Paino

Mulle ei painosta sanottu ja mulla kuitenkin n 50kg ylipainoa... sanottiin vaan että näin suurella ylipainolla pitää käydä kaksi kertaa sokerirasituksessa. Blaah... juhannusviikolla eka ja noin rv 20+ toinen

Mulla on kans sama edessä ilmeisesti että kahdesti mentävä.. Vaikka siis mulla on aina ollu sokerit ok insuliiniresistenssistä ja painosta huolimatta.. En tiiä vielä millon oon menossa sinne ku pitäis ensi päästä tästä pahoinvoinnista..

Toivottavasti ite selviän ku mulla on joka tapauksessa toi metformiini käytössä -.- ja se kolmen piikin saaminen lyhyessä ajassa plus se samperin litku.. Ei hyvä..

Minä melkein oksensin sen viimeks ulos ja labratäti totes vaan että koita nyt pitää sisälläs!!! muuten juot uuden.

No hyi! Ja ku se ei tosiaankaan ole mitään herkkua ihan noin normaalistikin :( sitä paitsi olis paljon helpompaa jos ne laittaisi vaikka kanyylin kolmeksi tunniksi eikä tarttis joka kerta pistää uudella piikillä! Viimeks mulla yks vanha lehmä tökkäsi neulalla suoraan lihakseen tai johonkin eikä siitä kädestä sit voitu ottaa enää uudestaan! Oli sit kamalaa ku joutu kaks seuraavaa ottamaan samasta kädestä.

Mietin tässä just kuumeisesti että mitäköhän ne tekee jos en suostu siihen testiin.. Mitä ne hyötyy jos mulla todetaan raskausdiabetes ku syön jo diabetes lääkettä.. Pelottaa meinaan ihan mielettömästi se

no toi kannattaa selvittää. ketään kun ei voi pakottaa. Sulla on kuitenkin itsemääräämisoikeus.

Joo.. Aattelin soittaa neuvolaan ja kysyä että onko se ihan pakko ku mulla kuitenkin on toi lääke jo.. Pelkään piikkejä muutenkin ja jos toi sama toistuu niinku viimeks niin en todellakaan halua sinne ellei ole ihan pakko.

Hui mitä terkkareita teillä joillakin on ollut! :( Ja kaikki sympatia sulle Fuji! Pelkään itsekin neuloja ja silloin ei kyl kaipaa yhtään huonoa kokemusta lisää.. Soita tosiaan ja kysy onko sun tapauksessa rasitus tarpeellinen!
Mulla oli keskiviikkona eka neuvola ja terkkari oli ihan ok. Alkupaino on sama mitä ekassa raskaudessa, mutta tällä kertaa en joudu kärsimään rasituksessa, koska viimeksi arvot oli hyvät. Olin jo henkisesti alkanut valmistautumaan et sinne joutuu, mutta tuo tieto oli ihana yllätys!
Mulle terkkari näytti taulukosta millä käyrällä mun painonnousu olis hyvä mennä. Sanoi, että jos haluan, voin täyttää taulukkoa ja katsoa missä mennään, mutta painotti vapaaehtoisuutta. Mä olen 158cm pitkä ja painoa alussa noin 67/68. Painoa saisi tulla 8-12kiloa. Ekassa tuli noin 23.
Yritän olla ottamatta stressiä tästä asiasta. Ja musta terkkareiden olis hyvä olla lisäämättä paineita äideille! Kummastakohan on enemmän haittaa, hirveästä stressistä vai muutamasta kilosta? :p

Mä juttelin endokrinologin kanssa perjantaina, joka laittaa mulle naistenklinikalle lähetteen. Se kysyi, että oonko jäänyt pohtimaan jotain asiaa ja sanoin, että oon huolissani painosta.

Endon mielestä mulla ei oo syytä huoleen, vaikka mullakin n. 20kg ylimääräistä. Mulla ei oo kilpirauhasta ja lopetin tupakoinnin 1,5 vuotta sitten. Se sanoi, että vaarallisempaa mulle ja vauvalle olis temppuileva kilpirauhanen ja tupakointi.
Paastosokeri oli tosi alhainen, eli mun pitää syödä paljon hedelmiä ja kauraa.

Mä luulen, että neuvola ettii vaikka väkisin jotain, mistä voi valittaa äidille. Mm. Painoa on liikaa tai liian vähän, syö epäterveellistä, liikkuu liikaa tai liian vähän... Kai ne haluais kaikista odottavista äideistä samanlaisia täydellisyyksiä, joita voi hoitaa oppikirjan mukaan. Valitettavasti me ja meidän pienet ollaan omia yksilöitämme ja sekös tätejä harmittaa. :devil10

Kamalia kokemuksia ollut teillä noista terkkareista, mulle ainakin oltiin tosi ystävällisiä ja ymmärtäväisiä. Kai se on se pienen kunnan edut tai jotain..

Vauvan kannalta olisi kyllä tosi tärkeetä selvittää jos on raskausdiabetes. En tiiä joudunko itse menemään sonerirasitukseen, esikoisesta en joudunut niin ei ole kyl yhtään kokemusta millainen testi on :D

On tärkeää,että Th ottaa nää asiat esille,koska ne liittyy terveyteen ja riskeihin. Yhtä tärkeää olisi kuitenkin,että miten niitä asioita käsitellään ja saako tukea asioiden suhteen. ja erityisen tärkeää olisi,että saisi myös perustelut sille miksi niistä asioista puhutaan.

Mulla on se että tiedän riskit ja osaan etsiä tietoa. Tiedän myös miten pitää syödä raskaana ollessa ja jos on diabetes. Ihmettelen vain että miksi on pakko muka mennä tohon testiin ku syön jo lääkkeitä sen hoitoon. Eiköhän sen pitäisi siinä samalla hoitua sit muutenkin ku on jo voimassaoleva lääkitys mitä ilmeisesti jatketaan joka tapauksessa läpi raskauden.

Alkaa oikeasti kyllä huolestuttaa toi painon lasku.. 300-500g lähtee päivässä about :( vaikka oon yrittäny syödä mahdollisimman paljon (kuitenkin normaalisti)

Muokattu viimeksi:
Fuji, oksennatko tai pystytkö syömään normaalisti? Alkuraskaudessa kroppa tekee kauheasti hommia, joten voi olla, että sillä selittyy lasku? Alussahan painon ei kuuluisikaan nousta, vaan pysyä suht samana.
Ammattilainen en ole tietenkään, ihan mututuntumalla höpisen. :eek:

No siis mulla oli tossa pitkään niin että pysyi samana (oksentelusta huolimatta) ja nyt ku 2 päivään en ole oksentanut mutta huonon olon takia en ole saanut kunnolla syötyä niin paino tippunut noin 1,5kg.. Joo edelleen mennään siis ton normin 1-2kg vaihteluvälin puitteissa. Pystyn siis ainoastaan ajoittain syömään normaalisti ja tasapainoisesti. Juominen on mulle helpompaa. Huolestuttaa vaan että jos tää jatkuu niin mitä pitää asialle tehdä.

Joskushan raskausdiabetesta jouduu hoitaa insuliini piikkeillä. Diabetes 2 pystyy hoitaa tabletti hoitosena mutta raskausdiabeteksessä vaikka söisi mallikkaasti niin voi joutuu pistämään insuliinia. En halua loukata ketään tässä mutta sikiön parasta varma vaan mietitään.. itse jos joudun sokerirasitustestiin aion sinne kyl mennä enkä tapella koska se raskausdiabetes myös vaikuttaa siihen että synnytyksen jälkeen täytyy vauvalta tarkoilla sokereita, ilman diagnoosia sitä ei vältämättä tehdäisi ja vaarana et sikiö verensokeri laskee. Raskausdiabeteksessä voi istukka toiminta häiriintyä ja sikiö ei saa tarpeeksi ravintoaineita tai sit sikiö voi kasvaa tosi iso kokoiseksi mikä tuo synnytykseen komplikaatiota. Ymmärrän että inhottava toi testi, mutta ne th neuvoloissa on kyllä kokeneita yleensä ja jos heidän mielestä tärkeetä ota se testi niin minä ainakin kuuntelisin ammattilaista ja kestäisin 1-2 testi koko raskauden ajan sikiön takia. Kaikkiha me terveitä vauvoja halutaan :) ei tosissaan ole tarkoitus loukata ketään kunha sanoon oman mielipiden kun mä en ymmärrä miksi ihmiset aina valittaa niin kova ääneen siitä sokerirasitus testistä,sikiön kannalta erittäin tärkee testi,ei nyt kukaan tahalleen kiduttaa ketään että tuskin ihan huvikseen kiusaamisen takia niitä testejä tehdään :)

Takaisin