Paino

Muistan kans lukeneeni jostain (tarkistan lähteen ja laitan tänne jos löydän) että äidin laihtuminen raskaus ja imetysaikana tietäis just tommosia ongelmia. Just noi ympäristö myrkyt oli yks mitä mainittiin ja toinen oli se että laihtuminen aiheuttaa kait vaan kehossa jonkun säästöliekki reaktion eli varastoi enemmän rasvaa. Eli johtaa just lapsen lihomiseen myöhemmin sekä esim diabeteksen riski suurentuu.. Koitan löytää linkin mikä olis luotettava!
 
Mä en muista mistä lähteestä tuon luin. Koitan etsiä.

Tyttöni oli 4cm lyhempi ja kilon kevyempi kuin veljensä syntyessään. "Luuta ja nahkaa" viereisen pedin kilon painavampaan verrattuna. Tosin taas oli helppo synnyttää, vain 4 tuntia ja ponnistus alle minuutin. Toisin kuin pitkä ja paksumpi poika teki työtä saada pihalle 17 tuntia ja ponnistus 45min.
 
Siis laihduttaa ei saa. Kun syö terveellisesti ja 3-4h väliajoin niin ei pitäis säästöliekille mennä. Mulle neuvolatäti sano et 1300-1800 kaloria päivässä (pieneltä tuntuu) enkä oo kyl laskenu. Pahoinvointi iltasin on varmasti estäny mun lihomistani ja aiempi kuvotus.
 
Täytyy muistaa, että imetyksellä on todettu olevan monia positiivisia vaikutuksia lapsen terveyteen myös!

Itse olen myös siinä käsityksessä, että kaikkien painon olisi hyvä raskauden aikana nousta, mutta lähtöpaino vaikuttaa siihen mikä olisi hyvä tahti.

Tarkoititko Fuji, että äidin kehon säästöliekki jotenkin saisi myös lapsen kehon säästöliekille?
 
Joo siis jostain luin että koska vauvahan ottaa joka tapauksessa ns omansa niin kun äidin keho menee säästöliekille niin se lisää stressihormonia tai jotenkin noin mikä aiheuttaa sit myös vauvalle saman reaktion jos tarpeeksi pitkään kestää tuo. En vaan nyt millään löydä lähdettä mistä tän luin
 
Mä en osannu, saanu neuvoo/tukee imetykseen esikoiseni kanssa sillo 12vuotta sitten joten en imettänyt. Teholla tosin vauva sai rintamaitoo sen 5 päivää minkä ajan siellä alhasen sokerin vuoksi joutu oleen. Mutta tyttö on täysin terve ja ei mitään allergioita eikä muitakaan sairauksia :) Mutta kyllä oon imettämisen kannalla, nyt vanhana ja viisaampana yritän kyllä imettää niin kauan kun pystyn tulevaa vauvaa :)
 
Kaikki väestökohtaiset ohjeet perustuu ison joukon tutkimuksiin. Eivät siis tarkoita, että jos et imetä niin automaattisesti tulee ongelmia, mutta hyödyt saa todennäköisemmin, jos imettää.
 
Just tänään oli Hesarissa uutinen tutkimuksesta, jossa oli että mitä pidempään imetti, sitä vähemmän lapsella oli infektioita ja ylipaino-ongelmia ja toipui paremmin antibioottikuureista.
 
Joo siis tosta kiistellään jatkuvasti.. Jotkut tutkimukset sanoo että yli 6kk imetys olis huono mut silti löytyy just tollasiakin tuloksia mitkä just tukee imetystä. Ite ainakin toivon että pystyisin imettämään esim. vuoden tai päällekin mut pakko se on sit myöntää että ei onnistu jos vaan ei onnistu.
 
Mää uskon, maalaisjärkikin sen sanoo, et imetyksellä on vaan hyviä vaikutuksia. Ei pulloruokintakaan huono vaihtoehto ole, mut jos siitä väitellään et kumpi ns parempi ni tietenki imetys. Luontokinhan sen kertoo.

Esikoiselle piti antaa lisämaitoa 2kk ikään asti (sitte oma maito alko taas riittään), olin tosi kriisissä sen pulloruokinnan kans. Ite vaan pidän niin henkilökohtasesti tärkiänä imetystä. Ja jos nyt tulevalle pitäs antaa pullosta, jos tulis jotaki ongelmia, ni varmasti alussa oisin ihan stressisä mut kyllä senki varmaan sitte ymmärtäis et kasvaa se lapsi silläki ja on yhtä rakastettu vaikka ei imetä....
 
Fuji, linkkaatko jonkun sellaisen tutkimuksen missä yli 6 kk imetys on todettu huonoksi.
 
No siis muistaakseni se oli joku muun maalainen lähde eli siis Suomessa on ihan eri ohjeistus ja suositus.
 
Meidän 5 lasta ovat olleet oikeastaan täysin pullolapsia. Ja kukaan ei ole ylipainoinen. Esikoinen jopa saisi saada jopa painoa hurjasti luittensa ympärille (tosin, hän on ihan samanlainen kuin minä pienempänä..), toka on hieman pyöreämpi, mutta ei kuitenkaan ylipainoinen. Kolmas sopusuhtainan ja neljäs taas tikku, laiheliini. Ja kuopus on poika, eikä todellakaan ylimääräistä, vaikka vartalo onkin erilaisempi kuin siskoillaan. Ja mitä sairasteluun tulee, eivät ole sairastelleet pahemmin. Mitä nyt normaalit flunssat/kuumeet olleet. Vatsatautiepidemia ollut joskus, kiitos ison perheen XD. Kuopus kyllä sairasteli vauvana jonkin verran alle puoli vuotiaana, rs-virus+bronkioliitti samaan aikaan.. Mutta sen jälkeen onkin ollut terveenä <3.

Esikoista, toista yritin imettää.. Kolmas ja neljäs rintaleikkauksen jälkeen = imettämättä. Viidennen kohdalla ihmettelin, kun jo ennen synnytystä alkoi paita kastumaan öisin.. Eli tiehyeet olivat yhdistyneet jonkin verran.. Ja poika oli kyllä nii-in tissitakiainen (isäänsä tullut XD ).. Mutta mie luovutin, kun ei ollut kantovälinettä, että olisin voinut toista pitää rinnalla koko ajan.. 2-2.5kk:tta imetin.
Tämän kohdalla ajattelin pitää tissillä, vaikka koko ajan, mutta kantoväline pitää hankkia, mikä on vain helppo laittaa päälle.

Eli ei pidä siis tuokaan kaikkien kohdalla paikkaansa, että hyi hyi, kun annat pullosta korviketta, joten seurauksena sinulla on ylipainoinen ja sairasteleva lapsi.
 
En löydä lähdettä ja nyt kun tarkemmin kattelin niin taitaapi olla joku vanhempi juttu. Eli kaikki lähteet tuki kyllä nyt sitä 4-6kk imetystä.. Mut lisää kyllä ensikertalaisen hämmennystä asiasta vielä sit se kiinteiden aloituksen ajankohta jne. Ja siis tosiaan ite olen imetyksen kannalla jos vaan se itseltä onnistuu.
 
Niinkun aiemmin mainitsinkin, tutkimukset perustuu isoihin otoksiin ja suuriin joukkoihin. Yksilön kohdalla on kyse vain todennäköisyyksistä ja riskeistä. Ja ylipainon, allergioiden ym. riskitekijöitä on useita ja niiden vaikutukset monimutkainen verkosto eikä kukaan voi sanoa lopulta, että lapselle varmasti tuli nyt allergia sen takia, että ei imettänyt ja toisaalta välttämättä mitään erityistä ei tule vaikka ei rintamaitoa saisikaan. Eikä kaikilla ole edes mahdollisuutta imettää esim. oman lääkityksen vuoksi. Itse ajattelen, että imetys on vähän kuin hyvät elintavat. Pyrin niihin, jotta lisäisin todennäköisyyttä hyötyihin, mutta elämä ei myöskään kaadu, jos ei mene aina niinkuin strömsössä (vaikka sitten hormonihöyryissä varmaan tuntuukin siltä). Imetys muuten muistaakseni vähentää myös äidin rintasyöpäriskiä.
 
Eli ei pidä siis tuokaan kaikkien kohdalla paikkaansa, että hyi hyi, kun annat pullosta korviketta, joten seurauksena sinulla on ylipainoinen ja sairasteleva lapsi.

Niin kuin lumitukka muistutti, niin tutkimustulokset kertovat isojen otosten keskiarvosta. Yksittäistapauksia mahtuu skaalaan laidasta laitaan ja kaikkiin kategorioihin. Enkä mielestäni viitannut tuon Hesarissa julkaistun tutkimuksenkaan sanovan, että kaikki pullomaidolla syötetyt laspet ovat ylipainoisia ja sairastelevia. Ei tietenkään ole! Että ihan turha ottaa siitä hernettä nenään.

Se, että mikä on kullekin lapselle, äidille ja perheelle paras tai ehkä jopa ainut mahdollinen ratkaisu on aina tapauskohtaista. Toiselle se voi olla pulloruokinta alusta alkaen ja toiselle täysimetys vuotiaaksi ja osaimetys 3-vuotiaaksi. kumpikin ratkaisu saattaa olla paras ratkaisu kyseisessä tapauksessa, eikä kenälläkään ulkopuolisella pitäisi olla tarvetta niitä valintoja alkaa arvostelemaan.
 
Niin kuin lumitukka muistutti, niin tutkimustulokset kertovat isojen otosten keskiarvosta. Yksittäistapauksia mahtuu skaalaan laidasta laitaan ja kaikkiin kategorioihin. Enkä mielestäni viitannut tuon Hesarissa julkaistun tutkimuksenkaan sanovan, että kaikki pullomaidolla syötetyt laspet ovat ylipainoisia ja sairastelevia. Ei tietenkään ole! Että ihan turha ottaa siitä hernettä nenään.

Se, että mikä on kullekin lapselle, äidille ja perheelle paras tai ehkä jopa ainut mahdollinen ratkaisu on aina tapauskohtaista. Toiselle se voi olla pulloruokinta alusta alkaen ja toiselle täysimetys vuotiaaksi ja osaimetys 3-vuotiaaksi. kumpikin ratkaisu saattaa olla paras ratkaisu kyseisessä tapauksessa, eikä kenälläkään ulkopuolisella pitäisi olla tarvetta niitä valintoja alkaa arvostelemaan.

Joo, kyllä mie sen tiesin ;), mutta kun mulle särähtää niin korvaan aina tuo täysimetys jne..
 
Itellä on paino laskenut suunnilleen kilon verran, ylipainoa kyllä löytyy. Tuntuu jotenkin hassulta kun itse näkee ja tuntuu et on laihtunut enemmänkin (vyötärö, pohkeet, kasvot, takamus, jne) mutta painossa se ei näy.. ehkä vatsa on sitten vaan niin turvonnut että pitää painon samana vaikka tavallaan laihtuukin.
 
Olikohan Fuji lukenut, että yli 6kk täysimetys ei ole hyväksi? suomessahan suositellaan aloittamaan kiinteät viimeistään 6kk ikäisenä ja imettämään niiden ohella vuoden ikään tai niin kauan kuin tuntuu hyvältä. :)
 
Takaisin
Top