Paino

Mutta kuulkaas painon lähdöstä kärsijät. Sehän on normaalia että alkuraskaudesta paino putoaa pahoinvoinnin ja etomisen takia. Kun ihminen on oksennellut pari kuukautta ja syönyt niukemmin, niin vatsalaukku pienenee ja ruokaa tarvitaan vähemmän kuin ennen kylläisyyden saavuttamiseen.
Ja olen kuullut että ylipainoiset ylläpitävät ruokavaliollaan ylipainoa (tietämättään) eli syövät yli tarpeen. Nyt jos joku syö vähemmän kuin ennen, mutta kuitenkin säännöllisesti, niin todennäköisesti elimistö saa ihan tarpeeksi ravintoa perustoimintoihin, ylipainon ylläpitämiseen ei vaan enää riitä varoja.
Onko siis sama asia että laiha laihuttaa syömällä liian vähän, kuin ylipainoinen laihuttaa syömällä suositusannoksia.
Nyt en siis arvioi kenenkään syömistottumuksia, itsellänikin on lievä ylipaino ja syön liian epäterveellisesti.
 
Mie oon lievästi ylipainoinen (+3kg), kiitos ihan itselleni, kun en talviaikaan saa itseäni liikkumaan ja tulee syötyä liikaa..
Nyt on - 1 kg aloituspainoon, minkä ilmoitin ensimmäisellä nlakerralla.
Itseä ärsyttää eniten, kun on niin paljon allerginen hedelmille yms.. Tuoreina en pysty syömään, mutta esim säilykkeissä tai leivonnaisissa/ruoissa kyllä, mutta kun olisi paljon helpompaa ihan tuoreeltaan syödä..
 
Kyllä alkuraskaudessa saa ylimääräistä lähteä, eikä niiden myrkkyjenkään pitäis suoraa sille vauvalle mennä. Äidin ylipainon tippuminen ei ole ikinä lapsenkaan kannalta negatiivinen asia. Toinen juttu sitten imettäessä, kun suurin osa maidosta koostuu nimenomaan rasvasta. Silloin huolehdittava riittävistä kaloreista. Muistakaa että raskauden tuomat kilot ois hyväkin näkyä puntarissa vasta viimeisellä kolmanneksella. Ite oon aika normaalipainoinen, mutta viime raskaudessa keräsin yli 20kiloa, mikä on ihan liikaa. Ja mässäilin kyllä. Pojalla olikin sitten sokerien heittelyä vastasyntyneenä vaikkei minulla radia ollutkaan, joten nyt pitää tsempata syömisten kanssa paremmin.
 
Mutta kuulkaas painon lähdöstä kärsijät. Sehän on normaalia että alkuraskaudesta paino putoaa pahoinvoinnin ja etomisen takia. Kun ihminen on oksennellut pari kuukautta ja syönyt niukemmin, niin vatsalaukku pienenee ja ruokaa tarvitaan vähemmän kuin ennen kylläisyyden saavuttamiseen.
Ja olen kuullut että ylipainoiset ylläpitävät ruokavaliollaan ylipainoa (tietämättään) eli syövät yli tarpeen. Nyt jos joku syö vähemmän kuin ennen, mutta kuitenkin säännöllisesti, niin todennäköisesti elimistö saa ihan tarpeeksi ravintoa perustoimintoihin, ylipainon ylläpitämiseen ei vaan enää riitä varoja.
Onko siis sama asia että laiha laihuttaa syömällä liian vähän, kuin ylipainoinen laihuttaa syömällä suositusannoksia.
Nyt en siis arvioi kenenkään syömistottumuksia, itsellänikin on lievä ylipaino ja syön liian epäterveellisesti.

Tämä kyllä hieman huojensi mieltä! Tai no oikeastaan aika paljon. Tajusin että joo tulee syötyä selvästi vähemmän ennen kuin jo tulee se kylläinen olo. Pitäis ilmeisesti vaan tiukentaa pikkaisen tuota ruokailurytmiä kun neuvolassa vähän oli jo sitä mieltä että pitää alkaa tarkkailla ettei enempää tippuisi. Eilisestä taas lähti 400g eli kyllä se on tuo vauva mikä näitä läskivarastoja kuluttaa pois.
 
Ensimmäisen kolmanneksen aikana muistaakseni tulee keskimäärin vaan 0,5-2 kg painoa ja rupeaa toisella ja kolmannella kolmanneksella vasta varsinaisesti nousemaan.
 
Mä aloitan tän raskauden reilusti plussan puolella... Esikoisesta keräsin n.8kg ja tiputin ne kaikki, mut menin töihin ja sain kaikki takas. Mut tiedän olevani tunnesyöppö, stressi varsinkin saa puputtamaan vaikka ei ois nälkä ja on pirullista oppia siitä pois!

Lääkärin mukaan olis hyvä, ettei paino nousis ollenkaan, joten siihen pyrin, vielä oli sokerirasitus hyväksytyn puolella, joten ei vielä radia (ei ollut esikoisenkaan kanssa) mutta yritän tiukentaa ruokavaliota koko ajan, varsin töissä pullat ja muut on ihan helvetillisiä, kun ei pysty kieltäytymään, tai siis itsekuri ei riitä-
 
Mä kävin neuvolassa 6+5 ja 14+6 ja tässä välissä ei ollut noussut paino yhtään, vaan laskenut 100 grammaa. Hyvä niin, koska olen aina pelännyt, että minä jos kuka otan kaikki ylimääräiset kilot raskauden aikana. Nytkin vatsa jo aika näkyvä mutta huojentavaa että paino ei ole silti noussut. Silti syön 5-7 kertaa päivässä, toisaalta voisin syödä enemmänkin, että en vaan mene vahingossa huomaamattani vaan miinuskaloreilla, sitä aloin nyt miettiä ja pelätä neuvolalääkärin jälkeen, kun paino ei ollut noussut. Täytyy hyvällä omatunnolla syödä inasen enemmän jatkossa. :)

Rv 16+1
 
Mulla vaihtelee normaalistikkin 2kg paino viikossa. Välillä siis on -2 kg ja välillä +2kg. Olen siis reilusti ylipainoinen ja näin raskaus aikana sitä seurataan tiiviisti. Nyt raskauden aikana on tullut 15+1 viikolle 3kg lisää, toki sekin on seilannut ylös ja alas. Eli joku kerta oon painanut 1kg vähemmän kuin edellisellä kerralla ja sitten seuraavalla kerralla on se +1kg eleddiseen kertaan nähden. Ja raskauden aikanen painonseuranta on myös paljon vaatteista kiinni. Enne raskautta otettu paino oli aamupaino pikkareilla ja raskauden aikanen paino on aina otettu koko vaatekerta päällä. Kaikista parhaiten näkis jos itse kävis vaa`alla viikonvälein joka aamu samaan aikaan pelkillä pikkareilla.
Edellisissä raskauksissa mulla oli -kiloja aina raskausviikolle 20 saakka pahoinvoinnin takia. Nyt ekan kerran siis en voinu pahoin ja alkuraskauden oli ihan kauhea nälkä kokoajan.
 
Keskiviikkona taas neuvolassa punnittiin ja paino sen kuin vaan tippuu. Enää 83,5kg. Oli ihan hämmentynyt terveydenhoitajakin, että katsoiko nyt ihan oikein tuon painon. Hyvä vaan, että tippuu. 164cm kuitenkin pituutta vain mulla, niin on siinä ihan tarpeeksi ylipainoa vieläkin.
 
Minulla on noussut paino raskauden aikana noin kolme kiloa aamuisen punnituksen perusteella. Mittasin tässä jonain päivänä huvikseni vyötärön, ja siihen on tullut jo kuutisen senttiä lisää. Alavatsalle sen sijaan on tullut vain pari senttiä lisää, mikä tuntuu hassulta, koska vyötärön seutu näyttää ja tuntuu mielestäni ihan normaalilta, alavatsalle sen sijaan on tullut selkeä kumpu.
 
Mulle tullut 2-3 kg lisää. Osasyy on kyl tää syömisen lisääntyminen ja liikunnan määrän putoaminen väsymyksen ja rajoitusten takia. Luotan imettämisen voimaan, mutta toivon kyllä energisempiä päivä tässä, että jaksaa tehdä muutakin kun katsoa netflixiä :p

MUTTA tuntuu että olisin lihon paljon enemmänkin, kauhee vatsamakkara ja jenkkakahvat. Housut jo kiristää jne. Noh,,,, kerrankos sitä vähä lepsuilee... :S
 
kävin hakemassa ruokavalio-ohjeita ja käväisinpä samalla vaa'alla, vaikka ei pyydetty. -1kg ekaan neuvolaan nähden. Tulipa hyvä fiilis. Siis kun painoa on sen verran, ettei raskausaikana tartte painon nousta ollenkaan; se on suunnitelma.
 
Mulla on sellanen tunne, että viime viikkojen aikana paino on liikahtanu ylöspäin vähän turhankin paljon. Tosin stressit alkaa helpottaa, joten varmaan myös syömiset järkeentyy! Masu on kyllä jo aika pallo! Mutta ylpeenä sitä kyllä kannan <3
 
Mulla on tippunut paino noin 2 kiloa, vaikken ole oksentanut kuin pari kertaa. Mutta silti sellanen olo että olisin lihonut reippaasti. Eniten ällöttää tuo selvästi kasvanut vatsamakkara. Ja ei, se ei ole mikään kiinteä raskausmahan alku, vaan ihan selvä rasvamakkarakerros. :sorry: Harmi kun ei raskaana sovi oikein laihduttaakaan.
 
Neuvolassa käyty rvo 15+5 ja painoa oli tullut 1,6 kg edellisestä käynnistä eli painoa tullut 207g/rvo. Olin tuloksesta yllättynyt, koska oon aikalailla herkutellut. Viimeksi viikonloppuna vannoin miehelle jätskimässäilyn jälkeen, että pitää rajoittaa herkkujen syömistä. Joten olen helpottunut punnitustuloksesta! :)
 
Mun paino nous ekan neuvolan ja verikokeen välissä (2 vko) 400-500 grammaa, ja siitä on eiliseen mennes lähteny 5 kiloo :) Terkkari ei oo huolissaan. Painotti vaan monipuolist ruokavalioo ja ateriarytmii. Vaikee pitää kummastakaan kiinni, ku ei ruoka vaan maita :/
 
Takaisin
Top