanhemmat näytetään esimerkkiä itsekunnioituksessakin.
Tosin täällä voi rauhassa pohtia näitä asioita oman pään lisäksi, ystäviäkään ei paljoa napostele jos raskaana oleva märmättää parista kilosta raskaana :D
 
Miehelle saatan välillä kahden kesken kotona asiasta mainita mutta kyllä mulla on selkee tavoite että kuinka paljon paino saisi nousta. Alkupaino kun oli 64kg niin se saisi omasta mielestäni maximissaan nousta sinne 79kg parempi olisi jos jäisi pienemmäksi. Edelliseen vertaan koko ajan että kuinka paljon on eroja. Nyt olin lähtökohtaisesti pari kiloa kevyempi kuin edellisessä ja painoa on toistaiseksi tullut vähemmän kuin edellisessä tähän mennessä joten toistaiseksi hyvältä näyttää :) ja siis syynä tähän on se että esikko oli syntyessään sen 4850g ja haluan nyt ainakin varmistaa että ei ole minun syömisistäni kiinni se vauvan paino :)
 
Meilläkin mies ärähtää tai menee vaikiaksi heti jos mainitsen sanallakaan mitään painoon tai läskiin liittyvää. :/
 
Toisaalta ymmärtäähän sen, että tollasesta valitus(itsestään selvää että raskaana paino nousee) on muista ehkä turhanpäiväistä. Ja kuvastaa toki huonoa itseluottamusta mikä on luotaansa poistyöntävää..
 
No ei pysy painonnousu maltillisena ei.. Nyt noussut paino pariin päivään kilon. Enkä usko, että niin paljon ylimäärästä oon saanu syötyä. Oiskohan sitten turvotusta alkanut taas tulla.. Tosi kiva. Tätä menoa kyllä menee se 90 kg:n rajakin rikki vielä. 21+4 ja +6,5kg.

Sori, pientä avautumista painosta tänne kun ärsyttää.. Unohtuupa sitten ja voi rauhassa syödä niin paljon kun mahaan mahtuu :D
 
Täällä on yllättävän vähän ihmisiä joilla se on oikeesti reilusti noussut. Nyt 21+ ja 9kg tullu. Just palasin 10 km lenkiltä jota teen säännöllisesti ja paino vaan nousee... :sad001
 
Mulla on tullut painoa lisää viime neuvolakäynnistä 1,5 kiloa, jos seurataan neuvolan vaakaa :smiley-bounce012 Eli sitten kun se paino lähti nousuun niin vauhti on ollut hyvä. Nyt ei tarvi enää miettiä miksi paino ei nouse ja mahakin on pyöristynyt.. kohta näyttääkin raskaana olevalta (Rv18+4).
 
pitäisiköhän seuraavassa neuvolassa ottaa tarkemmin puheeksi tuo paino, vaikka ylimääräistä on reilustikkin alkuraskaudesta tipahti se 9-10kg pois eikä painoa ole tullut takaisinpäin vaikka söisi hyvin ja viikkoja 19+2... Iltapainosta olen mitannut koko odotus ajan... En oo hirveesti pohtinut koko asiaa, mutta eilen tuli vaa'alla käytyä...
 
Ota ihmeessä puheeksi, mutta tuskin kannattaa huolestua, jos vauvalla kuitenkin on mistä ottaa. Mulla ei lähtökohtaisesti vararavintoa ole, ja paino noussu sen pari kiloa, samoin kun viimekskin lähti hitaasti nousemaan ja vasta lopussa tuli eniten. Tarinoita on niin monta erilaista kun on odottajiakin!
 
Loisto, jos sulla on ylimääräistä niin ei kannata vielä huolestua. Mulle sanottiin, että olisi hyvä olla tullut lisää 2kg rv 20 mennessä ja mä siis olin ennen raskautta painoindeksissä melkein alipainoinen eli ihan siinä normaalin yläpuolella. Mun paino tippui raskauden alussa alipainoisen puolelle, siksi siis itse olin huolissani.
 
Riks raks ja poks, nyt on rv21 alkanut ja menny jo 60kg rikki :D asetin tavoitteen että max.70kg sais tulla loppuun asti. Eli 500g/vko loppuajasta...sas nähdä miten käy. Nyt jo huomaa turvotusten nostavan päätään: iltasin vihkisormus ei meinaa lähteä sormesta ja nilkoista sukat on puristanut renkaat. Nice..!
Tosin eilen salilla alkulämmittelin huomaamatta 30min kun yleensä jaksan stepperöidä sen minimin 15min :) Ihanaa kun on vähän energiaa!!
 
Niinkuin tuohon kirjoitettiinkin että jos on omasta takaa ylipainoa niin ei painon ole tarvinnut vielä nousta, jos on runsaastikkin niin ei tarvitse koko raskasuaikana painon nousta. On siis täysin normaalia.

Täällä mennään vk 23 ja paino on varmaan noussut n.5-6kg, en ole toviin punninnut ja neuvolaakaan ei ole viikkoihin ollut. :) Oma paino ennen ollut n.55kg, ja nousee mitä nousee, kun esikoisen imetys loppui niin oma paino oli vähemmän kuin ennen raskautta niin en itse osaa sitä laisinkaan murehtia.

Mitään kovin tarkaa painon nousu tavoitetta ei kannata itselleen astetta, jottet luo turhaa stressiä sen takia. Parempi hiukan enemmän painoa kuin stressaava äiti. :)
 
Kovaa stressiä en jaksakaan ottaa, hormonit vain tekee sen että vois syödä kokoajan ja mitä vain :D koitan siis tietoisesti pysyä terveellisellä linjalla ja tehdä arjessa parempia valintoja, ettei tosiaan tule ylensyötyä epäterveellisiä juttuja. Esim tänään lounaaksi mieluiten ruokaisa salaatti+smoothie kuin että sushia+suklaata(mitä teki mieli kovasti, siis suklaa on nyt jotenkin himotuksen kohde päivittäin eikä hyvä juttu yhtään). Tosin todellakin muistan myös herkutella, ja sen kyllä huomaa :D
Selvästi vain tällä kertaa paisuu helpommin kun kaksi raskautta jo takana. Kokemusta kun löytyy jo paljon näistä hommista niin yritän välttää sitä täysin tarpeetonta 20-30kg painonnousua sillä bmi oli kuitenkin normaalin rajoissa(19).
 
Mulla on edelleen se nippanappa +2 kg ja viikkoja tulee just 20. Itsestä tuntuu jotenkin tosi vähälle, mut ilmeisesti siis varsin ok :) Ehtiihän se vielä tässä nousta! Niin ja BMI 25.
 
Suurimman painonnousun pitisi keskittyä tähän keskivaiheille ja ruveta sitten hieman laskemaan loppua kohti. Ihan lopussa painon ei pitäisi juurikaan enää nousta.
 
Luin eilen tätä ketjua ja oli nyt aamulla pakko uskaltautua puntarille. Pelotti että varmaa tullu paljo lisää, ku muutenki extraa aika paljo. Mutta tulos oli sama ku viime kuun neukkaris. Edelleen +2,5kg. Syön kyllä melko epäsäännöllisesti ja liikuntaa en oo nyt jaksanu pahemmin harrastaa:confused: mulle kyllä sanottiin heti että ei sais nousta yli 10kg. Saa nähä miten käy:hello2
rv 20+1
 
Neuvolassa sanoivat jottei ole vaarallista vaikka paino ei nousisikaan kunhan massukasvaa ja syö terveellisesti. 21+1 (-10kg) ja masumitta 17cm. Ehkä tämä luontainen painon tipahtaminen auttoi täysin pois sulkemaan raskausdiabeteksen ja antamaan paremmat lähtökohdat synnyttämiselle.
 
Mulla on tullut 4 kg. Vertasin edelliseen neuvolakorttoin ja tuolloin oli tullut jo 7 kg tähän mennessä. Eiköhän se tästä ala kiihtymään, viimeksikin pääsin ihan " hyviin" + 22 kg lukemiin:)
 
Nyt 21+0 ja tasan 5 kg tullut. Olen käynyt omalla vaakalla, kun siitä on aikaisemmatkin tulokset, näyttäköön neuvolan vaaka sitten mitä haluaa... Ihan olen "tyytyväinen" kilolukemiin, kohtuudessa pysynyt enkä ole oikeastaan herkutellut tai mitään sen enempää kuin normaalistikaan.
 
Takaisin
Top